BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: W. Dagevos op 22 July 2010, 20:29:11
-
Hallo,
Ik heb al het een en ander over FCS gevraagt.
Maar we geven niet op :P
Weet iemand wat ik allemaal nodig heb om een vrachtauto (als voorbeeld) van FCS te voorzien?
Mischien ook een plek waar het te kopen is?
Mvg Waylon
-
Alleen voertuigen geschikt voor het FCS zijn geschikt voor gebruik.
Tenzij je je model van motor en dergelijken gaat voorzien.
Losse setjes zijn mischien ook wel verkrijgbaar.
Op de treinbeurs in houten volgende maand.
Daar staat meestal een stand , die het Faller car systeem verkoopt.
Uiteen lopende sets verkrijgbaar in Ho of N
losse voertuigen verkoopt ie ook.
Als dat je te lang duurt, ga dan naar de modelspoor zaak bij jullie in de buurt.
Zij kunnen je er alles over vertellen.
http://www.miniatuura.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=3 (http://www.miniatuura.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=3)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6471.0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6471.0)
Hier vindt je jou info over het systeem.
Martin.
-
Je hebt best wat nodig ;)
- Stuurinrichting,
- Achteras,
- Motor,
- Accu,
- Relais,
- schakelaar
- ...?
Ik heb er vroeger ook naar gekeken ;)
Volgens mij verkoopt de winkel in aken dit soort spul ook, maar daar ben ik al een tijd niet meer geweest. (Ben ook even de naam kwijt :S)
-
Hier vindt je ook veel
http://home.arcor.de/infracar/
-
Binnenkort komt er op mijn site een lijst met wat je allemaal nodig hebt (zijn er druk mee bezig)
www.spoorh0.nl
Grt,
Gerard
-
Allemaal harstikke bedankt (y)
(ik ga de sites vertalen)
Want ik ken geen duits 8)
Zou erg handig zijn Gerard,
Hopelijk wel in NL ?
Mvg. Waylon
-
http://www.bau187pkw.de/index.php/language/en/XTCsid/e528d3598d52e57ffc1838c19c8b0310
englisch
Vragen, zal ik proberen te verduidelijken met de hulp van Google vertaler
-
Ja hoor, in NL!
Grt,
Gerard
-
Dit kan ook komen met een programma dat prachtige vertaling afval op
die ganze Shop seite übersetzen das wird dauern
-
(beetje laat wegens vakantie's enzo)
Bedankt voor de reacties.
Wel nog een vraag.
Waar moet ik op letten als ik een auto koop van bijvoorbeeld herpa?
Wat moet daar "anders/speciaal" aan zijn om deze om te bouwen naar FCS?
Mvg. Waylon
-
Opzich hoef je nergens op te letten.
In principe is alles om te bouwen naar FCS modellen. Zie bijvoorbeeld http://www.projectnijkerk.nl/?p=613 niet echt een standaard model zeg maar.
Een herpa model is makkelijker om te bouwen.
Gr,
Bart
-
Ik snap nog 1 ding niet.
Je hebt krijgt dus bij bijvoorbeeld een ombouwkit (motor, achteras, stuurmechanisme, enz.)
Op die achteras zit een tandwiel die naar het wormwiel van de motor gaat.
Maar, hoe krijg je de wielen van het standaard autotje op de achteras en het stuurmechanisme van de nieuwe assen zeg maar.
Dus hoe krijg ik de wielen orgineel omgezet.
Mvg. Waylon
-
Vaak zijn de wielen makkelijk van de assen los te trekken, dan kun je zo op de nieuwe as schuiven. Eventueel fixeren met een druppeltje secondenlijm en gaan.
Gr,
Bart
-
Niet zo snel Bart ;D
Vergeet vooral de originele (plastic) bandjes niet te vervangen door rubber exemplaren van Faller. Met de standaard Herpa plastic bandjes rijdt het voor geen meter ;D
Grt,
Gerard
-
En die passen altijd? of kan je die los kopen in verschillende maten?
Mvg. Waylon
-
hoi,
Je kan ze in verschillende maten kopen, maar op Herpa modellen past meestal art.nr 161720 wel.
Grt,
Gerard
-
Dat is wel zo makkelijk ja.
Gr,
Bart
-
Oke prima,
Even wachten tot de beurs in Houten.
Iemand tips waar ik heen kan voor onderdelen?
Denk dat ik begin met een vrachtauto.
Stuurmechanisme in de truck en de motor e.d. in de trailer. (kan toch he?)
Zijn er ook nog dingen die je kan gebruiken, die dus de hele klus goedkoper maken?
Bijvoorbeeld andere batterijen?
Ander stekkertje?
Ander motortje?
Weet niet, ben hier echt niet bekend in.
Mvg. Waylon
-
Waylon,
Schaf anders eerst eens een startset aan, kun je het voertuig dat erbij zit openmaken en rustig bekijken hoe een en ander in de war steekt.
Gr,
Bart
-
Kan, maar dat is duurder dan alles loskopen en zelfbouw ;D
-
Tja... goedkoper... Ik wist gewoon dat die opmerking zou komen.... Wat is bij jou goedkoop?
Denk er aan dat je als je bijvoorbeeld een goedkope accu neemt de rijtijd bijvoorbeeld veel korter is dan met een duurdere accu (met meer mAh aanwezig) en dus vaker moet opladen... De goedkope accu kan misschien minder vaak opgeladen worden dan de duurdere accu. Verliest misschien eerder zijn lading dan de duurdere... De duurdere accu's zijn misschien in kleinere afmetingen te krijgen dan de goedkopere daardoor gemakkelijker in te bouwen...
Zelfde geldt voor de motor... een goedkopere motor kan betekenen dat je minder mooier rijeigenschappen krijgt of meer stroom vraagt dan een duurdere motor... De levensduur kan ook verschillend zijn...
Goed je moet het allemaal zelf bepalen. Dus aan welke totaal prijs / kosten denk je als je zelf een auto voor FCS gaat ombouwen? Hoeveel denk je kwijt te zijn en hoeveel kost een kant en klaar model? Heb je daar al eens aan gerekend?
Startsetjes zijn meestal bedoeld om goedkoop in te stappen. Alles voor een goedkopere prijs maar je bent dan wel begonnen.... kijk maar naar de beginsets voor de treinen...
Groeten Ronald.
-
Kan, maar dat is duurder dan alles loskopen en zelfbouw ;D
Valt tegen hoor... voor een beetje zelfbouw model ben je evenveel (misschien zelfs meer) kwijt dan een standaard Faller Auto (geen
startset dan).
Motortje moet ook in de Truck, op de achteras. Als je gebruik maakt van de standaard faller motortjes (+houder) even een gat in de trailer boren waar de trailer op draait (goed vastklemmen, voorzichtig boren en klein beginnen). Niet denken dat je het ff met je handen vasthoudt, want met 13mm boren komt er aardig wat kracht op te staan!
Suc6.
Grt,
Gerard
-
Ik denk dan aan 60 - 80 euro voor onderdelen. (2e hans kan ook)
Een startset vind ik het assortiment beperkt, Niet veel wat ik gebruiken kan zeg maar.
Ik heb een trailer van roco (Fercam) Die wordt het eerste slachtoffer.
100 euro voor een voertuig met FCS vind ik nog wel oke.
Maar 120 euro voor een startset, waar een auto in zit waar ik toch niks aan heb.
Bespaart me de moeite die te slopen (y)
Mvg. Waylon
-
of een beetje op ebay.de zoeken, kan je soms leuke dingen scoren! (tijdje geleden 3 bakken vol met car system onderdelen gescoord voor de half van de nieuwprijs!)
Grt,
Gerard
-
Een startset hoeft niet duur te zijn.
Zie bijvoorbeeld eBay (http://cgi.ebay.nl/Faller-161507-H0-CarSystem-Start-Set-MB-Actros-DHL-/360286149310?cmd=ViewItem&pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item53e2ba5abe#ht_1333wt_911)
Gr,
Bart
-
Dat is dan wel gelijk een startset die ik persoonlijk nooit zou kopen ;D (metale cabine, lijkt erg goedkoop)
Grt,
Gerard
-
En daar zit alles in?
-
Daar zit een auto met aandrijving in, een oplader, geleidingsdraad, wat verf en wegaccessoires zoals reflectorpaaltjes en vangrails.
Er zit geen verlichting in de auto, die zul je er zelf in moeten knutselen als je dat wilt. Zelfde geldt voor een decoder.
