BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: JaJo op 07 January 2007, 11:36:16
-
Omdat op het forum de meeste topics over digitaal gaan, wil ik wel eens weten of ik één van de laatste der "analoge prutsers" ben. ::)
Door alle info over digitaal begin ik langzamerhand toch te denken om de stap te gaan wagen.... :-|
-
Nou Jaap, sinds kort rij ik digitaal, maar de wissels gaan nog analoog. Waarbij ik nu na het schrijven van de eerste zin zit te bedenken of ik dan niet beter voor optie 3 van de poll kon kiezen maar dat terzijde. Bevalt me op dit moment best en tot nu toe nog geen storing gehad van het storingsgevoelige MS. :)
Groeten,
Herman
-
Nou, je bent niet de laatste, want ik heb me voorgenomen om ooit de onderscheiding "laatste analoogrijder" in ontvangst te nemen. ;D
En als analoogrijder ben je zeker geen prutser.
-
Muha, 60% van de mensen rijdt analoog ;D ook al hebben er pas 5 mensen gestemd
-
Ook ik ben nog van de oude stempel ;D
Dus uit het analoog tijdperk.
Ik denk dat digitaal meer vragen op roept en daardoor dat form onderdeel
meer gebruikt word.
mvg arno
-
Als analoog rijder met ongeveer 200 relais ,150 transistoren ,300 dioden , 50 IC's en ontelbare weerstanden en condensatoren aan elkaar gesoldeerd te hebben kan ik er niet toe komen om mezelf een prutser te noemen. Jaap
-
Komt het grote aantal vragen mbt digitaal niet doordat het relatief nieuw is?
Analoog rijden bestaat al wat langer en is waarschijnlijk al wat meer uitgekauwd...
Gr,
Bart (digitaal rijder)
-
Bij analoog rijden kan je haast niets fout doen en opblazen. Bij digitaal wel.
Toch vind ik digitaal mooi. De mogelijkheden spreken me toch aan. In het begin was ik tegen vanwege de kosten, maar als pa besluit digitaal te gaan, heb je weinig mogelijkheden. En er is zo'n uitspraak: if you can't beat them, join them. Achteraf gezien weet ik niet of m'n pa zo blij is met digitaal, want het heeft het er niet makkelijker op gemaakt.
Maar goed, de situatie bij ons thuis: wissels analoog, dat is makkelijker te bedienen. Aansturing kan zowel digitaal als analoog gebeuren, aangezien niet alles digitaal is. Wel is de tendens om delen van de baan alleen digitaal te maken, zoals de locloods en het havengebied. De dubbele hoofdbaan blijft gewoon analoog en digitaal berijdbaar.
Henk
-
Analoog rijden bestaat al wat langer en is waarschijnlijk al wat meer uitgekauwd...
Volgens mij is het net andersom. Digitaal is veel meer "voorgebakken". Zeker als je componenten gebruikt van 1 fabrikant en precies doet wat er in de handleidingen staat dan heb je al snel een werkend systeem zonder dat je hoeft te begrijpen hoe het allemaal werkt.
Bij analoog moet je veel meer zelf verzinnen. Er zijn nauwelijks kant en klare systemen op de markt die ook nog eens goed gedocumenteerd zijn.
-
Daar heb je gelijk in Klaas.. Bij analoog moet je veel meer verzinnen, maar daar in tegen is daar door een heleboel mensen in het verleden al een heleboel over bedacht (Toch?)
Veel mensen willen al ze beginnen met digitaal rijden gelijk het onderste uit de kan halen - met alle fouten en ongelukjes vandien - ik denk dat juist daardoor er zoveel vragen mbt digitaal naar voren komen.
Gr,
Bart
-
Als analoog rijder met ongeveer 200 relais ,150 transistoren ,300 dioden , 50 IC's en ontelbare weerstanden en condensatoren aan elkaar gesoldeerd te hebben kan ik er niet toe komen om mezelf een prutser te noemen. Jaap
Is dit niet ook eens soort van digitaal???????
