BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: rard op 06 January 2007, 11:30:43
-
Goedendag,
Op marktplaats kwam ik Lima IJssellijn rijtuigen tegen. Nu had ik deze nog nooit gezien en ik vraag me af of ze wel werkelijk ooit zo (NS) rondgereden hebben? Ik kan er namelijk niets geen foto's of info over vinden ???
(http://www.home.zonnet.nl/gerardvrekum/ijssellijn.bmp)
-
In hoeverre het model correct is qua lengteschaal, details etc. durf ik zo niet te zeggen, maar het rijtuigtype bestaat wel. Het zijn Belgische M2'en, die eind jaren '80/begin jaren '90 in Nederland hebben gereden. Of alle drie de rijtuigtypen die in die set zitten ook hier hebben gereden is me niet bekend, maar M2 heeft wel hier gereden, ik geloof veelal op de IJssellijn.
Groet, Julius
-
En wat voor lok zat er voor?
Heeft iemand duidelijke foto's ;D
-
1100 bijvoorbeeld, zie plaatj van Mercurio: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1100/1150-60/NET1160199.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1100/1150-60/NET1160199.jpg)
-
Op marktplaats kwam ik Lima IJssellijn rijtuigen tegen. Nu had ik deze nog nooit gezien en ik vraag me af of ze wel werkelijk ooit zo (NS) rondgereden hebben? Ik kan er namelijk niets geen foto's of info over vinden ???
Zoals Julius al melde hebben deze rijtuigen inderdaad bestaan. Bij deze rijtuigen bleef het Belgische computernummer ongewijzigd. Het NMBS-logo werd overschilderd met een zwart vlak met daarin een klein NS-logo.
Zie onderstaande foto (een slechte scan, maar ik had zo snel geen betere voorhanden): (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/1989_0521.jpg)
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
De NS had toen ook al een materieeltekort en huurde deze rijtuigen toen van de NMBS.
Ze zitten in iedergeval niet lekker, nogal krappe banken. Wat dat betreft was/is het ned. mat. wat luxer.
-
even wat betrefd het lima model: is deze een beetje conform werkelijkheid of is er van alles mis mee?
-
Kijk en oordeel zelf.
(http://img141.imageshack.us/img141/6596/ijssellijn1vf9.jpg)
Roosendaal
-
niet echt goed te zien, vindt je wel?
-
even wat betrefd het lima model: is deze een beetje conform werkelijkheid of is er van alles mis mee?
Voor deze modellen geldt hetzelfde als voor de meeste Lima-modellen die uit eind jaren 70, begin 80 stammen; degelijk maar minder gedetailleerd. De lengte zal wel 1:100 zijn. Ze hebben geen NEM-schachten voor andere (kort)koppelingen. Wel een pluspunt t.o.v. bijv. de Plan E's: ze hebben wel interieur.
De uitvoeringen zijn correct: ze hebben de juiste kleuren, opschriften (inderdaad zwart vlak met blauw NS-vignet e.d.), nummers e.d.
Ik heb er ook 2 maar dan omgeschilderd en van opschriften voorzien naar voorbeeld van de zeegroene rijtuigen van Lovers Rail.
Overigens heeft Märklin/Trix kort geleden meer gedetailleerde M2-rijtuigen uitgebracht, maar of die ook ooit in deze IJssellijn-uitvoering zullen verschijnen?
-
deze beter?
(http://img329.imageshack.us/img329/2247/issellijn2ph9.jpg)
ook in Roosendaal
SK
-
Voor deze modellen geldt hetzelfde als voor de meeste Lima-modellen die uit eind jaren 70, begin 80 stammen; degelijk maar minder gedetailleerd. De lengte zal wel 1:100 zijn.
Ze zijn zelfs iets langer dan 1:100: het model is 25 cm over de buffers, terwijl de echte rijtuigen 24 meter lang zijn. De grootste fout is dat de draaistellen veel te ver uit elkaar staan.
Overigens maakte Lima ze volgens mij al in de jaren 60. Oorspronkelijk alleen als AB en BD, zonder ingezette ruiten, en alleen in donkergroen. Later hebben ze ook de B-bak geproduceerd (met het dak van de AB, overigens) en de ruiten ingezet.
