BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MartijnB op 13 August 2010, 11:05:57
-
Hallo,
In TrainController is het mogelijk om 1 melder per blok te hebben. Voorwaarde is dan wel dat de locomotieven geijkt zijn.
Graag zou ik willen weten wat de bevindingen zijn van diegene die TrainController gebruiken met 1 melder per blok.
alvast bedankt voor jullie reacties.
Martijn
-
Is al een soortgelijk draadje van.
Daar zal je al wat info vinden.
Dave
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27171.0.html
-
Inderdaad, lees even tussen de "stammen-stijd" opmerkingen door, en je kunt er aardig wat info uit halen. Denk er aan dat je in het geval van 1 bezetmelder per blok de bezetmelder het gehele blok laat beslaan. Op die manier heb je volledige detectie van al je blokken.
Voor de rest inderdaad naar het andere draadje!
Gerard
-
Voor de rest inderdaad naar het andere draadje!
Klopt er is een ander draadje (welke ik overigens ook zelf gestart heb), maar daar wordt over heeeeeel veel andere dinge gediscuseerd dan 1 melder per blok.
Dit draadje heb ik gestart om de ervaringen met 1 melder te polsen, en misschien ook nog wel wat tips en trucs te vergaren.
Martijn
-
MArtijn,
Ik gebruik TrainController Gold. De reden om dit programma te kiezen was juist omdat er gebruik gemaakt kan worden van 1 melder per blok ongeacht de rijrichting. Dit scheelt namelijk weer een paar euro´s op de melders. En bij 128 blokken kan dat in de papieren gaan lopen.
Een voorwaarde is wel dat je de lokomotieven moet ijken wanneer je gebruik maakt van 1 melder.
Om dit te vereenvoudigen heb ik de rollerbaan van Zeller aangeschaft. Hiermee kun je betrekkelijk eenvoudig het snelheidprofiel mee opmaken.
Verder is het raadzaam om de schaalsnelheid in de decoder te programmeren, hierdoor kun je alle stappen maximaal gebruiken om zo een mooiere loop te krijgen, dwz minder schokken.
Mijn ervaringen zijn goed, de lokomietieven kun je op de cm nauwkeurig laten stoppen.
Kortweg, geen spijt van TrainController en 1 melder per blok scheelt ook nog eens in de prijs. De ervaringen tijdens het rijden zijn zeer goed.
Werner
-
Okay Martijn, ik snap wat je bedoelt.
Mijn ervaringen met 1 melder per blok vind je hieronder. Vooraf: ik gebruik TC Gold.
1. het HELE blok IS de bezetmelder, hierdoor heb je volledige detectie EN is het blok in twee richtingen te gebruiken.
2 ALLE loc's zijn geijkt als volgt:
a. eerst 1 maal de maximale schaalsnelheid vaststellen, voor- en achteruit (beide stap 28)
b. realistische maximum snelheid van de betreffende loc opzoeken (bron voor mij: Wikipedia)
c. verhoudingsgewijs maximum snelheid aanpassen in de decoder (CV 5) en eventueel
de middensnelheid (CV 6)
d. nu de Nx meting laten uitvoeren zodat een fraai snelheids profiel ontstaat.
3. Bepalen of je wilt dat de op te geven afstanden gelden voor de kop van de trein,
het midden of de staart
a. tot nu toe gebruik ik bij voorkeur het midden van de trein (voorwaarde is
dan wel dat je van alle locs en stammen de lengte opmeet en opgeeft
b. in stations is de kop van de trein opgeven waarschijnlijk beter (experimenteren)
4. Per blok, per gewenste rijrichting instellen:
a. een Brake Marker met
i. een Distance (af te leggen afstand voordat het remmen begint)
ii. een Ramp (de lengte van het rem-traject)
b. een Stop Marker met
i. een Distance (geeft aan waar de loc moet stoppen)
NB: De stop Distance moet >= zijn aan de Brake Distance + de Brake Ramp
Zo ingesteld werkt het voor mij als een trein (!) ... (y)
Gerard
-
Werner en Gerard bedankt voor jullie duidelijke reacties.
Zelf ben ik van plan om TC Silver aan te schaffen. Kan ik daar hetzelfde mee bereiken wat jullie schrijven?
Martijn
-
Martijn
Dit kan met TC gold en ook met TC zilver, zie handleiding vanaf blz 122
Alles waar in de handleiding een Goud/gele streep voor staat aan de linkerzijde is alleen voor TC gold en een Zilver/grijze streep is voor TC zilver, al het andere is voor beide
Gr Piet
-
Beste Gerard,
Ik snap heel goed de achtergrond van dit systeem en daar is slechts één zwakheid in: indien loks na verloop van tijd langzamer gaan rijden, dan stoppen ze eerder als de bedoeling, hoe is je ervaring daarmee?
Groet, Anne W
-
Dag Anne,
Die ervaring heb ik nog niet, zolang ben ik nog niet bezig.
Vooruitkijkend naar die situatie, is de oplossing heel eenvoudig: zodra we dit merken de betreffende loc even opnieuw ijken zodat de software de actuele "kennis" heeft van de loc karakteristieken.
Gerard
-
Als je met lastgeregelde decoders zou werken, mag dit verschijnsel eignlijk niet optreden. Anders zou een zware trein eerder stilstaan als dat hij als losse lok onderweg is. Ik werk inmiddels nu 3 jaar met Traincontroller, en heb het nog nooit bemerkt.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Beste Bas,
Last geregeld, als dat werkt op het aantal omwentelingen van het motortje, dan heb je gelijk, groetjes aan Zwitzerland, het regende er erg zal ik een uurtje geleden.
