BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: henk op 31 July 2010, 22:44:34
-
Zoals bekend heeft Philotrain, onder de naam Euromodel, lang geleden een bouwdoosje van de oerversie van de VAM wagens op de markt gebracht. Nu heb ik ooit een paar gebouwde modellen overgenomen. Sommigen met kortkoppelmechaniek en nem-schacht, anderen met modelschroefkoppelingen. Nu wil ik de exemplaren met modelschroefkoppelingen ook van een kortkoppelmechaniek voorzien. Het punt is dat de mechaniekjes aan de binnenkant zitten gemonteerd en dat de wagens niet open lijken te kunnen. Kan ik de mechanieken er wel onder plakken, maar dat oogt toch minder mooi. Zou het liever doen, zoals intertijd beoogd door de ontwerpers.
Twee vragen.
1. Kunnen de modellen eenmaal gebouwd inderdaad niet meer open?
2. Heeft iemand een bouwhandleiding, zodat ik in ieder geval weet hoe het model precies in elkaar zit voordat ik het mes of de zaag erin zet?
-
Beste Henk,
De modellen kunnen na gebouwd te zijn inderdaad niet meer open.
Een bouwbeschrijving heb ik wel voor je.
Ik kan alleen even niet scannen.
Mocht niemand het hebben dan scan ik het over een tijdje wel voor je.
Ik hoop ergens volgende week(das geen belofte ;D) weer te kunnen scannen.
Grts,
Dennis
-
Ik ken het probleem, ik heb ook een aantal gebouwde wagens
en bij een aantal heeft het koppelmechaniek losgelaten en ligt
los in de wagen. De bouwer was blijkbaar niet zo slim om het
mechaniek te zekeren ...
Als ik het bouwpakketje zo bekijk dan is de onderkant over de
gehele zijde en aan de kopse kanten verlijmd. In principe zou
het dus mogelijk moeten zijn om de onderkant eruit te snijden.
Je moet wel opletten, want de bodemplaat is gefixeerd door
een viertal rondjes aan de lange zijde. Locatie vanaf de
buitenkant:
1e 0.4 cm
2e 5.4 cm
De andere 2 idem maar dan vanaf de andere kant gemeten ....
Het smalle randje aan de kopse kanten is van de bodemplaat.
Groeten,
Marco
-
Even in de kast gedoken voor de bouwbeschrijving , en de scanner wakker geschud, nou maar hopen dat het resultaat een beetje leesbaar is.
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/Image0197.jpg)
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/Image0193.jpg)
(plaatje selecteren en naar boven slepen om hem groter te maken)
-
Als de kortkoppelmechaniekjes los liggen kun je misschien proberen om via de openingetjes het kopwandje er uit te tikken (in de hoop dat de bouwer ze niet al te vast heeft gelijmd.) Ik heb er zelf ook zes en heb destijds de kopwandjes niet vastgelijmd... ;D
-
Hoi Henk,
Bij de latere kits waren er beugels bijgeleverd om de koppelingen te zekeren aan de bovenzijde.
ik heb dit probleem ook gehad, en gewoon de bodem er uit gesneden vanaf de kopwand tot aan de laadkleppen.
het kunststof is zeer zacht, dus dit gaat goed.
voor de liefhebbers,
Ik heb er nog drie stuks gebouwd door Philotrain in de verkoop, vraagprijs € 150
of doe een bod.
Groeten Arjen
-
Bedankt heren. Plaatjes zijn groot genoeg Ronald. (y)
Een klein Symoba mechaniek, kun je door het gat naar binnen werken heb ik inmiddels bedacht. Dan is het bijzonder handig dat ik nu weet hoe het ter plekke eruit ziet.
-
Henk,
Wil je een foto plaatsen van hoe je het ernu onder gezet hebt?
Ik heb er ook nog 1 met schroefkoppelingen die een nem moet krijgen.
Bvd,
Dennis
-
Zit nog te overdenken Dennis. Het Fleischmann mechaniek lijkt ook wel een aardig idee.
Maar binnenkort laat ik de resultaten zien.
