BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: spoorzeven op 01 August 2010, 14:34:38
-
Hoewel de vijf jaar durende huurperiode (1979 - 1984) niet zo lang was, is de locserie 216 veelzijdig inzetbaar. Voor de 'Klompentrein', de olietrein uit Schoonebeek of buurtgoederentreinen: op veel plaatsen is de 216 in dienst van de NS ingezet. Daarvoor overigens, was dit type al een veelgeziene gast in de grensstreek.
Helaas is de uitstekende Brawa loc niet meer in de juiste uitvoering verkrijgbaar en de geleverde loc had bovendien geen nummer van een huurloc en nog de oude BD aanduiding (Oldenburg viel vroeger onder de opgeheven Bundesbahn Direktion Münster).
Met genoeg stemmen krijgen we Brawa wellicht over de streep nog een serie te produceren met de gewenste opschriften.
-
Even wat plaatjes:
Hardegarijp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hardegarijp___216_078_6_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hardegarijp___216_078_6_3.jpg)
Vroomshoop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vroomshoop___216_157_8_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vroomshoop___216_157_8_1.jpg)
Zwolle
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle___632_216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle___632_216.jpg)
-
Er worden meer initiatieven in die richting ondernomen, er is ook al een winkel bzeig in die richting. Hoe meer hoe beter denk ik. Plan E i.c.m. blauw/beige 216 is natuurlijk geweldig...
-
Leeuwarden, 216 075-4 bij binnenkomst uit Harlingen naast locomotor, Post A en het rangeerdersverblijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file950_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/file950_1.jpg)
's morgens kwam er een 216 met 2400 in opzending uit Onnen met de buurtgoederentrein. Een andere 216 reed een slag met Plan E van/naar Groningen, zoals op de mooie plaat van spoorzeven in Hdg.
Vanuit Leeuwarden werd met de 216 Franeker en Harlingen bediend of een facultatieve slag naar Heerenveen of Sneek.
En wat te denken van de Van Gend & Loos-trein; meer dan 20 Gls'en trok een 216 op de namiddag richting Deventer.
-
De reactie van Brawa is dat men op de hoogte is, en dat men het zal meenemen.
Maar wel op de lange termijn. Echter hoe meer vragen, hoe meer kans.
-
Als ze komen dan graag een blauw/beige (1ste keus) en een rode (met sneeuwschuiver)! (y)
Dan gaat mijn Roco br 215 op de schop.
Jeroen
-
Let wel, dat die reactie van Brawa (afdeling productontwikkeling) aan mij reeds van 2007 is.....
-
Met genoeg stemmen krijgen we Brawa wellicht over de streep nog een serie te produceren met de gewenste opschriften.
Dan zou ik de uiterste stemdatum verlengen, want er zijn er natuurlijk veel op vakantie die misschien ook geïnteresseerd zijn ;)
-
Misschien ga ik te snel, maar heb eigenlijk meer interesse in de juiste ketelwagens van de olietrein, zoals de BR 216 deze begin jaren '80 trok. De Brawa BR 216 heb ik al en dat het nummer wat ik nu heb niet helemaal de juiste is, neem ik op dit moment voor lief. Neemt niet weg dat ik wel interesse heb ik een BR 216 met een nummer dat wél in NL inzetbaar is.
Groeten,
Edwin
-
Misschien ga ik te snel, maar heb eigenlijk meer interesse in de juiste ketelwagens van de olietrein
Dat mag natuurlijk, maar dit draadje gaat echt over de BR 216 en daar gaan we dus over verder.
Volgens mij is er echt wel ruimte voor een beperkte oplage door Brawa.
mvg,
Gert
-
Jammert van de beperkte keuze.
Ook N-rijders hebben misschien wel belang bij een juiste 216(ik wel)
Dit zie ik vaker bij polss , alleen maar voor H0. Maar helaas krijg je dit ook in de bladen helemaal gefixeerd op die ene H0 schaal. Terwijl er zo veel andere leuke zaken gemaakt worden buiten dit enge kader.
