BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fred op 14 August 2010, 15:04:06

Titel: Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 14 August 2010, 15:04:06
Goedenmiddag.

Ik ben in het bezit gekomen van een Tams GBM-1 bezetmelder. Normaal gebruik ik de RM-GB-8 terugmelders van Littfinski.
Nu heb ik eens ergens gelezen dat het mogelijk is om de Tams GBM-1, samen met de Littfinski's te gebruiken oa. door een S-88 terugmelder.

Mijn vraag is of iemand weet of dit mogelijk is en dan graag het aansluitschema, als dat kan. Ik heb al wel geprobeerd om e.e.a. aan te sluiten zoals het op de "Tams-site" staat, maar dat werkt niet.

Ter aanvulling, de GBM-1 als "stand-alone" op mijn IB aangesloten en dan wordt de melding gezien. De module werkt dus wel. Er zo tussen hangen bij de Littfinski's werkt dus niet.

Wie kan mij verder helpen ?

Bedankt vast en groetjes.
Fred

Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: henk op 14 August 2010, 16:22:34
Als ik het goed zie is de RM-GB-8 een zogenaamde S88 terugmelder met ingebouwde bezetmelding op basis van stroomdetectie die 8 railsecties kan bewaken.  ;D
Ik wilde je voor een toelichting verwijzen naar de encyclopedie, maar daar staat het ook niet erg helder. Het komt erop neer dat er twee stappen worden doorlopen. De bezetmelder ziet dat er een trein op een stuk rail rijdt als daar stroom gaat lopen. De S88 terugmelder geeft dat vervolgens door aan de centrale. In de RM-GB-8 zijn die twee stappen in één schakeling samengebracht en dat voor 8 railsecties.

Die Tams gaat zo te zien alleen over de bezetmelding (GMB = gleisbesetzmeldung) ook hier op basis van stroomdetectie. Daar kan de IB niks mee. Voor de tweede stap (in feite de vertaling naar de centrale) heb je nog een S88 terugmelder zonder ingebouwde bezetmelding nodig. Erg handig is dat niet. Een S88 zonder ingebouwde bezetmelding kan 16 secties bewaken (daar komt die oude naam ook vandaag 8+8) en dan heb je vier van die GMB-1 schakelingen nodig. Ik denk dat je beter bij die RM-GB-8 kan blijven.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 18:45:46
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie. Uiteraard weet ik wel wat de GBM van Tams of die melders van LTD doen en wat de verschillen zijn. Heb ca. 15 LDT-melders aan mijn baan hangen.

Maar dat was ook niet de vraag van mij. Ik vroeg geen uitleg over het verschil, maar hoe je de beide modules met elkaar kunt aansluiten zodat ze werken ( en blijven werken) natuurlijk.

Ben benieuwd of iemand een oplossing weet.

Groetjes,
Fred.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 August 2010, 18:52:57
Toch geeft de uitleg van Henk wel aan in welke richting je het moet zoeken.
Achter die GBM-1 moet je nog een s88 terugmelder zetten om hem in het s88-systeem te kunnen opnemen.
Tams heeft die, maar andere merken zoals Märklin en Viessmann ook.

Je zegt dat je de GBM-1 op de IB hebt aangesloten en dat het werkt. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: henk op 15 August 2010, 18:55:46
Maar die twee modules met elkaar verbinden heeft geen zin Fred.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 19:04:10
Goeienavond Klaas,

Dank voor je reactie. Wat Henk, en jij nu ook zeggen is waar. Wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb ook enkele S88'n van Viessmann en Voelkner (Conrad).

Die zorgen voor de ontbrekende schakel.
Dat was me wel bekend. Maar uit het schema van Tams (oa op zijn site) is het niet duidelijk.  Ook op de site van Funky staat wat. In ieder geval niet duidelijkvoor mij. Vandaar mijn vraag; en dan nu goed  ;), of iemand mij duidelijk kan maken aan de hand van deze componenten ( Tams GBM+S88) hoe ik dit zou kunnen aansluiten en of het, ueberhaupt, kan met de LTD's. er bij

Uiteraard zo zonder meer verbinden gaat inderdaad niet.

Wellicht Klaas of Henk is mijn vraag nu wat duidelijker of kan het dan ook nog teeds niet Henk ?

Zoals al duidelijk is; ik rijd N-spoor, IB, Koploper, 2 x Booster e.d.

