BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Pauldg op 12 August 2010, 11:00:10
-
Hallo allemaal,
Met het incident in Stavoren nog vers in het geheugen ging mijn aandacht uit naar het potentiele gevaar van kopstations. Een station als Den Haag CS bijvoorbeeld heeft een vrij drukke hal met allerlei winkeltjes. Je wilt niet dat dáár een stel borden wordt genegeerd. Gelukkig liggen de sporen verdiept ten opzichte van de vloer zodat een trein zich een aardig eind door het beton moet 'ploegen' voordat hij de koffiecorner heeft bereikt. Iets zegt mij dat dit met opzet zo is ontworpen.
De volgende gedachte was: zijn er voorbeelden van kopstations met verhoogd spoor? Je zou je in Den Haag ook kunnen voorstellen dat het tramstation onder had gelegen en de sporen de hoogte van station HS hadden aangehouden. Wanneer er dan een trein op hol slaat komt hij aan de voorkant door de (glazen) gevel naar buiten en vervolgens naar beneden....
Kent iemand een dergelijke situatie in real life (de spoorsituatie dan) of gaat men in het buitenland ook altijd uit van kopsporen op maaiveld?
mvg, Paul
-
Zoiets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Train_wreck_at_Montparnasse_1895.jpg
-
Er staat mij bij dat er ooit toch een Sprinter is geweest die in Den Haag door het stootblok ging en een deel van een van die winkeltjes flink beschadigd heeft. Er is hier vast wel iemand die zich dit tot in detail herinnert.
mvg,
Gert
-
Wel eens aan Rotterdam Hofplein gedacht?
-
Er staat mij bij dat er ooit toch een Sprinter is geweest die in Den Haag door het stootblok ging en een deel van een van die winkeltjes flink beschadigd heeft. Er is hier vast wel iemand die zich dit tot in detail herinnert.
mvg,
Gert
Yup, lees dit maar eens: Onderzoeksrapport trein rijdt door het stootjuk... (http://www.ivw.nl/Images/Onderzoeksrapport%20trein%20rijdt%20door%20het%20stootjuk%20te%20Den%20Haag%20op%2013%20december%202003_tcm247-209298.pdf)
groet, Carlo
-
In Antwerpen Centraal liggen de kopsporen trouwens ook hoog. Daar bevinden zich speciale stootjukken met pneumatische dempers om doorgeschoten treinen op te vangen
-
Zoiets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Train_wreck_at_Montparnasse_1895.jpg
Hee, die foto kén ik. Daar heb ik vast onbewust aan gedacht bij het hersenspinselen! ;)
Hofplein heeft dit inderdaad ook, maar daar komt tegenwoordig alleen nog maar lightrailmaterieel (al kan je daar ook best wat schade mee aanrichten).
mvg, Paul
-
Er staat mij bij dat er ooit toch een Sprinter is geweest die in Den Haag door het stootblok ging en een deel van een van die winkeltjes flink beschadigd heeft. Er is hier vast wel iemand die zich dit tot in detail herinnert.
mvg,
Gert
Het is niet voor niets dat men na het doorschieten van deze Sprinter (die door de achterwand de bonbonnerie binnengeschoten was) de winkeltjes direct aan het einde van de sporen weggehaald heeft. Dus bewust ontworpen was het niet, aangepast na dit ongeval wel.
Jeroen
-
Dan moeten ze wel opschieten, als ze daar nog schade aan willen richten; m.i.v. 17 augustus wordt het viaduct niet meer bereden en gaan de RR-stellen via de nieuwe tunnel naar CS. Dus als iemand nog foto's van het Hofpleinviaduct wil mét metro dan is haast geboden!
off topic; thnx Bob voor het inkorten van de URL :)
-
Londen en Parijs liggen vol met kopstations en zijn lang niet altijd op maaiveld niveau. Ongetwijfeld zal er daar wel eens wat mis zijn gegaan. Misschien staan er dan niet altijd winkeltjes direct achter de sporen, maar als een trein doorschiet lopen en altijd wel mensen op de perrons dus risicoloos is het nooit. De kunst is natuurlijk om de trein goed 'op te vangen' zonder dat hij schade aanricht.
-
de ellende is dat verdiept spoor niet zo heel veel helpt, de trein zelf schiet door terwijl eigenlijk vooral de draaistellen en apparatuur onder de bak worden tegengehouden door het perron. het afbreken van al dat spul kost de nodige energie, maar eigenlijk wil je natuurlijk liever het hele geheel opvangen.
-
In kampen is ook al eens een trein door het stootjuk geschoten, zie hier een foto (http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00686/080305_Oude_foto_Ka_686702b.jpg) en hier het hele artikel. (http://www.destentor.nl/regio/kampen/2765280/Spektakel-rond-Kamper-lijntje.ece) Daarin kun je lezen dat zoiets daar vaker is gebeurd; ik herinner mij nog een foto van een doorgeschoten "blauwe engel" die zo ongeveer midden op het kruispunt (http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=&geocode=&hl=nl&mra=mr&doflg=ptk&sll=52.636234,5.82543&sspn=0.152306,0.334053&ie=UTF8&ll=52.559936,5.920601&spn=0.004768,0.010439&z=17) van de Spoorkade, Zwolseweg en de IJsselbrug stond. Dat moet gebeurd zijn ergens in 1964 of 1965, schat ik. Kon ff geen foto of artikel vinden.
Mvg,
Henk
-
Als ik via streetview in googlemaps kijk naar station Rhenen lijkt dit hoog te liggen:
zie hier: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.958287,5.578544&spn=0,0.003862&t=h&z=19&layer=c&cbll=51.958237,5.578&panoid=RWScGrGDrs_4yqzo53CSQw&cbp=12,93.88,,0,8.38
maar dit hangt af van de plaats (lees: weg) waar ik sta:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.957926,5.577133&spn=0,0.007725&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.957362,5.578214&panoid=XjVwAmxUt4vqmQ9bR5mr2A&cbp=12,9.52,,0,16.5
Dit een zeer eenvoudig station met een spoor en een wachtruimte en (toen nog?) een plaatskaartenkantoor, heeft er vlak na de opening wel een ongeluk plaatsgevonden:
bron: http://www.stationsweb.com/afbeelding.asp?dir=rhenen&num=37
Dus dit kan helaas altijd gebeuren