BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Wimmus op 25 July 2010, 17:56:15

Titel: Baanplan Wimmus
Bericht door: Wimmus op 25 July 2010, 17:56:15
Geachte forum leden,

Ik heb een tijd geleden al eens een baanplan besproken, maar dat is 'm toch niet geworden.

Ik heb inmiddels een heel andere bedacht waar ik op zich heel tevreden over ben, maar heb toch een vraagje over de uitvoerbaarheid.

Het baanplan is 2 sporig, alleen bij de brug bewust enkel sporig gemaakt om zelf ook wat te doen te hebben met het schakelen van seinen en wissels om de treinen om beurten te laten rijden (eventueel een tweede spoor er wel naast maar waar men aan 't werk is)

Ik rij N digitaal, (op het moment met fleischmann/roco set)

Is het technisch goed haalbaar (voor een niet electronica deskundige) om de polen van de enkelsporige baan van de brug te schakelen voor beide richtingen afhankelijk van de rijrichting.

Als er verder nog zaken opvallen van het baanplan wat niet gaat lukken of niet logisch is, dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_34.jpg)


Groet, Wim

Titel: Re:Baanplan Wimmus
Bericht door: Wimmus op 25 July 2010, 18:01:41
Baanplan is iets te klein uitgevallen, herkansing..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_35.jpg)
Titel: Re:Baanplan Wimmus
Bericht door: Ronaldk op 25 July 2010, 18:10:14
Hallo Wim,

Je rijdt digitaal en je hebt een mooie ovaal :) misschien wel een beetje gevouwen maar het is een ovaal. Je hoeft niets om te polen. De treinen kunnen gewoon onafhankelijk van elkaar rijden zonder het ompolen van de spanning. Dat is het mooie van digitaal rijden. Je hoeft niet eens verschillende secties te gebruiken.  Voor meer uitleg over digitaal rijden vind je in de encyclopedie onder  E10 - Digitale besturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10_-_Digitale_besturing)

Het is een leuk baanplan, zeker omdat het niet al te groot is maar toch veel rijlengte heeft en je veel rangeerbewegingen kan maken. Denk er wel aan dat je nog overal goed bij kan met een breedte van 1.00 meter of meer.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Baanplan Wimmus
Bericht door: Deetrein op 25 July 2010, 20:02:33
Ik rijd zelf geen schaal N.
maar zijn de op- en afritten niet te steil?

Over je opstelsporen bij het station en dan onder de hoofdbaan door?

Kun je om de plaat/baan heen lopen, anders heb je een probleem met de bereikbaarheid bij storingen.

Voor de rest, veel plezier met je baan en goed opletten bij het enkelsporige gedeelte waar de treinen om en om moeten rijden.

Erich
Titel: Re:Baanplan Wimmus
Bericht door: Wimmus op 25 July 2010, 21:07:25
Fijn om te horen dat ik geen moeilijke ingrepen hoef te maken. Ik dacht dat ik een zelfde constructie als bij een keerlus moest maken.

Over de bereikbaarheid, de baan staat op een frame met wieltjes en kan hem van de kant trekken, en kan er dan zo via de achterkant bij. Tijdens het rijden is de afstand wel te overbruggen (denk ik)

Ik heb het ontwerp in Wintrack staan en die geeft aan dat ik het stijgingspercentage van 3% niet wordt overschreden. 2,5% lukt niet.
De vrije hoogte (38 mm) geeft het programma aan dat het goed is.

Ik probeer bij de overgang van het 2 sporig naar de brug met seinen o.i.d. te beveiligen. (en anders is er altijd nog de noodstop op de handset)

Alvast bedankt voor deze reacties.

Wim
Titel: Re:Baanplan Wimmus
Bericht door: gvandersel op 26 July 2010, 08:28:22
Wim,

Elektrisch is je baan doordat het een ovaal is simpel. Rijtechnisch heb ik nog een bedenkong. De paarse opstelsporen zijn alleen te bedienen via de hoofdbaan (op de brug). Dit kan je op gaan breken als je veel treinen op de hoofdbaan wilt hebben en wilt rangeren.

Groeten,

Gerard van der Sel.