BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Automatic-rock op 17 August 2010, 15:00:46
-
Hallo iedereen,
Ik vroeg mij af op welke datum de orginele Anneke in dienst gekomen is?
Het lange verhaal achter deze vraag is dat ik bezig ben om een nederlandse baan te maken in de periode 1985-1995. Nu wil ik hiervoor een oa een lima hondekop ombouwen met een mastica set. Maar omdat ik hier weinig ervaring mee heb wou ik eerst eens gaan oefenen met een oude Roco 2200 die ik hier nog heb liggen. Die heb ik ooit eens gekocht in een doos met ander treinspul. Het hekwerk en de demper op de huif ontbreken, maar hij rijd verder prima (zover een oud model 2200 prima rijd). Maar voor ik ga vragen wat er allemaal nodig is voor de ombouw wou ik eerst maar vragen of hij voor 31 december 1995 al in dienst was? Met google kan ik het helaas niet vinden... Bedankt alvast :)
Vriendelijke groet,
AR
-
Hoi AR,
Ik ben niet echt een 2200 kenner, wel liefhebber uiteraard. Mijn baan is ook 1985/1995. Anneke reed in 1995 nog niet in haar strukton jas als ik het wel heb. Volgens mij is dat eind jaren ´90 begin 2000 pas gebeurd.
Succes en groetjes,
Martijn
-
Hoi Martijn,
Bedankt voor je snelle reactie
Ik ben op mijn googlespeurtocht wel foto's tegen gekomen van Anneke in het compleet geel van rond maart 1996. Toen was 'ze' er iig wel al. :)
Wat ik nog vergeten was te zeggen, als mensen foto's hebben voel je vrij ze hier te plaatsen uiteraard!
Vriendelijke groet,
AR
-
Er valt volgens mij niet veel te verbouwen om een orginele Anneke (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/302200/2200-13.jpg) te krijgen, vooral ander kleurtje en nummers.
(foto op railfaneurope.net (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/302200/pix.html))
Die pagina zal je vast al gevonden hebben ;)
-
Die foto had ik idd al gevonden 8)
Het is inderdaad niet zo veel verbouwwerk, daarom leek het me ook een leuk beginprojectje. Alleen de vraag is dus of hij al voor 1996 op de baan was..
-
Je kan Anneke met een gerust hart inzetten. In oktober 1994 werd de loc door revisiebedrijf Tilburg in de gele kleur aan Strukton geleverd.
-
Je kan Anneke met een gerust hart inzetten. In oktober 1994 werd de loc door revisiebedrijf Tilburg in de gele kleur aan Strukton geleverd.
Bedankt Olaf, dat is goed nieuws!! (y)
Dan nu de volgende vraag, wie heeft er foto's??
En ook waar kan ik de benodigde transfers vinden.., zijn die er überhaupt? Maar dat hoort misschien weer in een ander subforum...
-
Flickr.com heeft foto's en Kleinspoor heeft transfers.
-
Er valt volgens mij niet veel te verbouwen om een orginele Anneke (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/302200/2200-13.jpg) te krijgen, vooral ander kleurtje en nummers.
(foto op railfaneurope.net (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Strukton/302200/pix.html))
Die pagina zal je vast al gevonden hebben ;)
Hoi Bob,
Volgens mij moet je voor een strukton loc 2200 toch nog aanzienlijk wat verbouwen. De huif is veranderd.
Ik wist niet dat die strukton loc al zo vroeg was omgebouwd.
Groetjes,
Martijn
-
Lezen is een kunst.
Men heeft het over de originele Anneke, zoals je ook op de foto kunt zien gewoon met standaard 2200 huif en nog ongewijzigd.
Die ombouw wat jij bedoeld kwam pas later in zijn Strukton leven ;)
-
Flickr.com heeft foto's
Nou, dat valt dus tegen. Ik vind alleen maar foto's van na de grote verbouwing :-\
-
Nog even geduld. Vanavond zet ik 2 foto's online (voor en achter) van Anneke in 1995 geschoten op Watergraafsmeer.
Zoals Roco deze uitgebracht heeft. (y)
Jeroen
-
Nou, dat valt dus tegen. Ik vind alleen maar foto's van na de grote verbouwing :-\
http://www.flickr.com/search/?q=302282
Ik zie er anders genoeg met de originele huif?
-
Volgens mijn informatie (ws. Railmagazine) is "Anneke" op 13 oktober 1994 door de werkplaats Tilburg afgeleverd aan "Strukton & NS Infra Services". Dit stond ook op een grote blauwe sticker. Pas later is daar het Strukton-logo voor in de plaats gekomen.
