BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: raymond erdtsieck op 21 August 2010, 22:41:23
-
Hallo,
Wie weet de treinsamenstelling waar in dit rijtuig voor komt?
Ik zag vanmiddag in de winkel dat er ook groene rijtuigen zijn die er het zelfde uit zien maar dan zit er een DB opschrift op en er zijn ook restauratierijtuigen van die zijn dan weer rood, zouden deze er bij kunnen?
Ik wil dan de V200 Loc van Roco N-spoor gaan gebruiken hiervoor, ik heb zo'n soort combinatie wel eens gezien in een blad maar weet niet meer hoe deze trein heet zou het misschien een Rheingold kunnen zijn?
Hier de foto van het rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12002.jpg)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik vraag, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :-[ ;D
Groet,
Raymond
-
Rheingold!
-
De Rheingold is er inderdaad een tijd mee samengesteld. voordat ze weer hun eigen rijtuigen kregen.
Maar je kunt er ook gewone sneltreinen mee samenstellen, maar of je ze kunt mixen met groene rijtuigen van hetzelfde type weet ik niet.
-
Oke maar de groene rijtuigen met DB erop kunnen er dan gewoon bij?
En dan nog vraag (was ik vergeten) deze trein kwam toch ook in Nederland?
Groet,
Raymond
-
Naoorlogse Rheingold,plusminus jaren vijftig en begin jaren zestig. Daarna kwamen er langere rijtuigen voor de Rheingold.
Deze blauwe rijtuigen werden toen groen uitgevoerd voor andere diensten in Duitsland.
Gerard
-
op een duitse website vond ik deze text
Eine besondere Rolle spielten die damals modernsten 39-Wagen aller Klassen im frühen internationalen Nord-Süd-Verkehr Holland-Schweiz-Italien (Rheingold-Express, Loreley-Express). Sie wurden stahlblau lackiert und stolz mit "DEUTSCHE BUNDESBAHN" beschriftet
zie link
http://www.berghoff.net/modellbahn/index.php?option=com_content&view=article&id=102:zugbildung-ep-iii-d-zug-mit-vorkriegs-d-wagen&catid=37:zugbildungdbiii&Itemid=61
groet
jan
-
Onder andere de Rheingold van voor de klasse reformatie.
Voor 1956 dus!
Lilliput heeft er ooit een complete set in H0 van uitgebracht.
Met een V200 is dus wat te enthousiast hoewel ik met deze hobby vind dat je moet doen wat je leuk vindt.
Beter is een Br01 of een Br03.
Als je dan nog een CIWL restauratie op de kop kan tikken is ie helemaal mooi.
Begin jaren vijftig reden ze namelijk (in ieder geval de Rheingold) met CIWL WR's.
De DSG mocht toen nog niet de grens over.
-
de inzet van een WR van de CIWL in de F9/F10 Rheingold geldt trouwens ook voor de F163/164 Loreley-express. Vanaf 1951 reden hierin de staalblauw geschilderde en inwendig gemoderniseerde Schürzenwagen. Pas rond 1956 werd de WR vervangen door een rood Schürzen-restauratierijtuig van de DSG.
Deze blauwe rijtuigen zou ik niet mengen met groene exemplaren. Ten tijde van de declassering in zomer 1956 reden ze nog in de F-Zugdiensten, waarbij de 2e klasse 1e klasse werd en de 3e klasse verviel. De meeste blauwe Gruppe 39-Schürzenwagens werden na hun vervanging in de hoogwaardige F-Zugdienst door 26,4 meter rijtuigen weer groen geschilderd en, zoals Gerard al zegt, in andere diensten ingezet. Groen kwamen ze ook nog geregeld tot ver in de jaren zestig bij Arnhem de grens over.
Een enkeling bleef tot midden in de jaren zestig blauw (met name de eerste klassers), maar daarbij was de tekst Deutsche Bundesbahn op de zijwanden al rond 1958 vervangen door het Bundesbahn-logo.
-
25 jaar geleden reed dit type rijtuig in de speciale treinen van de DB mee, dit alles voor het 25 jarig jubileum. De rijtuigen hebben toen ook achter de V200 gehangen.
Ik heb zo even geen foto hiervan beschikbaar, maar misschien iemand anders wel.
Groeten,
Christoph
o, ja. Ik weet niet meer of ze toen groen of blauw waren.
-
Bedankt voor jullie reaktie's (y)
Jammer dat deze combinatie niet kan :(
Kan er dus niet veel mee met die groene rijtuigen, denk dat ik het blauwe rijtuig maar gebruik in een samengestelde museumtrein :)
Groet,
Raymond
-
Wat zou wel een passende loc voor de groene schurzenwagens zijn?
Grt Sharan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_1_3.jpg)
Zodra het mogelijk was werd elec. tractie gebruikt om de trein te vervoeren. Plaatje laat zien dat dit de eerste helft van de vijftigerjaren is daar er nog een Wagon-Lits-rijtuig in de trein zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_2_3.jpg)
Trein in de tweede helft van de 50-er jaren. Nu met een Duitse Mitropa.
Plaatjes en meer informatie kan je vinden in de Railhobby van april 1998.
SK
-
Plaatjes en meer informatie kan je vinden in de Railhobby van april 1998.
SK
Bedankt voor de tip (y)
Na lang zoeken (tussen de tig andere bladen ;D) heb ik het blad gevonden.
Er kan dus wel een DB V200 voor alleen kwamen die niet verder dan koln daarna ging er een 23er voor tot Venlo.
Maar ja bij mij op de baan kan (bijna) alles ;D
Groet,
Raymond
-
Voor als je zo'n type rijtuig van dichtbij wil zien, het koninklijk rijtuig van Bulgarije is (zo te zien) uit dezelfde bouwserie ???
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/THFS89pgXvI/AAAAAAAADy8/E5eQcZnZrLA/P7311255.JPG)
-
Ah interessant!!!
Weer een reden om met m'n zoontje naar het spoorwegmuseum te gaan ;D
Groet,
Raymond