BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: ruudns op 17 August 2010, 16:38:28
-
Wie weet of de Piko tankwagens HO 57737 “Staatsmijnen-Creosololie” en 95667 "DSM " werkelijk hebben gereden in nederland?
mvgr Ruud
-
Kijk hier even
http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5786 (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5786)
En bij de ZLSM.
Steef
-
creosol..??
bedoel je niet creosoot??..of teerolie..
eric
-
dit is er ook nog eentje, moemnteel staat deze in het spoorwegmuseum in de originele (zwarte) uitvoering.
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2345&lan=nl
mvg,
Robin
-
Kijk hier even
http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5786 (http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5786)
En bij de ZLSM.
Steef
@Eric: Klopt het is inderdaad Creosoot (teer-olie)
Maar is deze ketel wagen nu ook dezelfde als de piko of is alleen de opdruk gelijk aan de nederlandse wagon?
mvrgr Ruud
-
Hoi Ruud,
Ik doe het even uit mijn hoofd, want ik zit net op kantoor mijn eerste bakkie koffie weg te werken. Enige tijd geleden heeft in rail magazine een artikel gestaan over ketelwagens. Ik geloof dat die Piko's vrij goed leken op wat er in NL heeft rondgereden. Als ik er aan denk zal ik vanavond even op zoek gaan.
Gerard
-
Ik ben niet echt een klinknagelteller ;), maar op de Piko zijn wel héél weinig klinknageltjes te vinden.
http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=12&child_id=0&id=57737
http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?level=picture&id=5786
Gerrit
-
Duidelijk een gevalletje 'look-a-like' ... ;D
-
Ook ik ben geen klinknagelteller, ik vind echter wel dat de vorm van de tank en het laderwerk enz redelijk goed moet lijken op de echte.
mvgr, Ruud
-
De staatsmijnen hebben vast meerdere ketelwagentypes in dienst gehad, dus die piko kan best nog redelijk kloppen, voor een naoorlogse wagen. Je zou met een geklonken sachsenmodelle/schicht/fleischmann vooroorlogs ketelwagentje wel aardig in de buurt komen van dat NSM-ding, omspuiten en bordes verbouwen.
-
Gisteravond lukte niet meer, nu wel. Volgens een artikel in railmagazine 10, dec. 2008, zijn de Piko ketelwagens gebaseerd op het "nachfolgetype" van de Einheits Leicht Kesselwagen,en niet helemaal correct. De ketel schijnt een iets ander model te zijn dan wat er in werkelijkheid op zat (36kuub in plaats van (waarschijnlijk) 30 kuub). Van de wagen van staatsmijnen/creosootolie staat in het artikel geen beschrijving. Van de DSM-wagen wel. Die werd kennelijk gebruikt voor het vervoer van benzeen en/of cyclohexanon, grondstof voor verf en schoensmeer, ze is nu in het bezit van de ZLSM. De wagens waren na de oorlog in Nederland achtergebleven wagens van de Reichsbahn en zijn toen in beslag genomen en later gekocht door de staat. Volgens het artikel mochten dergelijke wagens tussen 1945 en 1948 Nederland zelf niet verlaten. Het zijn dus niet helemaal juiste modellen van wagens die in Nederland hebben gereden.
Groeten,
Gerard
-
Ik twee weken gelden deze foto's geschoten in het spoorwegmuseum.
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/14-08-2010037.jpg)
zij aanzicht
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/14-08-2010038.jpg)
Plaatje op de kopse kant.
Marc
-
(y) bedankt voor alle info, ik denk dat ik hem voor die 12,50 dan toch maak koop. Kan die ook weer in de dozen op zolder in afwachting van de bouw van een baan.
mvgr, Ruud