Mijn eerste (digitale) foto's van de loc zijn van 2003...
-
http://www.flickr.com/search/?q=302282
Ik zie er anders genoeg met de originele huif?
Nu ja, genoeg zou ik het noemen...
Er staan er inderdaad wel enkele op, maar daar is de grote blauwe sticker al verdwenen. Nu weet ik niet precies wanneer dat gebeurt is, maar ik neem aan dat dit na 1995 gebeurt is. En zoals hierboven te lezen is zou ik bij voorkeur foto's moeten hebben van '94 of '95
-
Heb je hier niets aan? Kleuren en opschriften zijn voor jouw gewenste versie precies goed.
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=154
-
Heeft de 302328 "Jose" ooit een huif op het cabinedak gehad?
Ik ga namelijk een oude beschadigde 302282 omtoveren naar 302328 "Jose" en vindt zo'n huif wel stoer staan op het cabinedak maar ik vraag me af of Jose ooit een huif heeft gehad?
Marco.
-
Na de 302282 kwamen de 302270 en 302328 in januari 1996 ook in knalgele uitmonstering en met blauwe sticker op de baan. Verwijdering van de sticker is dus in de loop van 1996 of nog later gebeurd.
-
Heeft de 302328 "Jose" ooit een huif op het cabinedak gehad?
Ik ga namelijk een oude beschadigde 302282 omtoveren naar 302328 "Jose" en vindt zo'n huif wel stoer staan op het cabinedak maar ik vraag me af of Jose ooit een huif heeft gehad?
Marco.
Iemand die mij kan informeren?
-
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je met een huif op het cabinedak bedoeld, maar er heeft nooit iets op het cabinedak van José gestaan dus het antwoord op je vraag is in ieder geval nee...
-
@Olaf
Ik bedoel zo'n rek op het dak van de cabine zoals de renoveerde Anneke ook wel eens heeft gehad ...
-
Volgens mij bedoel je de "imperiaal", die alleen Anneke op haar dak heeft.
De beide andere hebben dat nooit gekregen, en hadden (i.t.t. de 302282) ook rode bufferbalken.
Anneke heeft ook lampen onder de voetplaten gekregen, met beschermkappen ervoor.
Zelf heb ik ze alledrie gemaakt; de José in afleveringsversie, de Anneke in de tussenvariant met imperiaal en de Berta in verbouwde versie met lagere huif.
-
Fotooooooooooooo's ? (y)
-
Zal later eens wat plaatsen (gaat wat lastig per iPhone)... ;D
-
Ogenblik geduld ...ik kreeg onverwacht visite. De scanner loopt.......
-
(y)
-
tadaaah!
De Anneke 302282 en op de achtergrond Sik 355 met Hiab kraan (beiden door Roco :D) in de zomer van juni 1995 op Watergraafsmeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282bJuni1995.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282bJuni1995.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282bJuni1995.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282Juni1995.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282Juni1995.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282Juni1995.jpg)
Mocht iemand een groter bestand dan 800 pixels willen hebben dan graag even een pbtje. Dan zend ik ze toe.
en special voor Railjet: (geen imperiaal wel een geheel geel dak en rode bufferbalken! )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg)
Jeroen
-
Of de variant mét imperiaal en blauwe sticker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282a.jpg)
Geen idee wanneer ik ze maakte, maar zal voor 1997 geweest zijn.
-
Volgens mij bedoel je de "imperiaal", die alleen Anneke op haar dak heeft.
Had, bij de ombouw naar VST is dat ding eindelijk van het dak verdwenen
Anneke heeft ook lampen onder de voetplaten gekregen, met beschermkappen ervoor.
Draaistelverlichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TL.jpg)
Zelf heb ik ze alledrie gemaakt; de José in afleveringsversie, de Anneke in de tussenvariant met imperiaal en de Berta in verbouwde versie met lagere huif.
Anneke met imperiaal, filteruitlaat, draaistelverlichting en hoge derde pit is nog een leuke uitdaging ;D
-
Anneke met imperiaal, filteruitlaat, draaistelverlichting en hoge derde pit is nog een leuke uitdaging ;D
Je kan er een hoop maken inderdaad. Zo als ik ze heb, kunnen ze eigenlijk niet eens samen rijden... maar da's een detail ;)
-
Of de variant mét imperiaal en blauwe sticker:
Geen idee wanneer ik ze maakte, maar zal voor 1997 geweest zijn.