-
Ik ben erg benieuwd Henk (y)
Grtn,
Dennis
-
Eerst een kleine Symoba proberen. Die kun je door het gat naar binnen wurmen. Veel lijmoppervlak is er niet dus met van die grijze tweecomponentenlijm vastgezet. Eens kijken of dat houdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eurovam1.jpg)
-
Ziet er goed uit (y)
Zal het ook eens gaan proberen, dank voor de foto.
Grts,
Dennis
-
Het rijdt voorlopig prima.
Een Fleischmann mechaniek gaat ook, maar vergt wat meer werk. Eerst moet je de bodem vlak maken, daarna ter plekke ruim 2 mm ophogen opdat de koppelinghouder onder de bufferbalk kan bewegen.
Voorlopig is de kleine Symoba gemakkelijk en oogt beter.
-
Nog een aanvullende vraag. Ik heb zo'n bouwsetje eigenlijk nooit in handen gehad. Ik neem aan dat er een vel transfers bij zat. Hoeveel wagennummers maakte dat vel mogelijk? Was het een soort knutselvel waarmee alle 60 nummers konden worden gemaakt?
-
Henk,
Ik bezit hier een vel met ik meen 10 verschillende wagennummers.
Grtn,
Dennis
-
henk,
geef me even. ik heb nog ergens scans liggen van de vellen die er destijds bij zaten.
Gr,
Bart
-
(http://www.projectnijkerk.nl/wp-content/uploads/2010/08/2i765g8.jpg)
Astu
-
Even Henk zijn draadje misbruiken ;D
Mocht iemand nog Euromodel Vam wagens hebben liggen....... en ervan af wil.....
Stuur maar een PB.
En weer on-topic,
Dennis
-
Dat velletje van Bart is zo te zien voor nummer 590 312.
Zaten er dan 10 van dat soort velletjes in?
Ik probeer eigenlijk te achterhalen hoeveel nummervarianten we bij gebouwde exemplaren kunnen verwachten. Ik wil er ook nog wel één of twee, maar 312, 322 en 329 heb ik al.
-
Henk,
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dit zat bij een kit die ik ooit had aangeschaft en nu niet meer heb.
Gr,
Bart
-
Vergeet niet het model een gewicht mee te geven als je het wilt inzetten tussen bv. Roco-wagens. Ik had geen baan toen ik de mijne bouwde en heb er niet aan gedacht. Nog niet uitgepuzzeld hoe ik het ga oplossen...
-
Dat velletje van Bart is zo te zien voor nummer 590 312.
Zaten er dan 10 van dat soort velletjes in?
Ik probeer eigenlijk te achterhalen hoeveel nummervarianten we bij gebouwde exemplaren kunnen verwachten. Ik wil er ook nog wel één of twee, maar 312, 322 en 329 heb ik al.
Bij de kits zat maar één nummer. Daarnaast waren er velletjes met afwrijftransfers te koop met daarop een stuk of tien verschillende nummers, zodat je nummervarianten kon maken. Als je in Houten goed zoekt, zullen die velletjes nog wel ergens te vinden zijn.
Tegenwoordig heeft MK Modelbouwstudio's vellen met waterslide transfers voor deze wagens. Even contanct opnemen via internet of op de beurs in Houten.
Grtz,
Ton
-
Vergeet niet het model een gewicht mee te geven als je het wilt inzetten tussen bv. Roco-wagens. Ik had geen baan toen ik de mijne bouwde en heb er niet aangedacht. Nog niet uitgepuzzeld hoe ik het ga oplossen...
plakkie bladlood dr onder met een klont hete lijm? weinig subtiel, veel effectief.
-
Van onderen zitten mooi nagebootste schuine vlakken (die naar de stortkleppen voeren), dus liever niet zo.
-
En toch zitten ze er bij mij ook zo onder. Jammer dan van die luiken... :)
-
Merci Ton.
Als ik een kleine Symoba door het koppelgat naar binnen kan wurmen, dan moet een stukje daklood van bijvoorbeeld 1 bij 5 cm ook naar binnen kunnen. Alleen heb je daar niks aan als er al Symoba's zijn geplaatst.
-
Het treintje van zeven wagens rijdt lekker.
Wat voor sluitseinen/borden hadden dergelijke treinen eind jaren vijftig?