BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 12 August 2010, 15:33:01

Titel: Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 12 August 2010, 15:33:01
Heeft iemand ooit geprobeerd om wissels van terugmeldcontacten te voorzien en dan niet gewoon 1 per wissel maar dat je aan elke zijde een terugmeldcontact hebt. Waarom vraag ik dit, het komt nogal eens voor en dat gebeurt mij ook wel eens dat een wissel blijft hangen in een bepaalde stand bij het schakelen van die bepaalde rijweg en dat de juiste rijweg niet bereden wordt (maar een andere) met alle gevolgen van dien. Nu is het mogelijk bij diverse programmas er voor te zorgen dat een wissel in een rijweg na het schakelen van diezelfde rijweg nog een schakelmoment krijgt maar zelfs dan komt het wel eens voor dat een wissel niet schakelt vanwege een spanningsdipje of zo en dat het schakelmoment in de wisseldecoder niet door komt.

Hoe dan ook, is er iemand die zoiets al eens gefabriceerd heeft en zou ik van hem kunnen horen of op een andere manier, hoe je dit doet. Ik dacht al aan extra geisoleerde stukjes rail aan alle zijden met op elk stukje rail een terugmeldcontact. Dan kun je in het programma voorwaarden aanbrengen, met bijvoorbeeld als dat contact bij het berijden van die rijweg niet gemaakt wordt, dan ...

Zoiets dus.

Alvast mijn dank, Rob
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Mark D. op 12 August 2010, 15:53:08
ik schakel sommige wissels met een bi-stabiel relais.

eigenlijk een terugmelder, die als bonus de wisseltongen meeneemt.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Lvdwerf op 12 August 2010, 15:55:16
Ik heb het nog nooit uitgevoerd maar er wel over zitten filosoferen. In principe als je tongen een aansluiting hebben zou je een spanning kunnen meten tussen de tongen en de spoorstaven. Is de spanning nul dan liggen ze tegen elkaar, is de spanning hoog dan liggen ze niet tegen elkaar. Maar zoals ik al zei heb ik er verder nooit wat mee gedaan.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 12 August 2010, 15:58:05
Bedankt voor het meedenken maar helaas, ik wil beslist geen relais gebruiken want als die haperen dan ben ik net zo ver als nu.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Mark D. op 12 August 2010, 17:03:52
bij haperen krijg ik geen terug melding, dus het werkt als het niet werkt...
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 August 2010, 17:17:41
Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: **Jelle** op 12 August 2010, 17:54:09
Over dit probleem heb ik ook al eens zitten filosoferen. Met gewone Fleischmann wissels is het niet zo'n probleem, als je zo'n wissel denkend maakt en op het schakelende stukje spoor een mini relais aansluit kun je daarmee terugmelden. Maar ik heb dit nooit meer uitgevoerd, na de overstap naar LocoNet zijn de wissels hier voor 99,99% betrouwbaar (en idd, Fleischmanns met de gewone standaard spoelen). Het is echt een grote zeldzaamheid dat er eentje niet geschakeld blijkt te hebben. Wel laat ik alle schakelcommando's twee keer geven.

Jelle.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: michelzeeland op 13 August 2010, 19:59:02
Ikzelf gebruik de goedkope Conrad motoren, welke ik aanstuur middels een wisseldecoder waarmee ik een puls geef zodat ze net om kunnen gaan, zonder de bekende *klak*.

Verder verbindt ik 1 blauwe draad met de +5VDC van de Loconetadapter, de andere blauwe draad aan de GND van deze Loconetadapter. De gele wordt verbonden als een bezetmelding aan dezelfde Loconetbezetmelder. Zodoende weet ik in ieder geval of deze Conrad motor is omgegaan en de eindstand heeft bereikt, voor diegene die meer bekend is met Loconet: het bericht OPC_SW_REP (0XB1). Echter is dit geen garantie of inderdaad de wisseltong 100% is omgegaan.....

succes!
Michel

Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Martin Hornis op 17 August 2010, 23:21:51
[quote author=Klaas Zondervan: Ik ken het verschijnsel, en ik ben ook een voorstander van het terugmelden van de werkelijke wisselstand. Het mooiste is om dat te doen zoals ze in het grootbedrijf doen, maar dat is in model praktisch onuitvoerbaar.
Als tussenoplossing heb ik terugmeldcontacen op mijn (zelfgebouwde) motoraandrijvingen. De verbinding vanuit de aandrijving naar de tongen is dermate star dat je er vanuit kan gaan dat de tongen goed liggen als het contact gesloten is.
[/quote]