Bij mij is alles 100% digitaal. Dit is omdat ik 2 jaar geleden geheel opnieuw ben begonnen naar wat omzwervingen via N spoor, 0-16.5, 0, en nu H0. Digitaal rijd ik omdat ik geen verstand heb van electronica. Digitaal rijd ik omdat ik het rijden met meerdere treinen tegelijk erg leuk vind en dan er rustig naar kijken kan, net als naar echte treinen.
Succes
-
mezelf een prutser te noemen
als analoogrijder ben je zeker geen prutser.
Klaas en Wurlitzer, ik bedoelde prutser niet negatief hoor!! ;)
Ik denk dat digitaal meer vragen op roept
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben Arno.
Ik ben een beetje verbaasd dat er (tot nu toe) nog 45% ana rijdt ::)
Groet Jaap
-
Als analoog rijder met ongeveer 200 relais ,150 transistoren ,300 dioden , 50 IC's en ontelbare weerstanden en condensatoren aan elkaar gesoldeerd te hebben kan ik er niet toe komen om mezelf een prutser te noemen. Jaap
Ik heb 6 draadjes naar mijn baan ;D
-
Ook met 25 blokken waarvan er twaalf in een schaduw station zitten? Ik bedoel dit niet negatief maar ik denk dat digitaal toch ook veel bezetmelders nodig heeft. Je hebt misschien wel gelijk omdat ik voor het netjes afremmen voor een rood sein ook nog per blok twee extra remmelders gebruik. Maar ik vind het gewoon leuk om hiervoor schakelingen uit te denken. Jaap
-
Ik heb 5 blokken als je de van elkaar geisoleerde delen apart telt, anders heb ik er eigenlijk 0. :)
-
Ik heb "Digi" gestemd maar eigenlijk rijdt ik nog helemaal niet en ben nog bezig mijn baan te bouwen.
Zo'n twintig jaar geleden had ik een (uiteraard) analoge baan waar ik net heel trots pulsbreedte regelaars voor had aangeschaft. Door drukke werkzaamheden kwam er behoorlijk de klad in de hobby en een klein jaar geleden ben ik maar weer eens begonnen.
Toen toch wel duidelijk gekozen voor digitaal met als onmiddelijk nadeel dat alle 12
locs moesten worden voorzien van een decoder en dat een IB moest worden aangeschaft. Jammer voor die pulsbreedte regelaars. Daar kwam nog bij dat ike eigenlijk helemaal niks van "digitaal"snapte en nog steeds moeite met een aantal zaken heb. Maar intussen toch mijn eerste decoder succesvol ingebouwd en geprogrammeerd.
Waarom dan toch digitaal ?:
1 constant brandende verlichting, ook bij stilstand.
2 besturing van schaduw station door koploper.
3 realistisch stations bedrijf met gelijktijdig in- en uitrijdende treinen.
Ik heb wel altijd de behoefte om één van de treinen handmatig te besturen. Het omlopen van de locs in mijn kopstation wil ik handmatig doen maar goed dat kan dan ook. En ondertussen laat de computer een treinstel vertrekken of binnenkomen.
Los van dit alles denk ik dat onze hobby uiteindelijk 100% digitaal wordt net zoals exacte lengte schaal en kortkoppelingen niet tegen te houden zijn.
Ernest
-
Hallo,
Analoog prutsen hoeft niet, er zijn genoeg analoge schakelingen te koop als ik zo in de Conrad catalogus kijk.
Zelf maken is natuurlijk leuk en dat kan volgens mij net zo goed bij analoog als digitaal. Een printplaatje etsen voor een analoge of een digitale schakeling maakt geen verschil. Een analoge of een digitale schakeling ontwerpen, voor allebei zul je je goed in de zaak moeten verdiepen en eventueel experimenteren.
Als je kennis of geduld te kort schiet, dan kan kopen altijd nog, daar is overigens niets mis mee, het is maar wat je je als doel gesteld hebt.
Groeten van een digitale prutser.
Jan.