Dat zijn ook goede foto's :)
Heb je nog grotere versies toevallig?
En nu is de vraag natuurlijk of de 'imperiaal' voor of na 31 december 1995 is verschenen... ???
-
Anneke met imperiaal, filteruitlaat, draaistelverlichting en hoge derde pit is nog een leuke uitdaging ;D
Dat laatste brengt me eigenlijk bij een andere vraag. Reed Anneke met 2 frontlichten, of met de omgekeerde L?
-
De 302282 reed normaal gesproken altijd met omgekeerd L-sein.
Geen idee wanneer ik ze maakte, maar zal voor 1997 geweest zijn.
Klopt, 8-9-1996 ;-)
De imperiaal is tussen 12-10-1995 en 04-1996 aangebracht (bepaald op basis van (eigen) foto's).
Groet,
Edwin
-
De 302282 reed normaal gesproken altijd met omgekeerd L-sein.
Klopt, 8-9-1996 ;-)
De imperiaal is tussen 12-10-1995 en 04-1996 aangebracht (bepaald op basis van (eigen) foto's).
Groet,
Edwin
Hoi Edwin,
Is het misschien mogelijk om die foto's die je hebt ook te hier te plaatsen? Of mij door te mailen?
Vriendleijke groet,
AR
-
Ja, Edwin kom op met die meid!
(y)
Jeroen
-
en special voor Railjet: (geen imperiaal wel een geheel geel dak en rode bufferbalken! )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328Watergraafsmr_april1996.jpg)
Jeroen
[/quote]
En heeft de gerenoveerde "Jose" ook nooit een imperial gehad?
-
Volgens mij hebben Tedo en ik je gisteren al duidelijk gemaakt dat er nooit iets op het dak van José heeft gestaan...
-
oeps je hebt gelijk, sorry :-[
-
Als ik tijd heb zal ik nog wel wat foto's van de 302282 inscannen en plaatsen.
Groet, Edwin
-
Als ik tijd heb zal ik nog wel wat foto's van de 302282 inscannen en plaatsen.
Groet, Edwin
Prima, ik heb geduld.
Vriendelijke groet,
AR
-
Had, bij de ombouw naar VST is dat ding eindelijk van het dak verdwenen
Draaistelverlichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TL.jpg)
Anneke met imperiaal, filteruitlaat, draaistelverlichting en hoge derde pit is nog een leuke uitdaging ;D
Wat is eigenlijk het nut van die imperial geweest ?
En het nut van die TL's is gezien de kleur van de kap ook af te vragen... ;D
-
Dit is trouwens het slachtoffer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_1.jpg)
Zoals je ziet kan ik niet veel verkloten ;)
Het derde frontsein moet uiteraard wel verwijdert worden, dus dat is alvast een mooie oefening voor het schuren en plamuren.
Maar als mensen nog meer grootspoor foto's hebben dan zie ik het graag!
Vriendelijke groet,
AR
-
Wat is eigenlijk het nut van die imperial geweest ?
En het nut van die TL's is gezien de kleur van de kap ook af te vragen... ;D
Geen idee en de nut en noodzaak van de "draaistelverlichting" is mij eveneens nooit duidelijk geworden.
@AR: nog meer foto's? Het zal nu toch wel duidelijk zijn hoe de loc moet worden?
-
Wat een lekker afgeragde 2200 is dat!
Ach, daar is zeker wat van te maken!
-
Wat is eigenlijk het nut van die imperial geweest ?
Het nut was dat tijdens het (bovenleidings) draad trekken, de draden niet over het dak heen schuurden.
-
@AR: nog meer foto's? Het zal nu toch wel duidelijk zijn hoe de loc moet worden?
Hoe meer foto's hoe beter ;)
IK hoop eigenlijk nog op de foto's van 5166 (Edwin), en de vraag is nog wanneer de imperial geïnstalleerd is.
Maar binnenkort zal ik inderdaad aan de slag gaan, en een draadje openen in de ombouwvraagbaak (of misschien kan deze daarheen verhuisd worden?
-
Misschien heb je iets aan de model bespreking op het groterdamproject, van Chris. Hij heeft een bespreking over het model van de originele Anneke. Onder het kopje Roco.
