BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Afgelopen op 28 July 2010, 07:42:10
-
Op mijn baan staat een Hornby stoomloc. model Mallard in de originele groen/oranje uitvoering al maanden op een zijspoor. De draadjes zijn los gemaakt die de verbinding vormen tussen de wielen en de motor en de koolborsteltjes zitten in een plastic zakje dat er naast ligt, klaar om meegenomen te worden op de eerst komende reis naar Engeland, tot zover niets bijzonders - tot gisteren. ??? Ik ben bezig met een ander zijspoortje wat aan te kleden, beetje gras en onkruid zodat duidelijk is dat dit een stukje ongebruikt spoor is en denk: "Als die oude Hornby loc helemaal niet meer is te repareren, kan die mooi hier staan". Alsof de "Mallard" me had begrepen en liet blijken het daar niet mee eens te zijn, zette de trein zich ineens in beweging - eerst met wat schokjes en toen gelijk op snelheid het station uit, tot het deel waar geen spanning meer op stond. Ik begreep er niets van, duidelijk was te zien dat de draadjes er los bij hingen (de kap van de tender was er nog af) alleen kon ik het zakje met de koolborsteltjes niet meer vinden. Voorzichtig zette ik spanning op het baangedeelte waar ze nu stond en ja hoor, alsof ze nieuw uit de winkel kwam, geen gehaper en zelfs de wissels werden vlot genomen. Natuurlijk mijn vrouw gevraagd of ze een grapje had uitgehaald, de koolborsteltjes zijn nog steeds niet boven water, maar ze wist van niets. Natuurlijk is het een loc uit het land van de spoken en geestverschijningen, hoe het ook komt, ik weet het niet, maar ik ben er blij mee. Mijn absoluut favoriete loc. uit 1947 (de eerste van Hornby in schaal 00) rijdt weer prachtig haar rondjes op mijn baan. Degene die hier een nuchtere Hollandse verklaring voor heeft mag reageren, maar ik houd het op mijn "GHOST-TRAIN".
-
Mooi verhaal. Maar een lok waarvan de koolborstels verwijderd zijn en de motordraden los hangen rijdt niet, althans ik heb het nog nooit meegemaakt. ;D
Mocht de lok toch hardnekkig blijven rijden haal dan de motor er eens uit en meld je dan nog eens. ;)
Het scheelt ieder geval in onderhoud, nooit geen koolborstel meer vervangen. (y)
Gr, Ben.
-
Ik zie het helemaal voor me. Je bent lekker op jouw baan aan het knutselen als opeens het licht uitgaat, het zolderraam openklapt waardoor een koude wind binnenwaait die je de rillingen over de rug doet gaan en de treinen ongecontroleerd alle kanten gaan oprijden.
De hele stad heeft last van een grote stroomstoring, maar op jouw baan rijdt alles er rustig op los en...
...gaan ook nog eens één voor één de lichtjes in de modelhuisjes branden die je er helemaal niet in hebt zitten
:o
-
Heb je een probleem, wil je er over praten, gooi het dan maar in de groep! ;D
Groet, Marc
-
Dat heb je als je met tussenpozen aan je treinen werkt. Je zult de borstels teruggeplaatst hebben en bent dat gewoon weer vergeten. Het onvindbare zakje met koolborstels is daar een bewijs van...
-
http://www.youtube.com/watch?v=etxd0z5TfiA
Dat was heel lang geleden dat ik dit nummer hoorde! :D
mvg,
Gert
-
Gisteren was scary-movie ook op tv....
Groeten,
Patrick
-
haal het ding uit elkaar en dan weet je het. Dan is wel de lol eraf natuurlijk...
-
Koolborstels? Ik las toch echt dat het een STOOMloc was.... ;D
Gr Marco.