-
Ik ben een her-intreder en rij digitaal. Mijn vorige baan was analoog ( dat was lang geleden), Er zullen uiteraard nadelen aan het digi rijden zitten, maar ze wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Wat Bart zei is correct, hou je bij 1 systeem en gebruik niet alles doorelkaar. Ik ga dus uiteindelijk voor Koploper met een intellibox.
Maar wat je ook rijd, gelijk, wissel, analoog of digitaal, je moet er plezier in hebben, dat is het enige dat er echt toedoet.
Spoorse allemaal.
Nils
-
ik heb gekozen voor digitaal én analoog, en behoor daarmee zo te zien tot de kleine minderheid.
maar dit is slechts een tussenoplossing (van een aantal jaar, dat dan weer wel ;D)
ben ooit analoog begonnen, maar wil uiteindelijk alles digitaal hebben. maar dat kost nogal wat (ombouw)tijd en vooral geld....
grtz
Marc
-
Ook analoog.
Maar met de nieuwe update van Dinamo kan je ook digitale locs laten rijden en aansturen op je analoge baan.
Dus alles blijft analoog aangestuurd maar er zullen zeker een paar digitale loks aangeschaft worden ;D
-
Hoi forumleden ,
Ik ben pas begonnen met digitaal en ik gebruik Intellibox gelijkstroom
de toekomst gaat bij mij zeker Koploper.Dat is echt schitterend. Maar analoog zal bij mij nog wel even blijven. Mijn oudebaan moet nog helemaal aangepast worden. Nu heb ik een testbaan gemaakt met een
paseerspoor voor koploper en moet nog helemaal geïnstalleerd worden
ook moet ik een terugmeld decorder bouwen de BMD16-SD van Huub Maaskant en Eddie de Boer.Dus bij mij is analoog nog niet lang niet uitgestorven.
mvrg. Jan van den Berg
-
Is alleen sprake van "digitaal rijden" als de locs van decoders zijn voorzien? Ik heb een aantal jaren gereden met het hcc!m systeem, dat is een pulsbreedteregeling, baan ingedeeld in blokken en gestuurd door Koploper. Ik vind niet dat ik "analoog" reed.
-
Dat is zeker ook digitaal rijden in de zin dat er een bussysteem is waarover de energie en digitale informatie wordt verstuurd; informatie die door decoders wordt vertaald. Er zijn dan twee plaatsen waar de rijdecoders aanwezig kunnen zijn: in een loc of bij ieder blok. Het aloude HCC-systeem is altijd een digitaal bloksysteem geweest, net als het systeem van Leon van Perlo. Bij computerbesturing merk je het verschil praktisch niet. Bij handmatige besturing bieden locdecoders wel meer mogelijkheden.
-
Analoog dus...! Voor mij is de keuze bepaald door een kosten/baten analyse ;D. Ik bouw graag kleine baantjes danwel leuke stille zijlijntjes waar niet veel treinen gelijk voorbij razen. Voordeel van digitaal zou dan zijn om treinen zonder de baan in blokken te verdelen bij elkaar in de buurt te kunnen laten rijden en uiteraard verlichting die constant brand.
Het eerste is bij een kleine baan niet zo ingewikkeld, het tweede los ik op door de bovenleiding als voeding voor trein(tram ;D)verlichting te gebruiken.
Kortom, voor mij weinig voordelen en dan al snel (te) hoge kosten.
-
Beide dus. Heb veel analoog, maar nu als start ook een digitaal teststukje met Mobile Station en een PC met MRdirect. En een paar loks met decoder.
Heb nog geen ideaal systeem gevonden, mijn voorkeur gaat naar een digitaal bloksysteem maar wel met decoders in de loks. Maar liever niet met een PC die met bezet-/terugmelders continu bij moet houden waar welke lok is om de lok die voor een rood sein komt te stoppen. Misschien toch Dinamo, maar ik kijk nu ook naar TAMS vanwege hun centrale met aparte "Bremsstrecken" booster uitgang die te gebruiken is als digitaal bloksysteem (sein rood, met relais schakelen tussen beide boosters. 2e booster voor stopsecties heeft voor alle loks snelheidinformatie 0 dus elke lok stopt dan op een stopsectie voor het sein bij rood. Zonder dat je via PC en bezet-/terugmelders het adres van die lok moet weten om deze te laten stoppen). Misschien niet heel zo mooi als b.v. Koploper, maar m.i. wel eenvoudiger.