-
Niemand houdt jou toch tegen om zelf een dergelijk initiatief op te starten voor schaal N?
Ik zag zojuist dat Brawa de BR 216 ook in die schaal maakt, dus wat let je?
mvg,
Gert
Edit: typo...
-
Op verzoek van Spoorzeven is de sluitingstermijn voor de poll verschoven naar 1 oktober.
mvg,
Gert
-
Let wel, dat die reactie van Brawa (afdeling productontwikkeling) aan mij reeds van 2007 is.....
En is onder andere n.a.v. uit deze vraag niet de 'Oldenburger' van dit jaar niet uitgebracht? Hoewel niet geheel correct zit je toch heel erg in de buurt. Is helaas niet meer leverbaar. Prima machine verder en als je er echt over valt dat er 3 cijfertjes van 1 mm hoog net een iets ander jaartal aangeven...dan moet je nog maar een aantal jaar wachten en hopen dat er een echt 'correcte' verschijnt.
-
De volgende huurlocs heb ik op dia staan: 216 036-4, 075-2(TB), 078-6, 083-6, 085-1, 086-9 (TB), 151-1 (TB), 152-9, 156-0, 157-8 en 184-2. Alles in rode kleur, tenzij anders vermeld (TB = Türkisch Beige).
Wellicht nog aanvullingen?
-
zie draadje : nummers br 216 en DB nummertransfers
Jos
-
Zou je hiervoor de Plan E van artitec voor kunnen gebruiken?
Zo ja welke ;)
Chris
-
Zekers, voor plan E TD zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28264.0.html
-
Inmiddels zijn vast wel weer veel vakantiegangers terug van vakantie. Grijp dus nu je kans om, door je stem uit te brengen, een model van een op een Nederlandse baan te gebruiken 216 in de markt te laten zetten.
-
Beste Beneluxspoorders: er is nog een week de gelegenheid te stemmen, maar dat mag nu ook als je dat nog niet hebt gedaan.
-
waar kan ik stemmen dan??
eric
-
Boven aan de pagina staat de poll.
mvg,
Gert
-
Ik ben zeker voor.
een beige/blauw 216 zal leuk zijn voor mijn austria express.
Mvg,
Mark
-
Ik ben bang dat je dan aan een 216 niet veel zult hebben. Austria reed met 215 030-032 of 218 van het Bw Hagen...
-
@ meneer poes: oops inderdaad, misschien toch eerst maar mijn bril opzetten voor ik reageer.
Mvg,
Mark
-
Hallo allemaal,
In - ik geloof - 1973 reden locs van de serie 215 van Bw. Düren dagelijks in dubbeltractie een kolentrein van België naar Duitsland via Maastricht-Heerlen-Haanrade. Weliswaar geen huurloc 216 maar wél leuk. Heeft iemand daar misschien foto's van?
Groet,
Martin
-
Beetje rare precieze wens.
Als baner nog uit de jaren 80 was je blij als je een ns loc kon krijgen al, en met de lol van iets wat leek op een 216 (roco maakte een 215, fleischmann een 218, geloof ik) deed je het ermee.
Vernummeren en zelfs het bw etc aanpassen was niet aan de orde (passen mensen hun revisiedata aan van hun locs tegenwoordig, als de af fabriek niet in hun tijdperk past???)
Enfin. Ik herinner me inzetten van - ik geloof 218 - over Weert-Budel naar haven Antwerpen met een Hucepaktrein, met maar een 6 of 7 wagentjes vaak. OOk nog dia's ergens op het 'sahara-spoor', maar niet bereikbaar nu.
-
Dat waren ook Krefeldse 215's.