Gr,
Bart
-
Ja maar met digitaal rijden is iets voor later.
Daar snap ik nog even niks van :P
Dan wel de mogelijkheid zonder PC.
Belangrijkste is dan het AntiBotssysteem.
Dat lijkt me toch wel wat ::)
Ik wacht de beurs af.
Iemand tips voor stands waar ik heen kan voor FCS?
Of gewoon wat rond sleuren en zoeken?
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse%20treinfotos%20199%20(800%20x%20600).jpg) (http://modeltreinbaan.nl/?p=355)
Stukje ombouw van een paar jaar geleden. De vrachtwagen rijdt nog steeds uitstekend. :)
Groet Jaap
-
ja, die ken ik ;)
(kom je vaak tegen op google onder Faller Car System :))
Mvg. Waylon
-
Hoi,
Pas maar op dat je er niet aan verslaafd raakt, voordat je het weet ben je met je 20e (digitale) auto bezig... ::)
Grt,
Gerard
-
Maar Gerard.
Jij maakt dan wel ook prachtige modellen.
Een site waar ik mijn ogen uitkijk.
Complimenteer tevens William ook maar. (want die ken ik niet op het forum)
Echt een lust voor het oog!
En ik blijf je Scania Topline Rotra 25m zeker volgen, prachtig model.
Maar ook hoe je te werk gaat staat mij wel aan (y)
Wel een vraagje aan jou.
Hoe de motor en het stuur wordt aangesloten is mij duidelijk.
Hoe je een decoder aansluit wordt me dan wel duidelijk.
Maar met wat laat je zeg maar de decoder luisteren als je geen PC gebruikt?
Mvg. Waylon
-
Dat is nu de gein van dit systeem... Je kan niet zonder PC werken.... je kan met behulp van software net als bij treinen de auto's laten rijden. Je hebt software nodig om de auto's niet te laten botsen, de routes te laten kiezen, stoppen, enzovoort.
-
Met MCC (wat Gerard gebruikt) heb je inderdaad perse een PC nodig.
Met dc-car (wat ik gebruik) is die PC niet noodzakelijk.
Gr,
Bart
-
Oke en heb je meer informatie voor mij over dat DC car?
Mischien kan je eens wat foto's posten,
Ben wel nieuwschierig wat dan de beperkingen zijn.
Een ding blijft me dwars.
Als ik met PC dan in dit geval zou willen beginnen.
1. Dit is mogelijk via USB dus laptop is mogelijkheid?
2. Wat is het lijstje om een geheel digitaal rijdende auto te hebben? (ervan uitgaande dat ik alleen een laptop heb, rondje rijdraad en een standaard FCS auto zonder decoder)
3. Waar vind ik een goed geformuleerde prijslijst. (die vind ik toch wel belangrijk)
Of waar moet ik aan denken aan een geheel systeem?
Als dit nog enigzins opbouwbaar, betaalbaar is zegmaar. (dus geen 500 euro ineens) is dit nog wel te bereiken (hopelijk)
Anderzijds ga ik in op het idee van Bart, dc-car.
Mvg Waylon
-
Ik zou zeggen: Begin maar met lezen: http://www.miniatuura.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=5
Hier staat alles over hoe het systeem werkt, wat je nodig hebt, een winkel met onderdelen, enz...
Een startset is al vanaf 259 euro beschikbaar...
Succes ermee!
Groeten Ronald.
-
Voor meer info over DC-Car kan ik je verwijzen naar www.miniatuura.nl of www.dc-car.de
Mocht je meer uitleg willen hebben over DC-Car, dan kun je wellicht eens contact opnemen met Jan van mniniatuura.
Standaard FCS auto's zijn digitaal niet te beinvloeden, althans niet qua verlichting e.d. Je kan natuurlijk wel de wegen digitaal gaan schakelen, maar dat werkt dan niet anders dan dat je de rijwegen voor treinen laat schakelen met bijvoorbeeld koploper.
Gr,
Bart
-
Hoi,
Op korte termijn komt een lijst beschikbaar met prijzen en onderdelen welke je nodig hebt als je net begint met het (digitale) car system.
Groet,
Gerard
-
Kan iemand eens uitleggen a.u.b.
Wat heb ik nodig om een auto aan te sturen via de pc?
Kom wel een beetje wijs uit Miniatuura.nl maar nog niet helemaal.
Heb je dan gewoon, in de auto.
Decoder, 2 naar de motor en 2 TSOP7000 ontvanger (voor het eenvoudigste van het eenvoudigste he.)
En op de pc een DC-Car PC zender met hoogvermogen IR leds bijvoorbeeld, zoals http://www.miniatuura.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=51&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=4 (http://www.miniatuura.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=51&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=4)
Of heb ik dit verkeerd?
(sorry dat ik zoveel vraag maar ik vind het best lastig te begrijpen. Maar dat vond ik eerst ook van digitaal met treinen, en nu weet je niet beter.)
Ik heb even gesnuffeld en denk/hoop dat ik het nu weet.
Winkelmandje (die ik niet ga bestellen maar als voorbeeld)
--- Voor de aansturing:
1. Bouwpakket DC-Car PC zender.
2. 5 stuks hoogvermogen IR LED 5mm.
3. Bouwpakket CV Programmer.
Dit voor de aansturing of ben ik iets vergeten?
--- Voor de decoder:
1. Decoder DC06-I-SP zonder update connector (is dit een goede decoder? of liever de : Decoder DC05-SI zonder update connector?)
2. Connector 8 polig vrouwtje 1,27 mm per 2 (waar dient deze eigelijk voor?)
--- Voor de ombouw naar FCS
1. Set lakdaad 5 kleuren
2. Accu NiMH 1,2Volt/170 mAh (is er een andere aan te raden of voldoet deze prima?)
3. Laadconnector / stekker
4. Vooras FA161725
5. Een achteras maar die hebben ze niet bij miniatuura?
6. Een motortje maar die zijn wel wat duur, volgens vele voldoet een van 10 euro prima?
Wel terugkomend op de reacties over, goedkoper niet altijd beter kwa rijduur stroomverbruik.
Klopt maar ik wil eerst eens die proberen, moch die niet voldoen kan ik nog een andere halen toch.
Alternatief : Motor FA161741
7. Banden per 10 (nummer afhankelijk van voertuig)
8. Sleper FA161731 per stuk ( hier kom ik even niet wijs uit, welke moet ik nou hebben er zijn er zoveel?
9. TSOP7000 (ALLEEN IN COMBINATIE MET DC-CAR DECODERS !!!) Klopt toch dat ik deze nodig heb om de IRleds te ontvangen?
--- Extra's
1. Rijdraad of magneetstrip, Wat is aan te raden...
2. Een oplader voor FCS (werken die op alle baterijen die Miniatuura verkoopt?)
3. een aantal SMD ledjes 0402 en 0603 (rood/wit/oranje/geel)
Maar die kan je makkelijk op ebay bestellen, meestal 50 stuks voor 2.50, en dat is dan briefbuspost (mogelijkheid)
--- ---
Klopt dit helemaal?
Of zijn er nog fouten?
Nogmaals, is hiervan veel op de beurs in Houten verkrijgbaar?
Mvg, Waylon
-
Waylon,
Wat bedoel je met de zin ecoder, 2 naar de motor en 2 TSOP7000 ontvanger (voor het eenvoudigste van het eenvoudigste he.)
Belangrijkste vraag die bij jezelf eerst duidelijk moet hebben is of je perse de PC wilt gebruiken. Voordeel van DC-Car tov MCC is dat de PC niet noodzakelijk is.
DC-Car kan zelf waarschijnlijk beter uit de voeten zonder PC.
De IR-aansturing kan op twee manieren. Of met hoogvermogen IR+TSOP of met laagvermogen IR zonder extra's.
Zelf heb ik gekozen voor de laagvermogen variant. Op de baan in wording heb ik voldoende plaats op kleine smd ir leds kwijt te raken.
De CV Programmer is niet direct noodzakelijk en kan je ook op een later tijdstip aanschaffen.
Een lijstje van wat je nodig zou hebben om te rijden met auto's die elkaar beinvloeden.
2x Decoder DC05-SI met update connector
1x Lakdraadsetje
1x Zooitje SMD leds (rood, oranje, warmwit)
1x 4 stuks IR LED 0603 bedraad
2x Foto transistoren 2 stuks bedraad
Voor het voertuig kun je een bestaand FCS model pakken en die ombouwen. Dat is zeker de eerste keer het makkelijkste.
