BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Romeo373 op 15 August 2010, 23:10:02

Titel: Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Romeo373 op 15 August 2010, 23:10:02
Morgen, maandag 16 augustus 2010 zal het 102 jaar oude tracé Rotterdam=Hofplein - Bergweg - Kleiweg voor het laatst worden bereden. Het was een bijzonder tracé, zo over de daken van de pakhuizen e.d., een soort tweede luchtspoor. Hier reden in 1908 de eerste electrische treinen van Nederland.

NS was er al eerder weg, de laatste jaren reden er RET metro's, die vanaf dinsdag a.s. uit de richting Den Haag vanaf de al eerder niet meer bediende halte Kleiweg via een tunnel en het nieuwe metrostation "Blijdorp" via "Centraal Station" op Rotterdams oudste metrolijn, de Erasmuslijn, zulln doorrijden.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Edde op 15 August 2010, 23:16:59
Weer een stukje spoorgeschiedenis :'(
Ik vond het een bijzonder station,Hofplein.
Grote hal en onder de sporen van de lijn naar Dordrecht omhoog naar het
perron.Wel met zwervers en junks,maar die had je ook op het CS.
Ik dacht dat de metro's eerst maar tot CS rijden en in een later stadium
doorrijden naar Slinge.

gr Ed.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Marc tramt op 16 August 2010, 08:55:30
Voorlopig rijden ze eerst tot Centraal Station inderdaad.
Hofplein zoals dat vandaag dicht gaat is geen schim meer van wat het ooit was. Alleen het laatste gedeelte van één perron is nog in gebruik, zonder overkapping of wat dan ook.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Mark Verheulen op 16 August 2010, 09:25:05
Wordt het hele trace gesloopt?  ???

Mvg, Mark
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Bob R. op 16 August 2010, 09:35:37
Zoals Hofplein de laatste jaren erbij gelegen heeft was een schande.
Onbegrijpelijk dat ze dat zo lang zo gelaten hebben.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: mmhajvth op 16 August 2010, 09:56:05
Dag Naamgenoot,

De Hofpleinlijn wordt gesloopt vanaf station Hofplein tot net ten noorden van de A20, waar de tunnel richting CS zijn aansluiting vindt.
Wat er met de 189 bogen gebeurt is me nog niet geheel duidelijk want het is wel een rijksmonument dus slopen zal er niet in zitten.  
Het is momenteel eigendom van een woningcorporatie als ik goed ben ingelicht.

Er zijn inmiddels verschillende voorstellen gedaan voor de 1900 meter aan bogen.
Zo wil men er een fietspad bovenop leggen en de bogen gebruiken voor bedrijfsruimtes en ateliers. Maar erg concreet is het allemaal nog niet.
Het is wel duidelijk dat je er in de toekomst geen treinen of aanverwanten voertuigen meer zal zien.

m.v.g.

Mark
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Simplex op 16 August 2010, 10:22:05
Vorige week nog maar even een filmpje geschoten, om het beeld levendig te houden voor die enkele geest...

http://www.youtube.com/user/steefvd1#p/a (http://www.youtube.com/user/steefvd1#p/a)


Steef
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Olaf op 16 August 2010, 10:43:32
Nog meer:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/vaarwel_station_rotterdam_hofplein-142738 (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/vaarwel_station_rotterdam_hofplein-142738)

Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Marc tramt op 16 August 2010, 10:57:58
Hier (http://www.hofbogen.nl/) vind je meer info over de toekomst van het spoorviaduct door de stad.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: janw op 16 August 2010, 11:59:32
Heel treurig. Het is een prachtige spoorsituatie.  Luchtspoor wordt sowieso erg zeldzaam in Nederland, met al die duffe tunnels.
Dit viaduct was (is) de eerste gewapend betonnen constructie in Nederland.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 12:07:05
Niet helemaal, het dak van de Maria Hemelvaartskerk in Sas van Gent (1892) was de eerste constructie van gewapend beton, maar dat terzijde.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Mark Verheulen op 16 August 2010, 12:32:08
Ze moeten de bogen wel opknappen wat hoe het er nu bijstaat kan echt niet als rijkstmonument.

Mvg, Mark





(dit is mijn 500ste bericht)
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 12:36:25
Het predikaat 'rijksmonument' betekent helaas niet automatisch dat het er meteen spic en span uitziet. Dat is toch allemaal een kwestie van beschikbare gelden.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Jeroen Water op 16 August 2010, 14:05:22
Mooie plek om treinstel 766 op te stallen...........

