BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Lucas op 26 July 2010, 10:23:45
-
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/247605
UTRECHT - Het Spoorwegmuseum in Utrecht haalt voor het eerst in anderhalf jaar weer bezoekers op van station Utrecht Centraal. De dagelijkse dienstregeling werd eerder onderbroken omdat de spoorlijn naar Driebergen-Zeist te druk werd.
Spoorbeheerder ProRail laat de historische treinen nu via Blauwkapel rijden. De Mat '54 uit 1962, bijgenaamd 'hondekop', van het Spoorwegmuseum is de eerste die vandaag de nieuwe route mag rijden. Kaartjes voor de museumtrein zijn te koop bij de NS-kaartautomaten op de stations onder de knop 'acties / evenementen'.
-
Leuk!
Ben benieuwd hoe vaak museummaterieel ingezet gaat waorden. Het zal meestal wel een Sprintertje zijn.
Maarten
-
Ben benieuwd of de Mat. 46 daarvoor ook weer gebruikt gaat worden ? Schade aan dit stel zal inmiddels wel weer hersteld zijn.... ???
MvG, Jeroen
-
2 weken terug ging ik nog met een slt 6 van de maliebaan via Driebergen Zeist naar Utrecht.
-
Ben benieuwd of de Mat. 46 daarvoor ook weer gebruikt gaat worden ? Schade aan dit stel zal inmiddels wel weer hersteld zijn.... ???
MvG, Jeroen
De schade is hersteld, maar het inbouwen van de ATB-E installatie schijnt wat moeizaam te gaan.
-
Als het goed is zit in de mat 46 atb-e. Volgens het spoorwegmuseum staat dit stel ook geplandvoor de nostalgie ritten. De rit van en naar het museum en utrecht centraal zal straks passen in de dientregeling worden richting Bilthoven.
-
Goed om te horen (y) Binnenkort maar weer eens een bezoekje brengen aan het NSM in Utrecht. Voor mij is het alweer zo'n 15 jaar geleden dat ik er voor het laatst geweest ben.
MvG Jeroen
-
Ben benieuwd of de Mat. 46 daarvoor ook weer gebruikt gaat worden ? Schade aan dit stel zal inmiddels wel weer hersteld zijn.... ???
MvG, Jeroen
De '46 zal daar zeker niet voor gebruikt worden.
De pendeltrein wordt gereden door NSR, en die doet dat met een SLT inprinciepe en die rijdt vanaf nu weer dagelijks.
De Heimwee Expresse wordt gereden met het historische materieel van het museum en is alleen het laatste weekeind van de maand en is nu nog 1x een op en neer naar Hvs, en dat zal daarna een op en neer naar Mrnge worden.
-
Dat er gisteren wel historisch materieel werd ingezet, was om het heugelijke feit te vieren dat de pendel weer ging rijden. Vandaag wordt er ' gewoon" weer materieel van NSR ingezet (meestal een sprinter). De Heimwee express is een ander verhaal. Die wordt wel met historisch materieel gereden (i.p. elk laatste weekend van de maand en bij bijzondere weekenden zoals bij OnTraxx).
Etienne
-
@ Thom en Etienne
Bedankt voor de uitleg en aanvulling ! ;)
Zal er rekening mee houden als ik me binnenkort weer naar Utrecht (spoorwegmuseum) begeef.
MvG Jeroen
-
Maar vorig jaar was toch de wisselstraat bij Blauwkapel zodanig aangepast dat het NSM alleen noch via Driebergen te bereiken was? Is er nu weer iets veranderd?
-
Leuk!
Het zal meestal wel een Sprintertje zijn.
Maarten
Vroeger ,toen ik jonger was, reden ze met Plan V's naar het museum.
Dat was leuk, zo af en toe hoordje de motor lekker brommen enzo.
Gr Bruce
-
Maar vorig jaar was toch de wisselstraat bij Blauwkapel zodanig aangepast dat het NSM alleen noch via Driebergen te bereiken was? Is er nu weer iets veranderd?
Dat is bij Lunetten aan de zuidkant van de Maliebaan, daar is inderdaad het hele emplacement op de schop gegaan, of zeg maar gewoon verdwenen. Blauwkapel ligt ten noorden van de Maliebaan. Daar is het nog wel mogelijk om de Maliebaan te bereiken, weliswaar ook met kopmaken.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik kwam gisteren toen ik een intercity van Ut naar Amf moest rijden de mat54 van NSM tegen bij de flyover tussen Lunetten en Bilthoven. (y)
-
Fijn deze diensten maar lopend ben ik toch sneller te plaatse zodat ik eerder kan genieten van het museum!!