Overigens heeft Märklin/Trix kort geleden meer gedetailleerde M2-rijtuigen uitgebracht, maar of die ook ooit in deze IJssellijn-uitvoering zullen verschijnen?
Sinds kort levert Märklin ze wel in rood/wit, dus de IJssellijnversie is een kwestie van een NS-sticker over het B-logo plakken. Wat mij betreft zijn die Märklinbakken tien keer mooier dan de oude Lima's. Jammer is wel dat bij deze versie het rood veel te donker is.
Arjen.
-
Eenvoudig te voorzien van symoba kortkoppelingen.
mvg,
Sander
-
Ik heb nog gezocht naar een Lima bakken recensie maar dit niet gevonden.
Voor diegen die een marklin rijtuig willen bestikkeren heb ik wel de rijtuignrs. welke in Ned. hebben gereden:
20 B rijtuigen: 50 80 20-38 609/614/655/681/682/719/722/734/747/750/762/783/843/873/895/896/901/909/934/950
9 AB rijtuigen: 50 88 39-38 602/604/633/640/651/657/663/667/680.
8 BD rijtuigen: 50 88 82-38 618/619/622/653/656/658/660/695.
-
Bedankt, da's handig, toch eens kijken of Märklin toevallig de goede nummers levert :)
Voor de volledigheid: er reed één stam op de IJssellijn met alleen maar A-rijtuigen (volgens mij een stuk of zes, allemaal op één na aangewezen als 2e klasse, kan zijn dat er één BD bij zat vanwege de bagageruimte maar dat weet ik niet meer). Van dat type bak is geen model verkrijgbaar, dat wordt AB's doormidden zagen en plakken... De zeegroene Lovers-rijtuigen waren trouwens ook A's.
Arjen.
-
Leuk maar weet ook iemand hoe deze stammen over het algemeen waren samen gesteld?
Groeten,
Christoph
-
Waar ik mijn info uit haal is van 1990 toen reden ze waarschijnlijk nog dus kan best dat er daarna nog andere samenstellingen waren.
Maar er staat een foto in van een 1100 (met botsneus) met 5 rijtuigen M2 met de tekst: stam < 2B + 1BD + 1AB > ,versterkt met 1 AB.
Een 1300 als trekkracht was zeldzaam.
-
In het boek over de 1300 staat een foto van een 1300 (goh) met een 1100 en 1300 in opzending voor een stam M2, is ook leuk :)
Mijn vader heeft nog een foto van een 1200 met M2 als ik me dat goed herinner, dus alle oude elocs kunnen er wel voor.
-
Leuk maar weet ook iemand hoe deze stammen over het algemeen waren samen gesteld?
Ik heb m'n oude dia's eens doorgenomen op M2-treinsamenstellingen. Het resultaat:
1989:
* 1100 + B + B + BD + AB + AB + ... (niet meer te zien hoeveel en welke rijtuigen)
* 1100 + B + BD + AB + B + ...
* 1100 + B + B + BD + AB + B
* 1100 + AB + BD + B + B
* 1100 + AB + B + BD + ?
* 1100 + B + AB + BD + B + B
1990:
* 1600 + B + AB + BD + B + B
* 1600 + B + BD + AB + B + B
* 1600 + B + B + BD + AB + B
1991:
* 1200 + B + B + BD + AB + B
* 1100 + B + B + AB + B + ? + ?
* 1100 + B + BD + AB + B + B
* 1100 + B + BD + AB + B + B
* 1100 + B + BD + AB + B + B
Volgens mij moet hier wel een algemene deler uit te halen zijn (iets in de trant van B + B + BD + AB + B). Nog maar een plaatje:
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/1991_0451.jpg)
Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________
Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
-
Ik zag nu dat mijn stam in mijn vorige bericht niet overeenkwam met bovenstaande, dat klopt ik had een fout gemaakt ::), dit hersteld.
Stam: < 2B + 1BD + 1AB >
Groet Stephan
-
1998:
Typo voor 1989 uiteraard ;-) maar in dit geval zou het enige verwarring kunnen veroorzaken, vandaar de melding.