Overigens gaat dit topic over huurlocs BR 216, dubbeltractie in Zuid-Limburg van een andere BR is wel interessant maar niet echt on-topic :P
-
Ik heb voor een rode gestemd (vind ik net iets fraaier), al zou een oceaanblauw/beige ook geen straf zijn 8)
Overigens en overigens; correcte 215/218 voor grensinzet wordt ook gewaardeerd ;D
-
Ik zou zowel een rode als een oceaanblauw/beige uitvoering willen.
Groet,
Ron
-
Overigens en overigens; correcte 215/218 voor grensinzet wordt ook gewaardeerd ;D
Misschien is de Flm Citybahn 218 dan iets, deze had als Bw Hagen. Ik heb een CB wel eens in Nijmegen* gezien.
*Ja, Gert...
-
Misschien is de Flm Citybahn 218 dan iets, deze had als Bw Hagen. Ik heb een CB wel eens in Nijmegen* gezien.
Minstens twee maal in Nm geweest.
OK, als we dan toch wat off-topic gaan, dan maar goed...
13 mei 1988 (vr): 218 146-9 (tr.417 Asd-Köln) ten zuiden van Nijmegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05615.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05615.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05616.jpg)
12 mei 1990 (za) 218 135 (tr.3781 Nm-Kleve) in Kranenburg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07821.jpg)
(in Kleve was die dag ook nog CB-loc 218 148 aanwezig)
-
sorry maar ik vraag me een beetje af waarom het hier gaat, wie berekend hoeveel investering een zulk detail vraagt wat alleen bij een paar miereneukers afvang heeft?
-
Beetje off topic
Toen ik in Roermond op de Mavo{ 1988} zat had ik goed uitzicht op de spoorlijn Roermond - Weert.
Wist in die tijd precies hoelaat de Huckpack trein Neuss - Zeebrugge via de Ijzeren Rijn reed.
ook altijd br 215/216/218.
Gespot toendetijd in de oude kleurstelling als mede in de oceaan blauwe.
groetjes Chris
-
de Citybahn-locs van Köln-Gummersbach kwamen geregeld in Nijmegen hoor;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_22_2.jpg)
grtz,
Wim
-
sorry maar ik vraag me een beetje af waarom het hier gaat, wie berekend hoeveel investering een zulk detail vraagt wat alleen bij een paar miereneukers afvang heeft?
Je zou je bijna afvragen waarom je het topic dan leest, maar als Brawa locs wil blijven verkopen, moeten ze om de zoveel tijd een nieuwe oplage van een uitvoering uitbrengen. Het is vrijwel geen moeite om daar dan een ander nummer op te zetten en dat levert alleen maar meer verkoopcijfers op (mensen die al een eerdere oplage hebben, kopen hem dan eerder ook). Het is geen enkele moeite om daar dan een nummer en Bw-indeling van een aan NS verhuurde loc op te zetten.
Dus wat is het "probleem" nou als er een groepje Nederlandse hobbyisten een dergelijk verzoek aan Brawa denken te gaan doen en daar draagvlak voor zoeken?
Ik krijg steeds meer de indruk dat dit soort fora / topics expres worden opgezocht door mensen op zoek naar "problemen" om te bagatelliseren (of juist op te blazen, in het geval van "reaguurders"). Ik heb die "je moet blij zijn met de modellen die je MAG kopen" reacties wel een beetje gezien nu... ::)
-
Illya, je omschrijft exact het gevoel dat ik gisteren had toen ik dat bericht las. Ik had alleen geen zin om er op te reageren zoals ik eigenlijk helemaal geen meer zin heb om rechtstreeks een reactie te geven op de berichten van deze gebruiker.
-
Deze mierenneuker en klinknagelteller wil graag een correcte in Ozeanblau. Ik heb al lang geleden gestemd. Ik ben ook tevreden met de recent verschenen 216 in altrot, hoewel met name onze poes heeft uitgelegd dat die net niet klopt, ondanks zijn eerdere bemoeienissen ermee. Leuk voor mijn stam plan E TD en ander moois.
mvg,
Ivo
-
sorry maar ik vraag me een beetje af waarom het hier gaat, wie berekend hoeveel investering een zulk detail vraagt wat alleen bij een paar miereneukers afvang heeft?