Albert
-
Ik heb maar analoog en digitaal gestemd, maar dan op een andere manier dan de meesten denken.
Zoals de baan nu rijdt is analoog met een PLC aansturing (digitaal... ;D ).
Het is wel de bedoeling dat een aantal aangedreven eenheden (locs en treinstellen) worden voorzien van een decoder om op de analoge baan de snelheid van die treinen in de hand te houden. Of dit gaat lukken is nog even de vraag, maar de baan zal analoog blijven.
De spanning wordt in de toekomst aangestuurd vanuit de PLC door een DA (Digitaal => Analoog) converter. Hierdoor kan de PLC optrekken en afremmen gaan sturen, dus ook daar is de aansturing digitaal maar weer niet zoals de meesten over digitale aansturing denken....
Groetjes,
Rik
-
Ik rijd nu (nog) analoog. Ik vind digitaal er wel mooi uitzien maar ik vind de prijzen van analoog toch iets mooier.
Marcel
-
Ik rijd digitaal vanwege de veel mooiere regel mogelijkheden van o.a. snelhied, maar ook omdat je een loc heel langzaam kan laten rijden. Vooral in N kun je een dergelijke regelkarakteristiek niet eenvoudig met analoge middelen bereiken. Doordat digitaal meer op wisselstroom lijkt, heb je iets minder hinder van vervuiling van allerlei kontakten en rails. Gelijkspanning trekt immers stof aan.
Daarnaast vind ik het leuk om digitale onderdelen, die onder de baan kunnen te bedenken en zelf te bouwen. Denk aan schakelingen als de s88 en keerlusoplossingen, maar ook wissel- en sein decoders. Microcontrollers daarvoor programmeren vind ik een uitdaging. Ook nabouwen van een goed idee zoals de "ultieme keerlusschakeling" behoort tot die m.i. leuke bezigheden.
m.vr.gr. Cees
-
Ik (ga) rijdt ook analoog. De reden voor mij is; Geld... ::)
-
Analoog en blijf dit ook doen . Ik heb een lok met digital en sound die zowel op een analoog als digitaal gevoede baan met een afstandsbediening kan rijden .
Dit systeem werkt alleen voor deze lok .
Zal in het najaar mijn huidige baan gaan afbreken en een nieuwe gaan bouwen . Deze wordt weer analoog . Er zal voor mijn zoon een aparte digitale baan geintegreerd worden . Makkelijk aansluiten , maar 2 draadjes en hij kan met al zijn treinen rijden .
Er zullen geen sporen van het ene systeem naar het andere gaan .
Jos
-
Jonger, Digitaal, ALLES en Koploper
Stijn :)
-
Sinds de bouw van Murmeltal alles digitaal, met sound :) en, om het nog meer eens te noemen, gestuurd door het echt fantastische programma Koploper :D
Groet, Jan
-
Omdat op het forum de meeste topics over digitaal gaan, wil ik wel eens weten of ik één van de laatste der "analoge prutsers" ben. ::)
Door alle info over digitaal begin ik langzamerhand toch te denken om de stap te gaan wagen.... :-|
Misschien gaan de meeste topics over digitaal omdat het allemaal niet zo makkelijk is als de leveranciers willen doen voorkomen. Ik zie toch vaak (variaties op) dezelfde vragen voorbij komen.
Ik rij zelf analoog maar enkel omdat bijna al mijn locs meer dan 20 jaar oud zijn.
Zou ik nu (her)beginnen dan zou ik zeker voor digitaal gaan.