Nogmaals, als je een startset FCS aanschaft dan heb je een heleboel zaken al die je nu anders los zou gaan aanschaffen. (Rijdraad, oplader, motortje e.d.)
Voorzover ik weet staat Jan elke keer op de beurs in Houten samen met Sigmund. Meestal linkerzaal tweede of derde rij.
Hopelijk kun je hier even mee vooruit.
Gr,
Bart
-
Ja, maar ik dat vind ik dan weer lastig, het idee met de pc ziet er niet zo gecompliceerd uit.
Die functiestenen enzo???
Ik ga het nog allemaal 1 keer lezen, maarja ik denk toch echt dat het pc wordt.
maar waarvoor is nou die update connector? op de decoder?
Is dat het zelfde als NEM voor een treindecoder ofzo?
Of is dat voor als je een CV programmer gebruikt?
Mvg.
-
Waylon,
De update connector is EN voor de CV programmer EN voor het updaten van de software.
Ik zou zeggen, neem anders eens contact op met Jan van miniatuura. Wellicht dat je met hem een afspraak kunt maken om een keer langs te komen voor wat uitleg.
Gr,
Bart
-
Ik weet niet waar je precies woont, maar bij bij De Percee, in Maastricht is veel ervaring aanwezig over het FCS. Het is een eigen ontwikkeling die heel veel lijkt op het DC-Car principe.
Verder ben je welkom in Best bij de Eindhovense Modelbouw Vereniging waar op dit moment de ontwikkelingen plaatsvinden voor een (auto)modelbaan, die autonoom moet gaan werken (dus zonder PC). De voertuigen zullen worden voorzien van DC-Car componenten. Er wordt nagedacht over een zelf ontwikkelde aandrijving en stuurinrichting enzovoort.
En zoals hierboven al meerder malen aangegeven neem contact op met Jan Heimensen (of schrijf je in voor een seminar). Jan is uiterst behulpzaam, op een beurs waar hij meestal met Siegmund aanwezig is, is er niet zo heel veel tijd om uitgebreid op alle mogelijkheden in te gaan.
-
Ja ik heb Jan eens gemaild ;D
Dank voor de hulp, fijn forum ;)
-
Oke ik begin het te snappen hoop ik.
Alleen nog steets 1 ding niet.
Terugmelding.
De pc moet weten waar welke auto is neem ik aan...
Dus hoe werkt terugmelding?
Met een hallcensor?
Graag meer uitleg.
Mvg. Waylon
-
Terug melding naar een PC kan inderdaad met een hall sensor of reed contact. Theoretisch kun je zelfs met RFID aan de slag http://www.ldt-infocenter.com/english/rfid-home_e.htm (http://www.ldt-infocenter.com/english/rfid-home_e.htm).
-
Maar dan moet je toch ook uitkijken met de OV-chipkaart? Die gebruikt namelijk ook RFID
-
Neem even de moeite om de documentatie van LDT door te lezen.... De maximale afstand is 2.5cm... dan moet je toch echt bewust je OV-Chip erbij houden... wil het überhaupt kwaad kunnen... je zal trouwens ook de juiste codering van chipkaart moeten kennen om er iets mee te kunnen...
Groeten Ronald.
-
Sterker nog Ronald: de chipkaart heeft helemaal niets te vrezen van deze toepassing, want de frequenties komen niet overeen: het Car System spul werkt op 125 kHz, en de OV-chipkaart op 13,56 MHz.
Overigens heb ik bewondering voor diegenen die dit toepassen ;) mij gaat dit voorlopig toch echt te ver.
-
maar waar plaats ik hall censors?
Hoe sluit ik ze aan?
Hoe worden ze gevoed?
En hoe geven ze commando's naar de pc?
Dus hoe werkt de detectie?
-
De hall sensoren plaats je links en/of rechts van de magneetstrip/geleidedraad net onder het wegdek. Onder het voertuig monteer je op dezelfde afstand van de middenlijn een neodymium magneet(je). Deze magneten zijn sterker dan normale magneten en kunnen daarom vrij klein zijn (conrad heeft o.a. blokmagneetjes van 3x3x3mm).
Wij hebben middels testen vastgesteld dat de afstand tussen magneet (3x3x3xmm) en hall-sensor ongeveer 6mm mag bedragen. Als je een grotere afstand wil overbruggen heb je sterkere magneten nodig.
Hall sensoren hebben in de regel drie aansluitingen, een voeding, een massa en een uitgang. De uitgang is vaak een NPN transistor die naar massa getrokken wordt. Er zijn vele soorten hall-sensoren maar vaak wordt de TLE 4905 gebruikt, dit is een uni-polaire hall-sensor en geschikt voor dit soort toepassingen. Conrad heeft ook een goedkoper exemplaar de H501, ik heb die nog niet getest, maar de specificaties zijn redelijk gelijk (op de uitgangsstroom na).
Een hall-sensor dien je dus te koppelen aan een terugmelder (niet te verwarren met een bezetmelder) en dat is geheel afhankelijk van de te gebruiken terugmelder. Als je een terugmelder kunt vinden die reageert op een naar massa "getrokken" contact kun je waarschijnlijk zonder tussenkomst van extra elektronica de boel al aan de praat krijgen.
Met een reedcontact is het allemaal iets simpeler, maar het voordeel van een hall-sensor is dat deze alleen gevoelig is in een bepaalde richting en niet vanaf de zijkant. Om een hall -sensor beter te begrijpen kun je een een Google opdracht wagen aan een datablad van bijvoorbeeld de TLE4905.
-
Oke, en een terugmelder wat is dit?
Gaat dat naar de pc om aan te geven waar de auto is?
En hoe weet je dan om welke auto het gaat?
Is een hallcensor noodzakelijk?
Waarvoor gebruik je ze dan?
Welke functies kan je eraan koppelen.
Kun je ook een Hallcensor in de auto plaatsen?
En de magneten in het wegdek.
Situatie voorbeeld.
Er komt een auto aan met 28 rijsnelheid.
En komt voor rood licht te staan.
(lampje brand rood van het stoplicht, Dus de auto moet eerst vertragen en dan stilstaan.)
De auto moet linksaf dus het knipperlicht moet geactiveert en gedeactiveert worden.
Moet dit dan allemaal via hallcensor? Of doet de IR-led dit?
Ik neem aan dat je je baan moet uittekennen op een programma en punten met commando's moet invoeren.
Is de hallcensor dan om een auto op dat punt te detecteren?
Snap de hallcensor zelf wel maar niet het doel...
Mvg, Waylon.
(PS. Jan heeft ooit gezecht. Als je pc rijdt werkt de Antibotsings systeem niet. Is dat waar?)
-
Hoi,
Ik ga even uit van MCC, DCCar ken ik inhoudelijk niet maar het zal redelijk op hetzelfde neerkomen:
In de baan leg je om de zeg 26 cm een reedcontact, bij stoplichten en kruisingen om de 10 cm. Deze reedcontacten sluit je aan op de UCCI (= hoofdbesturingsprint, zorgt tevens voor de aansturing van de auto's)
In koploper teken je je baan en maak je blokken. Elke 26cm wordt 1 "blok". Bij elk blok geef je op welk reedcontact hierbij hoort. Ook geef je op wat het volgende blok is welke Koploper kan verwachten.
Koploper "weet" nu waar welk reedcontact ligt, en bepaald nu zelf de afremvertraging en stopafstand. Je zal zien dat dit steeds beter wordt, en na een tijdje rijden ziet het er ook heel anders uit als net in het begin, Koploper moet immers elke auto "leren" kennen en precies bekijken hoe snel ze remmen en wat hun verdere gedrag is.
Ook geef je in Koploper op welk knipperlicht aangestuurd moet worden. Stel je hebt een kruising waar de auto rechts moet gaan. Voor de kruising liggen de blokken 11 en 12. Je geeft in koploper op dat het knipperlicht rechts moet aangaan in blok 12, of als je hem eerder wilt laten aangaan blok 11. Dit stel je dus in per blok, niet per auto!
Kruisingen kan je ook opgeven in Koploper, en zelfs wat welk verkeerslicht moet doen, hoelang hij groen/ geel/ rood moet zijn etc etc etc...
Test koploper anders eens een beetje uit, teken een testbaantje en maak wat blokken. Als je koploper in de testmodus zet kan je iig de basics uitproberen...