Groetjes,
Fred
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 19:28:36
" Je zegt dat je de GBM-1 op de IB hebt aangesloten en dat het werkt. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?"

Hoi Klaas.

Door de GBM te voeden zoals beschreven op hun site (Lichttrafo aansluiting enerzijds de " min" pool + Rijtrafo aansluiting=digitale spanning , de "+" pool.). Dan de draad van de de onderbroken railsectie vastmaken op E1 van de module. Een draad van A1 van de module naar naar de S88. Dan de S88, met een flatkabel, aansluiten op de S88 bus van de IB.

Dan de bezetmeldsectie activeren en je ziet het blokje oplichten op de IB.

Maar als ik dan dit zo aangesloten laat en dit verbind d.m.v. een flatkabel met bv. de laatste LDT van het rijtje melders dan geen enkele reactie van de Tams.

En dat is nu mijn vraag ; hoe krijgen we dit toch werkend.
Groetjes,
Fred.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 August 2010, 19:37:43
Aha, je hebt er dus toch een s88 tussen gezet. In eerste instantie wekte je de indruk dat je de GBM-1 rechtstreeks op de IB had aangsloten, en ik kon me in de verste verte niet voorstellen hoe je dat voor elkaar gekregen had.

Intussen heb ik de schema's van de GBM-1 en ook van de s88 module van Tams bekeken, en er is een probleem als je dat direct op elkaar aansluit.
In de GBM-1 zit er nl. geen galvanische scheiding tussen de ingang en de uitgang. D.w.z. dat het alleen maar goed kan werken als je de railingang van de GBM-1 in de bruine draad van de digitale voeding opneemt. Het is gebruikelijk om die in de rode draad te zetten, maar dat kan hier niet. Ga je dat toch doen, dan krijg je dus een probleem als je beide systemen gaat mixen.

Ik zie op de site van Tams ook nergens een aansluitvoorbeeld waar de GBM-1 samen met een s88 module wordt gebruikt, dus ik denk dat dat helemaal niet de bedoeling is.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 19:46:29
Hoi Klaas,

Ja stiekem gedaan. :D.  Nee hoor, blijkbaar was ik niet duidelijk.

Op de site van Tams staat wel een voorbeeld van een aansluiting van een GBM met een LDT module. Die werkt dus niet. Staat inderdaad niets met een S88,

Wel op de site van Funky.

http://www.funkyrail.nl/fr-digitaal.htm#bezet

Deze tekening is ook niet zo duidelijk, maar wel met een S88. Hij schrijft in zijn stukje ook over de GBM met een S88.

Ik ga morgen nog eens " sleutelen" aan de aansluiting zoals jij hebt voorgesteld en kom er dan ook zeker op terug.

Fred.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 August 2010, 20:00:17
Op de site van Tams staat wel een voorbeeld van een aansluiting van een GBM met een LDT module. Die werkt dus niet.
Waar zie je dat staan? Ik kan het niet vinden.

Citaat
Hij schrijft in zijn stukje ook over de GBM met een S88.
Weer de vraag: waar zie je dat staan?
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 20:12:20
Klaas,

Op vraag 1:

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/gbm1/faq_gbm1.html

En vraag 2:

Er wordt daar niet daadwerkelijk gesproken over de Tams, maar over een aparte bezetmelder voor stroomdetectie en een S88. Ik vulde dat in als zijnde een Tams en een S88.

Fred.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 August 2010, 21:15:02
Die link naar Tams is wel intersesant, daar zie je precies wat ik zei: de stroomdetector GBM-1 zit ingelust in de bruine draad van de centrale.
Wat ik ook interessant vind is dat ze een s88 module van LDT gebruiken.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 21:46:06
Alleen Klaas, volgens mij is dit geen goede weergave van de LDT.

Het aantal aansluitpunten klopt niet ( is in werkellijkheid meer) en er wordt niet aangegeven waar nu de aansluitingen daadwerkelijk gemaakt moeten worden.Welke nummers.

De LDT's die ik gebruik beginnen met een aansluiting voor de digitale spanning ( zijn 2 aansluitpunten), daarna 4  x 2 aansluitpunten voor de aansluitingen van de rails, daarna weer 2 aansluitpunten voor digitale spanning en als laatste nog 4 x 2 aansluitpunten voor je rails. Dus totaal 20 aansluitpunten en geen 18. Dus de getekende aansluitingen stemmen niet overeen met een werkelijke module.