Groet, Julius
-
Volgens "Het Openbaar Vervoer" van augustus 1989 zouden per 3 september 1989 7 stammen in dienst komen in de samenstelling: AB - B - B - BD (of dit ook daadwerkelijk de volgorde in de trein zou zijn, betwijfel ik). De versterkingsrijtuigen 5x B en 1x AB, brengen de stammen op een lengte van 5 of 6 rijtuigen. Ook zou er een trein gaan rijden ((tr 4361 op vr) die uit 2 stammen zou bestaan.
Groeten Edwin
-
Reden Vlissingen -Zwolle,meestal getrokken door 1100en 1200en en de 1300,verdere informatie Belgische M 2 correct.
Later is Lima ook nog uitgekomen in de Belgische versie en die waren gelijk een stuk groter,=langer.
-
.......Een 1300 als trekkracht was zeldzaam.
Hieronder zo'n zeldzaamheid, de 1313 met M2's bij Ittersum op 10 mei 1994.
(http://members.lycos.nl/alers/images/p387.jpg)
Groeten, Henk
-
Waar ik mijn info uit haal is van 1990 toen reden ze waarschijnlijk nog dus kan best dat er daarna nog andere samenstellingen waren.
Maar er staat een foto in van een 1100 (met botsneus) met 5 rijtuigen M2 met de tekst: stam < 2B + 1BD + 1AB > ,versterkt met 1 AB.
Een 1300 als trekkracht was zeldzaam.
1 x per week ook nog zeldzaam??? Toch zeker regelmatig te zien geweest in Vlissingen, zelfs nog met geel/grijze (i.p.v Blauw) 1300.
Wim.
-
Later is Lima ook nog uitgekomen in de Belgische versie en die waren gelijk een stuk groter,=langer.
Welke rijtuigen bedoel jij dan, want Lima heeft de M2-rijtuigen nooit uitgebracht in een langere versie. Of bedoel je soms M4-rijtuigen?
Toch zeker regelmatig te zien geweest in Vlissingen, zelfs nog met blauwe 1310.
Met een blauwe 1300? Dan bedoel je zeker de plan E rijtuigen!
Een 1300 met M2-rijtuigen heb ik meerdere malen gefotografeerd / gezien,dus zo zeldzaam was dat nou ook weer niet.
Groeten Edwin
-
zelfs nog met blauwe 1310.
Die kwam op 4 december 1984 uit zijn revisie in het geel, dus ik denk dat je inderdaad in de war bent met de plan E ;)
-
Ik noem hier de 1310 maar dat kan net zo goed een ander nummer geweest zijn, ik schrijf hier ook blauw maar bedoel de Grijs/gele (huistijl) :-[1310 had ik toevallig zelf en vond het leuk deze in Vlissingen te zien maar ook de gele versie 1300en stonden voor de M2 rijtuigen .
Wim.W
-
Later is Lima ook nog uitgekomen in de Belgische versie en die waren gelijk een stuk groter,=langer.
Dat zijn dus M4 rijtuigen en die zijn nooit door de NS gehuurd en hebben niets met M2 rijtuigen te maken
-
Nee, dat klopt deze zijn nooit gehuurd door NS, ik had deze onterecht als M2 aangemerkt. :-[
Maar dat de IJssellijn rijtuigen met 1300en hebben gereden staat buiten kijf, ik vond ze niet prettig zitten.
-
In 1992 ging ik elke dag met de trein vanaf Tilburg West richting Den Bosch. De trein van ongeveer half acht bestond toen uit voormalige 1e klas rijtuigen uit dezelfde serie die tot 2e klas gedeklasseerd waren. Die ene stam was absoluut een genot om 's ochtends vroeg in de bank weg te zakken :)
-
ik schrijf hier ook blauw maar bedoel de Grijs/gele (huistijl)
Ook geel/grijze 1300'en hebben niet met de gehuurde M2-rijtuigen gereden, aangezien de laatste 1300 in 1986 (?) gerenoveerd is en de M2-rijtuigen pas in 1989 in dienst zijn gekomen. Enkel de combinatie gerenoveerde 1300 met M2-rijtuigen heeft als zodanig dienst gedaan.
