BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: eenop87 op 03 August 2010, 02:02:50
-
Ik heb een al wat oudere 65 van fleischmann en wil daar de anti-slipbandjes van vervangen.
Daarvoor zullen de drijfstangen moeten worden losgekoppeld. Ik heb echter geen idee hoe deze drijfstangen op de ASB-wielen zijn bevestigd. Het zijn voor zover ik kan zien geen schroefboutjes. De handleiding zegt hier ook niets over. Heeft iemand een idee hoe dit aangepakt moet worden?
Hieronder een plaatje om duidelijk te maken om welke bevestiging het gaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom_65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoom_65.jpg)
mvg
Gerrit
-
Bij N-locs van Fleischmaan zitten de krukpennen gewoon in het wiel geperst. Die kun je er uit krijgen door een schroevendraaier onder de koppelstang te zetten en voorzichtig te wrikken. Ik weet niet of ze bij de H0 modellen dezelfde constructie toepassen.
-
Bedankt Klaas (y)
Die constructie blijkt dus ook zo bij de H0 modellen te zijn.
Gerrit
-
Graag gedaan!
Nog een opmerking: de pen met de pijl erbij is vierkant. Die past er dus op vier manieren in waarvan er maar één de goede is. ;)
-
Heb ik gezien.
Het is wel netjes gemaakt met een "klik" nokje. Zit dus niet zo maar klem.
De lok rijdt nu zonder ASB's en loopt ondanks de gegroefde drijfwielen toch prima. Met de ASB's leek het wel een hobbelpaard.
De trekkracht blijk ook nog ruim voldoende, ook omdat de hellingen op mijn baan onder de 3% blijven.
Dus daar komen geen nieuwe ASB's op.
Gerrit
-
Mocht het rijden zonder bandjes toch problemen gaan geven, zou je kunnen overwegen om dunnere exemplaren van, bijvoorbeeld, Roco te monteren. Zo is de kans op gehobbel kleiner.
Groet,
Basilicum
-
En ben je het helemaal zat, dan kun je deze verkopen en een exemplaar zonder ASB op de kop tikken. In eerste instantie heeft Fleischmann de BR65 zonder ASB uitgebracht.