Greetz:Menno
-
er is niemand die je verpicht je met de trein te gaan...
echter voor gezinnen met kleine kinderen en evt kinderwagens is het een stuk makkelijker dan lopen danwel met de bus.
mvg,
Robin
-
Dit jaar niet uitgeprobeert met de kleine van ons maar volgend jaar gaan we het lopend proberen.
Lekker in de buggy met pa & ma....Ben benieuwd!!
Greetz:Menno
-
Het is voor veel mensen onderdeel van de hele treinenlol.
Lopend ben je meestal sneller vanaf CS ja, ook als je een kinderwagen moet duwen.
Geen Pasar Perron dit jaar trouwens. :'(
-
Lekker in de buggy met pa & ma....Ben benieuwd!!
Wie moet er dan lopen? ;D
mvg,
Robin
-
Lopen is inderdaad sneller, maar dan kom je niet over een trace wat de laatste jaren alleen gebruikt is voor speciale ritten.
-
Kan altijd nog een Heimwee express nemen?!! ;D
Greetz:Menno
-
Niet iedereen heeft natuurlijk evenveel zin in dik 2 km lopen door een drukke stad... en heel veel sneller zal dat ook niet zijn, tenzij je een flinke overstaptijd hebt natuurlijk
-
De pendeltrein wordt gereden door NSR, en die doet dat met een SLT inprinciepe en die rijdt vanaf nu weer dagelijks.
Yep,
Je wordt met het modernste materieel vervoerd naar de Historie. Op een bepaalde manier heeft het wel wat, zeker omdat je het personeel van die pendel regelmatig hoort muiten, dat er weer een storing was...
Boze Tongen (en daarvan hebben we in dit forum vele... 8) ) beweren, dat een dag NSM-pendel inmiddels officieel deel is van het testprogramma voor de SLT'tjes. Ik zou het niet eens zo gek vinden; want zo'n dienst bestaat voornamelijk uit kopmaken, en dat lijkt toch een beetje het zwakke punt van deze treinstellen...
En nu even OT: ook al is dit modern spul: ik vind ze MOOI en het rijdt ook nog eens helemaal niet verkeerd: het "onrustige" van een Vlaflip ontbreekt gelukkig helemaal, voor mij zouden de zittingen iets langer mogen, maar dat geldt zelfs al voor SGM, Vlaflip en af-en-toe ook T, V, en ... en zelfs de gerenoveerde ICR kan me niet echt bekoren...
Ik zit alleen nog met de kleuren: heel fraai, maar komt dat omdat het "wit" niet wit is???
Wie heeft een antwoord?
Tenslotte: Ik wil nog eens naar het NSM reizen in "Iets Ouds": Mat '46, Mat '24 of (uiteraard) een Hondekop-4...
Frans
-
Het laatste is een te grote inzet voor het museummaterieel. Het vergt te veel onderhoud om dat in stand te houden.
Wel is er uiteraard iedere laatste weekeinde van de maand de Heimwee-express waar oud materieel voor ingezet wordt. Helaas is dit op dit moment alleen mogelijk met de hondekop, maar het andere materieel naderen allen aardig voltooiing van werkzaamheden.
Overigens zie ik de 'hondekop-4' voorlopig niet ingezet worden in de Heimwee-expres danwel pendel naar het NSM. Uitwendig is het nu niet echt 'een plaatje' en de grootse plannen zie ik nu ook niet zo snel afgerond worden qua revisies en dergelijken. En daarbij, het is niet in eigendom bij het Spoorwegmuseum. (en het tweetje van het museum ziet er qua interieur historischer uit dan de 766 vanwege de oude banken. De 766 heeft de coach-opstelling welke naar mijn mening niet echt een museum-uitstraling heeft, met dank aan NS ooit ;) )
mvg,
Robin
-
Die overstaptijd zit het m nou juist vaak in.
Of de trein is al weg of het is 20min wachten op de eerst volgende.
Nou dan word het lopen.....Lekker & gezond en frisse (ahum) stads lucht.
Greetz:Menno
____________________________________________________________
Ik snap dat je soms in de spoorse sferen wilt blijven......