Groeten Edwin
-
Klopt Edwin, de 1313 was in 1987 de laatst gerenoveerde 1300... ;)
-
De trein van ongeveer half acht bestond toen uit voormalige 1e klas rijtuigen uit dezelfde serie die tot 2e klas gedeklasseerd waren. Die ene stam was absoluut een genot om 's ochtends vroeg in de bank weg te zakken :)
Dat geloof ik graag, ik ken die 1e klas bakken uit de Lovers tijd, was toen ook geweldig, 1e klas M2's met 2200 voor en achter en een open goederenwagen voor de fietsen er tussen. Ik heb in die paar jaar dat lijntje heel wat gereden.
Groetjes Michiel
-
Dan zal ik inderdaad wel in de war zijn geweest, :-X het is lang geleden en belangrijk is het eigenlijk ook helemaal niet, het gaat er maar om dat deze wagons WEL gereden hebben bij NS en dat was tenslotte de vraag, in principe is de rest off topic. ;)
-
Bedankt, da's handig, toch eens kijken of Märklin toevallig de goede nummers levert :)
Helaas, Marklin maakt de:
AB 39 38 608
B 20 48 701
BD 82 38 696
-
Ik heb ze van marklin en vind ze erg mooi gemaak ;D.
De nummering klopt niet en dat vind ik geen ramp als ik ze vergelijk met de Lima uit voering.
Volgens mij reden de rijtuigen in het begin nog met het belgies logo.
Gerrit
-
Op het laatst (ergens in begin 90'er jaren) reden ze tot maximaal 7 rijtuigen (1x BD, 2x AB, rest B). Over het algemeen hadden de combi's 4 tot 7 rijtuigen, met meestal één BD, één of twee AB's en de rest B'tjes.
Lima had een set uitgebracht met van elk één (AB, BD en B).
mvg, Tjeerd
(die 2 van die setjes en een los B-tje heeft)
-
Heren,
Voor de nummers van de M2 rijtuigen, zie ook het draadje in de Algemene Vraagbaak, Nummers M2 rijtuigen.
mvg,
Ivo
-
;DHallo,
Ik woonde destijds met zicht op het spoor in Oost-Souburg.
De trein kwam elke avond om 20:15 aan in Oost-Souburg.
In het weekend stond de trein in Vlissingen en elke doordeweekse ochtend vertok hij weer richting Zwolle om ik dacht iets van 7:00 uur.
Er stonden alle mogelijke electrische tractievormen voor. Meestal 1100 maar ook 1300 met groot logo, 1200 en vaak ook 1600.
De trein bestond uit 5 rijtuigen, zo rijden ze op mijn baan met een Hamo 1631 of Hamo 1130. (1139).
Er was een set van 3 rijtuigen van Lima maar ze waren er ook los, zo heb ik een origineel stammetje kunnen samenstellen.
Ik heb foto's van alle mogelijk tractie en ik zal vanavond thuis nog eens naar mijn exemplaar kijken en wat foto's van het grootbedrijf uploaden.
groet, Albert.
-
;D(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1130b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1153b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1200b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1216b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1306b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_1645b.jpg)
Ik heb zelf 3 2eklas 508820-38826-4
" " " 38682-1
" " " 38682-1 (deze zal ik moeten omnummeren)
1 bagage + 2e klas 508882-38695-8
en 1e + 2e klas 508839-38633-3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_Hamo1631.jpg)
Ik zie bij de heer van Rekum geen zwarte vlakjes met NS logo, die heb ik op de twee losgekochte wagens ook zelf moeten maken.
Succes, Albert.
-
Help :P,
Waarom staan alle plaatjes naast elkaar?
klusje voor Chris??
Groet, Albert.
Toch klusje voor Albert!!!
welterusten.
-
Mooie plaatjes Albert! Thanx. ;)
Gerrit wrote:
Ik heb ze van marklin en vind ze erg mooi gemaakt.
De nummering klopt niet en dat vind ik geen ramp als ik ze vergelijk met de Lima uit voering
Gerrit ook ik heb alle uitvoeringen van Marklin van de rode M2. Alleen jammer dat het Bordeauxrood een tikkeltje of wat aan de donkere kant is.
