BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rard op 02 August 2010, 21:54:33
-
Hoi,
Voor de vereniging moeten we circa 150 dubbelsporige NS bovenleiding portalen maken.
Het moet een beetje "hufterproof" zijn zodat ze niet bij het minste en geringste kapot gaan (onze baan staat vrij dicht aan het looppad) en vooral: ze moeten snel en simpel te maken zijn.
Zat zelf te denken aan een mal te maken en te (laten) gieten, maar resin is nou niet echt "hufterproof".
Iemand toevallig een goed idee om snel en simpel maar toch mooie portalen te maken?
Grt,
Gerard
-
Ik deed er op Eurospoor 20 per dag van railstaven ( In mijn eentje )
Dus als je dat met een groepje van 6-7 doet ben je met een dag klaar.
Gr. Remco.
-
En ze zien er nog mooi uit ook nog (ik heb er hier twee!) (y)
Het moet een beetje "hufterproof" zijn zodat ze niet bij het minste en geringste kapot gaan (onze baan staat vrij dicht aan het looppad)
Hebben jullie hufters in de vereniging zitten?
-
Niet de snelste manier om er veel op een dag te maken maar dan heb je hier in elk geval de afmetingen:
http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm (http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm)
of de malletjes:
http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenlzelfmaken/bovenleiding.htm (http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenlzelfmaken/bovenleiding.htm)
Henny
-
En ze zien er nog mooi uit ook nog (ik heb er hier twee!) (y)
Hebben jullie hufters in de vereniging zitten?
Ik bedoel daar meer de vingertjes van kleine kinders mee... "Kijk mama! Een stoptr... pats! oeps..." ;D
Grt,
Gerard
-
Iemand toevallig een goed idee om snel en simpel maar toch mooie portalen te maken?
Ooit van Sommerfeldt gehoord?
Robuust, geheel metaal, met schroefdraad aan onderkant voor bevestiging.
Portaal voor 2 sporen Art.no. 570 (voor 3 sporen 580)
Maarten.
-
Niet op schaal en kosten een vermogen Maarten ;)
Dat kost je al snel een 1000 euro :)
Gr. Remco.
-
Ik bedoel daar meer de vingertjes van kleine kinders mee... "Kijk mama! Een stoptr... pats! oeps..." ;D
Grt,
Gerard
Je kunt een cursus bij mij volgen om dat te voorkomen......
Vraag maar aan Floris.
-
1500 volt erop ;D
Groetjes,
Jos
-
Elektronische vliegenmepper??? ;D
-
Niet op schaal en kosten een vermogen Maarten ;)
Dat kost je al snel een 1000 euro :)
Gr. Remco.
idd, dat wordt wat teveel van het goeie! ;D
Grt,
Gerard
-
Een beetje reclame voor ons teamwerk:
Wellicht is het zinvol eens in onze encyclopedie te kijken, waar in één van de hoofdstukken het zelf maken van een bovenleiding (met een mal) beschreven wordt.
Dick
-
Ik heb even de bouwbeschrijving van Remco erbij gezocht: E09.06 - Modelbovenleiding in de praktijk (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E09.06_-_Modelbovenleiding_in_de_praktijk).
Groeten Ronald.
-
Niet op schaal en kosten een vermogen
Je bedoelt te zeggen
A/ railprofiel zou wel op schaal zijn ? Klopt misschien, maar dan wel volstrekt tegen de werkelijkheid in. Ik heb nog NOOIT een Nederlands bovenleidingsportaal van railprofiel gezien
B/ het mag dus weer niks kosten. Want als je los profiel zou kopen, wat wel werkelijkheidsgetrouw is, en daarbij alle andere onderdelen ook nog nodig hebt, dan ben je denk ik nog duurder uit.
C/ Het wordt dus zeker geen (zoveel mogelijk) natuurgetrouwe bovenleiding (zie bouwbeschrijving van railstaven)
Ik heb de NS voorgesteld deze goedkopere methode te gaan toepassen en als rails voortaan H-profiel te gaan gebruiken. Ontspoort de boel ook niet meer. :)
Maarten.
-
Maarten,
Als je de profielen op schaal koopt, ben je altijd nog goedkoper uit dan Sommerfeldt.
+- 4 euro per portaal, nog altijd bijna de helft van een Sommerfeldt.
En met railstaven ben je nog eens veel goedkoper uit, +- 1.50 euro per portaal.
Dus Sommerfeldt is sowieso een slechte keuze, want het is de duurste optie en dan ook nog eens niet op schaal.
