BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Afgelopen op 07 August 2010, 17:16:11
-
Wie kan mij helpen met een klein probleem. Ik heb tijdens mijn vakantie een Hornby locomotief gekocht, nu staat er op de verpakking DCC fitted - dat is het digitale besturings-systeem van Hornby. Kan je deze loc zo rechtstreeks op een normale analoge baan zetten en bedienen met een standaard gelijkstroom trafo (Fleischmann) of moeten er eerst draadjes worden veranderd. In de catalogus van Hornby en op hun site kan ik er niets over vinden. Deze vraag ook op het Hornby forum voorgelegd en ik ben benieuwd. Vanwege eerdere problemen met doorbranden van motortjes durf ik de loc. niet zomaar op de rails te zetten en het te proberen, daarvoor was die te duur.
-
DCC-fitted betekent dat er een decoder is geïnstalleerd. Normaal reageert een DCC-decoder naar behoren op gelijkstroom. Er kan in ieder geval niks stuk.
-
Hum... Met of zonder decoder moet de trein zonder problemen op een analoge baan moeten rijden.
DCC-fitted... Betekent volgens mij niet meer niet minder dan dat er al een standaard DCC-Decoder ingebouwd zit of dat er een socket voor een DCC-decoder aanwezig is. Dan kan je zo een decoder inpluggen. DCC is niet alleen van Hornby, het is een standaard digitaal protocol dat door bijna alle fabrikanten in de modelspoor wordt ondersteund.
Maar leg eens uit het doorbranden van motortjes met een standaard Fleischmann trafo? Of zet even het nummer van de lok hier neer, dan kunnen we even op de hornby-site kijken.
Groeten Ronald
-
DCC-fitted... Betekent volgens mij niet meer niet minder dan dat er al een standaard DCC-Decoder ingebouwd zit of dat er een socket voor een DCC-decoder aanwezig is. Dan kan je zo een decoder inpluggen.
Het eerste dus. Locs met een nem-plug zijn in jargon van Hornby DCC-ready.
-
@Henk,
Ik kan het met je eens zijn... maar de info op de website van hornby is ook niet overal hetzelfde... Je zou zeggen dat in dit model (http://www.hornby.com/locomotives-89/r2843x/product.html) geen decoder inzit want waarom noem je dan hier de DCC-socket apart?
SR 4-4-0 'Dulwich' Schools Class DCC Fitted
Features:
Extensive Cab Detail, Tender Fitted Decoder Socket
Motor:
5 Pole Skew Wound
Dat is een beetje verwarrend....
Groeten Ronald.
-
Ronald, enkele jaren terug op een carboot in Wales een Kent Regio Liner gekocht van Hornby. Op mijn baan reed deze de andere kant op dan de overige locs, dus ik dacht een kwestie van de draadjes verwisselen. Niet dus, resultaat een doorgebrande motor, vandaar mijn angst.
-
hum... dat is een apart verhaal :)
Met deze lok zou je dat probleem niet moeten hebben. Het kan wel zijn, als het eentje is met een decoder ingebouwd dat de rijrichting de verkeerde kant op staat. Dan moet je even aan iemand met een DCC-centrale vragen of hij even een CV waarde voor de rijrichting wil aanpassen (voor de rijrichting staat in de handleiding van de locomotief).
Groeten Ronald.
-
@Ronald.
Hornby legt het halverwege deze pagina (http://www.hornby.com/digital/dcc-faq,171,HAR.html) uit.
-
Bedankt Henk, maar nu lees ik dat de loc dus niet geschikt is om op een analoge baan te rijden, moet ik toch weer aan de gang met draadjestang en soldeerbout of toch maar gewoon proberen met steeds een beetje meer spanning. Het blijft spannend!
-
Verrek, ik lees het ook. ???
-
@Henk,
Je hebt gelijk, die tekst zocht ik...
Het analoge rijden... als ze de standaard decoder (de hornby R8249 (http://www.hornby.com/hornby-dcc-135/r8249/)) ingebouwd hebben... dan zou het moeten kunnen. In de beschrijving staat
Operation on standard DC systems (analogue operation) possible
Alleen ik heb het gevoel dat er dan een aantal CV-waarden aangepast moeten worden. Als ik zo de handleiding lees...
Groeten Ronald.
-
Malle jongens die Engelsen. Als je nu door klikt naar "DCC decoders for locomotives" lees je dat de locs gewoon op een analoge baan kunnen rijden maar zonder de mogelijkheden van digitale besturing, iets dat mij logisch lijkt. Dus op naar de baan en kijken of het lukt.
-
Tja... Heerlijk die tegenstrijdige info op de website van Hornby :-) Ik kon het mij al bijna niet voorstellen dat het niet zou gaan. Alleen als hij omgekeerd reageert of slecht reageert moet je eens kijken of iemand CV 29 voor je aan kan passen... daar moet je de rijrichting en Analoge besturing aan kunnen zetten.