Zullen we elkaar niet gaan uitmaken voor mierenneukers ? jouw vraag/opmerking kun je ook op een normale manier stellen!
-
Misschien is de Flm Citybahn 218 dan iets, deze had als Bw Hagen. Ik heb een CB wel eens in Nijmegen* gezien.
Helaas kwam die uitvoering pas in 1984 , zie http://wapedia.mobi/en/DB_Class_218
Maar nu dwalen we af... De 216 kan vanaf 1975 in oceaanblauw-beige, zie http://wapedia.mobi/en/DB_Class_216
-
Ik kan jullie vertellen dat jullie niet als mierenneuker gezien worden en dat Brawa al enige tijd belangstelling heeft getoond voor deze variant, maar daar tot op heden nog niets mee gedaan heeft.
Maar het heeft nog steeds de aandacht.
bron : Brawa.
-
Ik voel me niet aangesproken hoor ;D Iedereen kiest zijn eigen niveau van detail en beleving van hobby en ik tel wel klinknagels, maar mieren op mijn H0 modellen wordt zelfs voor mij iets te klein.
mvg,
Ivo
-
Na alle discussies rondom een opschriftje, misschien een rare vraag; maar kan ik ook een Lima BR216 gebruiken? Of is dat wel heel erg een vlag op een modderschuit in combi. met de artitec plan E's? Oftewel is de Lima een beetje op schaal? Aandrijving boeit me minder. Veel rijden gaat het toch niet.
Etienne
-
Je kunt een beetje Roco al voor 25 á 35 euro vinden, zou ik toch proberen want de Lima is weliswaar op schaal, maar daar is alles mee gezegd.
-
Hoi
Tja..en roco heeft geen 216.
Als je geen moeite met een lima hebt gewoon doen. Het is jouw wereld.
Bart
-
Tsja. ik ben er nog niet uit. Die Lima kost me ongeveer 10 a 15 euro. Die van Brawa gaat richting de 200 euro. Dan neem ik wat onvolkomenheden wel voor lief.....ben er alleen nog niet uit hoeveel onvolkomenheden.
Etienne
-
Ik geloof niet dat je die twee met elkaar moet gaan vergelijken.....
Jeroen
-
Ik moet dan wel even een Pizzasnijder-alert geven,
de wielen van een Lima-216 kunnen net code 100 hebben,
en de loc staat erg hoog op de draaistellen, dus goed aankoppelen
kan problematisch zijn(afgezien van de joekels van haken die eraan
vast zitten :-X) Kortkoppelen is ook niet mogelijk...
Voor low-budget zou ik persoonlijk een Roco-exemplaar kiezen,
ook meestal voor een paar tientjes te vinden, en goed te
upgraden (y)
Mvg,
Tis
-
Tsja. ik ben er nog niet uit. Die Lima kost me ongeveer 10 a 15 euro. Die van Brawa gaat richting de 200 euro.
Een goede occossion kom je nog wel eens tegen voor rond de 100 Euro.
-
Voor low-budget zou ik persoonlijk een Roco-exemplaar kiezen,
ook meestal voor een paar tientjes te vinden, en goed te
upgraden (y)
Hoi
Hoe maak jij van een 215 dan een 216 ?
Als je lowbudget een echte 216 wil kun je ook voor een märklin HAMO exemplaar gaan.
Persoonlijk vind ik het raar dat je wel een klein kapitaal aan de wagens uitgeeft terwijl de lok niks mag kosten.
bart
-
Roco is inderdaad een 215 en géén 216, maar die 40cm verschil zijn in H0 nog geen 5mm dus als Lima de andere optie is kun je net zo goed een oude Roco gebruiken, die rijdt echt veel beter en ziet er tenminste een beetje natuurlijk uit...