DCCar is volgens mij trouwens niet compatible met Koploper zover ik weet...
Grt,
Gerard :)
-
Oke bedankt, kom ik weer een heel stuk verder.
Dus eigelijk is het gewoon als een standaard faller actie, maar dan uitgebreider.
En als ik dan bouwstenen gebruik, is dit eigelijk precies het zelfde?
Of is de pc uitgebreider?
Mvg. Waylon
-
DC-Car is inderdaad niet compatibel met Koploper, eigenlijk is DC-Car bedacht om zonder PC te kunnen rijden. DC-Car heeft daarom het anti botsing systeem ingebouwd.
De verschillen tussen MCC en DC-Car zijn redelijk groot. MCC heeft naast de rijdraad ook nog de "antenne draden" nodig parallel aan de rijdraad/magneetstrip om informatie naar het voertuig te kunnen sturen. DC-Car maakt hiervoor gebruik van infra-rood. Beide systemen hebben hun/haar voordelen en nadelen.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je PC gestuurd wil rijden, dat lijkt mij voor een normale baan helemaal niet nodig. Sterker nog, wij zijn bezig met een "iets" groter project (200m2) en denken nog steeds niet aan computer gestuurd rijden.
-
Ja maar ik kan de systemen niet uit elkaar halen, omdat de benamingen allemaal door elkaar worden gehaalt.
Dus 1 gerichte vraag.
Wat is het makkelijkste met veel functies. (natuurlijk wat de Decoder bezit)
En wat heb ik nou allemaal nodig, want er komen steets meer dingen bij.
magneetjes en dergelijke...
Dus a.u.b. een gericht antwoord want ik snap hem niet meer :(
Mvg.
-
Waylon,
Even een gerichte vraag aan jou: Wat wil jij nu precies? Geef eens aan wat jij verwacht dat de auto's op jouw baan moeten gaan doen. Dus bijvoorbeeld: Rijden, knipperlichten aan uit, enz....
Want met de genoemde systemen kan je alles doen.... Alleen op een iets andere manier.
Misschien ligt het aan mij maar is het niet verstandiger om eens rustig te beginnen met een standaard faller-carsystem? Dat goed werkend krijgen zal nog een hele uitdaging zijn.
Groeten Ronald.
-
Waylon, ik zelf ben ook nieuw in deze wereld net zoals jij. (y)
Zoals Gerard al zei, komt er een lijst met alle benodigdheden die handig zijn voor een starter.
Ik heb namelijk alles op een rijtje gezet. (wat heb je nodig?, wat kost het?, en is het direct nodig?) ;D
Verder ben ik het wel eens met Ronald. Ga eerst voor je zelf na wat je precies wil, en ga dan gericht zoeken, en zet het op papier zodat je overzicht krijgt. ;)
Als je niet weet wat iets is of wat iets doet, zoek dan even op internet naar de werking ervan.
(ik weet dat je van de hak op de tak door de website's heen vliegt :))
Succes!
-
Nee dat doe ik niet hoor, alle website's heb ik zeker 10 uur achter elkaar doorgelezen en ik ben helemaal lam nu ;D
Wat ik wil?
Een goed werkend digitaal systeem, die niet al teveel met zich meesleept, een gerichte duidelijke informatie, en geen meningen die elkaar allemaal kruisen want er komen steets meer dingen bij. En alles wordt steets onduidelijker...
Ik heb nu MCC helemaal doorgelezen, en dit is opzicht eigelijk de voorkeur.
Digitaal, keurig uitgelegd.
Alleen, de 2 datadraden dia van de UCCI langs de FCS draad lopen. Kunnen deze vervangen worden door een of ander draadloos systeem?
Zoals DCCAR dit gebruikt? (IR led naar een ontvanger, of is dit niet mogelijk.)
Mischien domme vraag, maar ben wel nieuwschierig.
Mvg. Waylon
-
Nee dat is niet mogelijk.
-
Wat ik wil?
Een goed werkend digitaal systeem, die niet al teveel met zich meesleept, een gerichte duidelijke informatie, en geen meningen die elkaar allemaal kruisen want er komen steets meer dingen bij. En alles wordt steets onduidelijker...
Mvg. Waylon
Waarom wil je een digitaal systeem? Die vraag heb je nog niet beantwoordt...
Wat wil je met je auto's doen?
Bijvoorbeeld het anti-bots systeem: Je moet namelijk voor het Antibots-systeem minimaal al twee auto's op de baan hebben.... anders heeft het geen zin om een dure oplossing te kiezen als er maar 1 auto op de baan rijdt... Ombouwen van je bestaande faller-car kan altijd nog...
En als dingen je steeds onduidelijker worden, begin dan eenvoudig met de basis (standaard startset van faller car system). Bouw het vanaf de basis uit naar meer... Het kost nu een heleboel geld terwijl je die later misschien beter kan gebruiken voor andere leuke dingen voor bij je baan.
Groeten Ronald.
-
Omdat ik mijn baan meteen wil voorbereiden en later niet voor verassingen wil staan.
Als de wegdelen vastliggen bijvoorbeeld krijg ik er nooit meer (zonder hak of breekwerk) 2 infodraden in of reedcontacten.
Ook ken ik het faller car system wel. En ik vind er standaard niks aan.
Wat ik wil op mijn baan? wat iedereen wil, een realistisch beeld van het dagelijks verkeer.
Tuurlijk moet je 2 auto's voor anti botsing systeem.
Maar waarom wil je digitaal als je maar 1 trein hebt?
Je hebt toch niks te regelen.
Zoveel realistischer.
En uitbreiden is zo gedaan, heb je de smaak te pakken dan gaat het van een leien dakje.
Iedereen is ooit begonnen, de ene klein de ander groot.
Ik wil meteen verder met digitaal, omdat als ik dat kan verkennen en uit eindelijk helemaal weet.
dan heb ik een grote stap kunnen overslaan.
Zelf ben ik redelijk technisch aangelegd (zit niet voor niks op een technische school)
En als ik begin met een startset ben ik bijna net zo ver als alle onderdelen los, alleen kan ik me nu wat meer orieteren, en heb ik al wat informatie voor later.
Tuurlijk leuk startset! Meteen aan de slag. Klinkt logisch voor vele mensen.
Maar niet voor mij, je krijgt je set met niet meer en niet minder.
Maar ik denk voorruit. Als ik nou (pak nou) ledjes nodig heb.
Dan koop ik die wel per 50.
dan heb ik voor een paar tientjes 500 nieuwe ledjes.
Bij een startset zou die set een paar tientjes duurder zijn, omdat men daar al ledjes ingebouwd heeft, en de gebruikte materialen enzo.
Maar dat kan ik zelf ook wel, ledjes solderen draden solderen, aansluitschema's ontleden.
Zo hou ik me bezig.
En met 500 ledjes hoef ik héél lang geen ledjes meer te kopen, dus dat is een investering.
Als ik later dan een nieuwe auto wil maken, heb ik die al liggen.
Ook met bandjes. (startset zitten natuurlijk al 4 bandjes op.)
maar los heb ik 10 stuks voor een paar euro...
Hoef ik dan weer een tijdje niet te kopen.
Niet kwaliteit OF kwaliteit nee kwaliteit EN kwantiteit.
Ik wil goede spullen, maar door groot inkoop geld besparen.
Dat is een groot bedrag in het begin, maar zie het als een investering.
Hoop dat ik nu mijn punt duidelijk heb gemaakt.
Ik denk toch MCC digital ga rijden, met koploper. (omdat dit compatible is)
Ik heb nu een indicatie van wat ik nodig heb en sorry maar ik vind de site voor MCC een stuk beter uitgelegd dan het DC-Car systeem.
Mvg Waylon
Oh even vraagje.
MCC... wat verkomt dat de auto's op elkaar botsen en wel netjes kunnen "filerijden" of is dit alleen bij DC-CAR.
-
Oh even vraagje.
MCC... wat verkomt dat de auto's op elkaar botsen en wel netjes kunnen "filerijden" of is dit alleen bij DC-CAR.
Juiste afstand instellen met behulp van de reedcontacten!, en in koploper de juiste maat ingeven van de lengte van het voertuig.
Verder is de lijst met genodigden gisteravond afgerond, en zal Gerard deze snel op de website plaatsen (Spoorh0.nl (http://www.spoorh0.nl)).
In deze lijst staan allerlei links, prijzen en benodigde onderdelen wat je nodig hebt voor MCC.
