BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Rob Bogers op 18 August 2010, 08:44:22
-
Mij werd laatst gevraagd of mijn standaard Fleischmann wisselaandrijvingen een eindafschakeling hadden, helaas moest ik hem het antwoord schuldig blijven. Maar hoe zit dat nu, hebben de wisselaandrijvingen een eindafschakeling of zit dat anders?
-
Hallo Rob,
Bij mijn weten hebben ze geen eindafschakeling. Bij te lang de spanning erop houden zorgt voor doorbranden van de spoelen.
Groeten Ronald.
-
Dank voor het antwoord.
-
Rob, je kan er vrij eenvoudig achter komen door te meten.
Meet met de universeelmeter op weerstandsbereik tussen zwart en donkerbruin, en tussen zwart en lichtbruin.
Als je altijd doorgaan meet, dan is er geen eindafschakeling.
Is er wel een eindafschakelnig, dan meet je in de ene stand van de aandrijving doorgang tussen zwart en donkerbruin, en open verbinding tussen zwart en lichtbruin.
In de andere stand is het dan net andersom.
-
Fleischmann wisselspoelen hebben al een jaar of 40 eindafschakeling.
-
Henk, dat dacht ik ook, maar ik wist het niet zeker.
In de catalogus en op de website vertelt Fl. er zelf niks over. Jammer, want het is toch wel wezenlijke informatie.
-
hum... dan moet ik eens diep graven in mijn spullen... Ik dacht altijd dat ik ook de oude modellgleis van Fleischmann had... Daar zijn destijds een aantal spoelaandrijvingen van overleden... en dat ze geen eindafschakeling hadden, inderdaad geeft de website geen extra informatie. Goed, ik ga de methode van Klaas eens gebruiken om te testen of die ik heb nog werken...
Groeten Ronald.
-
@Allen,
Ik heb het even doorgemeten en de wisselaandrijving is voorzien van een eindafschakeling.
Pas daarna ga je natuurlijk de handleiding lezen.. :-[
De wisselaandrijvingen hebben eindfaschakeling en zijn hierdoor tegen overbelasting beveiligd
Groetjes
Arthur
-
Aha, het staat dus wel in de handleiding. Dat is dan weer een pluspunt voor Fl.
-
De oude Modellgleiswissels met vaste wisselspoelen hadden aanvankelijk geen eindafschakeling, maar kregen op den duur wel omschakelcontacten die daarvoor konden worden gebruikt. De losse spoelaandrijvingen die in de jaren zeventig werden geïntroduceerd hebben altijd eindafschakeling gehad. In de Nederlandstalige catalogussen noemde Fleischmann dat wel eindschakeling.
-
Henk, Bedankt voor de extra informatie.
-
Helaas had toen ik mijn wissels kocht weliswaar een doosje maar geen handleiding, vandaar (ik heb alles tweedehands gekocht) maar dat is geen excuus, had het zelf ook moeten kunnen vinden. Dank allen.
-
Maar.. ik lees op veel plekken op internet dat het slim is om deze eindafschakeling juist buiten bedrijf te stellen, dit ivm storing omdat de contactjes oxideren oid en hierdoor de wissels helemaal niet meer schakelen
Guus
-
Dat hangt van de situatie af. Als de wissels gestuurd worden door een puls, b.v. met een decoder, dan is het vanwege de bedrijfszekerheid vaak beter om de eindafschakeling te overbruggen.
Maar als je ze analoog stuurt met een schakelaartje, dan kun je de eindafschakeling beter intact laten.
-
Alle FLM aandrijvingen die vast gemonteerd zitten aan het wissel hadden geen eindafschakeling. Ze werden ook bediend met de bekende groene drukknopkastjes waarbij de knop automatisch terug veerde.
Alle FLM aandrijvingen die insteekbaar zijn hebben wel een eindafschakeling.
-
Nog even een tip herhalen.
Zij die nog oude Flm wissels hebben met doorgebrande spoelen of niet.
Zaag gewoon het spoelhuis er vanaf en drijf ze aan met wisselmotor of servo.
Het is niet de wissel zelf die hangen blijft, maar de aandrijving die met de jaren verzwakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FLM_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schotter_007_6.jpg)
Afgezaagde en geplaatste oude Flm wissel, aandrijving met servo.
Er hoeft geen extra stroomverbinding op de wissel geplaatst te worden.
Mvg.
Matheus.