-
Ik rij zelf analoog maar enkel omdat bijna al mijn locs meer dan 20 jaar oud zijn.
Dat is toch geen belemmering? Elke loc is om te bouwen naar digitaal.
-
Ik rijd digitaal vanwege de veel mooiere regel mogelijkheden van o.a. snelhied, maar ook omdat je een loc heel langzaam kan laten rijden. Vooral in N kun je een dergelijke regelkarakteristiek niet eenvoudig met analoge middelen bereiken. Doordat digitaal meer op wisselstroom lijkt, heb je iets minder hinder van vervuiling van allerlei kontakten en rails. Gelijkspanning trekt immers stof aan.
Analoog met pulsbreedte regeling geeft dezelfde mogelijkheden. Het maakt toch niet uit of de decoder de pulsen maakt of een externe regelaar.
Dat gelijkspanning stof aantrekt begrijp ik niet. Zo'n lage spanning is toch niet statisch. Jaap
-
Ik ga digitaal-analoog rijden. De treinen blijven gewoon analoog (hoeven dus niet omgebouwd te worden met alle problemen van dien), de baan wordt verdeeld in blokken en dat wordt digitaal (met een computer dus) aangestuurd. Zie voor een uitgebreidere uitleg mijn homepage.
-
@Wurlitzer
Je hebt gelijk als je zegt het kan analoog ook, echter daar komt wel wat bij kijken. Met de huidige digitale techniek vind ik e.e.a. eenvoudiger op te lossen. Ik maak wel zaken zelf, maar beslist niet alles. Mijn ervaring met N is, dat de digitale besturing wat mooier regelt dan analoog - ook als je pulsbreedteregeling gebruikt. Zal wel iets te maken hebben met spanningsverliezen onderweg. Zeker als je met meerdere loc's rijdt, die verschillende karakteristieken hebben is digitaal in het voordeel - de loc's zijn dan individueel makkelijker aan elkaars karakteristiek aan te passen, zonder extra hardware (behoudens de decoder natuurlijk).
Zelfs die lage spanning is enigszins statisch. Ik heb in ieder geval altijd meer stof moeten verwijderen bij een echte gelijkstroom baan dan nu met digitaal.
m.vr.gr. Cees
-
Ik rij analoog, en noem mezelf zeker een prutser.... Als er iets niet doet ben ik een dag bezig om te checken waar het zit. Tja, kleurcoderingen is niet mijn sterkste kant.... Ik vind digitaal erg duur en kan er ook niet uitkomen wat nou voor mij het beste systeem is. En wat belangrijker is: het interesseert me niet... ;D
-
Ik rijd nog steeds analoog, het inbouwen van een decoder in N-loc's van 30 - 40 jaar oud zie ik niet zitten.
Hoewel, de laatste tijd zit ik voorzichtig te denken om met het Dynamo-systeem te gaan jongleren.
Frans
-
Dat is toch geen belemmering? Elke loc is om te bouwen naar digitaal.
Natuurlijk is dat geen belemmering, maar zowel mijn locs en volledig analoog aangestuurde baan voldoen prima. Dus ik heb er zelf geen behoefte aan om op digitaal over te gaan.
-
Ik rijd analoog. Heb het geld nog niet voor digitaal....
Wil wel digitaal. Waarom? Er zit cruise-control op de meeste loc-decoders.....
-
@Wurlitzer
. Zeker als je met meerdere loc's rijdt, die verschillende karakteristieken hebben is digitaal in het voordeel - de loc's zijn dan individueel makkelijker aan elkaars karakteristiek aan te passen, zonder extra hardware (behoudens de decoder natuurlijk).
.
Helemaal mee eens. Ik heb wel eens "geroken" aan digitaal rijden wat betreft de locs. Maar kom er ( nog) niet toe om alle locs te gaan ombouwen. Het spul ligt helaas al een paar jaar in de kast. Ik laat erg snelle locs wat langzamer rijden door één of meerdere diodes antiparalel in te bouwen maar dit is een zeer grove methode. Jaap
-
Is lastig in N......