Groetjes,
Martijn ;)
-
Het heeft even geduurd, maar hierbij de foto's (de nieuwe computer wilde niet luisteren naar de scanner, maar nu wel ;))
De 302282 in "orginele" uitvoering, Awhv 12-10-1995:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19951012_Awhv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19951012_Awhv.jpg)
Met "imperial", Awhv 8-9-1996
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19960908_Awhv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19960908_Awhv.jpg)
Met Struktonlogo, Awhv 31-3-1997:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19970331_Awhv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_19970331_Awhv.jpg)
Met derde frontsein, schijnwerpers en rookgasreiniger, Awhv 23-5-2000:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_20000523_Awhv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282_20000523_Awhv.jpg)
Groet,
Edwin
-
Super (y)
Bedankt Edwin!
-
Hallo :)
Ik ben een langzaam opstartende herbeginner. Nu wil ik graag aan m'n eerste ombouwproject beginnen. Ik heb dus vrijwel geen ervaring met materieelombouw, dus alle tips zijn welkom :)
Wat is het plan. Ik wil eigenlijk heel graag een Lima/Mastica hondekop viertje maken. Maar ik heb een beetje angst om meteen zo'n groot project te doen.
Daarom dacht ik om voor mijn railpoetstrein eens een mooie loc te maken.
Het plan is om van dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_1.jpg)
dit te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302282bJuni1995.jpg)
Die 2200 heb ik een keer met een doos met wagonnetjes gekocht, en die is zo afgeragd dat daar weinig aan 'verkloot' kan worden. Hij rijdt overigens nog wel goed.
Het is duidelijk dat het 3e frontsein verwijdert moet worden. De vraag is nu wat is het stappenplan? :)
Vriendelijke groet,
AR
-
Waar ga je een demper vandaan halen?
die zit er namelijk niet op...
Mvg, Mark
-
Mij lijkt een goed stappenplan:
- lichtgeleider verwijderen uit bovenste frontsein
- dun styreen achter het gat lijmen
- opstaande rand van lamp glad schuren
- plakje styreen nemen wat in het gat past en dit erin lijmen
- plamuren
- glad schuren met fijn (waterproof) schuurpapier
Sander
-
Ik heb wat foto's van mijn Roco 2200 projecten, http://665-667.vanree.net/wpg2-2?g2_itemId=2565
Ik ben vast iets vergeten (zoek eens op het forum, er zijn meer 2200'en verbouwd...) maar...
Volgende Houten (of via andere wegen) zul je dan oa volgende dingen moeten aanschaffen
- Nieuwe buffers en demper (proberen bij Trawos , of anders Erwin Prummel)
- Setje remslangen van de 2200
- De stuurstroomkoppeldozen
- Setje zwaailampen
- Setje transfers van Kleinspoor
- Setje metalen hekjes van Harrie Kaffa (of zelf solderen... maar da's een rotklus zeg ik uit ervaring :D )
- Nieuwe NEM schachten voor de koppelingen. Die kun je circa 2-3mm inkorten waardoor je redelijk kort kunt koppelen (moet je wel ruime bogen op de baan hebben, minimaal Roco R4!)
Onderdeelnummers kun je van de Roco site halen, pak gewoon het blad voor de nieuwe 2200 dubbelset of de 2201, er is amper iets veranderd...
Dan grofweg volgende stappen:
- Lok helemaal demonteren, kap kaal maken en glas eruit halen
- Aandrijving delen goed reinigen, draaistellen uit elkaar, nieuw vet erin. Eventueel de kunststof zichtdelen van de draaistellen even mooi antraciet spuiten en drybrushen
- Onderstel in thinner/afbijt oid en helemaal kaal maken. Meegegoten remslangen wegvijlen, gaten boren voor de nieuwe remslangen ed
- Cabinedak aanpassen, van de losse luiken een groot luik maken
- Eventueel de bulten op de omloop waar de hekken inzitten wegvijlen... (je moet dan misschien wel iets creatiefs doen om de hekken te monteren)
- Eventueel kap voorbereiden voor montage digirails lichtsetje
- Eventueel tussentreetje accubakken maken
- Iets verzinnen voor de Webasto uitlaten rechts net voor cabine op huifdak
- Nieuwe gaten in cabine boren voor handgrepen, deze moeten net onder dak eindigen. Tevens nieuwe grepen maken uit messingdraad
- Kap heel goed schoonmaken, ontvetten ed
- Frame met een goede primer spuiten
- Frame en kap met Kleinspoor geel spuiten, verdunnen met wasbenzine of M600 (eventueel drupje thinner erbij voor hechting)
- Afplakken cabine en dak grijs spuiten (lijkt mij NS grijs)
- Tegelijk delen dak huif grijs spuiten na afplakken (check foto's voor juiste delen/kleuren)
- Tank onder frame zwart spuien
- Frame omloop met kwast of spuit zwart maken
- Hekjes met spuit of kwast blauw maken
- Pijlglas even met wit accentueren op de tank.
