BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rudolfph op 11 August 2010, 23:19:20
-
Zo, het eerste baanplan ligt er:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan___R3___Ideetje_plaatje_bewerkt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan___R3___Ideetje_plaatje_bewerkt.jpg)
(klik)
Omschrijving: N-spoor, DB, periode 1977-1994, enkelsporige lijn, klassiek beveiligd en niet geëlectrificeerd. Rood zijn gebouwen, blauw zijn perrons, groen zijn bomen en grijs is de weg. Het raster is 50 cm.
Beschrijving van wat men ziet (van onder naar boven): Stationsplein met toeleidende weg, spoor naar goederenloods, 1e perronspoor, 2e perronspoor (hoofdspoor), doorgaand goederenspoor, 2 rangeersporen (die krijgen geen uitrijseinen), laad-/losweg met aan het einde een verhoogde kop- en zijlading en rechts daarvan ruimte voor vrachtwagens om te draaien aangezien de rest daarvoor te smal is. Hout vormt het belangrijkste vervoer hier, maar andere vervoeren komen incidenteel ook voor. Tegenover het station komt een groot complex met een cementfabriek en een steenbrekerij. De cementfabriek heeft 3 laadpunten (rode blokjes op het spoor), daarachter loopt een spoor naar de steenbrekerij ***. Dit bedrijf heeft/had een eigen locomotiefje, helemaal rechts is daarvoor een loodsje. Het wordt in ieder geval een vervallen hoekje met wat rommel en zo. Aan de linkerkant is nog een industrieaansluiting, wat voor een bedrijf weet ik nog niet, net waar ik zin in heb (goede ideeën welkom!). Links van het station, waar het spoor in boog door het bos wegloopt, komt een lang uithaalspoor voor de industrieaansluitingen. Rechts komt een kort uithaalspoortje wat lang genoeg is voor twee locs, zodat er één loc geparkeerd kan worden terwijl een andere locs nog kan uithalen. De spoorlijn verdwijnt hier in een tunnel.
*** De steenbrekerij zelf bouw ik niet. Het spoor loopt door naar het schaduwstation, waar lege wagens tegen volle gewisseld kunnen worden. Zo kan een realistisch vervoer nagebeeld worden met volle wagens de ene kant op en lege wagens de andere kant op, zonder dat er met ladingen gehannest hoeft te worden. Het schaduwstation kan ik niet verder invullen, omdat ik de toegestane 50 railelementen van de Anyrail-probeerversie heb opgebruikt. Overigens denk ik dat de inrichting hiervan voor jullie ook niet zo interessant is. ;)
Graag opmerkingen ter verbetering!
-
Ik denk dat je precies weet wat je wilt. Ik denk dat de baan voldoende rijmogelijkheden biedt. Misschien het schaduwgedeelte nog wat uitbreiden. Ik ben van mening dat je ook met deze betrekkelijk eenvoudige baan behoorlijk kunt rijden. Meer kan ik er niet over zeggen. Mooie (n) baan
-
Het kan misschien allemaal net wat "spannender" door niet alles haaks op de rand van je tafel te maken. Bijvoorbeeld door de weg die het spoor kruist schuin te leggen en de weg vooraan niet zo strak evenwijdig aan de plaat maar er bijvoorbeeld een kleine slinger in maken waardoor het net wat minder strak wordt.
Sander
-
Nou, daar zeg je wat Sander. Rudolfph, plaats het station eens schuin. Dat heb ik op mijn baan ook! Het is maar een idee.
-
Bedankt voor de reacties!
Het schaduwstation wordt zeker nog uitgebreid met een aantal sporen, maar mijn 50 railstukken uit de Anyrail-probeerversie waren op, dus dat kon ik niet meer aanleggen. ;) De wegen op de tekening staan er slechts ter indicatie van wat waar ongeveer gaat komen, op de baan gaat het inderdaad allemaal wat spannender worden. De wegen krijgen dan wat meer bochten dan hier getekend, zo kan de weg naar het station het spoor naar de goederenloods wat meer volgen (de ruimte die dan aan de voorzijde vrijkomt kan van een beekje of wat anders voorzien) en de grote weg (welke het spoor kruist) kan bijvoorbeeld na de overweg linksaf gaan en de spoorlijn volgen. Overigens hecht ik er wel waarde aan dat de wegen er echt uitzien, dus voldoende breed etc. Liever een brede rechte weg dan een te smalle en onrealistische weg. Het station ga ik zeker niet schuin plaatsen, dit omdat de baan verhuisbaar moet blijven. Ik wil de baan opbouwen op 2 of 3 "modules", en de rails op de bakovergangen wil ik zoveel mogelijk haaks hebben.