-
Oke, dan is het prima.
Wordt toch eerst een proefbaantje.
Wil iemand wel kort en krachtig de verschillen tussen MCC en DCC opnoemen.
Kwa eigenschappen en functies.
Mvg. Waylon
-
Waylon,
Nee dat doe ik niet hoor, alle website's heb ik zeker 10 uur achter elkaar doorgelezen en ik ben helemaal lam nu ;D
Als je al zoveel gelezen zou hebben, dan moet je dat lijstje nu zelf wel kunnen maken.
Gr,
Bart
-
Inderdaad Bart :) Je zou het haast denken....
Maar misschien ten overvloede en alleen maar "ter leeringh en vermaeck": kijk eens op het forum van Gerard van Renkum en dan dit draadje: verschillen FSC, DC-Car en MCC (http://www.spoorh0.nl/index.php/nl/forum/20-overige-vragen-other-questions/124-verschillen-fsc-dc-car-en-mcc)
Groeten Ronald.
-
oke dan ;D
denk inderdaad dat ik dit allemaal wel weet.
Maar nog een ding.
MCC, ledjes aansluiten bijvoorbeeld 0603 SMD leds.
Hoe weet ik welke diode ik moet gebruiken?
Want die hebben dan weer geen decoder aansluitschema.
;D
Sorry dat ik lastig ben, maar ben even alles compleet aan het maken.
zodat ik dalijk eens goed kan vergelijken.
-
Diodes bij LEDs? Een LED is al een diode. Dat zou je kunnen weten, neem tenminste aan dat ze je dat ook leren op school.
... Zelf ben ik redelijk technisch aangelegd (zit niet voor niks op een technische school) ...
Aansluitschema http://www.xs4all.nl/~perlovan/docs/mccdec_handleiding2_0.pdf pagina 25
Gr,
Bart
-
;D
Ja maar geen elektrischiteit
-
maar, welke WEERSTANDEN gebruik ik op zon led? (diode) ;D
(was een serieuze vraag, heb echt geen idee? :-\)
-
Dat is zo niet te zeggen, hangt er vanaf hoeveel LEDs je aansluiten en hoeveel mA ze gebruiken.
Daarnaast is het nog afhankelijk van de uitgangsspanning van de decoder. Bij de DC-Car decoders zitten er al voorschakelweerstanden op de decoder.
Gr,
Bart
-
De door Erik genoemde lijst staan online: klik (http://www.spoorh0.nl/diversen/Kostenoverzicht Car System.pdf) (y)
Grt,
Gerard
-
Duidelijk lijstje Gerard.
Is dat lijstje wat je minimaal nodig hebt om een auto te laten rijden?
Dan heb je nog nets om afslagen e.d. te maken als ik het zo zie toch?
Gr,
Bart
-
Hoi,
Minimaal nodig idd (met uitzondering van uitbreiding wegennet)
Servo's staan er ook op: Servo Voor wissels
Grt,
Gerard
-
Duidelijk,
Dan zijn de instapkosten voor MCC dus omenabij de €270,- voor dat je een rijdende auto hebt.
Instapkosten voor DC-Car liggen dan een stuk lager, ik zal eens kijken of ik daar ook een soortgelijk lijstje voor kan maken.
Gr,
Bart
-
Ben benieuwd ;D
Grt,
Gerard
-
Instapkosten bij DC-Car is een kwestie van decoders inbouwen. Als je de set neemt voor bijvoorbeeld een bus ben je € 83,90 kwijt. Meer heb je niet nodig om te kunnen rijden met anti-botsing systeem. Daarna is het aan de fantasie van de hobbyist om uit te breiden.
-
Ja maar...
Ik snap het DCC systeem niet en het MCC systeem wel.
Eigelijk wil ik ook liever het DCC systeem.
De bouwstenen snap ik wel.
= bouwsteen met 8 kanalen en 8 verschillende (pakketten om het zo te noemen)
normale kortafstand IR led in de tafel waar je bepaald commando wilt uitvoeren.
Allemaal erg logisch en niet veel aan te snappen.
Maar PC.
= DCcar pc zender naar de PC.
Hoogvermogen IR leds boven de tafel.
En een TSOP7000 in de auto om de signalen te ontvangen.
Terugmelding gaat via Hallsensors.
Maar hoe???
Ik heb al een aantal keren gevraagt dit uit te leggen maar nog geen gericht antwoord gekregen.
Waar plaats ik ze? hoe sluit ik ze aan? Wat activeert ze (hoe monitort hij de auto's als het waren detecteerd..)
Mischien een tekeningetje??
Moeilijk te begrijpen voor een beginner hoor!
Dus graag meer gericht uitleg over dit..
-
Waarom wil je perse met de PC rijden?
-
Bij terugmelding komt het e.e.a. kijken, tenminste als je ook terugmelding van de kleinere voertuigen wil. Deze voertuigen hebben een heel klein sleper magneetje die in de meeste gevallen problemen geven met terugmelden.
Terugmelding gebruik je voor de besturing van het wegverkeer (analoog) of voor het computer gestuurt rijden (digitaal).
Houdt in uw achterhoofd dat je bij computer gestuurd rijden behoorlijk veel terugmeldpunten dient te hebben, als u tenminste enigszins realistisch wegverkeer wilt krijgen. Bij computer gestuurd rijden maakt u nagenoeg geen gebruik meer van het DC-Car Anti Botsing Systeem doordat de onderlinge afstand nooit kleiner mag zijn dan het langste voertuig (trailer?) Voor spoorbomen en verkeerslichten zullen de voertuigen nooit zo mooi en realistisch achter elkaar stoppen en optrekken als met het DC-Car systeem zonder computer sturing.
Er zijn een aantal mogelijkheden:
Faller Car Compatibel (activeren van terugmelding door de slepermagneet):
1. Reedcontact
2. Hallsensor
3. Infrarood lichtsluis
Niet Faller Car Compatibel:
4. Infrarood ontvanger die reageren op de IR zenders in de DC-Car auto's
5. Lissy van Uhlenbrock
6. Transponders van LDT
Overwegingen/ervaringen:
Ad. 1: Goedkoper reedcontacten werken onbetrouwbaar of niet bij de klein slepermagneetjes. De glazenbuis uitvoeringenzijn kwetsbaar en breken snel. De liggende en staande kunstof uitvoeringen werken onbetrouwbaar of niet bij de kleine slepermagneetjes.
Ik heb positieve ervaringen op gedaan met (vrij prijzige) super gevoelige reedcontacten. Deze geven bij de kleine slepermagneetjes met gebruik van magneetband en "zwevende" sleper een terugmelding. Inbouw is kritisch en de reedcontacten zijn kwetsbaar. naar aller waarschijnlijkheid ga ik deze gebruiken voor de DC-Car demobaan die tijdens de workshops gebruikt wordt.
Ad. 2: Inbouw is wat lastiger vanwege de extra voeding, het grootste probleem is echter het terugmelden bij de kleine slepermagneetjes, dit is onbetrouwbaar.
Ad. 3: Infrarood lichtsluisjes kunnen de werking van het systeem beïnvloeden.
Ad. 4: Dit is een hele interessante, deze mogelijkheid wordt momenteel bekeken door Claus Illchmann. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het signaal wat iedere DC-Car auto uitzend. Eventueel zou dus ook de snelheid (rijstand) en het adres van de auto uitgelezen kunnen worden.
Is niet bruikbaar voor standaard Faller car auto's (zonder Dc-Car decoder).
Ad 5 en ad. 6: Dat wordt een duur grapje.....
-
Waarom wil je perse met de PC rijden?
Dat ga je er echt niet uit krijgen Bart... Dat heb ik ook al een paar keer in dit draadje gevraagd... :)
Een duidelijk verhaal Bart over terugmelding. Trouwens hier staat veel info om eens een artikel over te schrijven... :) Volgens mij hebben we nog een gat in de encyclopedie...
Voor Waylon: Hier is ook veel informatie te vinden over DC-Car: De DC-Car Wiki (http://wiki-nl.dc-car.de/index.php?title=Hoofdpagina)
Groeten Ronald.
-
Dit is voor mij ook een laatste poging Ronald.
Vwb de ency, neem eens contact op met Jan Heimensen
Bovenstaande stuk over terugmelding is ook van hem afkomstig.
Gr,
Bart
-
Vwb de ency, neem eens contact op met Jan Heimensen
Wil je mij even zijn mailadres of forumnaam even pb'en?
