BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: EJO op 10 August 2010, 21:44:45
-
Ik ben nu bezig om de bedrading van het microbaantje te solderen. Dat gaat aardig maar van electra en solderen heb ik totaal geen kaas gegeten. Met veel prutswerk lukt het aardig. Het is alleen een aardig blad met spaghetti.
Ik gebruik van die aansluitelementen en draden waarop krokodilklemmen gezet kunnen worden en die op scholen veel gebruikt worden tijdens natuurkundepraktica. Dit is de schakeling tussen baan en trafo. Vanaf de baan werk ik met gewoon normaal dun koperdraad. Het vervelende is dat ik geen dun koperdraad aan de bout/moer van het aansluitpunt van de baan kan solderen.
Hoe komt dat?
Is het staal van de bout en moer te hard tgv een andere legering/samenstelling?
Moet ik het oppervlak van de bout en moer ruw vijlen/slijpen?
Last van een "walshuid"?
Het lukt nu helaas niet om een paar fotootjes te maken.
Morgen beter.........
-
Hoe groot is die bout dan?
En heeft jou soldeerbout voldoende kracht (warmte)?
Is die bout en moer welgemaakt om de draad aan te solderen,meestal zit er toch een klem verbinding aan de rails.
Als de zaak vernikkeld is of geroest dan soldeert het absoluut niet (of niet goed).
Messin en ook ijzer zullen als de warmte voldoend is wel willen
NOOIT SOLDEER VET GAAN GEBRUIKEN.
Foto tje zou hel veel helpen.
wim
-
Ik denk dat solderen op staal moeilijk is. Je zou het met vloeimiddel kunnen proberen, S39 of zo. Of anders met een vloeimiddel voor solderen aan roestvast staal, ik weet zo gauw ff niet hoe dat heet. Maar er is ergens een draadje over draden solderen aan rvs raillassen van Roco.
Makkelijker is het m.i. om bouten/moeren van messing te nemen. Daar kun je gewoon draden aan solderen.
Maar wat je ook doet: de bout/moer moet heet genoeg worden en daar heb je misschien een wat zwaardere (qua vermogen) soldeerbout voor nodig.
Meer weet ik er niet van, ik ben geen soldeerexpert, maar er zijn vast forumleden die je nog verder/beter kunnen adviseren.
Mvg,
Henk
-
Dat spul heet S-39 rvs inox. Je hebt er geen bal aan als je de te solderen materialen niet warm genoeg gestookt krijgt.
-
kun je niet gewoon een oogje aan het draadje knijpen (auto materialen), of de draad aan een messing ringetje solderen?
-
Vooral geen S-39 gebruiken. Je krijgt hier later spijt van dat je het hebt gedaan. S-39 is namelijk een vloeimiddel dat corrosie veroorzaakt en dus een slecht contact maakt op den duur. Ga je toch S-39 gebruiken, goed schoonmaken na het solderen is het advies (maar voorkomen is beter dan genezen).
Heb je een rvs bout en moer? Dan wordt het volgens mijn heel moeilijk om daar een draad aan te solderen.
Martijn
-
Vooral geen S-39 gebruiken.
De zoveelste waarschuwing tegen S-39.
Maar het gaat hier om S-39 RVS. Dat is ander spul. En het werkt uitstekend bij solderen aan staal of roestvrij staal.
-
@wimteb; waarom nooit soldeervet gebruiken? Volgens mij kan dat geen kwaad, als je de soldeerverbinding maar schoonmaakt na het solderen.
Maarten
-
Beste foruimlezers,
Bel Piet Peetoom ( Godfather modells Haarlem.) maar! Hij heeft een prima vloeimiddel om veel "onmogelijke" soldeerverbindingen tot stand te brengen. Ik gebruik dit al jaren en het bevalt prima.
Na gebruik uiteraard wel het gesoldeerde onderdeel goed reinigen.
Groet,
Coen.
-
Goed,
Voordat ik reageerde op het forum ben ik eerst even aan de slag gegaan.
Wat blijkt? Het is inderdaad een RVS moer en bout verbinding.
Ik heb het nu anders opgelost.
Het gat heb ik gedeeltelijk met een speedboor bewerkt zodat de bout wat vrijkomt.
Draad er een beetje om heen gewikkeld en de paar windingen dicht gesoldeerd.
Moertje er overheen om te klemmen en klaar is kees.
Alles staat onder stroom. Nu het andere probleem met de 2 schakelaars even aanpassen, maar dat lukt mijzelf wel.
Overigens gebruik ik geen vloeimiddel.
Ik heb ooit een keer soldeertin gekregen in "draadvorm" kant en klaar voor gebruik.
Bedankt voor jullie reacties.