Desalnietemin zijn het puike rijtuigen en rijk aan details. Je kan ze heel makkelijk vernederlandsen door het NS logo met zwarte achtergrond op aan te brengen. Ook het omnummeren is kinderspel door transfers van Kleinspoor tenbehoeve van de Plan E te gebruiken.
Het blauwe balkje in de witte sierlijn van het AB rijtuig dien je te verwijderen.
Jeroen
-
:o(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_001b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_002b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_003b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_004b.jpg)
Hopelijk staat de boel nu wel onder elkaar, ik heb na elk plaatje een regel geenterd dus.
Je ziet zo mooi hoe het NS logo er op stond, ook met een detail.
De 1200 van Lima is nu een lok zonder kloten, die kan mooi in opzending lekker freewheelen.
De 1300 ook van Lima henb ik zelf gereviseerd, was vroeger een grijs/gele, maar hij is nog niet digitaal.
Heb ik ook eigenlijk geen zin in, dat *** geluid.
Groetjes, Albert.
-
Welk nummer hebben die m2 rijtuigen van marklin?
-
Kareltje even terug lezen... ;)
Jeroen
-
Arjen,
Er is wel degelijk een bagage ruituig van Lima, ik heb n.l. een exemplaar. Mooi met spijltjes achter de ramen.
Ik zal er nog een foto van posten.
Ik vind het best mooie rijtuigen, zeker met dat steenrode kleurtje doet ie het goed tussen al dat blauw/geel.
groet, Albert.
-
Zie hier het bagage rijtuig. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_005q.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M2_NS_006q.jpg)
Ik weet niet hoe je dat noemt (a,b of ab)? ???
Groet, Albert. 8)
-
a,b,ab slaat op de indeling. A is eerste klas, B is tweede klas. AB is 1ste en 2de klas in een rijtuig in bijvoorbeeld de ddm van lima.
-
BD
-
Weet iemand het Marklin artikelnummer van deze set?
-
Marklin geeft de rode M2's niet uit als set. De hierboven afgebeelde rijtuigen zijn Lima's. ;)
-
Ja hoor, marklin geeft ze wel uit! iemand?
-
Ja hoor, marklin geeft ze wel uit! iemand?
niet dus, alleen los in het rood. Maar dan als NMBS versie.
Alleen Lima levert ze als set van drie.
-
Die van Marklin zijn al lang niet meer te koop, en zijn alleen de NMBS versies en alleen los.
-
Waar je op de plaats van de "B " 'n zwart vlak met 'n NS teken kunt plaatsen.
Het NS teken zit weliswaar 'n beetje scheef maar dat valt alleen maar op in close up.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_8.jpg)
Of de baknummers ooit veranderd werden weet ik niet.
Ad
-
maar dat valt alleen maar op in close up.
Nee hoor, dat zien we zo ook wel... ;D
Rijtuignummers zijn niet veranderd echter, of de nummers van de Märklinrijtuigen ook in NS-dienst zijn geweest is de vraag.
In 1997 kwam ik in de Ardennen een M2 tegen die duidelijk dienst had gedaan bij NS: het zwarte vlakje waar vroeger het NS-teken stond was rood overgeschilderd (uiteraard met kleurverschil) en daar stond de witte B weer in...
-
Kijk eens in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6048.0.html).
Ik heb inmiddels 4 Märklin M2 rijtuigen, maar ze moeten allemaal worden omgenummerd en er moet ook wat veranderen aan de blauwe band.
Het Beneluxspoor forum staat bol van de informatie. Alleen waar ....... ;D
mvg,
Ivo
-
Zal het nog wel eens veranderen (zodra kleinspoor de NS tekens weer op voorraad heeft). (y) ;D
-
Ik heb ze regelmatig uit Zwolle zien vertrekken. Was best een leuke trein om te zien en weer eens wat anders. Meestal een 1300 lok ervoor, maar ook gezien met 1200 en 1 keer zelfs de 1500. Ik heb er jammer genoeg geen foto's van
Zou het geen projectje voor LSModels kunnen zijn
Lijkt me best leuk zo'n stammetje van 4 rijtuigen