BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 30 July 2010, 17:30:35
-
Het Amsterdams Openbaar Vervoermuseum (AOM) is onlangs failliet gegaan. Niet in de laatste plaats door de desinteresse en tegenwerking van Amsterdamse politici, met name PvdA-wethouder Duco Stadig. Wel honderden miljoenen in bodemloze bouwputten storten, maar geen faciliteiten beschikbaar stellen om het technisch erfgoed van de stad te behouden.
De collectie van het AOM wordt geveild. Hopelijk vindt al het materieel een goede koper, geen sloper. bva-auctions.com
>>> Teken de petitie! <<<
http://petities.nl/petitie/oude-amsterdamse-trams-moeten-blijven
PETITIE
Wij, mensen die graag de Amsterdamse OV-historie willen behouden.
constateren dat men via een curator een grote collectie historische trams te koop heeft staan, welke voor Amsterdam en de rest van Nederland van extreem grote waarde zijn. Deze trams horen thuis in een museum en horen beslist niet aan een onbekende te worden verkocht!
en verzoeken
U vriendelijk zorg te dragen voor deze trams en ander historisch erfgoed van de AOM. Tevens verzoeken wij u dat dit historisch materieel tentoongesteld wordt en beslist niet vernield dan wel gesloopt, aan de Nederlandse maatschappij wordt onttrokken of op enig andere manier schade aan deze voertuigen wordt toegebracht.
Ik,
wonende te
onderteken de petitie "Oude Amsterdamse trams moeten blijven!".
Ja, mijn naam en woonplaats mogen publiek zichtbaar zijn onder de petitie.
e-mailadres
Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven in het beheer van de Stichting Petities.nl.
Kijk voor meer informatie op onze privacy verklaring.
http://petities.nl/petitie/oude-amsterdamse-trams-moeten-blijven
-
Wat een *** bestuur heeft Amsterdam toch
-
:-[ Ik ben ook amsterdammer (van geboorte) :-[ Heb veel tijd doorgebracht bij de diverse museumorganisaties en sta nu dus heel erg in dubio, of ik mijn mening wel moet ventileren... ???
1. Buiten kijf: het is eeuwige zonde van het Historisch Erfgoed: de trams, bussen en Stadsreinigingsvoertuigen die tot nu toe bewaard zijn gebleven moeten dat blijven, ook voor komende generaties. Ik heb mijn zoon (15 jaar) duidelijk kunnen maken, dat het zinnig museumbeleid is om een prototype Waterstofbus, ook al is die nu net 5 jaar oud, in een collectie op te nemen: NU is het een doodgewone bus, OVER 15 JAAR is het een (belangrijk) voorbeeld van de ontwikkeling van de dan wellicht doodgewone technologie...
2. Ik ben geen fan van Duco Stadig (of zijn partij), maar vind het toch te kort door de bocht (en veel te veel eer), om hem hier alleen de schuld te geven van het debacle.
3. De Amsterdamse Toestand is naar mijn mening uitsluitend en alleen het gevolg van "mannetjes": De OV-museumwereld bestaat uit een behoorlijk aantal ego-trippers, maar in Amsterdam hebben ze dan ook nog eens een grote bek...
Ik ga hier geen namen noemen: ingewijden weten vast wel op wie ik doel.
Voor alle anderen: de diverse clubs die zich in Amsterdam bezighouden of bezighielden met de historie van het OV hebben méér tijd, geld en energie gestoken in het elkaar in en buiten Rechte BESTRIJDEN of ZWARTMAKEN, dan in het conserveren of herstellen van het hen toevertrouwde Erfgoed.
4. Ik BEN en BLIJF Amsterdammer: een belangrijk anker voor mij is mijn arrogantie: Nederland heeft één Stad en bestaat verder uit "platteland"... Het maakt mij dan ook ongekend droevig, dat het museale OV in Amsterdam zo'n puinhoop is. Ook maakt het mij heel boos, maar daarover zal ik in dit forum niets zeggen...
Sorry voor alle lezers: iets bijgedragen heb ik waarschijnlijk niet...
@ haes2006: in grote lijnen heb je volgens mij gelijk, maar bij dit specifieke onderwerp even niet...
