BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: manuelspot op 08 January 2007, 17:08:15
-
Het was vandaag weer zo ver, er is weer eens koper gejat aan het spoor.
Waar gaat dit heen ??? nog even en er zit geen bovenleiding meer boven het spoor en alle stroomkabels zijn verdwenen uit de grond :-|.
Ik vind het schandalig wat er gebeurt maar ja met een marktprijs van ongeveer 6 à 7 euro per kilo gaat het steets meer gebeuren.
Manuel
-
kunnen ze mooi weer met stoom gaan rijden ;-)
-
Leve de glasvezelkabel!
En ach, bovenleiding staat een beetje spanning op, werkt beter nog als schrikdraad :P
-
hahaha ;D dat is zo ja.
-
Leve de glasvezelkabel!
En ach, bovenleiding staat een beetje spanning op, werkt beter nog als schrikdraad :P
Als glas schaars gaat worden dan komt dat ook nog wel eens aan de beurt denk ik. Zijn genoeg mensen die naar alles wat ze zien $$$$$$$$$ zien.
kunnen ze mooi weer met stoom gaan rijden ;-)
Ja en klassieke beveiliging ;D
-
Die dieven halen geen kabels uit de grond, veel te veel werk. Zag net in het journaal dat ze de retourstroomkabels van de railtrafo's hadden afgeknipt. Dat is veel makkelijker want die kabels liggen op de ballast.
Zelfs bovenleiding is niet veilig. In Nederland weet ik het niet, maar ik heb wel eens nieuwsberichten gezien uit Duitsland en Italië waar de dieven gewoon de scheiders van de bovenleiding uit zetten. Daarna is het een kwestie van een dikke schaar.
-
Zelfs bovenleiding is niet veilig. In Nederland weet ik het niet
Klaas, zelfs in Nederland zijn ze gek op bovenleiding, lees maar op deze site ;)
http://www.ad.nl/binnenland/article928188.ece
-
Dit gaat langzaam de kant op van het geven van ideeën aan dergelijke zieke figuren. Laat ik even heel duidelijk maken dat we hier niet gaan praten over de werkwijze van die figuren. Het gaat hier puur over de gevolgen voor het treinverkeer en wellicht zelfs hoe zoiets te voorkomen is.
Als ik als onwetende dief hier te veel ideeën vandaan kan halen gaat er alsnog een slotje op...
-
Bovenleiding jatten hoe verzinnen ze het. Je moet dan toch wel kennis van zaken hebben. er staat nog altijd 1500 volt op,en meer. Hoe krijgen ze dat los ? zonder gebakken neer te vallen.
Het moet toch niet gekker worden!!
mvrg Jan van den Berg.
-
Ze zouden de opkopers van oud koper misschien wat beter moeten kontroleren, die hebben heus wel in de gaten als er koper aangeboden wordt waar een luchtje aan zit.
Er worden tegenwoordig allerlei bedrijven ingehuurd op aan het spoor te werken, bedrijven die ook weer diverse uitzend- en tijdelijke krachten in dienst hebben, dus er zijn er steeds meer die weten hoe en wat er te halen valt.
-
Ze zouden de opkopers van oud koper misschien wat beter moeten kontroleren, die hebben heus wel in de gaten als er koper aangeboden wordt waar een luchtje aan zit.
ach...dan vervoeren we het toch gewoon naar oost-europa, daar is dan weer geen controle op mogelijk.
-
Dit gaat langzaam de kant op van het geven van ideeën aan dergelijke zieke figuren. Laat ik even heel duidelijk maken dat we hier niet gaan praten over de werkwijze van die figuren. Het gaat hier puur over de gevolgen voor het treinverkeer en wellicht zelfs hoe zoiets te voorkomen is.
Als ik als onwetende dief hier te veel ideeën vandaan kan halen gaat er alsnog een slotje op...
Een beetje minder panisch mag ook wel... Denk je dat koperdieven bnls gaan afstruinen naar handige werkwijzes? Dacht ut niet, die weten donders goed wat en hoe ze het moeten doen. In arme landen waar sloebers proberen koper te jatten omdat ze niet te vreten hebben, dat zijn de sukkels die gebraden worden...
-
Ik wilde het net zeggen, maak het forum niet groter dan het is. Hier komt een zeer beperkt groepje mensen en koperdieven zijn niet het type dat zich eerst uitgebreid gaat oriënteren voor hun diefstal. En zeker niet op een modelspoorsite...
Eelco
-
Diesel de toekomst! ;D. Of stroom zetten op de bovenleiding, dan blijven ze er wel af ;)
Groeten
Hans
-
Jullie zijn blijkbaar wat meer thuis in de psyche van dieven dan ik :P
Panisch of niet, ik wil niemand de gelegenheid geven, vandaar de waarschuwing.
En nu weer on-topic...
-
Ik heb begrepen dat de bovenleiding een merkteken heeft.
Als dat bij een erkende koper/oudijzer boer wordt aangeboden,
dan moet hij daar melding van maken.Schijnt in een ver verleden wel eens voorgekomen te zijn.
Maar die dieven spelen met de veiligheid op/aan het spoor.
Als ze die gasten te pakken krijgen moeten ze,wat mij betreft,
flink gestraft worden.
Gr Joop :)
-
Flinke straffen in dit land bestaan niet. ::)
-
Die helpen toch niet ::). Maar goed, daar hebben we het al vaker over gehad ;).
-
Een merkteken is volledig overbodig. De dwarsdoorsnede van bovenleiding is qua vorm karakteristiek. Ook is het gemakkelijk te zien of het nieuwe of versleten bovenleiding is. Ik kan mij niet voorstellen dat dieven de bovenleiding eerst omsmelten of in elkaar persen voordat deze aangeboden wordt.
