BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Dolly op 17 August 2010, 13:08:29
-
Deze Fleischmann stoomlocomotief uit de beginperiode (dus veel te groot) hadden we al wat langer in bezit:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PA148538.jpg)
Gewoon een grappig ding en als nieuw.
Maar onlangs kwam ik in bezit van zo'n zelfde exemplaar maar waar de cabine zwaar beschadigt is.
Nu kunnen we de cabine helemaal opknappen maar dan hebben 2 dezelfde locomotieven.
Nu wil ik de cabine helemaal verwijderen en een cabine erop maken die een beetje lijkt op de cabines die op stoomlocomotieven lijken die bij de NS zijn gebruikt.
Later meer :)
-
die zagen er eigenlijk min of meer net zo uit... eventueel kun je er een boller dak op zetten ofzo, en een kolenbak achter het machinistenhuis.
-
Ik dacht eraan om de cabine iets langer te maken en schuin af te laten lopen zoals bij de Bello.
-
De eerste stappen zijn genomen:
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/Beneluxspoor/P7251221.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/Beneluxspoor/P7251223.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/Beneluxspoor/P7251224.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/Beneluxspoor/P7251225.jpg)
Ik heb de kolen op de ketel verwijderd (die zitten daar om ruimte te geven aan de motor) daarvoor in de plaats heb ik een vierkante vuurkist gemaakt.
De dom ronder aan de bovenkant gemaakt.
En de cabine loopt nu schuin af net als bij de Bello.
Ik denk dat ik de cabine iets hoger ga maken.
-
Leuk om te volgen ,heb er ook twee ,misschien ook een uitdaging.
Om een beter rijgedrag te krijgen een cd motertje er in geplaatst ,zie link.
http://willem2222.webs.com/ombouweninbouw.htm
Blijf ik volgen.
willem.
-
Ik heb het gezien, de rijeigenschappen zijn niet de allerbeste maar beter dan heel wat Lima spul.
Ik vervang de motor maar niet (is misschien ook wat te hoog gegrepen voor mij ;)).
De verlichting is wel wat om over na te denken, bij die van jouw is dat mooi opgelost (y)
Ik heb er bij die van mij bovenop gaatjes ingeboord om ze straks meer op die van de NS te laten lijken, die zijn gelukkig ook redelijk groot.
Maar als ik nu zo kijk lijkt wel een lok van de PKP ;D
-
Hoi Dolly.
Uw werk lijkt goed gelukt.
Zelf heb ik voor mijn locje een tenderdje gekocht, maar had een beetje vrees om met een slijpschijfje aan de slag te gaan
maar als ik jouw werkje zo zie moet het mij wel lukken om de kolen vooraad vooraan te verwijderen.
Nog veel plezier met de ombouw.
Mvg.
Matheus.
-
waarom moet t met een slijpschijfje dan? pak gewoon een ijzerzaag...
-
Of een kniptang ;D
Een figuurzaag kan ook van pas komen.
-
een kolenbak achter het machinistenhuis.
Ik ga dat nu toch wel doen, waren die kolenbakken bij de NS open (kolen zichtbaar) of dicht ?
-
Bij tenderlocs waren de kolenbakken meestal gesloten met een twee- of driedelig deksel.
Bij losse kolentenders was alles open.
Gerard
-
Heb je hier iets aan?
http://ejrenting-modelbaan.mysites.nl/mypages/ejrenting-modelbaan/317763.html
-
Ja zeker! (y)
Zoals deze is een (beetje) de bedoeling.
Ik heb als belangrijkste voorbeeld ook de Turk in gedachten maar dan iets minder Duits.
Bij mijn exemplaar is de cabine kapot en daar wil ik het verschil in maken met het origineel.
-
Eindelijk wat tijd besteed aan het locje:
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010708.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010710.jpg)
Kleur groen gaat nog veranderen.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010709.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010713.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010712.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010711.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1010706.jpg)
Ik heb er een (Engelse 00 ) bemanning in gezet, nu kan het dak erop.
In het bakje komen nog echte kolen.
Nu nog trapjes er aan maken, en de lampen opleuken.
-
De locomotief is af (y)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251803.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251805.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251807.jpg)
Het is een veel te grote locomotief, zeker als je er een rijtuig achter hangt :-\
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251808.jpg)
De (niet functionerende) lampen achter zijn gevuld met Kristalclear die nog moet uitharden.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251809.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251811.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251812.jpg)
Echte kolen in de kolenbak.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/PC251813.jpg)
En tot slot naast een origineel.
Wat is er veranderd aan het origineel:
- Compleet nieuwe cabine
- Vierkante vuurkist
- Andere seinen/ aangepast
- Treden aan cabine
- Machinist + stoker
- Dom ronder gemaakt
- Amerikaanse bel vervangen door Europeese bel
- NS kleuren
Leuk karweitje waar je weer veel van kan leren :)
-
Hallo Dolly,
Dat ziet er zeer leuk uit zeg! :)
Erg knap gedaan en het ziet er geinig uit.
Leuk voor een enig module baantje als buurt treintje. :)
Groetjes,
Antal
-
Leuk omgebouwt Dolly. (y)
-
de opzet is zeer geslaagd,het is absoluut een nederlands ogende loc geworden (y)
Ik heb niet zoveel kennis van nederlandse stomers,maar voor mij zou ie zomaar zo bestaan kunnen hebben.
Toch maar ns een Marklin 3029 beetpakken,als ik die qua uitstraling zo krijg als jouw locje zou ik dik tevreden zijn!
-
Ik zou zeggen een dikke kus voor het goede resultaat, maar Bob kijkt waarschijnlijk mee.
Goed geslaagd. (y)
Matheus.
-
Dank jullie voor de complimenten :D
Ik ben tevreden over het resultaat maar jammer van de afwijkende maat, zodat de lok moeilijk inzetbaar is met al dat 1:87 spul ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto55.jpg)
Klik.
Spoorwegschilderijen: Hans Kaas.
Serie 5800.
Locje links.
Matheus.
-
Dat is toch een 2 asser?
-
Dat klopt.
Stukje van de bijbehorende tekst van de site van Hans Kaas (http://www.spoorwegschilderijen.nl/): "terwijl op het emplacement een 8100 rangeert." (pagina 5)