BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RJ op 17 August 2010, 11:11:52

Titel: Bediening van industrielijntjes
Bericht door: RJ op 17 August 2010, 11:11:52
Als voorbeeld neem ik het lijntje Enschede-Noord -> Lonneker in de jaren 60.

Hoe werden deze fabrieken bediend?

Werden de wagons 's avonds opgehaald en werden 's ochtends de nieuwe gebracht? (dus minstens 2 ritten op een dag)

Of werden de oude wagons omgewisseld wanneer de nieuwe gebracht werden? (minimaal 1 rit per dag)

Ik zie aan die lijn ook maar 1 omloopspoor Link naar sporenplan (http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/hgl.gif), dus ik neem aan dat de loc niet voorop liep maar wagens aan beide kanten had?

Alvast bedankt!
Titel: Re:Bediening van industrielijntjes
Bericht door: Lvdwerf op 17 August 2010, 12:08:44
Volgens mij is dit afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met de afnemers. Zo gaat er volgens mij (bijna) dagelijks een trein naar DuPont bij Dordrecht, deze brengt nieuwe wagens en haalt de doude wagens in 1 keer. Bij Van Leeuwen buizen in Zwijndrecht ging/gaat er 3 keer per week een trein die ook nieuwe wagens brengt en oude op haalt. Hoe het in de jaren 60 zat bij Enschede weet ik niet. Uiteraard zal er wel geprobeerd worden om te combineren.
Titel: Re:Bediening van industrielijntjes
Bericht door: RJ op 17 August 2010, 12:35:13
Bedankt voor je antwoord. :)
Ik heb Enschede als voorbeeld genomen, het mag natuurlijk ook ergens anders in NL zijn in de tijd dat de losplaatsen nog bediend werden. De vraag slaat ook op de losplaatsen. Werd daar 1 keer per dag de oude wagens weggehaald en de nieuwe gelijk geplaatst of kwamen 's ochtends de nieuwe wagens en werden ze 's avonds weer opgehaald, zodat er 's nachts geen wagens op t emplacement achterbleven?