-
Persoonlijk vind ik het raar dat je wel een klein kapitaal aan de wagens uitgeeft terwijl de lok niks mag kosten.
Het is meer even voor de zekerheid. Beetje jammer als je voor veel geld een loc. aanschaft terwijl er een veel goedkoper alternatief blijkt te zijn, die met een beetje cosmetische ingrepen goed mee kan. Je ("ik" in ieder geval) weet het nooit met Lima. Soms is het speelgoed (hondekop) en soms zijn het modeltreinen (mat'46). Vandaar dus mijn vraag. Daarbij heb ik vroeger zo'n Lima ding gehad (al lette ik toen nog niet zo op de details; hij ging vooral erg hard, wat ik toen helemaal geweldig vond). Is dus ook een soort van jeugdsentiment
Ik ben door mijn vraag in ieder geval al weer wat wijzer (wat niet betekent dat er nu niet meer verder mag gediscussieerd worden natuurlijk ;D)
Een goede occossion kom je nog wel eens tegen voor rond de 100 Euro.
Die ben ik nog niet tegen gekomen, maar goed om te weten dat dat kan. Scheelt alweer.
Etienne
-
Hoi
In dat geval is er geen alternatief dan een brawa.
Bart
-
Een goede occossion kom je nog wel eens tegen voor rond de 100 Euro.
Die ben ik nog niet tegen gekomen, maar goed om te weten dat dat kan. Scheelt alweer.
Thomas Schirrmeister in Osnabrück had er meestal wel één of twee staan maar daar ben ik het laatste half jaar niet meer binnen geweest.
-
Je kunt nog meebieden, is de groen/beige huisstijlversie die ook bij ons te zien was.
http://cgi.ebay.nl/Brawa-41120-Diesellok-BR-216-DB-digital-8708-/150521993008?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item230bcf5730
-
Ik heb een Hema/Lima uitvoering gehad regel rechte ramp qua aandrijving reed te langzaam hij kroop zo wat vooruit. Het vreemde was dat je er een flinke trein achter kon hangen en de snelheid hetzelfde bleef. Een buur jongen had er ook een ook bij de Hema vandaan en die reed weer als een TGV over de baan. Wat ik mij nog wel herinner dat ik het model wel gelukt vond. Ik denk dat met wat ingrepen je er een leuk model van kan maken.
Groetjes Ben.
-
Ik vond het vroeger een sport om van een simpele loc of bouwdoos een zo mooi mogelijk model te maken, maar de Lima 216 is wel een heel flinke uitdaging hoor. Maar de verhoudingen kloppen aardig, dus onmogelijk is het niet...
-
Tsja. ik ben er nog niet uit. Die Lima kost me ongeveer 10 a 15 euro. Die van Brawa gaat richting de 200 euro.
Dan gaat die Lima ook "richting 100 Euro"... :o
MTE heeft de gloednieuwe oceaanblauw/beige 41132 (tp.4) voor € 139,35.
-
Hoi
Off topic, maar de lima lijkt meer op een 219 dan op een 216.
bart
-
MTE heeft de gloednieuwe oceaanblauw/beige 41132 (tp.4) voor € 139,35.
Klopt, de rode had ik al, deze komt voor het weekend. Over de rode uitvoering ben ik zeer te spreken.
-
139,95. Da's inderdaad meer richting 100 dan de 200 euro. Teveel op marktplaats zitten kijken vrees ik. Daar gaan de prijzen wel richting de 200.
Etienne (die ondertussen begrijpt dat de Lima geen goed plan is.)
-
Vraag hoort hier misschien niet thuis maar toch. Er is recent een nieuwe Brawa Br 216 in oceaanblauw beige uitgebracht (staat ook in het draadje Nieuw in de winkel). Is dit degene die in deze poll wordt bedoeld. Anders gezegd heeft deze Brawa de juiste nummers en Bw opschriften die overeenkomen met de inzet in Nederland?
