BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marc M op 08 August 2010, 22:09:49
-
Hallo Allemaal,
Naar veel wikken en wegen is het huidige (http://home.orange.nl/m.k.martens/) project Mittelstadt afgebroken en de Profi Rails verkocht. De kamer is van een nieuw verfje en laminaat voorzien en nu is het tijd voor de bouw van iets nieuws.
Omdat er minder ruimte beschikbaar is, heb ik gekozen voor een enkelsporig kopstation. Het kopstation is gebaseerd op een kopstation uit een oude MIBA van het Zwitserse kopstation Locarno.
Ik ga er met modern Duits materieel rijden zoals BR111/BR146 met dubbeldekkers. Tevens zal een EC het station aandoen, waarbij de loc gewisseld zal moeten worden. Voordeel van het ontwerp is dat ik de perrons van mijn oude baan kan gebruiken.
Met goederentreinen zal ik op dit baanplan minder uit de voeten kunnen of ik moet ze ook gewoon kop laten maken. Weet niet of dat in het echt ook wel gebeurd. We is er plaats voor wat lokaal rangeerwerk. Langs het 1e kopspoor (vanaf de voorkant) komt namelijk een goederenloods.
Ik heb alleen nog twijfels bij het schaduw gedeelte. Ik heb nu twee niveau's voor het schaduwstation bedacht, waar van het tweede niveau een heel klein gedeelte zichtbaar is. Sommige van jullie herkennen hier misschien een gedeelte van het ontwerp van Ronald Koerst in. Voordeel is dat treinen ook nog rond kunnen rijden en dat er gekozen kan worden of een trein naar het kopstation gaat. Het wissel waar dit gebeurd wil ik in het zicht laten.
De verschillende niveau's worden verbonden dmv spiralen, dus het hoogte verschil is nog te bepalen.
Nog enkele gegevens:
Epoche: V/VI
Railmateriaal: Rocoline
Besturing: TC/Koploper
Lengte: 3,10m
Breedte: 1,06m/1,80m
Graag jullie mening over het ontwerp en eventuele verbeterpunten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Niveau_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2.jpg)
Groeten,
Marc
-
Hallo Marc!
Het is een leuk baanplan geworden! Waar twijfel je nog over bij het schaduwstation? Zo te zien heb je ruimte voor een trein of 6? Misschien kan je nog wat extra kopsporen in je schaduwstation maken voor het opstellen van treinstellen en trekduwcombinaties.
Misschien het complete station onder een kleine hoek laten liggen? Nu is het wel heel strak langs de rand getekend... Voor wat meer rangeer mogelijkheden kan je een kleine fabrieksaansluiting maken in de boog naar het schaduwstation. Dan hebben de goederentreinen meteen een bestemming om naar toe rijden. En je hebt wat rangeerwerk bij je station te pakken.
Ik zou wel het spoor na de wissel op het tweede niveau meer uit elkaar trekken. Dan heb je wat meer ruimte om een tunnelportaal te plaatsen of de helling te beginnen.... Eventueel ik weet niet of dat gaat lukken, de binnenboog van het tweede niveau iets meer naar binnen te leggen en dan spiraal naar beneden wat later laten beginnen. Dan heb je de ruimte om een groter deel van de buitenste spoor te gebruiken als parade-spoor.
Succes met ontwerpen!
Groeten Ronald.
-
Ronald, bedankt voor je opmerkingen. Het ontwerp is nu iets aangepast.
Die kopsporen in het schaduwstation is op zich een goed idee, maar de ruimte tussen de sporen is nu al slechts 71 cm. Ik wil dit aan de onderzijde graag open laten ivm bereikbaarheid. Ik zie nu even geen mogelijkheid om de kopsporen in te plannen.
Het ontwerp van het station is iets aangepast. Hij ligt nu iets schuin, waardoor het inderdaad wat speelser wordt. Ook het wissel bij de twee locsporen is gedraaid. Ook dit is nu wat minder strak en de lengte van de spoortjes is iets meer. Het gedeelte bovenop de spiralen is gereserveerd voor bebouwing/landschap. Als ik hier nog een spooraansluiting plan wordt het weer teveel zichtbare sporen denk ik.
Het paradebaanvak is ook iets aangepast, waardoor dit nu bijna 2m is. De langste treinen zullen max. 1,50m (5 bakken ICE-T) zijn, dus ze worden geheel zichtbaar.
Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_versie_2.jpg)
Mvrgr, Marc
-
Inderdaad beter :) Subtiele wijzigingen kunnen veel doen...
Een klein wijzigingtje: Ik zou nog wel een klein uithaalspoortje maken bij de plek waar je je goederenloods heb bedacht. Dan kan je een kleine rangeerlocomotief neerzetten die de wagons weg kan rangeren en een eventuele opgesloten locomotief weer vrij kunnen maken. Laat het uithaalspoortje dan iets met de bocht mee lopen. Dan lijkt het alsof er vroeger dubbelspoor heeft gelegen.
Groeten Ronald.
-
Dat van die subtiele wijzigingen viel mij ook al op ;)
Ik zal morgen nog eens even kijken voor dat extra kopspoortje. Biedt inderdaad leuk plaats voor een Köf of een BR365.