Bij voorbaat dank!
Groeten Ronald.
-
info@miniatuura.nl ;)
Gr,
Bart
-
info@miniatuura.nl ;)
Gr,
Bart
Stom... Ik had het kunnen weten ;D ;D Goed we gaan er mee aan de slag :)
Groet Ronald.
-
Die had ik al gemaild, maar eenmaal reactie van gekregen maar een beetje dubbelop.
Waarom PC?
Gewoon gewaagdheid ;)
Dom? mischien...
Duur? zeker...
Mogelijkheden... zo veel meer uitgebreid.
Dat Antibotsingsysteem ziet er zo abrupt uit.
auto's sjeeze door straten en de achterligger knalt met 3 voeten op de rem als de voorligger stopt.
Ook als je geen wissels o.d. gebruikt blijven op het einde alle auto's achter de langsaamse aanrijden als een soort slinger...
Dat ziet er niet erg realistisch uit.
En dat ongeduldige bestuurder.
steets beetje dichter en vol op de rem dichter en vol op de rem.
Zo iritant :-X
Daarom PC.
Hoop dat je nu je antwoord hebt?
DC-CAR is me te moeilijk...
sorry.
Ik hou het op MCC.
Duur maar dan heb je wat.
Kwaliteit voor kwantiteit en prijs.
Zo denk ik zeker ;)
(wel heb ik nagedacht. ipv losse faller onderdelen koop ik een faller truck (die DHL van 70 euro)
Dan heb ik al een deel, leuk testbaantje maken en dan over een maandje ofzo.
Digitaal maken.
Wel ga ik de truckonderdelen ombouwen naar een anderen..
Mvg Waylon
-
Veel succes dan.
Gr,
Bart
-
Bedankt ;D
-
Laat eens weten hoe een en ander verloopt.
-
Oke, nou.
Ik heb het terugmeld systeem helemaal onder de knie.
Snapte eerst de aansluiting van flatcable niet helemaal.
maar in princiepe.
Bank 1
heeft 8 adressen
en afzonderlijke van banken, 8 drives.
iedere drive kan gecombineerd worden met 8 adressen van 1 bank.
een UCCI heeft dus 2 aansluitingen (1 met drive 0/7 en sense 0/7 (bank1))(1 met drive 0/7 en sense 8/15 (bank2))
En aan de hand van de combinatie van kabelgebruik die dus 128x uniek aangesloten kunnen worden krijgt de reedcontact een herkennings adres...
Nou dat klopt toch zo he?
Nu maandag of mischien eerder een DHL startsetje bestellen.
(ben dinsdag jarig (y) dus dat komt mooi uit ;D)
Kan ik dan een startsetje MCC kopen met een UCCI 2 decoders en 2 ledsetjes om te beginnen.
reedcontacten en die SWDEC's zelfbouw...
Best simpel als je bedenkt.
voor 5 euro heb je alle onderdelen om een SWDec zelf te maken.
(Bouwverslag? Als dat mag en er vraag naar is? wil ik dat best doen tegen die tijd.)
Mvg. Waylon
-
Ik ben echt gruwelijk :-\
Twijfel tussen MCC en DCC Functiebouwsteen ???
Ik wil even weten.
Funtiebouwsteen 1 heeft de mogelijkheid voor snelheid aan te passen.
(of 28 snelheid of 14 of 0.)
Kun je dan toch nog anders rijden? of heb je dan eigelijk maar 2 snelheden?
Stel je hebt bijvoorbeeld. 0 - 5 - 10 - 15 - 20 - 25 -28.
IS dat een mogelijkheid om in te stellen op een functiebouwsteen?
Tevens, hoe schakel je een IR led in d.m.v. een reedcontact?
Ik bedoel hoe activeer je een als je een kan onderbreken?
Tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_82.jpg)
1= rijstand 0
2= knipperlicht links
3= rijstand 14
4= rijstand 28
5= rijstand 28 ( even als voorbeeld van een lange weg)
Vraag 1:
Ik wil dat de reedcontact mijn servo laat draaien op de gewenste draaipunt (dmv een servodecoder)
Hoe kan ik dit om en om laten doen? iedere auto krijgt een magneet...
en iedere auto gaat dus zo 1 richting op.
Vraag 2:
Stel het is groen en de auto activeert de servo op rechtdoor.
Hoe kan ik nou zorgen dat IRled 1 - 2 en 3 uitstaan? maar 4 en 5 uiteraard niet.
Vraag 3:
Stel het is groen en de auto activeert de servo op lingsaf.
Hoe kan ik nou zorgen dat IRled 1 uitstaat? (uiteraard scheur je niet met 28 rijstappen de bocht om...)
Vraag 4:
Stel het wordt rood. De auto moet nu dus stoppen. en de servo staat op rechtdoor.
Hoe kan ik nou zorgen dat IRled 2 uitstaat? (uiteraard voor rechtdoor gebruik je geen knipperlicht)
En zodra het groen wordt moet de auto weer optrekken naar 14 stappen, hoe kan ik die dan activeren (die is nu niet getekend maar die zou dan naast de weg naast het stoplicht komen)
Vraag 5:
Stel het wordt rood. De auto moet nu dus stoppen. en de servo staat voor naar links.
Hoe kan ik nou zorgen dat alle IRled's aanstaan? (uiteraard rem je af van 28 naar 14 naar nul en moet in de tussentijd het knipperlicht geactiveerd worden. En zodra het groen wordt moet de auto weer optrekken naar 14 stappen, hoe kan ik die dan activeren (die is nu niet getekend maar die zou dan naast de weg naast het stoplicht komen)
Hoe kan ik dit nou realiseren op een stoplicht zoals mijn voorbeeld?
Mvg Waylon.
-
Zucht... weet je nu al wat je wilt? Dc-Car of MCC?
Gr,
Bart
-
Ik ben echt gruwelijk :-\
Twijfel tussen MCC en DCC Functiebouwsteen ???
Mvg Waylon.
Zo te lezen niet Bart.... Hij weet het gewoon nog niet... en wil wel met alles tegelijk beginnen maar wil niet de basis leren: een standaard FCS auto met rijdraad....
Groeten Ronald.
-
Jawel ik weet wel wat ik wil of MCC of DCCar functiebouwstenen.
Maar als ik DCC pak, wil ik wel zeker weten dat mijn stoplichtdingetje werkt...
Daarom vraag ik jullie om hulp...
Als dit niet gerealiseert kan worden, heb ik niks aan functiebouwstenen...
Dus nogmaals hoe kan ik dit maken?
Wat heb ik nodig daarvoor?
Ik heb trouwens wel een startset besteld...
Zoals ik al eerder vermeld heb.
Dus je kunt al niet meer zeggen dat ik niet klein ben begonnne ::)
Ik moet toch de systemen allemaal even kunnen beoordelen.
Dus iemand??[
-
Waylon,
Je had toch de keuze al gemaakt om voor MCC te gaan. Dan heb je niets aan de DC-Car functiebouwstenen.
Gr,
Bart
-
Tja das waar.
Maar ik heb nog niks gekocht.
Dus functiebouwstenen behoren nog tot de optie...
Kan ik dat stoplicht systeem met MCC behalen?
-
Antwoord 1:
Met 1 magneet kun je geen verschillende voertuigen detecteren, als dat bekend is, kun je een reedcontact of hall-sensor middels de input print aan de servo decoder een opdracht geven. Als je wel meerdere soorten voertuigen wil detecteren dan moet je creatief worden met reed contacten en/of hall sensoren. Of je wacht nog een paar maanden want dan komt er mogelijk ook nog een optie voor voertuig detectie. Dat zou je niet moeten weerhouden om alvast te starten.
Antwoord 2:
Door gebruik te maken van de servo decoder S4DCC-Car kun je naast een servo ook een relais sturen (synchroon met de servo actie). Met die schakel contacten kun je van alles bedenken.
Antwoord 3, 4 en 5:
Idem als 2
Je hebt trouwens niet zoveel IR-Leds nodig, je kan meerdere actie vanuit de functie bouwsteen koppelen middels een diode. Dus voor de kruising zet je een led met daarop de signalen stop (als verkeerslicht op rood staat), snelheid verminderen, knipperlicht aanzetten. Na de kruising weer een led met daarop de informatie knipperlicht uit, snelheid verhogen.
Wanneer de opdracht gegeven wordt om de snelheid te halveren gaat dat geleidelijk en bij snelheid verhogen ook.