Ik vermoed van niet, maar ik ben benieuwd.
mvg,
Ivo
-
Nope.
Zie BR216 nieuw (http://www.hetgroterdamproject.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=642:brawa-br-216-oceaan-blauw-creme-uitvoering&catid=59:diversen&Itemid=120)
-
Iemand een idee welke revisie data erop de loc staat?
Grtn,
Dennis
-
Als het er nog niet staat, zal ik vanavond even kijken.
-
Wat een prachtig model :o (y)
Die wil ik ook op mijn baan :D
En helemaal van metaal, is dat normaal bij Brawa?
-
Als het er nog niet staat, zal ik vanavond even kijken.
Helemaal top!
Grtn,
Dennis
-
Waarom nu pas aandacht voor deze prachtige lok.
Ik heb dit model van Brawa al ongeveer 10 jaar, wel met een ander bedrijfsnummer, maar toch.
Op 1 of andere manier is Brawa toch niet zo bekend, terwijl ze zeer fraaie modellen maken.
Rob
-
Jammer van de in Nederland niet bruikbare opschriften en die lichtlekkage (zie Groterdam). Niet kopen dus maar, helaas :(
-
Hoeveel kans is er dat Brawa nog komt met een aan Nederland verhuurde versie?
-
Zie BR216 nieuw (http://www.hetgroterdamproject.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=642:brawa-br-216-oceaan-blauw-creme-uitvoering&catid=59:diversen&Itemid=120)
Bedankt Chris, ik dacht al dat je ergens een foto op het forum had achtergelaten, maar die kon ik zo gauw nergens meer vinden. Helaas dus geen nummer van de tijd bij de NS. Nu heb ik volgens mij nog transfers van TL-modellbau liggen en daar zou iets bij kunnen zitten. Ik zal binnenkort eens kijken.
mvg,
Ivo
P.S., Ik heb een paar jaar geleden al een rode Br 216 gekocht en het is een mooi model.
-
Waarom nu pas aandacht voor deze prachtige lok.......
Had dan zelf een leuk stukje op het forum geschreven, dat er nu pas wat over staat komt omdat deze versie net uit is.
En Brawa komt vaak genoeg langs op BNLS.
-
Helaas, wel DB logo in Oceaanblauw, maar geen loknummers in die kleur. Wel in zilver voor de rode. Op de site van Tl-Modellbau zijn ook geen loknummers in Oceeanblauw te vinden. Dus maar wachten op een ander nummer.
mvg,
Ivo
-
Hoi
Ik flans wel een paar omnummersetjes in elkaar.
Ik heb zelf een wat oudere blauw/beige met DBAG logo's. En dat kan dus echt niet in mijn tijdperk.
Tja, als ik dan toch bezig ben...
bart
-
(y)
-
Voilà
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040678.jpg)
En "prototype" revisieraster.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040680.jpg)
Bart
-
Dat heb je snel gedaan :o
-
Hierbij een plaatje van de echte 216 151-1 met een goederentrein van Onnen naar Leeuwarden opgenomen op 20 januari 1981 te Buitenpost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_151_1_001.jpg)
M.v.gr.
Pieter
-
Pracht plaat! (y)
Wat ook interessant is, is die NS koelwagen direct achter de Vam wagen. Heb je deze ook op de plaat gekiekt?
Voor het gemak even de curves en kleurbalans op aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_151_1_001_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_151_1_001_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_151_1_001_1.jpg)
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
De NS koelwagens heb ik niet op de foto gezet. Had toen meer oog voor lokomtieven en treinstellen. In de winterperiode reden vaak koelwagens mee voor het vervoer van aardappelen. Deze wagens werden naar Stiens en Franeker gebracht om aldaar te worden beladen.