In het filmpje van Steef kom je bij 1:04 minuten aan de linkerkant een flat tegen met galerijen aan de buitenkant (in het filmpje duidelijk herkenbaar aan de stalen trappen). Vanaf
één van die galerijen is onderstaande foto gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SGM_luchtspoor.jpg)
Allemaal verleden tijd  :'(

Jeroen
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Floris Dilz op 16 August 2010, 14:11:24
Mooie plek om treinstel 766 op te stallen...........
dr zwerven nog her en der een of meer ZHESM-bakken rond...
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Jeroen Water op 16 August 2010, 14:18:08
Het zou op zich geen eens een gek idee zijn, maar ja, hoe zorg je er voor dat die klojo's met spuitbussen er met hun jatten vanaf blijven?
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Dpc Fo op 16 August 2010, 14:22:12
10000V wisselstroom er (weer) op ? 8)
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2010, 14:29:14
Bordje er bij zetten: SVP niet spuiten.
Weet je meteen zeker dat het geen cruiseplek wordt...  ;D
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Floris Dilz op 16 August 2010, 14:31:16
Ik voel een poll aankomen.
- doodschieten
- opknopen
- vierendelen
- vastbinden op een tafel en dan het ene neusgat volgieten met dunne secondelijm en het andere volspuiten met activator
- per 20 in een autowrakkenpers
- 10 minuten naar een programma met paul de leeuw laten kijken
- idem met andre van duin
- eenzame opsluiting op een rantsoen van pringles en huismerk-aardbeienyoki
- ...etc.
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Marc tramt op 16 August 2010, 14:36:00
- Een jaar lang dit forum modereren...  :-\

Ik hoop dat ze er wat leuks van maken. De bogen zijn leuk voor horeca en kleine bedrijfjes en mogen wat mij betreft blijven en het dak... wandelgebied of zo? Dakterrassen? Stadstuintjes voor de bewoners?
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Jeroen Water op 16 August 2010, 14:42:42
- Een jaar lang dit forum modereren...  :-\

Zooooooooooooooo, die is wel heel erg! Het zal je straf maar zijn....... Amerikaanse toestanden hier   ;D ;D (y) (y)

Jeroen
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Mispoes op 16 August 2010, 14:57:07
Ik voel een poll aankomen.
- doodschieten
- opknopen
- vierendelen
- vastbinden op een tafel en dan het ene neusgat volgieten met dunne secondelijm en het andere volspuiten met activator
- per 20 in een autowrakkenpers
- 10 minuten naar een programma met paul de leeuw laten kijken
- idem met andre van duin
- eenzame opsluiting op een rantsoen van pringles en huismerk-aardbeienyoki
- ...etc.

Ik mis de ongebluste kalk.

Vonnisvoltrekking door onze huisayatollah (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=3)?
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Gert1 op 16 August 2010, 15:06:25
Ik ben dan wel niet de huisayatollah, maar zullen we het hier toch een beetje bij het onderwerp houden, heren? Alvast bedankt.

mvg,
Gert
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: eric den boer op 16 August 2010, 17:09:40
 >:( >:( alles wat ik zo goed als rotterdammert heb gekend gaat naar de ( teelballen, maar dan een ander woord ), begin jaren 80 met de hondekop naar m,n meisje in pijnacker, langs m,n school aan de linkerkant waar ik een vak heb geleerd ( althans dat denk ik ) en dan net over de a 20 waar de trein uit den haag nu onder de grond richting rotterdam duikt waren vroeger volkstuinen gehuurd van de ns alwaar wij 200 m2 hadden, ook al weg...het volgende wat er aan gaat is de ret remise..wat blijft er nog over zo  :'( :'(
i am pissed...maar ja de nieuwe tijd net wat u zegt...


eric
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Monobrachius op 16 August 2010, 19:35:04
Dan ben ik er wel op het hoogtepunt ben vertrokken. Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan. 20 jaar achter Kleiweg gewoond, ik ben er geboren en ik mijn treinenziek... passie is er begonnen.
Ik zal wel afgeslacht worden, maar ik vind het wel mooi geweest. Ja, het mag uniek zijn die bogen, maar het is daar toch een doffe ellende. Hofplein is in mijn leven nooit zo mooi geweest als op je op de foto's (en in railz) ziet.
Het is gewoon tijd om de lijn te sluiten, haar leven is nog langer gebleven dan voorzien. Nu is er een mooi alternatief in de vorm van de randstadrail.
Voor mij hield het bestaan op bij de laatste dag dat de NS reed. En ik heb ontzettend genoten van die dag en de vele jaren ervoor, waarbij ik zowat elk soort materieel voorbij heb zien komen.

