BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: GW op 15 August 2010, 13:42:33
-
Nou zeg, wat maak Prorail ons nu?
Lees het artikel (http://www.nu.nl/binnenland/2312767/zelfmoord-spoor-moet-met-5-procent-omlaag.html)... Men wil het aantal zelfdodingen op het spoor over de komende VIER jaar met 5% omlaag hebben.
Dat is vreemd, men accepteert daarmee dus een stijging, reken maar mee: in 2008 waren er 1435 gevallen, in 2009 waren dat er 1525.
In mijn boekje is 5% van 1525 gelijk aan 76. trekken we dat van de genoemde 1525 af, dan blijven er 1449 gevallen over, een stijging van 14 (1%) ten opzichte van 2008.
Zou een veel groter streefgetal - en dan uitgedrukt in percentages per jaar om te komen tot een reductie dicht naar nul toe - niet beter zijn?
Gerard
-
Natuurlijk zou 100% terugbrengen het meest gewenst zijn, maar wat is reƫel?
-
0 In ieder geval niet, er zullen altijd toegangsplekken tot het spoor zijn. En er zullen altijd mensen zijn die geen andere uitweg meer zien. En uit ervaring met het omgaan met dergelijke mensen kan ik je melden dat het hen weinig interesseert hoe of wat.
Ik zou het graag anders zien, maar iemand die zo ver heen is dat hij of zij een einde aan het leven wil maken, denkt echt niet aan de machinist, de conducteur of de brandweer die alles op mag ruimen.
-
Dag Huub,
Het antwoord op je vraag weet ik uiteraard niet. Jammer genoeg worden dit type vraagstukken (zie ook de zorg) hoe langer hoe meer teruggebracht tot kosten / baten analyses.
Waar ik de aandacht op wilde vestigen was dit nietszeggende, haast risicoloze (5% in vier jaar is bijna gelijk aan de statistische onzekerheden) bericht, waarmee Prorail in de komkommertijd probeert weer even in een goed blaadje te komen door een streven naar reductie aan te kondigen.
Grote bedrijven...
Gerard
-
Een beetje kortzichtig vindt ik deze reactie net of Prorail er wat aan kan doen dat deze mensen er voor kiezen een enkel reis naar het hiernamaals te nemen. Prorail ziet het ook liever anders, ze doen in ieder geval iets. Jij heb zeker nog nooit aan de onderkant van een trein de "onderdelen" moeten weg halen van zo persoon. Kosten/baten analyses hebben er ook mee te maken. Alles kost geld tegenwoordig.
"Mensen zijn nu eenmaal onberekenbaar".
Marc
-
Laat me om te beginnen duidelijk stellen: ik ben zeer begaan met de mensen die dit afschuwlijke werk moeten doen, en ook met hen die menen dat dit hun enige uitweg is.
Ik zie echter niet goed wat hier kortzichtig aan is, maar misschien kun je me dat uitleggen. Zou ik hier, omdat ik die afschuwelijke ervaring niet heb, geen mening over mogen hebben? Lijkt me toch vreemd...
Gerard
-
Een beetje kortzichtig, daar bedoelde ik mee om alleen Prorail een veeg uit de pan te geven, zij proberen het tenminste nog om het terug te dringen maar de verschillende instanties in de zorg en zeker ook de overheid falen op dit gebied schromelijk en daar heb je wel gelijk in de "kosten/baten analyses" en ook bij Prorail telt dat mee. En een eigen mening hebben graag, moeten meer mensen hebben.
Marc
-
Ik zou als Pro rail nergens wat op zeggen, geen percentages noemen, niks nada
er is er maar 1 schuld aan, en dat is de springer, simpeler kan je het niet maken.
dus in it geval hoeft er wat mij betraft geen enkel vinger richting Prorail
-
Hey Gerard,
Ik lees dat artikel toch echt anders:
Prorail wil het aantal zelfdodingen op het spoor met 5 % verminderen in vier jaar.
12% van de zelfdodingen gebeurde op het spoor en dat zijn er dan 183 in 2009.
Als je dat aantal met 5 % wil verminderen, moeten het over 4 jaar afgerond 9 zelfdodingen per jaar minder zij op het spoor, dus rond de 174 liggen. Ik denk dat als Prorail dit doel stelt zij zelf ook wel inzien dat dit een heel moeilijk te voorkomen gebeuren is.
Maar denk eens aan bijvoorbeeld Wolfheze, Aan het spoor zit daar de Gelderse Roos, een Psychiatrische inrichting. Bij de overweg loop je zo het spoor op. kun je hier wat tegen doen? Ik denk weinig, want als je de straat oversteekt sta je op het station Wolfheze.
En die IRMmetjes sjeezen daar hard zat. Ik ben wel van mening dat Prorail er het uiterste aan moet doen om dit te voorkomen. Dit om de kans het treinpersoneel en de hulpdiensten niet met de traumatische gevolgen hoeven te zitten. Wat mij betreft is elke zelfdoding die kan worden voorkomen op het spoor en 1, en dus de inspanning waard.
Groeten, Yuri
-
Okay, dus de aantallen kloppen niet. Blijft staan dat het aantal 6,25% is gestegen, tegen een voorgenomen reductie van 5%. Dat wordt er niet anders van.
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat zelfdodingen indien mogelijk moeten worden voorkomen.
En laat ik mijn pijlen niet op Prorail richten, zij zijn ook maar boodschapper van de maatschappelijke trend.
Iedere actie om dit aantal terug te brengen moet worden toegejuicht, het bericht lijkt echter te wijzen op gelatenheid door het accepteren van een stijging. Dat heb ik bedoeld te signaleren, net als de trend om toch maar vooral te laten zien dat "we er wat aan doen".
Gerard