BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MartijnB op 15 August 2010, 23:23:18
-
Hallo,
In het verleden heb ik Koploper gebruikt voor het aansturen van mijn digitale treinbaan.
Nu ben in bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden van TrainController (Silver).
In koploper bestaat er "spooktrein" detectie, wat inhoud dat als een trein een ander blok binnenrijd dan verwacht, door bijvoorbeeld een defecte of een niet juits staande wissel, dat er dan een melding gegeven wordt gegeven en de trein gestopt.
Bestaat er ook een dergelijke functionaliteit in TrainController (Silver)?
Groet,
Martijn
-
Goed dat je deze vraag stelt, ik heb zelf ook wel eens problemen met TC omdat bijv. een (oude marklin m-rail) wissel niet goed omgezet is en de trein vervolgens een verkeerd spoor oprijdt met als gevolg een crash.
Ik ben er ook nog niet uit hoe dit dusdanig in te stellen dat TC direct rood sein geeft en de trein stopt in dat geval.
-
Ik hoop dat er iemand is die een oplossing weet ;)
-
Hoi Martijn
Wij hadden hetzelfde probleem met de clubbaan, door het af en toe niet omlopen van wissels reden er treinen op elkaar.
Volgens de standhouder van TC, hij stond ook in Leipzig, was er alleen in gold deze functionaliteit.
Ik heb zelf in 5.8 geprobeerd om een macro te maken met een wisselterugmelding en een blokbezetting achter de wissel. als deze niet overeenkomt werd de trein stilgezet.
misschien kun je hier iets mee, ik wil zelf ook nog verder experimenteren in zilver.
Groeten Arjen
-
Ik heb ondertussen wat meer informatie.
In TC Silver is er geen mogelijkheid om afwijkingen te herkennen. Om dus zeker te zijn dat een wissel goed staat zal er gewerkt moeten worden met terugkoppeling van de wissel stand. In TC Gold is er wel een mogelijkheid en dat is "abberation". Hoe het precies werkt in TC Gold weet ik echter niet, maar wellicht dat iemand anders dit verder kan uitleggen.
Martijn
-
Het manual kan dat ook... ;D
Bladzijde 289 in mijn versie
Gerard
-
Scherp ;D
-
Dit lijkt er wel op, toch?
Ik vraag me af wat de verschillen zijn (als die er zijn) met de KL* "spooktreindetectie".
Verder sluit ik me volledig aan bij het manual dat zegt: "Deze beveiliging tegen afwijkingen moet niet worden misverstaan als beveiliging tegen botsingen en het ontslaat u als gebruiker niet van de noodzaak van het verzorgen van betrouwbaar werkende hardware".
Gerard