-
... de rails op de bakovergangen wil ik zoveel mogelijk haaks hebben.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Toch zijn er gerenommeerde bouwers die zich hier geen beperking opleggen. Kijk maar eens naar deze foto (http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Segment_3/Segment_3_1/se3_18.jpg) op de website Meine N Welt (http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Segment_3/Segment_3_1/segment_3_1.html).
Dan hoef je ook de rails niet parallel aan de zijkant te leggen, want - ik ben het met vorige 'sprekers' eens - daar wordt het geheel veel levendiger van.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Groets, Hans
-
je kan die linker hoek ook wat "speelser" maken door er zo'n bocht in te stoppen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fcfd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fcfd.jpg)
mvg. kevin
-
Hallo Rudolfph,
Leuk mooi eenvoudig baanplan. Hier kan je nog veel plezier van hebben. Een vraagje over het aantal modules... in hoeveel stukken denk je de baan op te splitsen? Als ik het goed tel is de baan 3,50 meter bij 1,00 meter? Voor het schaduwstation: Neem ook een paar kleine kopspoortjes op voor het pendelen van een treinstel of een kleine trekduwcombinatie.
Groeten Ronald.
-
De baan wordt 3,40 bij 0,90 meter. De hoogte is nu 1,00 meter, maar het hoofdspoor in het schaduwstation ligt meer dan 10 cm van de rand zodat ik die 10 cm er nog af kan snoepen. Blijft de achterzijde ook mooi bereikbaar. :) Ik denk dat ik de baan op splits in 2 modules van 170 cm of in 2 modules van 135 cm en eentje van 50 cm. Met een beetje schuiven is dat zowel links als rechts mogelijk. Aan de kant van die 50 cm-module ontstaat dan nog de mogelijkheid om later nog een stuk baan toe te voegen. Let wel: het is geen echte modulebaan, maar een verhuisbare baan.
Hoewel de baan wat natuurlijker wordt door het schuin leggen van het station, ben ik dat niet van plan. Dit is mijn eerste baan en ik ga nog genoeg dingen tegen komen om me druk over te maken. Schuine bakovergangen heb ik daar voorlopig niet voor nodig. ;)
Omdat er toch wel vraag naar was nog even het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan___R3___Ideetje_schaduwstation_plaatje_bewerkt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan___R3___Ideetje_schaduwstation_plaatje_bewerkt.jpg)
(klik)
De 5 zijsporen zijn zo'n 150 cm lang, dat is lang zat. Het hoofdspoor heb ik bewust vrijgelaten zodat ik het schaduwstation later kan aanleggen, voorlopig hoeven dan alleen die twee wissels in het hoofdspoor. Het spoor van onder af is van de steenbrekerij, de sporen rechts van het kruiswissel zijn voor de wagens van en naar de steenbrekerij (één spoor voor volle wagens, één voor lege wagens). De sporen links zijn voor het opstellen van locs voor de steenbrekerij-treintjes. De constructie met het kruiswissel kost wel veel ruimte, dus die vervang ik mogelijk nog door een Engels wissel.
En ik besef me nu ook dat ik een lus gecreëerd heb! :P Ik moet dus niet vergeten om een anti-kortsluitingschakeling te maken bij de sporen van de steenbrekerij. :)
-
Ruben, ik heb alles even door gelezen, en prima banenplan zo vind ik. Het speelser leggen van de wegen zal vast wel goed komen denk ik. Voor het locloodsje bij de cementfabriek/steenbrekerij heb ik nog wel een leuk voorbeeld, zie hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/ense-soester-kleinbahn-vervolg/15/)
Kevin, die lus die jij aan geeft zou het ontwerp een stuk onrealistischer maken, zoiets is dus niet echt geschikt, het kan van een modelbaan een treinbaan maken.
Groetjes Michiel
-
Het plan is nog altijd niet van de grond gekomen. Ik heb nog maar weinig bouwervaring, en dit me toch te groot. Het lijkt me verstandig om eens wat kleiner te gaan beginnen. Mocht iemand anders dit plan willen realiseren, ga je gang! :)