Voor de spiralen ga ik voor 2,5 wending van 8 cm per wending. Betekent een hoogteverschil van 20 cm. Moet voldoende zijn en beter dan de 10 cm die ik had ;D
Mvrgr, Marc
-
En weer een kleine aanpassing ;D
Wisselstraat iets gewijzigd en een extra kopspoortje toegevoegd. Aan dit kopspoortje is de goederenloods gepland, zodat een trein met wagons kan binnenkomen op het kopspoortje langs het perron en dan de wagons naar de loods kan duwen. Tevens is er voorbij de loods nog ruimte, dus een rangeerlocje kan ook de wagons naar de loods trekken. Tot slot komt de positie van de loods qua ruimte hier beter uit. Voor het station langs loopt ook al het paradebaanvakje ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_versie_3.jpg)
-
Vandaag heb ik het ontwerp van de baan en vooral niveau 1 flink aangepast.
Alle treinen moeten nu kop maken in het station. Het is nu niet meer mogeijk om rond te rijden zonder in het kopstation terecht te komen. Hierdoor ontstaat echter wel een mooier baanplan en vooral een mooier paradebaanvak.
Een rondje ziet er als volgt uit:
Vanuit het kopstation daalt de trein, gedeeltelijk door een tunnel, af naar een hoogte van ca. -8cm. Met een viaduct kruist hij dan het dubbelsporige paradebaanvak. Direct na het viaduct verdwijnt de trein weer in een tunnel. In de tunnel daalt hij verder naar een niveau van -16 cm, waarna hij op het dubbelsporige paradebaanvak komt. Aan het einde van het paradebaanvak verdwijnt de trein weer in een tunnel, met direct daarachter een spiraal welke de trein naar niveau 0 (-36cm) brengt. Vanuit het schaduw station vervolgt de trein weer zijn weg naar het kopstation.
Enkele getallen:
- Lengte sporen schaduwstation: 3,96m (worden twee blokken van 1,98m)
- Minimale perronlengte: 1,45m (brede perron wordt verlengd tot ca. 1,60m)
- Minimale zichtbare boogstraal: 604.4mm
- Lengte paradebaanvak: 2m.
- Spiraal: Boogstraal binnenste spoor is 481.2mm. Hoogte verschil per omwenteling 8cm.
Graag jullie mening/eventuele verbeteringen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_versie_2.jpg)
Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_versie_2.jpg)
Niveau 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_versie_4.jpg)
Niveau 2
Groeten,
Marc
-
mooi hoor zeer leuk zo. Ik heb dat ook in me baanplan dat je trein moet kopmaken. Zo blijf je bezig en zit je niet alleen maar rondjes te rijden of toe te kijken. Verder vindt ik dat brug idee erg mooi
als je gaat bouwen blijf ik je volgen
mvg
Reinder
-
Weer een verandering in niveau 1 doorgevoerd, waardoor het toch mogelijk is om doorgaande goederentreinen te laten rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_versie_3.jpg)
Niveau 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_versie_5.jpg)
Niveau 2
Zit erg te twijfelen tussen de vorige versie met dubbelsporig paradebaanvak en deze versie met de mogelijkheid voor doorgaande goederentreinen. :-\
Marc
-
Hoi!
Ga je voor de tweede optie, dan zal je nog ergens een tweede wisselverbinding moeten maken. Bijvoorbeeld in het schaduwstation, anders kom je nog wel naar het kopstation. Maar als je dan vanaf het kopstation naar het schaduwstation rijdt kom je nooit meer naar het schaduwstation. Of je gaat achteruit rijdend naar boven :)
Groeten Ronald.
-
Tipje.
Het helpt al eens om met je vinger rond te rijden, zo herken je knelpunten en andere probleempjes vlugger.
Word anders wel een leuk plannetje.
Mvg.
Matheus.
-
Was inderdaad een éénmalig vertrek uit het kopstation. ;D
Heb het ontwerp van het schaduwstation iets aangepast met een overloopwissel aan het begin van de spiraal. Probleem moet nu opgelost zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_versie_3.jpg)
-
Ik heb ondertussen begrepen dat er in dit ontwerp onvoldoende rijlengte is om een keerlusmodule toe te passen.
Zal het helpen om de overloopwissels een het einde van de spiraal te leggen ipv aan het begin?
Als dit ontwerp technisch niet mogelijk blijkt zal ik opnieuw achter het tekenprogramma moeten duiken.
Mvrgr,
Marc
-
hum... De keerlus zou ik van het "opgaande" binnenspoor van de spiraal maken. Dat is de echte "lus" met het buistenste spoor Dan de scheiding net na de wisselstraat in het schaduwstation maken. Bij de rest heb je dan geen kortsluiting meer, als ik het zo bekijk. Dan heb je ook de complete spiraal als lengte voor je keerlus... dat moet denk ik voldoende zijn
Groeten Ronald.
-
Ronald,
Ik begrijp je uitleg niet helemaal. ???
Ik had het als bijgaand plaatje bedacht, maar dat schijnt technisch niet te kloppen. Kun je jouw verhaal toelichten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting_keerlus.jpg)
Mvrgr,
Marc
-
Hallo Marc,
Antwoord niet helemaal goed :) Keerlusprobleem zit er dan nog in...
Groeten Ronald.
-
Ik snap hem nog niet helemaal, maar zal zo eens kijken of ik hem schematisch kan uittekenen.
Mvrgr,
Marc
-
Hallo Marc,
Er was even een verkeerde gedachte bij mij... Je kan het alleen oplossen door de twee wissels op het tusseniveau te leggen. Daardoor krijg je wel genoeg ruimte om de keerlus te laten werken.
Groeten Ronald.