M.v.gr.
Pieter
-
Klopt! Maar omdat er weinig foto's bekend zijn van de NS koelwagens met groot nieuw 'Interfrigo' logo was ik daar zeer geïnteresseerd naar.
Zo te zien heb jij die wel op de plaat vastgelegd. (y)
Jeroen
-
Ik heb de Brawa BR 216 nu ook maar moet daar nu wel of geen elektrokabel op, Brawa heeft er geen gaatje voor gemaakt. :'(
-
Een kabel voor de elektrische treuinverwarming zeker niet, de 216's hadden stoom-treinverwarming. Als je de kabel met de dikke stekker bedoelt, deze is voor multipletractie en het rijden met stuurtreinen. Omdat niet alle 216's deze inrichting hadden, hangt het van je locnummer af of deze erop moet.
Groetjes, Bart
-
In het december nummer van Eisenbahn Magazin staat een heel artikel over Bw Oldenburg en de daar ingezette 216's. Ook wordt ingegaan op de modellen van de Oldenburger locs met de verschillen in model.
grtz,
Wim
-
Klopt! Maar omdat er weinig foto's bekend zijn van de NS koelwagens met groot nieuw 'Interfrigo' logo was ik daar zeer geïnteresseerd naar.
Zo te zien heb jij die wel op de plaat vastgelegd. (y)
Jeroen
Ik zie ze nog zo op mijn netvlies: bij de groenteveiling in IJsselmuiden, uiteraard van Zwolle naar Kampen verplaatst door een BR 216 (of directe familie daarvan). Ik heb er zelfs nog eens bij staan kijken, toen een Duitser buiten het spoor lag, als gevolg van een aanrijding in Kampen (overweg te IJsselmuiden). Maar dat alles was in een periode dat het op mijn leeftijd niet "stoer" was om treinen te fotograferen...... :'( :-\
Groeten,
Joop
-
Dan doe ik daar het plaatje maar bij:
(http://www.abload.de/img/27036612grvpcmpq.jpg)
Het ongeval vond plaats op 23.4.1983. Loc 216 153 was met trein 760343 onderweg van Zwolle naar Kampen. De chauffeur van de vrachtwagen heeft het ongeval helaas niet overleeft, de machinist raakte licht gewond.
Mvg, Rein
-
Bedankt Rein, dat is hem inderdaad.
Trouwens, zojuist op een Duits forum gevonden dat de 216 153-7 al een keer eerder schade heeft gehad: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3004332 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3004332) daarbij waren ook twee doden te betreuren. In dit geval machinisten.
Maar ze hebben hem steeds weer opgelapt en hij is later verschenen in Oceaanblauw/Beige en in Orientrood.
(Of moet je van een lok nou spreken over "zij" en "haar" ? ;) )
Groet'n uut Iesselmuu'n
-
Een locomotief is inderdaad vrouwelijk, maar - gezien de soms erbarmelijke grammatica op het forum - zij dit minimale foutje je snel vergeven ;D
Ben toch benieuwd of Brawa in Neurenberg nog met een loc voor Nederland komt. Ik heb namelijk graag een rode. Voor het geval dat heb ik echter ook een omnummersetje voor de Ozeanblau-Beige uitvoering aangeschaft.
-
@ Joop
Helaas is er een foutje ingeslopen. De datum van het ongeval bij IJsselmuiden was een jaar eerder n.l. op 23.4.1982.
Op 11.11.1982 zag ik de 216 153 opnieuw. Na herstel van de schade werd de lok in de actuele kleuren oceaanblauw / beige afgeleverd en staat de loc voor het plan E-rijtuigpark van trein 7924 te wachten op één van de opstelsporen bij de werkplaats te Zwolle. Op de achtergrond bij de tankplaat is de 216 025 te zien, waar de loc juist wordt afgetankt.