-
Lach er maar om: hij bestaat wel degelijk!: hornby-mallard-live-steam-set (http://www.comparestoreprices.co.uk/model-railways-and-trains/hornby-mallard-live-steam-set-r1041-.asp)
Maarten
[Edit] link herstelt
-
GEVONDEN !!! In de eerste versie van deze Mallard, inderdaad GEEN typefout uit het jaar 1947 zat een zogeheten dubbelschijfs ankermotor, dat houdt in dat er aan beide kanten 2 koolbortseltjes zitten, maar die zie je niet aan de ene zijde omdat daar een tandwielstel voor zit. Waarschijnlijk heb ik destijds bij de vernieuwing van de bedrading twee draadjes verwisseld en is er een verkeerde werking ontstaan tussen beide zijde van het motortje, toen ze helemaal niet meer wilde rijden heb ik haar voorlopig op een dood spoor gezet. Nadat ik dus aan een kant, wist van het bestaan van de andere kant niets af, de koolborstels had verwijderd en de bedrading weer los had gemaakt was er geen sluiting meer en ben ik er gewoon van uit gegaan dat deze trein niet meer KON rijden. Ze stond inderdaad op een zijspoor waar geen spanning op stond en toen ik tijdens het bouwen hier spanning op zette ging de loc spontaan rijden. Wel jammer dat het raadsel geen raadsel meer is, het had wel iets zo'n spook-trein. Ze doet het dus op de resterende koolborsteltjes prima, maar in september toch even nieuwe monteren en dan is ze weer helemaal de oude. Dank voor jullie leuke reacties en nu weer fijn verder spelen met mijn treintjes.
-
Betekent dat dat die motor twee schijfcollectors heeft? Als je denkt dat je alles wel hebt gezien komen ze met zoiets, notabene uit mijn geboortejaar.
Kan je daar eens een foto van laten zien?
-
Ik weet niet precies hoe het zit, de loc. krijgt stroom van de rechterwielen van de loc en de linkerwielen van de tender. Tussen de loc en de tender zit een stroomverbinding. Aan de ene kant lopen twee draden naar twee metalen clipjes die de koolborsteltjes op hun plaats houden dmv. een klein veertje - aan de andere kant zitten twee tandwielen, in het midden hebben die een koperen asje waar een metalen plaat op zit die stroom haalt van de wielen van de tender en achter die twee asjes zitten dus ook koolborsteltjes. In tegenstelling tot de andere (dat zijn zwarte) zijn dit twee metalen busjes die tegen een soort wieltje aanlopen met koperen delen erop, net als aan de kant van de koolborsteltjes. Ik begrijp niet hoe het een en ander werkt, maar zoals bij veel Engelse producten, je hoeft het niet te begrijpen als het maar werkt en dat doet het meestal. Hoe je foto's op deze site zet is me een raadsel, misschien lukt dat niet met een Mac, dus kijk hiervoor op mijn site: www.cottagerailways.nl
-
Foto's hier plaatsen is niet zo moeilijk. Klik linksboven in het menu op Plaatje uploaden en je ziet het van zelf.
Maar op je site lukt het kennelijk ook niet, want ik kan de gevraagde foto niet vinden.
-
Heb mijn site net opgeschoond en actueel gemaakt, dus de foto's staan er nu op en ook de aankondiging van de open dag op zondag 26 september. Hopelijk is het me dan gelukt de koolborsteltjes te vinden in Engeland en rijdt de Mallard echt als van ouds.
-
(http://www.cottagerailways.nl/mediapool/77/777583/resources/15100585.jpg)
Dit plaatje?
Groet Jaap
-
Inderdaad het juiste plaatje. Misschien eens een duidelijke uitleg hoef plaatjes te plaatsen met een Mac. Mij lukt het nog niet.
Joost.
-
Waarom zou het met een Mac anders gaan dan met een Windows PC?
Onder de optie Plaatje uploaden staat in het menu nog een optie: Handleiding uploaden. Daar staat uitgelegd hoe het werkt.
Bovendien hoef jij plaatjes helemaal niet te uploaden. Je zet ze gewoon op je eigen webstek en dan plaats je de url hier met de optie 'Voeg afbeelding toe'.
-
Vanaf je site is het helemaal makkelijk Joost.
Klik met je rechtermuisknop op de foto die op je site staat.
Klik dan op: open afbeelding in nieuw venster.
Selecteer en copieer (cmd+c) nu de url in je adresbalk.
Klik nu in je antwoord op het forum het 'schilderijtje' aan. Staat onder B. img] [/img
plak(cmd+v) nu de url tussen de ] [
Groet Jaap
-
Kreeg dit verhaal toch nog een heel erg leuk staartje. Waarschijnlijk is er iemand actief bij Hornby of getipt door een lezer, maar ik kreeg een mailtje van de firma Hornby dat ze alle problemen de wereld uit willen hebben en mij een GRATIS nieuw motortje met toebehoren zullen zenden, want verhalen over "spooklocs" daar zitten ze niet op te wachten. Daar ben ik uiteraard blij door verrast en het komt heel goed uit, want de bedoeling is een bezoek te brengen aan de "Great Dorset Steamfair" en op deze manier kan ik alle tijd daar doorbrengen en hoef ik niet op zoek naar een motortje en/of koolborstels. Nogmaals bedankt voor alle reacties en tot de volgende topic.