Verder sluit je op een LTD 2 draden aan die de dig.spanning leveren voor bv. de 1e 4 aansluitingen. Op de tekening van Tams zie ik die niet. Daar wordt maar 1 verbinding gelegt (neem aan de " - " ) . Maar op welke nummer van de aansluiting van de LDT moet die nu komen als je normaliter op nr.1 en 2 de dig.spanning aansluit.
De " + " van de digitale spanning moet je echt wel aansluiten op de LDT. Wordt niet aangegeven op de tekening aangegeven. Vandaar mijn opmerking dat de tekening van Tams erg onduidelijk is mbt de LDT en daardoor niet kan werken, denk ik zeer bescheiden.
Mee eens ?
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 August 2010, 21:53:27
Leuk doolhofje wordt dit.
Welke modules van LDT gebruik je dan? Want de RM-DEC-88 op de site van Littfinski laat weer een andere klemmenindeling zien.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: henk op 15 August 2010, 21:57:33
Ik begrijp echt niet wat je aan het doen bent Fred. Welke LDT module heb je nou geprobeerd met de GBM-1 te combineren?

Bij een gewone S88-kloon - ook de RM-DEC 88 van LDT - hoef je de digitale spanning helemaal niet aan te sluiten. Zo'n ding heeft 16 aansluitpunten voor bezetmelding en 1 of 2 massa aansluitingen, verder natuurlijk nog de stekker voor de zespolige bandkabel. Er volgt een terugmelding als één van de 16 aansluitpunten voor bezetmelding met massa wordt verbonden. Daar moet de GBM-1 voor zorgen en die heeft de digitale spanning wel nodig.
Volgens het schema van LDT heeft de RM-DEC 88 17 aansluitingen. Punt 9 is voor massa, de andere 16 zijn voor de bezetmelding. Punt 18 in het schema van Tams moet je dus vergeten. Voor de rest aansluiten zoals op het plaatje.

Op een module waar S88 en bezetmelding zijn gecombineerd - zoals de RM-GB-8 - sluit je natuurlijk wel de digitale spanning aan. Maar bij zo'n module is de GBM-1 zinloos, want dubbelop.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 22:46:51
Heren,

Ik heb de RM-GB-8, versie 2.1. Een module van Littfinski voor 8, dus  a c h t  aansluitingen. Ook met bandkabel enz. Dat zijn dus niet degene wat nu wordt aangehaald  (zijn nieuwer) en Henk, deze modules die ik gebruik moet je E C H T wel via digitale stroom voeden en wel met die stroomkring waarmee de aansluitingen met de melders zijn geplaatst.

Overigens Henk, ik ben nog niets aan het doen hoor. Ik heb al vele LDT melders, de RM-GB-8, onder mijn baan hangen, dat had ik al verteld, alleen ik kwam in het bezit van de Tams GMB-1 en heb wil weten of die, in samenwerking met de LDT's werkt zoals in oa. het schema van Tams staat. Mij is het niet gelukt. Dus.....ik ben niets aan het doen. Rustig maar  ;).

Klaas de aansluiting ziet er als volgt uit.

klem 1 en klem 2 : aansluiting dig.stroom
klem 3, 4, 5 en 6: aansluitingen voor de rails. (Zijn in 2-voud uitgevoerd)
klem 7 en 8: aansluiting dig.stroom
klem 9, 10, 11 en 12: aansluiting voor de rails (Zijn in 2-voud uitgevoerd).

Totaal 20 aansluitpunten, zoals gezegd.

 
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 15 August 2010, 22:50:30
Nog even een aanvulling.

In mijn 1e posting schreef ik ook al dat ik gebruik maak van de RM-GB-8  en niet de RM-DEC-88. :o

Effe voor de " record" ;)
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Ronaldk op 16 August 2010, 08:23:20
Misschien een tip: Maak eens een foto van de betreffende printen :) die kan je dan hier plaatsen. En een foto van hoe je het nu hebt aangesloten... Misschien helpt het de heren hier wat verder zodat ze een beter inzicht hebben wat je nu hebt.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: henk op 16 August 2010, 08:44:48
Nog even een aanvulling.