Henk
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: Marc tramt op 16 August 2010, 21:14:48
@Eric: je wordt oud !   ;D  

Anyway, voor mij is Hofplein zo een beetje overleden bij de bouw van de spoortunnel. Toen is het stationsgebouw van Van Ravesteyn (hier (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=rotterdamhofplein&num=29) een foto op stationsweb) afgebroken en bleef er weinig meer over. Het was al een beetje treurige bende achter het Shell-gebouw en dat werd er na de bouw van de tunnel niet beter op. De tunnel oversteken met een smalle stalen loopbrug en of op het altijd crimineel gezellige Katshoek het station in.
The times they are a changing.....
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: eric den boer op 16 August 2010, 21:37:04
@Eric: je wordt oud !   ;D  




ik hoop het... ;D

eric
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: janw op 16 August 2010, 22:01:04
@Eric den Boer en Monobrachius:

Ik las dit draadje vanochtend en ben aan het eind vanmiddag nog snel langsgegaan voor een laatste paar ritjes op het Hofpleinviaduct. Het is natuurlijk waar dat het viaduct, en vooral het station, er al jaren en jaren voor schandaal bij liggen, en het meer dan tijd is om in te grijpen, maar potverdomme wat een mooi ritje op het luchtspoor tussen de huizen door! Auw wat zonde dat dat verdwijnt. Met die grote zijramen hebben de Ranstadrail -treinstellen nog vaag iets weg van de ZHESM-stellen ook. Precies waar het een gewone spoorlijn wordt, begint het stuk dat *niet* weg gaat. Ik ben dan geen geboren Rotterdammer, maar voel toch een verbondenheid met deze lijn gezien alle geschiedenis (technische en andere) die eraan hangt. Valt het nog mee dat het object fysiek behouden blijft, maar dood is toch anders dan levend.  En je vraagt je af of het een goed idee is om een wijk die zo duidelijk wat 'revitalisering' kan gebruiken zo'n verbinding te ontnemen. Overigens is de nabootsing van het oude station Hofplein op Railz echt prachtig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg7351.jpg)
Een onvoltooid stukje Hofpleinviaduct voor op een toekomstige baan
Titel: Re:Rotterdam: Hofpleintracé na 102 jaar gesloten
Bericht door: mmhajvth op 17 August 2010, 14:16:55
Die verbinding (de Hofpleinlijn) heeft in deze tijd niet alleen een goede invloed op de omliggende buurten. Luchtspoor in het algemeen leid tot geluidsoverlast. Niet dat mensen op dit forum dat snel zullen onderkennen, maar (helaas) is de treinliefhebber niet in de meerderheid.
Verder vormt de Hofpleinlijn een fysieke en visuele barrière tussen de omliggende buurten. (dat heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van de buurten) Voornamelijk de bogen die in gebruik zijn of dicht gemetseld zijn vormen de barrière.
En als laatste kan gezegd worden dat met de oorlog de tijden flink veranderd zijn. Centraal (toen nog DP denk ik) station kreeg na de oorlog een nog prominentere rol waardoor station Hofplein meer en meer een 2e plaats kreeg toebedeeld. De glorie die station Hofplein voor de oorlog had heeft het daardoor  na de oorlog nooit meer gekend. En hoewel Ravensteijn in de jaren ’50 nog  geprobeerd heeft wat van Hofplein te maken was het lot al duidelijk. Op Centraal zou alles geclusterd moeten worden en daarmee werd Hofplein steeds verder verlaten. Die neerwaartse spiraal waarin de lijn in terecht is gekomen heeft ook invloed gehad op de omgeving. Vanaf de jaren ’80, inmiddels al 30 jaar dus, leid de omgeving aan/van de uitstraling en duidelijk secundaire functie van Hofplein.

Een herstructurering van de buurten met als kern het reviseren/herontwikkelen van de 189 betonnen bogen kan de buurt meer helpen dan met pijn en moeite de trein in bedrijf houden op die 1900 meter spoor.

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat ook dit stukje geschiedenis uit Rotterdam verdwijnt.
Maar we leven nu eenmaal niet in een openlucht museum.

Dus laten we ons (de) Hofplein(lijn) herinneren van voor 14 mei 1940 (13:30) Toen het station zijn latere “concurrent” Centraal nog aan kon op functie en esthetiek. (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=rotterdamhofplein&num=38)
(Link naar stationsweb.nl)

m.v.g.
Mark