De rest is een kwestie van logisch nadenken.
-
Oke, dit begint al erop te lijken alleen...
bij 3, 4 en 5
gaat het erop dat iets in het stoplicht zeg maar de IRleds moeten activeren.
(zie het zo.)
3 leds- 1 gemeenschappelijke -
3 verschillende +
naast de weg heb je alle mogelijke IR-leds met continu dataoverdracht.
Dus.
1= rijstand 0
Maar deze met rijstand 0 moet alleen aanstaan als het ware als het stoplicht rood is.
Dus je moet deze IR led kunnen koppelen met het rode ledje..
MAAR! je maakt gebruik van 2 heel verschillende stroombronnen.
Ik ben echt geen electronica man, helaas.
Dus hoe kan ik dit bereiken.
Uiteraard niet alleen met 1 - rijstand 0
maar als het rood is moet ook vertragen naar 14 rijstappen aanstaan.
en als het groen is moet eigelijk alles uit zijn.
Want dan stop je niet of rem je niet af.
Snap je?
Mvg Waylon.
-
Kan ik dat stoplicht systeem met MCC behalen?
Ja dat is met MCC te doen, net iets anders dan met het DC-Car system.
Bij het MCC systeem moet altijd de computer aan staan en regelt de software de dienstregeling. Je tekent net als bij treinen een baanplan met de wissels en seinen (verkeerslichten) via componenten als de UCCI en OM32 worden auto's, de wissels en verkeerslichten (seinen) bedient. Via reedcontacten of hallsensoren wordt een terugmelding gemaakt waardoor de software weet waar een auto rijdt of staat. Via de signaaldraden krijgt de decoder zijn opdrachten van de computer c.q software. Niets anders dan met het rijden met treinen, zelfde principe geen enkel verschil. Het enige is dat je met auto's rijdt in plaats van met treinen. Zonder de computer werkt het MCC-systeem helemaal niet.
Functie-bouwstenen voor DC-Car-systeem kunnen niet gebruikt worden in combinatie met het MCC-systeem. Het DC-Car systeem kan werken zonder PC dus daar hoef je geen PC voor te gebruiken.
Groeten Ronald.
-
Oke,
Maar ik vind het werken met de pc wel erg lastig.
Omdat ik nog nooit met Koploper o.i.d. heb gewerkt.
Ik zou niet weten hoe te beginnen.
( ik heb koploper op de pc, maar ik kom er echt niet wijs uit.)
Dus daarom liever DC-CAR Functiebouwstenen.
Ook met aansluiting makkelijk.
Maar hoe kan ik dan dat stoplichtsysteem maken?
Wat heb ik nodig en hoe sluit ik het aan...?
Mvg. Waylon
-
Die had ik al gemaild, maar eenmaal reactie van gekregen maar een beetje dubbelop.
Waarom PC? Gewoon gewaagdheid ;) Dom? mischien... Duur? zeker... Mogelijkheden... zo veel meer uitgebreid. DC-CAR is me te moeilijk...
sorry.
Ik hou het op MCC. Duur maar dan heb je wat. Kwaliteit voor kwantiteit en prijs. Zo denk ik zeker ;)
Mvg Waylon
Maar ik vind het werken met de pc wel erg lastig. Omdat ik nog nooit met Koploper o.i.d. heb gewerkt. Ik zou niet weten hoe te beginnen.
( ik heb koploper op de pc, maar ik kom er echt niet wijs uit.)
Mvg. Waylon
Ik heb trouwens wel een startset besteld...
Zoals ik al eerder vermeld heb.
Dus je kunt al niet meer zeggen dat ik niet klein ben begonnne ::)
Lekker aan het ping-pongen.... Als ik zo de opmerkingen eens achter elkaar zie... verander je nog weleens van mening... De ene keer is MCC hèt! en dan een nachtje slapen en dan is opeens DC-Car hèt! Volg nu eens het welgemeende advies op van het merendeel "oudere" en wat meer ervaren gebruikers... En doe onderschrift nu eens geen eer aan: "Ze zeggen dat ik nooit luister, Of zoiets..." en ga nu eerst lekker proberen en experimenteren met de startset. Het is al moeilijk zat om een goede weg aan te leggen waarover de auto's zonder problemen rijden. En dan over een paar jaar eens gaan nadenken over verkeerslichten, halteplaatsen, computers en andere zaken, dan ben je nog "jong" genoeg om alles te ondekken...
Goed, tot zover het welgemeende advies. maar wat voor een startset heb je dan besteld? Een standaard FCS-startset, een DC-Car-startset of een MCC-startset? Want dat zeg je niet...
Groeten Ronald.
-
wel dat heb ik al vermeld ;D
een standaard FCS set met de DHL vrachtauto (y)
Als ik dat allemaal snap, bouw ik alle onderdelen om in een Herpa model.
Nouja.
Ik ben verder nogal wisselend geweest ja.
Maar je moet zelf inzien.
Als je keuze hebt tussen 4 systemen waarvan een booster voor een besturing al uitgesloten is.
Kom je je uit om MCC pc DCC pc of DCC functiebouwsteen.
Met de pc werken vind ik heel leuk, iets wat ik vaak doe, veel doe.
Beetje ervaring met programeren.
Maar dan dowload je Koploper en BAM!
Ik zit vast...
Snap er echt niks van.
Ook vind ik de opmerking van, met MCC zal je nooit het echte file rijden het het mooie, achter elkaar stoppen en rijden behalen.
met het ABS van DCC wel.
Dat vond ik erg nuttig.
Maar genoeg gezecht.
Ik heb nog geen antwoord op mijn stoplicht vraag ::)
Kijk als hier geen (simpele of logische) oplossing voor is heeft DCC functiebouwsteen gewoonweg geen zin...
Als dit wel werkt is dit pakket super voor mij en kan ik mijn keuzen maken, uiteraard dan DCC functiebouwsteen.
Nou hopelijk krijg ik nu antwoord en is alleen een beetje duidelijk?
Dan kan ik mijn beslising maken (y)
mvg Waylon
-
niemand? :'(
-
En dan ook nog ongeduldig worden!
Je kan aan de verkeerslicht module een relais verbinden, de schakel contacten van het relais kun je gebruiken om commando's vanuit de functie bouwsteen te versturen.
Dus verkeerslicht staat op rood, ir-led geeft commando om voertuig te laten stoppen. Verkeerslicht springt op groen de auto vertrekt.
Dit is allemaal te vinden bij MiniatuurA of bij de geestelijke vader Claus Ilchmann www.modelleisenbahn-claus.de (http://www.modelleisenbahn-claus.de)
-
haha sorry hoor, moet het echt even weten (y)
bedantk ;D
wat is een geestelijke vader ? ;D
-
Koploper heeft een handleiding van tig pagina's + een beginnershandleiding, lees dat eens rustig op je gemak door (en niet na een uurtje de moed opgeven en weer een bericht posten "Ik snap het niet"
Grt,
Gerard
-
willen rennen voordat je het kruipen onder de knie hebt, indrukwekkend hoor ;)
-
SORRY MENSEN !
Ik ben toch dom he...
ik had alle pdfjes over het hoofd gezien op miniatuura ;D
SORRY!
Mvg waylon
-
Waarom zou je trouwens niet file kunnen rijden met MCC? Gaat prima, mits goed aangelegd...
Grt,
Gerard
-
tuurlijk, maar 3 kabels aanleggen word op sommige punten voor mij te complex (een zandweg van 8 cm breed voor 2 rijbanen...)
-
3 kabels? ???
-
ja toch?
je krijgt de faller rijdraad.
de 2 signaalkabels
en ook nog de reedcontacten...
4 dus eigelijk... 8)
maar wil iemand me nou aljeblieft helpen met een stoplichtschema?
Ik zit echt vast, en krijg niet echt helpende reacties. :-\
Er staat geen beschrijving van de verkeerslichten decoders en ik ben het duits aan het ontcijferen maar vind nergens waar dit aan bod komt?
-
http://www.modelleisenbahn-claus.de/ampel-decoder.htm (http://www.modelleisenbahn-claus.de/ampel-decoder.htm)
-
ah oke.
Dus ik kan gewoon een stoplichtdecoder met een 12volt relais aansluiten op een functiebouwsteen?
heeft iemand een bestelnummer voor deze relais?
Want mijn duits is net zo goed als mijn ... vul in ;D
-
Zoek zelf eens even.