Zelf gebruik ik wisselmotoren van Lematec/Lemaco (via ScaleTrading) met terugmeldcontacten. Deze contacten kunnen uitgebreid worden met extra contacten. Conrad heeft/(had?) iets dergelijks van een ander merk (Fulgurex), waarbij de motor in het midden is geplaatst. Elke EINDstand heeft dan max. 2 extra wisselcontacten. Eén set wordt gebruikt voor de polarisatie van het hartstuk en één set voor de terugmelding. De motor zelf gebruikt bij elke eindstand één wisselcontact. Daardoor is het (na een kleine ingreep) mogelijk om de wisselmotoren na elkaar te laten werken en door één decoderuitgang te laten sturen. Dit is het geval bij wisselverbindingen tussen twee sporen. Hierbij is dan sprake van een A- en een B-wissel. Als je het goed wil doen dan behoort er in de besturing 'gekeken' te worden naar het sluiten van het contact aan het eind van de beweging, maar.. ook het openen van het contact aan het begin van de beweging moet in de besturing worden opgenomen. Op die manier controleert de schakeling zichzelf op 'vastgeroeste' contacten.
Martin Hornis
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: GW op 18 August 2010, 08:16:11
Niet geprobeerd, wel nagedacht.

Wissels omzetten via servo's
Microswitches aan de twee uiteinden van de slag
Aan terugmelders koppelen en uitlezen
Klaar is Rob

Gerard
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 18 August 2010, 08:34:01
Het is een mooie oplossing maar met 100 wissels lijkt het mij een beetje .....
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: GW op 18 August 2010, 09:06:06
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt...

Gerard
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 18 August 2010, 10:04:05
Ik heb het nog niet uitgewerkt maar ik dacht aan bezetmelders direct achter de beide uitgangen van de wissels, aan 1 zijde hoeft volgens mij niet wat als eventueel de wissel opengereden wordt rijdt de trein toch op een juist spoor. Ik laat nog van mij horen.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: ikbenik79 op 24 August 2010, 18:33:10
ik willde ook graag het zelfde. ik heb een schakeling ontwikkeld die werkt op een fleischmann wissel. de uitgangen kun je gewoon op een s88 bus aansluiten.

je moet meten waar het ijzeren deel zich bevindt in de wisselaandrijving. spoel zonder ijzeren kern heeft een ander weerstand dan een spoel met ijzeren kern.

is een simpele flip flop schakeling. die ook nog eens mee gaat als je de wissel hand matig omzet. schema komt later.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: GW op 24 August 2010, 19:45:12
Een flipflop met een weekijzeren kern. Ik kan haast niet wachten... (y)

Gerard
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 25 August 2010, 08:31:42
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het schema.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: ikbenik79 op 25 August 2010, 11:12:58
hallo

als je een schema wilt. mail ff

ronald
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: vt175 op 25 August 2010, 12:59:41
Hallo,

het moet toch ook eenvoudiger kunnen?
gedachten spinsel:
- aan de steldraad van de wissels maak je een draad
- je maakt van een stukje koper (plaat) twee verende aanslagen welke je onder de baan/wissel monteert zodanig dat wanneer de wissel in juiste positie is de steldraad hiertegen aan komt
- aan de koperenplaatjes monteer je ook een draad.
- je hebt nu een schakelaar gesloten open gesloten welke je kan gebruiken voor de terugmelding


grt

Diederik
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: henk op 25 August 2010, 13:37:58
En hoe controleren we dat die steldraadconstructie goed heeft gewerkt?  ;D
Is niet alleen grappig bedoeld. Als je het te ingewikkeld maakt, dan gaat het terugmeldsysteem meer fouten genereren dan het wissel zelf.

Dat brengt me op een vervolgvraag. Wat gaan we eigenlijk met de verkregen informatie doen en hoe?
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: vt175 op 25 August 2010, 15:40:30
Wat wil je bereiken.......
De geschetste constructie is erg eenvoudig, geen extra electronica zoals flip-flops etc nodig, geen schakelcontacten op aandrijvingen en zit dicht bij het doel, de wissel tongen.

voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselterugmelding_1.jpg)
foto: THomas, tt-Board  (http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=33276&highlight=weiche+ruckmeldung)

Zelf vertrouw ik op de aandrijvingen welke ik gekozen heb en gebruik geen terugmelders.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: ikbenik79 op 25 August 2010, 18:18:07
ik gebruik de fleischmann wissels met de standaart wisselbesturing van fleischmann.
ik heb ze ook nog eens omgedraait.
ik heb ook een schaduw station dus ik kan niet zien hoe de wissels staan en of ze omgeschakelt zijn door middel van electronica kan ik zien of de wissel de schakelopdracht heeft uitgevoert. vind ik wel zo fijn om te weten.

ronald
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 25 August 2010, 18:36:46
Uiteindelijk kan ik de informatie, verkregen uit een eventuele melding van een fout geschakelde wissel in mijn programma Win-Digipet verwerken in een deel van het programma, de zogenaamde "seinhuiswachter". Dit onderdeel kan er zorg voor dragen, dat er verschillende mogelijkheden zijn (moet je zelf wel de voorwaarden scheppen) om die foute melding om te zetten in: Het laten stoppen van de betreffende trein als hij niet op het juiste spoor terecht komt, het afschakelen van de spanning in het betreffende traject en dan stopt de trein alsnog en er zijn in het programma meerdere mogelijkheden om dit soort van signalen opgewekt door ... te verwerken.

