BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 08 January 2007, 12:45:14
-
Heren,
Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.
mvg
Dirk
-
Dirk,
Zolang je IB geen kortsluiting aangeeft en je treinen gewoon rijden is er niets aan de hand.
Wil je echt zeker zijn dat er niets aan de hand is koppel dan alle bedrading naar decoders, terugmelders en de IB los en meet nogmaals.
Ook moet je al het rollend materieel van je baan verwijderen.
Je kan natuurlijk ook een los stukje C rails doormeten, dan weet je wat de weerstand zo'n beetje zou moeten zijn.
mvrg
Pieter
-
Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig ( ~)aan en hij toetert niet.
-Peter
-
Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig ( ~)aan en hij toetert niet.
-Peter
Peter, met alles loskoppelen bedoel je daar ook alle terugmeldpunten van de S88 en alle wissels van de decoders of alleen de decoders van de sporen?
Dirk
-
Weet je ook bij welke weerstand je meter begint te piepen?
Als je decoders en andere verbruikers er op aangesloten houdt worden deze weerstanden/impedanties ook meegenomen. Bij een belasting met een weerstand van 10 ohm werkt de IB nog normaal en ik denk dat jou meter dan al begint te gillen.
Gebruik voor dit soort metingen een ohmmeter* en zorg ervoor dat je weet wat je meet.
* Ook meten met een ohmmeter kan je op het verkeerde been zetten aangezien decoders vaak geen zuivere ohmse weerstand hebben.
-
Haal de wisseldekoders er ook aan een kant af. De bezetmelders moet je laten zitten.
=Peter
-
Lezers,
Als we zo doorgaan gaat iemand zijn baan afbreken terwijl er niets aan de hand is waarschijnlijk wordt er met de pieper gewoon een transistor resp. diode opengezet (laag-ohmig). Als alles gewoon werkt is er niets aan de hand en moet je dus niets doen. Met deze meetmehode kan het echt niet.
Succes.
-
Heren,
Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.
mvg
Dirk
Dirk,
Meten is weten, als je weet wat je meet!!!!!
Als je dat niet weet, heeft meten ook geen enkele zin.
Dus als de baan gewoon werkt, is er niets aan de hand.
Mvg
Wim.
-
OK, goed nieuws dus, ik was alleen wat ongerust omdat ik vorige week een booster heb geprobeerd om aan te sluiten en dat ging helemaal de mist in. Vandaar mijn vraag, ik dacht dat het mss daarmee te maken had.
mvg
Dirk
-
Dirk
Wat ging er mis met de booster?
Hans
-
Hans
Het is een tams booster, en eerst had ik door het ontladen van de elco's een transitor opgeblazen, maar dat leed was vlug geleden. Na het aansluiten van de booster op de baan, ging eerst alles goed, ongeveer 15 minuten, en vanaf toen kreeg ik steeds als de lok van de IB sectie overging naar de booster sectie een noodstop op de IB en de melding
kortsluiting baan -PT C/D LN.
de booster doet zijn werk tot de lok over de grens van de booster rijd. Ik heb vanalles uitgezocht maar niks kunnen vinden. Uit frustratie heb ik de booster weer terug van mijn baan gehaald. Ik ben momenteel toch nog in opbouw fase, dus ik rij niet met veel loks.
Dat is kort geschetst het probleem met de booster.
Dirk
-
Dirk,
Is de polariteit van de booster naar de rails gelijk ten opzichte van de voeding van de IB.
gr Frits
-
Dirk
Kijk eens op pagina 16 (modelspoor-digitaal vraagbaak) hierin staat heelwat over de overgang van booster naar booster geschreven misschien heb jij iets aan dit gedeelte. Kijk ook wat Frits zegt. Waarom heeft het wel 15 minuten goed gewerkt? Kijk hier ook eens IB box en aansluiting B2. (via google booster b2)
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=2160
Hans