Beste Gerard,
Natuurlijk heb je gelijk, maar bij een eigenlijk te kort station, wat veel voorkomt in onze hobby, eigenlijk irritant, zodat je relatief vaak moet herijken.
Om deze reden ga ik vooralsnog voor een 2-melder systeem, dan weet ik zeker dat de treinen steeds stoppen op de plaats waar ik ze wil laten stoppen.
Groet, Anne W
-
Maar hoe doe je nu ijken met een bezetmelder? ;)
-
@R. Fongers
Maar hoe doe je nu ijken met een bezetmelder?
Dat is niet zo moeilijk, het kan zelfs zonder melder :D
De rollerbaan van zeller gebruiken.
Werner
-
@R. Fongers
Maar hoe doe je nu ijken met een bezetmelder?
En als je de Rollerbank te duur vindt dan is er nog een oplossing.
Je kunt ook 3 melders nemen uit 3 blokken, wel opeenvolgend zonder dood stuk ertussen.
Kijk maar een in de handleiding op blz 125, afbeelding 78. Hier wordt voor de start Haupstrecke Ost, voor midden Schaterbahnhof 1 en voor einde Haupstrecke West gebruikt.
Een extra stukje rails aanleggen met een paar melder kan natuurlijk ook.
piet
-
Maar hoe doe je nu ijken met een bezetmelder? ;)
Die vraag dacht ik beantwoord te hebben met:
2 ALLE loc's zijn geijkt als volgt:
a. eerst 1 maal de maximale schaalsnelheid vaststellen, voor- en achteruit (beide stap 28)
b. realistische maximum snelheid van de betreffende loc opzoeken (bron voor mij: Wikipedia)
c. verhoudingsgewijs maximum snelheid aanpassen in de decoder (CV 5) en eventueel
de middensnelheid (CV 6)
d. nu de Nx meting laten uitvoeren zodat een fraai snelheids profiel ontstaat.
Maar dat is vrij summier, dat zie ik. Dus hieronder een meer gedetailleerdere uitleg.
Voorbereiding
Je neemt een stuk van je baan, met daarin drie bezetmelders die aan elkaar grenzen. De lengte van de middelste moet voldoende groot en exact bekend zijn. Dan zet je TrainController in de Edit modus en je gaat naar de properties van de loc die je in wilt meten.
- Je gaat naar het Speed tabblad.
- Je klikt op de "Automtic Speed & Brake" knop.
- Op het schermpje dat je dan krijgt zorg je dat de radiobutton "Enable" onder Advanced Fie Tuning aan staat.
- Dan klik je op Advanced Fine Tuning
- Je zorgt dat op het Treshold tabblad de Treshold Speed zowel vooruit als achteruit van de loc zijn ingesteld
- Je gaat naar het Speed Profile tabblad
- Je vult de exacte lengte in van je middelste bezetmelder, de gewenste runout (ik gebruik hier 60cm) en de gewenste Pause (mijn waarde = 2sec)
- je kiest de Start, Middle en End bezetmelders
Eenmalige snelheidsmeting
- je plaatst de lok op of voor de start bezetmelder in de richting van de Middle melder
- Je selecteert onder Measurement de keuze 1x meten met bezetmelders
- je schuift de snelheids schuif ernaast helemaal naar rechts (volle snelheid vooruit)
- je klikt op Start
De loc zal nu met volle snelheid het traject een maal vooruit afleggen en rapporteren en instellen wat de maximale voorwaartse snelheid was.
- Je klikt op Swap Start & End
- je schuift de snelheidsschuif ernaast helemaal naar links (volle snelheid achteruit)
- Je klikt op Start
De loc zal nu met volle snelheid het traject een maal achteruit afleggen en rapporteren en instellen wat de maximale achterwaartse snelheid was.
Deze twee zijn waarschijnlijk ongeveer gelijk.
Neem het gemiddelde als Sgem.
Neem nu de waarde van CV5 als V5org.
Neem de waarde die je wilt voor de snelheid van de loc als Swens.
De nieuwe waarde van CV5 noemen we V5new.
Bereken nu de nieuwe waarde voor CV5 als volgt:
V5new = V5org x ( Swens / Sgem )
Rond deze waarde af en schrijf hem terug in CV5.
Herhaal nu de "Eenmalige snelheidsmeting" hierboven en stel vast dat de schaalsnelheid nu juist is ingesteld, of verander desgewenst CV5 nogmaals.
Instellen snelheidsprofiel of ijking
Wanneer je tevreden bent met de ingestelde maximale snelheid, dan ge je te werk als volgt:
- je plaatst de lok op of voor de start bezetmelder in de richting van de Middle melder
- Je selecteert onder Measurement de keuze Nx meten met bezetmelders
- je klikt op Start
De loc zal nu per stap van de decoder heen en weer rijden over het traject en instellen wat de gemeten snelheid per decoderstap is.
Aan het einde van de meting laat het programma je dat weten en kun je door op "OK" etc te drukken (drie keer), de speed profile voor je loc vastleggen.
Een en ander staat (in mijn handleiding) redelijk uitgebreid beschreven in § 3.5, "The Speed Profile".
Extra opmerkingen
Je hebt er van te voren natuurlijk voor gezorgd dat de fysieke karakteristieken van je loc als maximum snelheid voor- en achteruit, gewicht en vermogen in de loc eigenschappen zijn vastgelegd.
Laat maar weten of dit genoeg is?
Gerard