Prorail expirimenteert met extra beveiligde bovenleiding op de Betuwelijn en de HSL (25KV)
-
Bestaat de extra beveiliging niet uit de 25 kV dan? ;D ;D ;D
(Beetje melig, excuseer)
-
Maar de koper prijs is alweer aan het dalen. Dus het aantal diefstallen zal ook wel dalen.
-
Als ze het koper van de bovenleidingen jatten dan merk je dat snel genoeg.
Maar het wordt pas echt link als ze het koper van de nul leiders, aardingen, potentiaal vereffeningsleidingen of zelfs de bliksemafleiding 'lenen'.
Die stukken koper mis je namelijk niet gelijk terwijl ze wel van levensbelang zijn.
-
Als ze het koper van de bovenleidingen jatten dan merk je dat snel genoeg.
Inderdaad. http://www.spoornet.co.za/SpoornetWebContentSAP/html/media/media_2006-06-02.htm Vaak vangen ze d'r maar weinig voor omdat ijzer handelaren ook wel weten om wat voor waar het gaat. Dus het is lukratiever om je maatjes aan te geven voor 25000rand. ;D
-
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je voor een paar honderd euro een paar honderd mensen in gevaar brengt. En wat te doen als je een keer een koperdief pakt. Over de strafmaat.. zoals Wesley ook al zegt, daar hebben we het wel vaker over gehad.
Harm
-
Strafmaat: De economische schade laten betalen die reizigers/bedrijven/NSR/ProRail hebben gemaakt.
-
En als toegift een jaartje in een kopermijn werken.....
Groet Jaap
-
Wat zullen de installatie bedrijven nu samen met de NS / Prorail op hun hoede zijn!!
Greetz:Menno
-
Strafmaat: De economische schade laten betalen die reizigers/bedrijven/NSR/ProRail hebben gemaakt.
Schadevergoeding is geen strafrechtelijke sanctie maar een civielrechtelijke (herstel-)genoegdoening. Dat zullen de reizigers/bedrijven/NSR/ProRail dus zelf - buiten politie en OM om - moeten regelen ;).
-
Hallo,
Zwaar(der) straffen, schade verhalen, allemaal leuk en aardig, maar je zult eerst de boeven moeten vangen.....
Rob
-
Sure. En dnek je nou echt, dat iemand die koper stelen moet, het zich kan veroorloven de opgelopen schade te vergoeden? ??? ::)
-
Als-ie t goed gedaan heeft wel ;D. Maar nogmaals: we zijn niet in de USA. Schadevergoeding is hier geen straf of boete.
-
Toch is het iedere keer hetzelfde verhaal... maar wij zijn een (model)spoorforum, geen misdaadforum. Met andere woorden, we raken weer off-topic.
En zouden de mensen, bij wie ik het bericht heb aangepast, in vervolg niet meer het voorgaande bericht willen citeren? Scheelt mij weer een boel werk. :)
- Peter
-
Sure. En dnek je nou echt, dat iemand die koper stelen moet, het zich kan veroorloven de opgelopen schade te vergoeden? ??? ::)
niet helemaal, maar als je ze te werk stelt en op water en brood zet totdat ze de schuld afbetaald hebben.....
-
Lijfstraffen! werkkampen! hè ja, wat zijn we in moreel opzicht toch een eind vooruitgegaan sinds de romeinen hier opgehoepeld zijn... ::)
-
Toch is het iedere keer hetzelfde verhaal... maar wij zijn een (model)spoorforum, geen misdaadforum.
Inderdaad, voor misdaad moet je tegenwoordig bij 'Bureau van den Heuvel' zijn. What's in a name? ;)
mvg,
Gert
-
Ik weet niet weir komende tijd op een beurs gaat staan met een modelbaan? Maar ik zou de onderzijde van je module baan goed afschermen, misschien komen die kopenboeren ook op de beurzen :o
Succes
-
Dit is al een heel oud draadje, maar nog immer actueel.
Hoewel het nu eens niet bij het spoor was, telt Nederland sinds vannacht in ieder geval één koperdief minder:
http://www.nu.nl/binnenland/3413365/mogelijke-koperdief-dood-kortsluiting.html
mvg,
Gert
-
??? heavy staf dan. Staat er bij jullie op het werk op de balpoints ook 10000V? Dat wordt dan ook knap uitkijken ;D.
-
Ja, vandaar mijn soms spannende bijdragen, als ik hier weer eens iets schrijf. :P
mvg,
Gert
-
Ach 10000V haal je zo op een beetje droge dag :P Bron:De alombekende Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Statische_elektriciteit)
Allie
-
Tsja, met dank aan die (mogelijke) koperdief hadden wij dus een netwerkprobleem vanmorgen vanwege een spanningsdip.
We zitten hemelsbreed 1 km van de plaats delict :'(
Waarom er bij het artikel op nu.nl dan weer een foto van een stukje spoor staat is me niet duidelijk. ???
In de straat waar het gebeurd is loopt toch echt geen spoorlijn. Een paar honderd meter er vandaan wel maar had er niets mee te maken.
Zal wel een soort pavlov reactie van de journalist zijn 8)
Gr.
Eric
-
Zo'n pseudo-journalist van nu.nl zoekt in het foto-archief natuurlijk op het woord 'koperdief' en dan is de kans groot dat hij een foto vindt die eerder bij koperdiefstal bij het spoor is gebruikt.
mvg,
Gert
-
Als ik niet enthousiast ben over een nieuwssite, lees ik 'm niet Gert. Jij nog wel? ;)
-
Ja nog wel. Ik moet toch wat te mopperen hebben! :D
mvg,
Gert
-
Die staat genoteerd en wordt hier ingelijst ;) :-*
-
;D (y)
mvg,
Gert