BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Forever Rocofan op 24 July 2010, 12:53:10
-
Iemand enig idee hoe het ervoor staat met het DB museum Neurenberg ? Ik heb rondgekeken op internet maar heb niks gevonden over herbouwen van de ringloods of welke locomotieven hersteld kunnen worden of vervangen door andere locs. Ik heb alleen gezien dan de replica van de Adler herbouwd is en dat de stoomlocomotieven waarschijnlijk wel gered konden worden. Ik wil alleen meer weten over de huiduge stand van zaken.
Dus iedereen die hier iets over weet kan het hier kwijt.
Groeten Ruud B.
-
In ieder geval zijn de 23 105 en de 86 457 in Heilbronn bij het SEH. Op hun website staan foto's van beide locs. Let op: door gevoelige zielen kunnen deze foto's als schokkend worden ervaren.............
-
Hoi Spoorzeven,
Heb je ook een link naar de site ??
Groeten Ruud B.
-
De 23 105 is helemaal gerestaureerd, alleen optisch, dus niet bedrijfsvaardig. foto's staan ook op de site van het SEH onder het kopje Projecte.
Groeten, Yuri
-
www.seh-sueddeutsches-eisenbahnmuseum-heilbronn.de
Groeten, Yuri
-
http://www.seh-sueddeutsches-eisenbahnmuseum-heilbronn.de/html/23__105.html
http://www.seh-sueddeutsches-eisenbahnmuseum-heilbronn.de/html/86_457.html
maar persoonlijk vind ik dit er een stuk dramatischer bijstaan...
http://www.seh-sueddeutsches-eisenbahnmuseum-heilbronn.de/haupttext_t9_3.html
-
Heren bedankt voor de info. De 23 105 is weer mooi om te zien !!! Gelukkig dat stoomlocs goed tegen hitte kunnen. Bizar dat eern museum compleet afbrand en dan ook nog één waar zoveel materiaal bij elkaar staat. Als ik het goed heb begrepen is het vuur ontstaan toen er nieuwe dakbedekking gelegd is. Bizar dat er geen sprinklerinstallatie boven zo'n waardevolle collectie hangt. Ik ben blij dat ik niet de dakdekker was die dit op zijn geweten heeft.
Ben benieuwd of er nog meer nieuws over de collectie binnenkomt !
Groeten Ruud B.
-
tja, locomotieven zet je in een locloods, en die staan er meestal al van voor de tijd van sprinklers etc... sowieso vraag ik me af hoe effectief een sprinkler is tegen een brand die van bovenop het dak komt...
-
Hallo,
de V200 002 is onherstelbaar beschadigt bij de brand. De loc was doorgezakt.
Dit heeft ooit in de Eisenbahn Kurier gestaan, hier hebben na de brand ook een hoop foto's van het geheel in gestaan.
Groeten,
Christoph
-
Ik geloof niet, dat de loods ooit weer opgebouwd wordt. Jammer, maar helaas...
Enige materieel-informatie:
- 01 150: wacht in Meiningen op herstel. De financiën zijn bijna rond.
- 23 105: zie hierboven
- 50 622: afgesteld in Nürnberg-West
- 45 010: afgesteld in Meiningen.
- 86 457: zie hierboven
- 89 801: optisch weer in orde en te bezichtigen in Koblenz-Lützel.
- 98 327: als 89 801
- E75 09: geen informatie
- V60 151: gesloopt. Vervangende loc?
- V80 002: gesloopt. Uit Italië V80 005 gehaald en afgesteld in Lichtenfels.
- V100 2023: gesloopt. Vervangende loc?
- V200 002: gesloopt. Vervangende loc?
Groet,
Basilicum
-
V200 002 was de laatste prototype-loc in goede staat... dus dat is jammer maar helaas :'(
De V200 001 is vrij slecht, er wordt al jaaaaaren aan gewerkt maar het schiet niet echt op. Serie-V200'en zijn er gelukkig genoeg.
-
naja, als die 001 er nog is ben je al een heel eind, toch... de rest is een kwestie van graag genoeg willen.
-
Donderdag er 4 uur rondgelopen.
Ook op het buiten terrein.
Daar staan nog 2 loks, 1 motorwagen verpakt in grote zeilen.
Zwaar verbrand.
Ik zag zo gauw niet wat het was, maar mijn collega's denk ik wel (Brigitte ?)
Ondanks de brand en verlies van materieel, toch nog 4 uur rond gelopen daar.
Was erg mooi en leuk.
-
Ha Chris,
Afgelopen herfst daar in het museum rondgelopen.
Om 10:00 naar binnen, daarna kreeg ik wat trek (bleek alweer 15:00). Snel de zolder nog bekeken (internationaal vrachtvervoer + veel modelspoor), en als de wiederweerga naar het buiten gedeelte. Vlak voor sluittijd nog een snelle blik in de museumwinkel geworpen (paar leuke 150jaar bahn karretjes gekocht). Net iets meer dan zes uur in het museum rond gedoolt. En nog het idee dat ik het een en ander heb gemist (oa demostratie van de grote modelspoorbaan).
Het museum is dus net iets te groot om in een dag te doen.
Op het buiten terrein stonden naast een aantal spoorwerktreinen, de VT11.5 (601 en 602 motorrijtuig) in vier delen (2 tussenrijtuigen en twee motorrijtuigen). Onder het zeil stond inderdaad nog het een en ander (twee stoomloks) die nog een complete revisie na de brand nodig hebben.
Het is altijd zonde wat een brand kapot maakt, maar ik begrijp ook dat de prioriteiten bij reparatie 'klant' gericht is; eerst het meest gevraagde (Adler) dat levert een geldstroom op voor de reparatie van de andere spoorvoertuigen.
Jan-Peter
-
Wat ik in Neurenberg altijd zo leuk vind is dat het nog een spoorwegmuseum is. En geen kermis :-X
-
Dat is kritiek op het spoorweg museum in Utrecht ?
-
Nee, een compliment voor het DB museum :)
Maar als je dan toch een vergelijking wilt maken: In Nürnberg heb ik het idee dat ik de doelgroep ben, in Utrecht zijn mijn kinderen dat. In Nürnberg leer ik iedere keer weer wat nieuws, in Utrecht vermaken mijn kinderen zich uitstekend. Niks ten nadele van Utrecht, want ze zijn er succesvol mee.
-
Juist.
En ik heb geen kinderen,dus...
gr Ed.
-
Ik ben ooit, zal inmiddels zo'n 25 jaar geleden zijn, in het museum in Neurenberg geweest en vond dat toen zo'n deceptie dat ik er later nooit meer naar toe ben gegaan, ondanks dat ik later nog wel een paar keer in de stad ben geweest.
Dan zijn er twee conclusies mogelijk: het museum is enorm veranderd of onze smaken verschillen enorm. ;)
Dat laatste lijkt me sowieso niet onwaarschijnlijk, ik geloof dat ik een van de weinige hobbyisten ben die het huidige museum in Utrecht wel een enorme verbetering vindt in vergelijking met hoe het vroeger was.
Huub
-
En ik vind dat het spoorwegmuseum het ook nog eens goed doet. Of zijn we royal class al vergeten? Dat was een zeer mooie en bijzondere tentoonstelling. Ja, het blijft jammer van die 2 ingemetselde loc's, maar voor de rest is het erg mooi...
-
Utrecht is wel beter als hiervoor,maar voor 1989
vond ik het veel leuker,lekker stoffig,met norse suppoosten ;D
gr Ed.