Gr. Remco.
-
Maarten,
Het grote probleem van Sommerfeldt is dat de afmetingen zijn aangepast aan de rijdraden die ze voor de Duitse bovenleiding in het assortiment hebben. Daardoor is de afstand tussen bovenbalk en rijdraad (en daarmee de V-steun) veel te klein. Dan mogen de profielen nog zo goed op schaal zijn en nog zoveel mooier zijn dan railstaven, het geheel ziet er totaal niet geloofwaardig uit.
Naar mijn mening dan. :)
Huub
-
De profielen die Sommerfeldt gebruikt hebben wel de juiste vorm, maar zijn eigenlijk te dik.
Ik denk wel dat ze steviger staan en meer hufterproof zijn, dat wel, om op de vraag terug te komen.
-
Blijft mijn vraag: je vindt railprofiel dus wel op schaal ?
Maarten
-
Maarten,
Dat heb je mij niet horen zeggen. Dat maak je er zelf van ;)
Maar als ik moet kiezen tussen twee die niet op schaal zijn, dan neem ik liever iets wat een factor 5 goedkoper is, zeker met de aantallen waar hier om gevraagd wordt.
Gr. Remco.
-
Bovendien komen die zelfmaakdingen toch nog overtuigender over om de reden die Huub heeft genoemd.
-
Of gaat een dagje naar Railz en koop dit. (http://www.railzminiworld.com/NLonlineshop.htm#blbbp)
Marc
-
weet je wel niet wat dan een hufterproof acrylaat plaat kost ?? (us niet die gamma bende)
En dan toch liever heel af en toe een portaaltje repareren ( nadat je de betreffende ouder natuurlijk met een linkse directe hebt bewerkt) dan een plaat voor je kunstwerken met een oase vol vingerafdrukken, kwijl en hier daar nog wat ijsco van het vorige seizoen.
Want laten we eerlijk wezen, een stel een groep mannen draaien hun hand niet om om een paar portaaltjes te lassen, al dan niet van railstaven, maar hoe een poetsdoek werkt..... 8)
-
Wat is eigelijk de reden dat de bovenleiding portalen op modelbanen altijd zo dicht op elkaar staan?
Meestal past er net 1 rijtuigbak tussen de portalen of nets iets meer.
Maar in Nederland staan de portalen 60 meter uit elkaar. ( twee rijtuigbakken ).
Dat scheeld ook weer masten plaatsen.
Manuel
-
Bovenleiding kan niet strak genoeg afgespannen worden, zoals in de werkelijkheid. Dus op de baan gaat zo'n lange bovenleiding dan doorhangen, of je moet zo'n dikke draad gebruiken dat het ook geen gezicht is.
Verder is de straal van bogen op de modelbaan ook veel kleiner en moeten de masten ook dichter bij elkaar komen te staan.
Gr, Bert
-
ik heb het ooit geprobeert om met 60 cm te gaan werken op een proefstuk. En het is wel zeker haalbaar ook met dunne draad. Het moet gewoon met wat meer aandacht gemonteerd worden.
Dat het in bogen niet kan snap ik wel. ;)
Manuel
-
Maar ook met een pantograaf er tegen?
-
Maar in Nederland staan de portalen 60 meter uit elkaar. ( twee rijtuigbakken ).
Het is nog gekker. De standaard afstand op de rechte baan is 70 meter.
-
ja zeker. alleen moest ik bij twee beens panto's van de 1100 er 1 veer uit halen om iets druk te verminderen. Maar verder ging dat goed. Ik heb van het 0,3mm messing draad de bovenleiding gezoldeerd. Ook heb ik de hangdraad een functie gegeven. Deze drukte de draad ook iets naar beneden door deze goed tussen de twee masten vast te zetten. De rijdraad was gespannen tussen de masten.
Het is nog gekker. De standaard afstand op de rechte baan is 70 meter.
Volgens mij was dat ook gewoon 60 meter. Dat is wat ik geleerd heb bij NS.
Manuel
-
Het is echt 70 meter. Zal morgen de boeken er nog eens op naslaan om wat "bewijsmateriaal" te zoeken.
Doet er verder niet zoveel toe, in H0 wordt het op schaal sowieso te lang, om al genoemde redenen.
PS: het blijkt dat we allebei gelijk hebben, zie deze link (http://energievoorziening.funnymedia.nl/bovenleiding%20nieuw/bovenleiding.htm)