Groeten Ronald.
-
Jaaaaaaah, hij doet het en ook nog de goede kant op. Ik ruik geen smeltend plastic en zie geen rookwolken, tot nu toe alleen een mooi en soepel rijdende loc. ook op zeer lage snelheid en het geluid past zich aan met de snelheid van de loc. Dank voor jullie hulp en misschien dat we Hornby een lesje in duidelijkheid moeten geven. Nu is het weer tijd voor mijn wekelijkse dosis Engelse televisie: Lewis, Rebus, D.L en Silent Witness - ik ben besmet met het UK Virus, maar daar voel je je heel goed bij.
-
Ronald, enkele jaren terug op een carboot in Wales een Kent Regio Liner gekocht van Hornby. Op mijn baan reed deze de andere kant op dan de overige locs, dus ik dacht een kwestie van de draadjes verwisselen. Niet dus, resultaat een doorgebrande motor, vandaar mijn angst.
Dit klinkt mij heel erg bekend in de oren. Ik heb er ooit eens een wat over geschreven, tenminste als dit de R8249 decoder is.
Verder doen de lichten van de loc het analoog niet en rijdt de loc de verkeerde kant op. Dat laatste valt op te lossen door het rode en zwarte draad om te wisselen.
Daar heb ik ooit een mail over gestuurd, maar ze waren het er niet mee eens. De loc zou ook analoog de juiste kant oprijden. ::)
Oplossing rode en zwarte draad omdraaien, liefst op de decoder, maar ik kan me voorstellen dat je daar bang voor bent. Dan wissel je stroomrichting analoog gezien om, en digitaal maakt dat helemaal niets uit.
Henk
-
maar fikte er dan door? de motor? lijkt me erg vreemd, op zn zachtsts gezegd. Dat je er bij wat verkeerd soldeerwerk een decoder uit stookt kan ik volgen, maar een motor?
-
Motor uitfikken? Nee joh.
Decoder uitfikken, niet als je goed uitkijkt. Ik heb het in het verleden wel een paar keer voor elkaar gekregen, maar gelukkig heb ik daarin ook een leerkurve gehad.
Henk
-
De Regio Liner waarvan de motor inderdaad compleet zijn spoel verbrande bleek uitgerust te zijn met een soort weerstand, door mijn soldeerwerk was deze overgeslagen in het proces en kreeg de motor te veel spanning en daar kon het niet tegen. Via Hornby web-shop een nieuwe motor besteld en de trein doet het weer prima. Deze Regio Liner was nog van voor het digitale tijdperk en past dus prima op mijn baan, die verder geheel analoog is en BLIJFT. Er rijden dus nu 2 digitale locomotieven op mijn baan, een Fleischmann en en Hornby en eigenlijk vind ik het geluid wat ze voortbrengen al teveel van het goede, dus dat luidsprekertje moet er maar uit gehaald worden. Misschien ben ik ouderwets, maar het grootste deel van mijn baan is meer dan 50 jaar oud en daar past niet alles bij.
-
een weerstand voor de motor? wat een puinconstructie.
-
Ehh, je kunt het luidsprekertje ook gewoon laten zitten en een draadje loshalen?!
En kun je het geluid niet uitzetten door de decoder instellingen aan te passen?
-
instellingen aanpassen moet je wel apparatuur voor hebben.
-
Ik weet niet eens dat je een decoder kunt instellen, de wereld van bitjes en data is vreemd voor mij. Maar inderdaad is het draadje los-solderen van de luidspreker voldoende.
-
Yep, je kan meestal met een instelling in de decoder het geluid uitzetten. Alleen daarvoor moet je een digitale centrale hebben om dat te kunnen doen. Goed met het lossolderen van een draadje kan natuurlijk ook...
Groeten Ronald.
-
Bedankt Henk, maar nu lees ik dat de loc dus niet geschikt is om op een analoge baan te rijden, moet ik toch weer aan de gang met draadjestang en soldeerbout of toch maar gewoon proberen met steeds een beetje meer spanning. Het blijft spannend!
solderen hoeft niet.
er zit immers een plug in.
decoder eruit en dummy plug erin, of een andere decoder
-
De eerste DCC decoders van Hornby waren niet geweldig, niet NMRA compatibel en gaven problemen, o.a. bij het rijden op analoog spoor. Als oplossing heeft Hornby geadviseerd om DCC fiited loks alleen op digitaal spoor te laten rijden.
Dat wil niet zeggen dat latere decoders problemen geven op digitaal spoor, al heb ik dat zelf nog niet uitgeprobeerd. Ik heb een DCC fitted King Arthur lok met een latere Hornby decoder, en die rijdt gewoon goed op analoog.
Mocht de lok problemen geven op analoog spoor, dan kun je hem altijd nog vervangen door een blanking plug (stekker met doorverbindingen).
Leen.