BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Romeo373 op 27 July 2010, 20:54:17

Titel: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Romeo373 op 27 July 2010, 20:54:17
Hallo allemaal,

 :) Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben :)

Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:

1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?

 (y) Bedankt voor jullie moeite en reacties  (y)
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Marc tramt op 27 July 2010, 21:00:14
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: JAB van Ree op 27 July 2010, 21:03:50
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Bert van Gelder op 27 July 2010, 21:45:11
Hoi,

De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).

De formule:  F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.

Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)

En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.

Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.

Gr, Bert
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Romeo373 op 28 July 2010, 08:14:43
 (y) iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee  (y)

Gr. Romeo373
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Dion op 28 July 2010, 14:01:22
Weer wat geleerd, dank u. (y)
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Eenerspoor op 28 July 2010, 16:46:46
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.

Mvg,

Henk
Titel: Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
Bericht door: Rob Bogers op 28 July 2010, 18:28:47
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).