- Transfers aanbrengen
- Alle gespoten delen zijdeglans lakken
- Eventueel alle seinglazen opvullen met Krystal Klear
- Monteren
- Kleine details zoals handels remslangen aantippen
-
Maar binnenkort zal ik inderdaad aan de slag gaan, en een draadje openen in de ombouwvraagbaak (of misschien kan deze daarheen verhuisd worden?
Inderdaad, zoals je ziet ;D ;)
-
Bedankt voor het samenvoegen :)
@JAB
Zo, dat is een zeer uitgebreid stappenplan, en het plan van Sander om het 2e frontsein te verwijderen lijkt me ook goed uitvoerbaar. Ik ga eerst eens de boel helemaal demonteren.
Voor het schoonmaken had ik het plan de ovenreiniger te gebruiken wat Karst ergens beschreven had.
Bedankt allemaal voor zover :)
Vriendelijke groet,
AR
-
De 2200 is compleet gedemonteerd, en alles is netjes bijelkaar in een doosje gedaan zodat er niks zoek raakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2827.jpg)
Nu kwam het verfverwijderen. Ik had in een ander topic een beschrijving van Karst gelezen hoe hij het doet met ovenreiniger. Dus ik ging aan de slag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2857.jpg)
Ik heb de beschrijving precies gevolgd, en na 3.5 uur het spul eruit gehaald en onder lauw water afgeborsteld. Dit was het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2862.jpg)
Het gele biesje is verdwenen.., maar dat is alles... :-\
Iemand suggesties?
@JAB van Ree,
Je had het over verfafbijt. Bedoel je gewoon verfafbijt zoals bij de bouwmarkt te koop is? Het metalen onderstel durf ik daar wel in te doen, maar kunnen de kunststof kappen daar ook in??
-
Iemand suggesties?
Met ovenreiniger kan je verf verwijderen, maar als er (verder) geen verf op zit...
De kap is namelijk gegoten in bruin kunststof, dat is dus de basiskleur. Die kleur kun je simpelweg niet verwijderen.
Dat kan wel met het chassis, daarvan is de basiskleur... ijzer. Maar of dat echt nodig is?
-
Nu ja, zoals ik al zei heb ik ovenreiniger gebruikt :)
En zoals je ziet komt het metalen chassis er weer gewoon met verf en al uit.
Ik vermoed trouwens dat de kap van zwart kunststof is aan de gebruikssporen te zien (zie de foto een stukje hierboven)
-
Je hebt gelijkt wat het chassis betreft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02816___web.jpg)
Op bovenstaande foto is te zien dat zowel de kap als het chassis wel lichter van kleur zijn geworden (als je niet let op de al geschilderde motorhuif). Dit is dus van een 2200 die ik begin dit jaar heb opgeknapt.
-
Mmmh... dan had dat nieuw aangezette 3e frontsein wel wat kleiner gemogen.
De bruine 2200 is wel degelijk gespoten, maar ik denk dat het afpoetsen van details (logo's en biezen) voldoende is voor overspuiten.
-
Hoi
Chassis gewoon in de thinner gooien. Wel zeker weten dat er geen kunststof onderdelen meer opzitten.
De kap lekker laten hoe hij is. Biesjes even met fijn schuurpapier (#1200) of een glasvezelpen, voor de moeilijke stukken, wegschuren.
Daarna kap goed borstelen met Jif (Cif voor de jonkies ;D )
Bart
-
Verf van frame verwijderen was idd gewoon met gamma afbijt, lekker goedkoop. Eventueel details met een glasvezelpotlood of messing borstel naderhand (of Jif + schuurspons)
De kap zou ik met M600 te lijf gaan... daarmee los je de opgedrukte logo's ed perfect op. Het bruin zou ik niets aan doen, gewoon een dunne laag primer over blazen zodat geel goed dekt.
-
Hallo iedereen,
Ik heb nog filk met de 2200 gestoeid, maar nog geen 100% succes.
Met thinner ging er aardig wat van de verf af.., maar lang niet alles. Daarom heb ik het frame wederom in een bak met thinner gelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2878_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2878_1.jpg)
Na 24 uur heb ik hem er uitgehaald, en met een tandenborstel stevig geschrobd. Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2879_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2879_1.jpg)
JAB van Ree sprak over verfafbijt. Ik dat ik dit maar in de strijd moet gooien. :)
Wat de kap betreft heb ik met een wattestaafje gedoopt in thinner de biesjes en de logo's eraf gehaald. Eigenlijk wou ik alle verf er af halen omdat de loc aardig bespeeld was (lees, een hoop lakschade op de hoeken...)