(http://www.abload.de/img/292587frvp6mlh.jpg)
Groeten,
Rein
-
Hee, Dan hebben deze locs dus ook dienst gedaan op Zwolle - Almelo?
-
Klopt Arno,
's middags werd een slag Zwolle - Enschede gereden. Met trein 7955 naar Enschede, daar liep de lok om en met trein 7974 werd weer naar Zwolle terug gereden.
(http://www.abload.de/img/292300frvp2ml0.jpg)
216 155 (Bw Oldenburg) met trein 7955 onderweg van Zwolle naar Enschede. Zwolle-Marslanden op 19.6.1981.
Groeten,
Rein
P.S. Overigens ben ik al meer dan 8 jaar van plan mijn Brawa 216 221 aan te passen, tot een "Oldenburger" loc.
-
Hey! Grappig! Deze trein heb ik vroeger dus vaak voorbij zien komen!
Thnks voor de info (y)
-
Ik ben de laatste tijd steeds meer in de verleiding om wat Duitse vriendjes toe te voegen die ook in Nederland reden. Het geeft wat variatie. Ik ben alleen nu heel erg gek op de ESU 215 vanwege alle technische snufjes. Ik zag een foto van een rode 215 op een NL station dus het gaat kriebelen.
Groetsels
Robert.
-
Jammer. Komt Brawa eind dit jaar met een nieuwe 216, is dat de 216 035-6. Voor zover ik heb kunnen nagaan weer geen huurloc. Klopt dat? Zou weer een gemiste kans zijn. Iets voor een bekende modelspoorzaak in Vlaardingen om daar nu toch iets aan te doen?
-
Inderdaad geen huurloc, wel een Oldenburger van 13.01.1974 bis 03.04.1975 en dus met TEEM naar Oldenzaal. Die moeten we (ook) hebben!
Ik zag een foto van een rode 215 op een NL station dus het gaat kriebelen.
215 031-6 te Nijmegen?
-
mispoes kunsten (http://www.hetgroterdamproject.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=597:brawa-216-met-ander-nummer&catid=69:exclusieve-modellen&Itemid=126)
-
Jammer. Komt Brawa eind dit jaar met een nieuwe 216, is dat de 216 035-6. Voor zover ik heb kunnen nagaan weer geen huurloc. Klopt dat? Zou weer een gemiste kans zijn. Iets voor een bekende modelspoorzaak in Vlaardingen om daar nu toch iets aan te doen?
Is al eens onderzocht, maar we denken dat daar te weinig interesse voor is.
-
Klopt, maar misschien is thans de tijd er wel rijp voor nu de DE plan E's en energiewagen van Att een feit zijn...
-
@Chris: wellicht bij voorintekening? Ik heb overigens geen idee wat de grootte van een dergelijke serie moet zijn om de fabrikant te verleiden tot een speciaal bedrukte serie.
-
Iets voor een MTE Master Train Edition ? Speciale serie? ;D
grtz,
Wim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_082_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_082_8.jpg)
Vandaag zag ik nog weer een ander nummer van Brawa: de wijnrode 216 082-8. Weliswaar met eigendomskenmerken van het Bw Kempten maar het grote voorbeeld van deze loc is per 13-01-1974 naar Oldenburg verhuisd en verbleef daar tot 31-07-1995. Dat betekent dat deze loc in NL geweest kan zijn in de huurperiode van NS (1979-1984). Echter... al op 30-12-1976 verliet de loc het AW Bremen in het blauw/beige... Het wijnrode model is wel geschikt voor het rijden van goederentreinen naar Oldenzaal en Hengelo in de periode van 13-01-1974 t/m 29-05-1976. Ook zal de loc vast wel een keer met zilverlingentrein (Bremen-Groningen) in NL zijn geweest.
-
Ja mispoes , deze lok is ook in Nederland geweest .
zie ook : Topic: Nummers BR 216 en DB nummertransfers
gr Jos