BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: eric10nl op 27 July 2010, 11:52:44
-
Heren,
Ik rij 2 rail - dcc met mijn IB.
Nu heb ik een Fleischmann booster 6807
Met een nieuwe transformator erbij 70VA ( Conrad 216465)
Al ik de transformater aansluit of de IB werkt het gewoon goed. Dus de transformator werkt zonder problemen.
Nu heb ik de booster aangesloten aansluiting 3 en 4 naar de rails
aansluiting 5 en 6 naar de transformator.
Aangezien ik DCC rij, de Booster aangesloten d.m.v. bus 1 en 2 van de 3 polige aansluitstekker.
Tevens zoals de handleiding aangeeft
- schakelaar 1 aan (boven) DCC
- schakelaar 2 aan (boven)
- schakelaar 3 uit (beneden) ik gebruik de keerlusmodule niet (die draadjes dus ook niet aangesloten
- schakelaar 4 uit (beneden)
Schroef 6 (instelschoef instelbare spanning 12 V .... 20V staat op 16 V
Als ik nu zowel spanning op de IB als op de booster zet.
Dan komt de IB keurig met de GO toets en rijden de treinen perfect.
De groene lamp op de Booster gaat niet branden en als ik hem test komt de spanningsmeter niet verder dan 4 V.
Doe ik iets verkeerd of heb ik een probleem met de booster (deze is nieuw).
Groeten,
Eric
-
Hoi,
Heb dezelfde combinatie draaien :)
Maar....
DIPSwitches weer op de fabrieksstand zetten, de booster aansluiten op de IB met de bijgeleverde 5 polige bandkabel... Raadpleed de handleiding daarvoor. Staat er 'foolproof' in beschreven.
En gaan met die banaan :) En als dat niet werkt, heb je idd een probleem of het apparaat opgeblazen door de vorige aansluit actie... :-\
Grtzz en suc6,
Karst
-
Hoi,
dat had ik zo eerst gedaan, maar toen het zelfde probleem, groene lamp op booster gaat niet branden.
Nu nogmaals zo aangesloten.
Alle instellingen terug naar fabrieksinstellingen gezet maar zonder resultaat.
Groene lamp gaat niet branden.
Eric
-
Hmmm... als alles is zoals je zegt, Booster of IB boosteruigang defect...
Overigens, hoe had je de situatie met DCC aangesloten op de IB ?
Grtzz,
Karst
-
Ik had bij dcc het 3 polige stekkertje gebruikt en aansluiting 1 en 2 bedraad en die aangesloten zoals omschreven.
Eric
-
Kan iemand mij vertellen wat de standaard instellingen van de 4 DIP-SWITCH (mode) aan de achter kant zijn.
Alvast bedankt.
Eric
-
Ik heb ze allemaal uitgeschakeld.
-
Klopt,
Had nog een nieuwe in doos zitten hier.
Voor eigen bedrijf heb ik 4 aan ( naar boven ) om de uitgangsspanning iets te regelen.
Grtzz,
Karst
-
Helaas maakt het allemaal geen verschil.
Op de booster brand geen van beide lampjes.
Als ik de spanning meet dan komt hij op 18V en dat lijkt me wel weer goed.
Maar een trein rijdt niet op het spoor aangesloten op de booster.
Terwijl de trein op mijn IB wel normaal rijdt.
Eric
-
Nog even op het forum zitten zoeken en toen kwam ik in het volgende bericht halverwege een plaatje van Wim Ros tegen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1319.15.html
Als ik nu naar dat plaatje kijkt zou het linkerspoor (zwarte draad) voor elke stroomkring gevoed moeten worden vanaf de IB.
Elke stroomkring die verder volledige gescheiden is krijgt via de zwarte draad vanaf de transformator een draadje naar het linkerspoor, vanaf daar gaat het linkerspoor weer terug naar de booster.
Maar op dat moment is het linkerspoor toch niet volledig gescheiden van de rest van de baan??
Eric
-
Het is noodzakelijk dat allebei de spoorstaven gescheiden zijn, anders krijg je ellende.
-
ja dat dacht ik ook, maar de booster doet helemaal niks
Ik ga van de week even terug naar de winkel (maar dacht even vragen of dit misschien mijn fout was).
Eric
-
Ondertussen werkt de booster.
Vanmiddag voor de zoveelste maal de draadjes opnieuw aangesloten.
En opeens werkte de Booster wel. Nu brand het groene lampje ook en zodra er kortsluiting komt op de Booster geeft de IB keurig aan Kort sluiting Booster en gaat het rode lampje branden.
Nog wel een andere vraag:
Ik heb niet te veel kaas gegeten van elektronica
Als ik met mijn multimeter op 20V= (gelijkspanning) zet.
Als ik de spanning op de rails meet komt er de volgende waarde:
Bij de IB 0,30
Bij de Booster 0,14
Geeft mijn IB nou zoveel stroom af? (Transformator Uhlenbrock 20070)
Booster = (Conrad Transformator 16V~ 70VA bestel nummer: 216465 - 89 )
Treinen rijden overigens zowel op de IB als nu ook op de Booster zonder problemen.
Groeten,
Eric
-
Digitale spanning is een vorm van blokspanning, kun je niet met een normale multimeter meten vrees ik.
Groetjes,
Jos
-
Digitale spanning meten: klik (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
En dan helemaal onderaan de pagina.
-
Als ik met mijn multimeter op 20V= (gelijkspanning) zet.
Als ik de spanning op de rails meet komt er de volgende waarde:
Bij de IB 0,30
Bij de Booster 0,14
Eeh gelijkstroom ???
gr Michael
-
is een soort wissel stroom. ik zet mij multimeter op wissel stroom en meet op mijn booster 20 volt.
-
Misschien kunnen jullie beter allebei eerst eens lezen wat een digitale spanning precies is. Op deze manier blijven de verkeerde
termijn termen gebruikt worden. :(
Klaas heeft dat op zijn site (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) zeer duidelijk uitgelegd.
Dan zullen jullie zien dat het geen gelijkspanning is en ook geen (soort) wisselspanning. Je kunt het nog het beste met een blokspanning vergelijken.
Gr.
Eric
-
Misschien kunnen jullie beter allebei eerst eens lezen wat een digitale spanning precies is. Op deze manier blijven de verkeerde termijn gebruikt worden. :(
op welk termijn bedoel je ;D
BTW op de site van Klaas staat Digitale spanning is geen gelijkspanning, maar het is ook geen gewone wisselspanning.
Misschien verwijt de pot de ketel of zoiets ??? ;D ;D ;D
gr Michael