Maar er is ook goed nieuws. Op aanrade van Lokpaint heb ik verf besteld bij Elita, en dat is vandaag aangekomen :)
Ik heb bij AnW info opgevraagd voor de losse onderdelen zoals de ontbrekende uitlaatdemper. Ik hoop dat ze dat kunnen bestellen..
-
Verf van frame verwijderen was idd gewoon met gamma afbijt, lekker goedkoop. Eventueel details met een glasvezelpotlood of messing borstel naderhand (of Jif + schuurspons)
De kap zou ik met M600 te lijf gaan... daarmee los je de opgedrukte logo's ed perfect op. Het bruin zou ik niets aan doen, gewoon een dunne laag primer over blazen zodat geel goed dekt.
Hoi JAB,
Bedankt voor de tip. Afbijt heb ik nog staan, dan ga ik dat morgen eens proberen.
Ik had op je website jouw omspuitverslag gezien. Hoe ver ben je nu, is het al klaar? Je sprak ook nog over dakluiken aanpakken. Heb je gewoon de oude luiken eraf gevijld en een strip styreen erop geplakt?
Vriendelijke groet,
AR
-
Hoe ver ben je nu, is het al klaar? Je sprak ook nog over dakluiken aanpakken. Heb je gewoon de oude luiken eraf gevijld en een strip styreen erop geplakt?
Ik ben net voor het einde gestopt... de foto's geven ongeveer weer waar ik geeindigd ben.
De luiken op de cabine : puntjes eraf vijlen, styreen er tussen lijmen en alles glad plamuren, dan klopt het heel redelijk. Werk alles heel secuur af. Na het grijs spuiten kwamen de oneffenheden genadeloos tevoorschijn bij mij, op de foto's ook deels te zien.
Vergeet ook handgrepen bij de cabinedeur niet... de nieuwe gaten zijn op mijn foto's te zien. Ik was bezig met nieuwe handgrepen uit messingdraad, die in de oude voetjes vielen, toen ik mijn project gecancelled heb.
Ik bleef ontevreden over de huif, vooral de sluitseinen op de lange neus kloppen niet, waardoor het gele "slabbetje" qua vorm/positie niet deugt.
-
Het wil niet lukken.
Ik heb inmiddels geprobeerd: Ovenreiniger, thinner, terpentine, 2 soorten verfabijt en alcohol en hij ziet er nog steeds hetzelfde uit als hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2879_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2879_1.jpg)
Ik geef het nu maar op denk ik en ga er zo overheen spuiten :-\
-
De kap is volgens mij van bruin plastic, dus daar kan je niets aan doen.
-
Hallo AR,
je moet de huif en cabine in een zak met ovenreiniger doen en laat deze 2 dagen staan, vervolgens met een zachte tandenborstel en een sopje (niet te heet ) het geheel schoonwassen.
Dan zal het geheel zo goed als schoon zijn en wat er dan nog zit is zo minimaal dat je daar geen last van zult hebben en bij twijeln gewoon nog een dag of wat terug in de ovenreiniger, vervolgens schoon wassen en laten drogen en in de witte primer ermee. heb je dat gedaan bekijk dan eerst het resultaat en op basis daar van neem je de volgende stappen of verder gaan of opnieuw gaan schoonmaken. ik heb zojuist een V60 huif en cabine uit de ovenreiniger gehaald en was mooi schoon, maar soms kan dit proces met schoonmaken wel enkele dagen in beslag nemen, en ja in het in bruin kunststof gegoten dan moet je goed kijken of al de verf daadwerkelijk verwijdert is. bij mijn heeft het 3 dagen in de ovenreiniger gelegen. ik hoop dat je hier wat mee kunt.
groeten Adrie 8) :P
-
De kap is van zwart plastic, maar die is het probleem ook niet.
Ik wil juist het frame kaal hebben. Met alle voorgaande middelen is de helft van de verf eraf gegaan. Dus nu heb ik stukken met verf en stukken zonder. Ik ben bang dat ik dit blijf zien als ik ga spuiten :-\
-
als het frame metaal is dan aceton of methyleenchloride ( spelfouten daar gelaten) bij een polyerster bedrijf kun je dat denk ik wel regelen.
groeten Adrie ;D