BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joble op 08 January 2007, 22:26:55

Titel: C en/of K rail
Bericht door: Joble op 08 January 2007, 22:26:55
Hallo iedereen.

Ik ben mijn baanideetjes aan het proberen in een railplan om te zetten. Dit is dus de moment dat ik het spoorsysteem definitief moet vastleggen.

Ik heb al een hele hoop C-rail en heb dus volgende opties:

* De volledige baan in C-rail
* Schaduwstation in C en al het zichtbare in K rail met eigen bedding.

K en C rails kosten ongeveer even veel, terwijl C rail veel meer materiaal heeft en dus logischerwijs duurder zou moeten zijn.

Mijn vraag is dus: Welke voordelen hebben K rails hebben boven C rails?

Groeten.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Herman05 op 08 January 2007, 22:44:42
Heel erg lui, maar op een ander forum is hier ook al is een draadje over geweest klik hier (http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=75.0). mijn mening is de 2de van boven ;) K-rails kan je meer kanten mee op en kan je als je wilt realistischer maken dan C-rails. Daarnaast heb je flexrails in de K-rails waardoor je mooiere bogen kan maken indien je de ruimte daarvoor hebt. Maar ik heb ook websites gezien waar c-rails keurig is weggewerkt en er niks meer aan te zien valt dat het c-rails is. Het blijft dus toch ook wel een beetje een persoonlijke keuze.

Groeten,
Herman
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Timaximus op 08 January 2007, 22:49:01
Optie 2: Schaduwstation in C en al het zichtbare in K rail met eigen bedding.

Timaximus
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Joble op 08 January 2007, 23:02:23
bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb nu kennisgemaakt met marklinforum.nl, waar Herman naar verwijst. Hier zijn een aantal interessante discussies over dit onderwerp.

Er zijn in verschillende draadje op de verschillende forums erg verschillende meningen te lezen. Het zal dus inderdaad een erg persoonlijke keuze zijn...

Groeten.

Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Laurens66 op 09 January 2007, 07:30:13
Bij mijn weten is K rails goedkoper dan C-rail, daarom ligt bij mij in het schaduwstation ook gewoon K rail wat ook ook op de bovenbaan ligt.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Peppi op 09 January 2007, 09:58:53
Als ik eens een keer aan een echte baan begin (ergens eind maart :P) dan gebruik ik ook C-rail voor het schaduwstation en K-rail in de zichtbare gedeeltes. 8)
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: bellejt op 09 January 2007, 16:23:56
verkoop gewoon de C-rail en koop daar K-rail voor.Je zal je heel wat werk besparen voor je terugmelding.Anders moet je al je C-rails "knippen"
Kijk eens op het duitse verkoopsite en daar vind je nieuwe K)rails tegen onklopbare prijzen.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Joble op 10 January 2007, 22:31:02
De waarheidsgetrouwheid is volgens mij de belangrijkste eigenschap voor de rails.

De K rails lijken me dus inderdaad de verstandigste keuze voor de zichtbare delen om volgende redenen:

K heeft ook nadelen:

Volgens mij zijn de voordelen hier belangrijker dan de nadelen, met betrekking tot de waarheidsgetrouwheid.


Van C rail lees ik dat het minder geluid levert, als de holte ondering gevuld wordt. Daarom lijkt me deze een goede keuze voor onzichtbare delen.


Conclusie: Volgens mij is de beste keuze: K-rails in de zichtbare gedeelten en C-rail in het schaduwstation.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Laurens66 op 11 January 2007, 07:07:54
Dat de middelgeleider bij K minder opvald is een nadeel?
Bij mij is dat een voordeel., in het schaduwstation maakt het niet uit.

Wat bellejt zei over de terugmelding bij K rail dat dat gemakkelijker was ben ik het helemaal mee eens.

Aan de reactie's te lezen is de keuze dus voor je zelf.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Joble op 11 January 2007, 08:16:09
Dat de middelgeleider bij K minder opvald is een nadeel?

Oops, 't is andersom natuurlijk: bij C rail valt die minder op.

De eenvoudigere terugmelding is inderdaad een ander groot voordeel.
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Dirk op 12 January 2007, 20:54:21
Tja, ik ben waarschijnlijk een uitzondering, maar ik vind C-rails superieur tov K-rails. Ik had eerst een schaduwstation van K maar door problemen met contact en terugmelding heb ik dat gesloopt en terug opgebouwd in C. Mijn baan is dus voor 95% in C-. Alleen de plaatsen waar ik heel goed bij kan heb ik K- gebruikt, en dan ook alleen omdat ik ze liggen had. Ik ga wel een rangeer gedeelte in K- maken, maar dat is omdat ik een draaischijf ga integreren en die is er alleen in K- aansluiting. En wat betreft de terugmelding, niets is zo makkelijk als met C-.

mvg

Dirk
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Keistad op 13 January 2007, 22:02:29
verkoop gewoon de C-rail en koop daar K-rail voor.Je zal je heel wat werk besparen voor je terugmelding.Anders moet je al je C-rails "knippen"
Kijk eens op het duitse verkoopsite en daar vind je nieuwe K)rails tegen onklopbare prijzen.

Kan je daar niet die isolatie hoesjes voor gebruiken dan?

Gr Joop  :)
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: treintje op 13 January 2007, 22:39:42
Wat hier bedoeld wordt is dat bij C-rail beide spoorstaven elektrisch met elkaar verbonden zijn. Als je één spoorstaaf voor terugmelding wilt gebruiken moet je die spoorstaaf dus isoleren en daarvoor moet je die verbinding dus doorknippen.

Bij K-rails zijn beide soorstaven al geïsoleerd dus wat terugmelding betreft is K-rail makkelijker in het gebruik.

De door jou genoemde isolatiehoesjes heb je ook nodig, maar die dienen om de verschillende terugmeldblokken van elkaar te scheiden. ;)

Groetjes,
Robin
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: dancer op 07 February 2007, 09:29:20
ze zouden betr. c rails ook "flexrails" moeten maken...
Titel: Re: C en/of K rail
Bericht door: Rocodil op 08 February 2007, 23:05:17
Ik heb K-rail, maar ik vind die hoge spoorstaaf (code 100) steeds meer een storende factor en bovendien rijdt de C-rail (code 83) een stuk beter, met name op wissels bij drieassers. Dat komt ook omdat de puko's (middengeleiders) minder hoog zijn. Ook de herrie na balasten is in een kleine ruimte behoorlijk door de sleper. Jammer dat er (nog) geen slanke engelse wissel is. Ik heb op Rail 2004? een keer een hele mooie baan gezien met C-rail. Ik moest echt goed kijken voor ik het zag. De vaste ballast was vrijwel geheel weggewerkt. Dus ik ben het eens met Dirk

Groeten
Hans