@ Sobat Kras: U heeft een pm, want dát gaat even niemand verder wat aan...
Droevige en ook wat verwarde groeten,
Frans van Meerwijk
(ooit: RETM, EMA, MUSA, AOM, TMA, GVBA Tram en Bus)
-
Wat een *** bestuur heeft Amsterdam toch
Een verhaal als dit heeft meer kanten dan alleen het bestuur van Amsterdam. Dus niet te snel klaar staan met je oordeel.
Eelco
-
@ Frans van Meerwijk
Hoezo "iets bijgedragen heb ik waarschijnlijk niet"? Ik vind dat je juist een heel goede bijdrage hebt geleverd.
Het is in dit soort gevallen inderdaad (meestal) het bestuur van een organisatie die de boel niet op orde heeft. Dat kan je de politiek niet verwijten. En natuurlijk willen wij als spoorenthousiasten dan graag zien dat de gemeenschap met belastinggeld de boel komt redden, maar hoe reëel is het om te verwachten dat de gemiddelde Nederlander (lees: kiezer) dat ook vindt? Die ziet zijn belastinggeld waarschijnlijk liever naar onderwijs of gezondheidszorg gaan.
Verder ben ik het met je eens dat er in Nederland maar één Stad is. En daar leggen ze al jaren zonder problemen metrotunnels onder de binnenstad en hebben ze een goed functionerend museum-trambedrijf. ;D ;D ;D Geen woorden maar daden. ;D ;D ;D
Grtz,
Ton
-
@ Ton:
Dankje voor de support; ook door jou Goed Gesproken, al wil je niet weten hoeveel gemeenschapsgeld er toch al in die nu failliete zooi is verdwenen. Dat is ook één van de redenen dat ik me hierover zo opwind. Ik kan ze niet allemaal benoemen en zal ook wel wat namen verhaspelen, maar onder andere het Prins Bernhardfonds, de Mondriaanstichting, het Deltafonds voor Cultuur en nog zo'n handvol Stichtingen, Fondsen of andere groeperingen hebben (veel) geld gestoken in die trammetjes en busjes die nu uiteindelijk waarschijnlijk voor een groot deel tóch verloren zullen blijken...
Zullen we trouwens over jouw laatste alinea eens een pint vatten op neutraal terrein? (HOVM ofzo?) ;D (y)
-
Tramweg-Stichting koopt trams uit boedel Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM)
De Tramweg-Stichting is er in geslaagd van de curator in het faillissement van het Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM) zo goed als alle trams uit de boedel te kopen. Hierdoor is een groot deel van de Amsterdamse museumtrams veilig gesteld.
In scherpe tegenstelling tot allerlei elders op het internet gepubliceerde meningen is een en ander gelukt dank zij de meer dan forse medewerking van de Gemeente Amsterdam.
Dit forum is niet de plaats voor nadere inlichtingen, in de eerste plaats zijn de donateurs van deze actie, het Genootschap Amsterdamse tram en de medewerkers van de RETM ingelicht.
Wie meer informatie wil of wil bijdragen in het zescijferige(!) aankoopbedrag kan zich als donateur melden bij de bovengenoemde organisaties. Ook kan een bijdrage rechtstreeks worden overgemaakt op de ING rekening 608603 van de Tramweg Stichting te Langerak o.v.v. boedel AOM.
Naast het aankoopbedrag zullen er nog kosten moeten worden gemaakt als gevolg van de noodzakelijke ontruiming van de loods in Amsterdam-Noord. Dit zijn vooral transportkosten, de nu te betalen opslagkosten en de kosten voor afvoer van materieel dat door de beperkte restauratiecapaciteit of door puur ruimtegebrek als overtollig zal moeten worden afgestoten.
Tramweg-Stichting
-
Niet in de laatste plaats door de desinteresse en tegenwerking van Amsterdamse politici, met name PvdA-wethouder Duco Stadig. Wel honderden miljoenen in bodemloze bouwputten storten, maar geen faciliteiten beschikbaar stellen om het technisch erfgoed van de stad te behouden.
In scherpe tegenstelling tot allerlei elders op het internet gepubliceerde meningen is een en ander gelukt dank zij de meer dan forse medewerking van de Gemeente Amsterdam.