In mijn 1e posting schreef ik ook al dat ik gebruik maak van de RM-GB-8  en niet de RM-DEC-88. :o

Effe voor de " record" ;)

Eh ja, maar voor de record, ik antwoordde toen dat de GBM-1 niet moet worden aangesloten op de RM-GB-8. Ik heb daarbij ook uitgelegd waarom, maar je schreef dat je dat allemaal al wist en dat mijn idee dat je de GBM-1 op de RM-GB-8 wilde aansluiten op een misverstand beruste. Op basis van je antwoorden waag ik toch te betwijfelen of je het allemaal begrijpt.

Nog één keertje. Die RM-GB-8 heeft zowel bezetmelding via stroomdetectie als terugmelding (vertaling naar de centrale) aan boord. De 8 slaat op het feit dat je er 8 railsecties mee kunt bewaken. Voor die stroomdetectie is natuurlijk de digitale spanning nodig. Het is onzin daar nòg een bezetmelder via stroomdetectie als de GBM-1 op aan te willen sluiten. Dat zou dubbelop zijn en kan ook niet.
Dat kan wel op de RM-DEC-88 (S88-kloon, de naam S88 is door Märklin bedacht en slaat op twee keer 8 te bewaken railsecties) en al zijn varianten en daarvoor dient dat plaatje van Tams. De S88 en zijn klonen kunnen alleen terugmelden en hebben externe bezetmelders nodig. Dat kan een ouderwets schakelcontact zijn of een reed-contact of een massacontact bij drierail, òf zo'n bezetmelder op basis van stroomdetectie als de GBM-1. De digitale stroom sluit je dan aan op de GBM-1.

Kortom, je snapt het plaatje van Tams niet, omdat je de verkeerde LDT-schakeling voor ogen hebt.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 August 2010, 09:52:36
Henk heeft het al duidelijk onder woorden gebracht. Toch nog even een aanvulling:
De typeaanduiding van de Littfinsky RM-GB-8 kun je als volgt ontleden:

RM = Rückmeldemodul
GB = Gleisbeseztmelder
8 = 8 ingangen
Dus een terugmelder met geïntegreerde spoorbezetmelders voor 8 ingangen
Dat staat ook zo uitgelegd aan het begin van de handleiding.

Daar ga je nog eens een GBM-1 =  Gleisbesetztmelder voor zetten. Totaal overbodig, en ook zonder hulpmiddelen niet te doen.
Met hulpmiddelen bedoel ik dan o.a. een extra voeding.

Ik begin me af te vragen waarom je die GBM-1 eigenlijk hebt gekocht.
Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Fred op 16 August 2010, 11:57:54
Goedemorgen.

@ Henk/Klaas. Of ik het allemaal wel snap ?  Ja hoor. Het meeste wel.  Op diverse fora werd gesproken dat dit wel mogelijk was. (Oa. op 1zu160 forum en op de site van Funky) . Ik kwam daar alleen niet uit dus......op dit forum de vraag maar eens voorgelegd. En inderdaad op de site van Tams staat een andere module als die waar ik een vraag over stelde. Sorry als dit verwarring gebracht heeft.

Ben al te veel jaar in het " digitale spoorwereldje" bezig om echt wel het e.e.a. te doorgronden. Heb zelf zo'n 45 modules van LDT onder mijn baan hangen. (Ook bv,. de sein- en wissel modules) En als je dan weet dat de LdT's (in welke vorm dan ook) goed werken ga je geen Tams kopen. Dan doe je vele stappen terug. Ik heb er een gekregen en niet gekocht .

M.a.w. ik hoef deTams helemaal niet aan te sluiten.Heb ik ook niet gezegd, maar was alleen benieuwd of dat kon in combinatie van....

Welnu, het verhaal van dit weekend heeft e.e.a. voor mij en wellicht voor anderen verduidelijkt. En daar is ook een forum voor.

Groetjes,
Fred.

Titel: Re:Tams GBM-1
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 August 2010, 13:23:07
Fred, het kan best zijn dat je het allemaal wel snapt, je moet alleen nog leren om dingen goed te omschrijven.
In het begin vertelde je dat je de GBM-1 "stand-alone" had aangesloten op de IB. Hetgeen technisch onmogelijk is.
Toen ik er op doorvroeg gaf je toe dat er een Littfinsky ding tussen zat, maar je verwees naar een schema waarin een ander type wordt gebruikt dan jij deed.
Kortom, als je nog eens een probleem hebt, omschrijf dan exact wat je aan elkaar hebt geknoopt, met de juiste typenummers erbij. Dat voorkomt een hoop verwarring.