Veel Duitse gebruikers van het programma Win-Digipet houden zich hiermee bezig maar schijnbaar is de manier waarop de melding wordt gedaan, bezetmelder of een andere manier nog niet zo uitgewerkt dat men zegt, dit is het ei van Columbus. Ik hoopte dat er iemand was in het Beneluxforum die die mogelijkheid al wel had geprobeerd. VT175 heeft dan wel een aardige manier gevonden als ik het zo mag zeggen maar als een wisseltong klemt en dus niet de juiste kant schakelt, dan schakelt het ding wel en worden de benodigde contacten wel gemaakt maar de trein rijdt evengoed het verkeerde spoor op.

Ik hoop dat ik niemand op z'n tenen trap maar de manier moet wel zo goed als "failsafe" zijn. Dus er moet echt gedetecteerd worden dat de trein de juiste, dan wel de foutieve rijweg neemt en daarop moet actie worden genomen om te voorkomen dat en die gevolgen kun je zelf wel invullen.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Bert van Gelder op 25 August 2010, 18:51:01
Rob,

Dan moeten aandrijving en terugmelding los van elkaar geschieden. Dus boor een extra gaatje in de stelbalk en laat die een microswitch bedienen. Maar dan nog dat signaal terug zien te krijgen in je software.

Misschien een beetje over-kill...

Succes, gr,

Bert

Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 25 August 2010, 18:59:23
Bert, dit begrijp ik niet helemaal. Als de aandrijving het doet en de wisseltong schakelt naar de juiste rijweg en de trein gaat rijden, dan rijdt hij de juiste rijweg in, dan wordt de juiste bezetmelder net na de wissel bezet gemeld en ik kan dan via het programma de vereiste actie nemen (niets doen want de trein doet wat hij moet doen).

Als de aandrijving het doet en de wisseltong schakelt niet naar de juiste rijweg en de trein gaat rijden, dan rijdt hij de verkeerde rijweg in, dan wordt de verkeerde bezetmelder weer net na de wissel bezet gemeld en ik kan dan via het programma de vereiste actie nemen (trein laten stoppen, traject spanningsloos maken o.i.d).

Als de aandrijving het niet doet en de wisseltong schakelt dus niet naar de juiste rijweg en de trein gaat rijden, dan rijdt hij de verkeerde rijweg in, dan wordt de verkeerde bezetmelder net na de wissel bezet gemeld en ik kan dan via het programma de vereiste actie nemen (trein laten stoppen, traject spanningsloos maken  o.i.d).

Meer smaken zijn er volgens mij niet, dacht ik zo.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Bert van Gelder op 25 August 2010, 19:03:08
Ik beantwoorde eigenlijk jouw allereerste post in dit draadje. En het berichtje hieronder: (Om fail-safe te krijgen)
Veel Duitse gebruikers van het programma Win-Digipet houden zich hiermee bezig maar schijnbaar is de manier waarop de melding wordt gedaan, bezetmelder of een andere manier nog niet zo uitgewerkt dat men zegt, dit is het ei van Columbus. ...... VT175 heeft dan wel een aardige manier gevonden als ik het zo mag zeggen maar als een wisseltong klemt en dus niet de juiste kant schakelt, dan schakelt het ding wel en worden de benodigde contacten wel gemaakt maar de trein rijdt evengoed het verkeerde spoor op.

Ik hoop dat ik niemand op z'n tenen trap maar de manier moet wel zo goed als "failsafe" zijn.
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: MichaelArends op 05 December 2010, 03:24:57
hallo

als je een schema wilt. mail ff

ronald

Zou je deze ook online willen zetten, loop namelijk tegenhetzelde probleem aan.

vr gr Michael
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Anne W op 05 December 2010, 22:12:11
Beste Rob,

Ik heb eens zitten experimenteren met een Ma "K" wissel, maar liep vast op het terugveren van de tongen na de omschakeling, wellicht pik ik dit nog eens op als ik de wissels ga aandrijven met de Conrad "goedkope" aandrijvingen, bij de MSG/Den Bosch testen we deze nu op de in aanbouw zijnde uitbreiding van de Silberberg Strecke.

Met deze aandrijvingen is het terugveren wel over denk ik, maar dan is ook de noodzaak voor een "foutmelding" grotendeels weg.

Mijn systeem kent overigens een optie om bij een foutmelding de gekozen rijweg niet uit te voeren en dit ook te melden.

Groet, Anne W
Titel: Re:Wissels met terugmelding (tweerailsysteem)
Bericht door: Rob Bogers op 06 December 2010, 08:34:32
Dank voor alle reacties maar volgens mij had ik al beschreven wat mijn oplossing zou gaan worden. Altans, dat dacht ik.