-
Hier had ik al op gehoopt (en stiekem ook verwacht) (y)
Een soort doorstart :D
-
Ben hier ook heel blij mee, want weg is weg en komt nooit meer terug
SK
-
Goed nieuws!!!
En laten we niet vergeten wat er in de tweede alinea van het bericht van P. Bender staat.
Dus als we het historisch spoor-erfgoed echt een warm hart toedragen, dan ook de TS financieel een handje helpen.
Grtz,
Ton
-
Gelukkig zijn die trams goed terecht gekomen..
Ik ken globaal ook al die zooi. sorry pa
Maar ik ben nu benieuwd wat er nog rijdend in Amsterdam zal komen.
Groet Martijn v(an) M(eerwijk)
-
Goed nieuws (y)
Zie ook http://www.tramwegstichting.nl/ (http://www.tramwegstichting.nl/)
MvG. Jeroen
-
Nu nog afwachten wat er met al dat buitenlandse materieel gaat gebeuren.
Verkocht, afgevoerd ???
Niet alleen het AOM had buitenlandse trams...
(http://home.tiscali.nl/~amibo/rail/norfolk4.jpg)
Het East Anglia Transport Museum heeft de 474 (al heel lang) in het bezit
-
Ben zelf wel benieuwd of de sv1 of sv2 naar de TS zijn gegaan.
groet martijn
-
Het East Anglia Transport Museum heeft de 474 (al heel lang) in het bezit
@ Bob: een klein beetje OT ;D, maar je moet toch iets recentere foto's gebruiken... GVBA 474 heeft inmiddels TWEE hoeklantaarns ;)
Bij de laatste MUSA-excursie naar Showbus zijn we toen ook in Ipswich en het EATM geweest; ik heb zelf hevig aan het stuur van NBM 4710 mogen sjorren op weg daarnaartoe :D ::) :P (y) en weet nog maar al te goed, hoe blij ze met die tweede hoeklantaarn waren. Ik hoop eerlijk, dat zulke evenementen weer eens zullen/kunnen plaatsvinden...
Frans van Meerwijk
-
Fotos zijn (alweer) van july 2003 ;D
Als ik het goed begrepen heb worden alle niet Nederlandse trams doorverkocht.
Jammer, maar wel te begrijpen, hopelijk komen ze in handen van andere Buitenlandse museum organisaties en keren ze niet terug als snackbar of iets dergelijks :'(
-
Ik plaats mijn vraagjes maar even bij dit onderwerp; het AOM had ook een Weens tramstel: motorwagen type C1 nummer 110 + bijwagen c1 nummer 1810. Ik neem aan dat deze ook bij de failliete boedel hoort, niet is overgenomen door de TS en een nog ongewisse toekomst heeft?
Een andere vraag: wat is de historie van dit tramstel, wanneer en hoe kwam het naar Nederland?
-
Ik plaats mijn vraagjes maar even bij dit onderwerp; het AOM had ook een Weens tramstel: motorwagen type C1 nummer 110 + bijwagen c1 nummer 1810. Ik neem aan dat deze ook bij de failliete boedel hoort, niet is overgenomen door de TS en een nog ongewisse toekomst heeft?
Een andere vraag: wat is de historie van dit tramstel, wanneer en hoe kwam het naar Nederland?
Ik gokte dat het vandaag klusdag was bij de EMA in Amsterdam. Hoewel ik hoopte een andere Weense tram te kunnen fotograferen, ontdekte ik de 110 daar in een loods. Daaruit concludeer ik dat deze al voor het faillissement is overgenomen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07303___doc.jpg)
-
In de laatste Railhobby staat een bericht over het failissment met alweer die wezenloze riedel dat het allemaal de schuld van de politiek is. Kennelijk heeft de redactie het nodige gemist. ???
-
Tussen aanleveren en verspreiden zit een onnoemlijk lange tijd. Dat wordt nog al eens vergeten.
-
Jawel, maar ook wat de achtergronden van het failiisement betreft laat de redactie voor het gemak de onderbuik maar spreken. Hadden ze dat niet gedaan, dan had het bericht er een stuk minder gek uitgezien.