Link (http://lmgtfy.com/?q=12+volt+relais+1+contact)
Gr,
Bart
-
haha leip ;D
Ja sorry hoor ik had dat over het hoofd gezien, als je 12v schakelrelais invult dan krijg je 1000000 zoekresultaten
Rel. 822E 40A 1AK gesl. 12 V DC
Afm.: (l x b x h) 26.6 x 21.4 x 21.8 mm
Fabrikantnr.: 822E-1A-S 12
Uitvoering: Gesloten
Nominale spanning: 12 V/DC
Type : 822E-1A-S 12
Contactsoort: 1 AK
Rspoel: 90 Ω
Conform RoHS: Ja
Geen idee wat ik hier mee aan moet :)
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTI6MDAwMC4wMDYwLmI3ZWRmZmM2Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MTMxNTA4MDQw====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=12V+relais&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20 (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTI6MDAwMC4wMDYwLmI3ZWRmZmM2Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MTMxNTA4MDQw====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=12V+relais&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20)
(even vraagje, hoe geef je een naam op aan een URL?)
Is dat een goede? bruikbare voor mijn doeleinde.
Zoja dan denk ik dat jullie van mij verlost zijn over dit onderwerp ;D
Ik dank u allen voor het geduld bij mijn lastig zijn.
Ik hoop niet dat een getraumatiseert is geraakt??
Nogmaals, mijn dank is enorm (y)
(ik houd jullie op de hoogte van mijn vordering, en ga dus nu DCC functiebouwsteen doen.)
-
Hallo W. Dagevos,
Wat je natuurlijk ook kan doen is je inschrijven voor de Workshop DC-Car voor a.s. zaterdag 14 Aug. bij MinituurA. Dan kun je op alle vragen een antwoord krijgen en het systeem incl. stoplichten en functiebouwsteen werkend zien.
Mvrg,
JanCar
-
helaas is er echt geen mogelijkheid om daar aanwezig te zijn :-[
-
Nou, dit draadje is eigelijk wel compleet.
Ik heb mijn keuze kunnen maken mede dankzij jullie.
Als je mijn verhaal wil volgen kan dat hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28348.0.html)
Mvg, Waylon
-
Hallo,
gister heb ik mijn nieuwe vrachtauto gekocht, en alle FCS onderdelen met succes kunnen plaatsen (y)
Nou heb ik 1 probleem.
De wielen klappen steeds om zeg maar.
Dus als je rijdt gaan de wielen helemaal naar links of rechts en schuurt hij verder over de weg met de wielen, maar de sleep blijft volgen.
De vrachtauto is extreem licht, kan dat hier aan liggen?
mvg, Waylon
-
Waylon,
De standaard Faller auto's zijn niet bepaald een hoogstaand stukje techniek. Je kan proberen om de as-druk te verhogen door er wat gewicht in te leggen (dicht bij de vooras). Je moet proefondervindelijk op het juiste gewicht komen (ongeveer 20gr).
-
Hallo,
Vraagje betreft de decoder (helaas niet veel over kunnen vinden dus sorry)
Kan je de decoder CV's instellen zonder CV-Programmer?
(bij gebruik van DC-Car)
Zoja hoe moet ik dit dan doen?
Mvg, Waylon
-
Dat kan in principe met iedere digitale centrale die DCC begrijpt. In plaats van rails sluit je dan een infrarood led aan.
-
Ja maar, een functiebouwsteen? hoe kan ik dan CV's instellen? die heeft toch geen PC aansluiting o.i.d. ?
-
Van de website die je door en door kent...
Te downloaden 1 PDF met uitleg aansluitschema DCC Centrale (http://www.miniatuura.nl/downloads/Aansluitschema%20DCC%20Centrale%20voor%20korte%20afstand%20sturing.pdf). bron: Website http://www.miniatuura.nl/ de downloadsectie die je laatst zelf ook al ontdekt had....
Groeten Ronald.
-
Ja, en als ik nou eens geen (ondersteunde) digitale centrale heb...
Wat is dan nog een optie?
-
Wacht even... waar bestuur je je treinen mee? Je rijdt toch digitaal met je treinen? Of niet? Je kan iedere DCC-centrale gebruiken die DCC kan programmeren, dat kan al met een multimaus.
-
ja? oh oke.
Ja inderdaar met de multimouse,
Maar op miniatuura stond dat die nog niet getest was, dus ik wou het niet wagen.
Ook moet ik dan mijn handleiding maar eens goed gaan lezen, want ik snap niet veel van wat er staat.
Hoofdspoor programmeer stand? WOW :-\
-
Een funktie bouwsteen hoef je niet te programmeren. Je kan de 8 uitgangen anders indelen middels dipswitches of middels een DCC centrale opdrachten laten uitvoeren.
Staat in de gebruiksaanwijzing.
-
Ik zie dat Gerwin mij voor was met het antwoord over de bouwsteen.... Nog even gekeken naar de Multimaus:
Uit de folder van MiniatuurA:
Voor de DC-Car afstandsturing is een digitale centrale nodig die het DCC
formaat gebruikt. Meer dan 135 CV's maken het mogelijk, de decoder en
daarmee het rijgedrag van het voertuig naar uw wensen aan te passen. De
programmering van CV's kan uitsluitend via hoofdspoor programmering
plaats vinden.
De volgende digitale centrales werden door DC-Car getest:
Intellibox® (Hoofdspoor programmering beschikbaar)
Lenz® (Hoofdspoor programmering beschikbaar)
PIKO Digi1® (Geen programmering mogelijk)
ROCO Multimaus® (Hoofdspoor programmering beschikbaar)
TAMS EasyContro® (Hoofdspoor programmering beschikbaar)
ESU ECoS® (Hoofdspoor programmering beschikbaar)
DiCoStation®
Zimo®
Bron: http://www.miniatuura.nl/downloads/Brochure%20dcc_0910_nl.pdf
Voor de handleiding van de multimaus in Nederlands: hier staat een link (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.01_-_Roco_Multimaus) naar de PDF
Groeten Ronald.
-
Misschien ten overvloede maar je kan een funktie bouwsteen zo gebruiken, je kan een decoder voor in de auto programmeren met bijna iedere DCC centrale. Kwestie van een weerstand, diode en een infrarood diode.
-
? Ik zij toch ook niet functiebouwsteen?
Maar goed.
Oke lokmouse moet lukken (hoop ik)
Dus dan heb ik geen CV programmer nodig toch?
Kijk eens of ik het goed heb... (zal wel niet maar toch)
Stel ik wil CV 70 – 97 instellen
CV 70 – 97 zijn de snelheden van de rijstappen.
Ten eerste hoe pak ik dit nou aan. (even in "simpele" taal uitgelegd graag)
Ook CV 17 en 18 snap ik niet helemaal hoe het uitgelegd wordt.
Als voorbeeld de berekening van adres 130:
Het adres 130 is kleiner als 256
CV17 = 0 en CV 18 = 130
CV29 = 32
Wat hebben CV17 - 18 en 29 dan te maken met 130..
Echt verwarrend als je hier geen ervaring mee hebt.
Mvg, Waylon
-
De door Erik genoemde lijst staan online: klik (http://www.spoorh0.nl/diversen/Kostenoverzicht Car System.pdf) (y)
Grt,
Gerard
Ik ben zo vrij geweest ook een lijstje te maken maar dan voor DC-Car.
Zie http://www.projectnijkerk.nl/?p=1986
Gr,
Bart
-
netjes mischien nog eens uitbreiden met electronica ::)
-
Vanwaar die rollende ogen?
En welke elektronica bedoel je?
Gr,
Bart
-
van het electronica draadje ;D
Hulp bij div weerstandne ::)
vandaar die rollende ogen en voor een beginner mischien handing om te weten?
Zoals de 1N4001 en 1N4007 diode's, weerstandjes.
Mischien met een linkje?
Ik zeg maar wat hoor ;D
-
@Bart: Een mooi lijstje. duidelijk met wat je nodig hebt. Mooi gespecificeerd met een indicatie van de prijs (y)
@Waylon: Wat al gezegd werd in het andere draadje en wat ik je al eerder geadviseerd heb: Ga naar de bieb en leen daar een boek over beginnen met elektronica. Of koop het boek Elektronica voor Dummies (http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/elektronica-voor-dummies/1001004002606599/index.html#product_overview). Dan leer je de basis van elektronica. Dit heb je echt nodig als je auto's, treinen en andere zaken wil gaan ombouwen.
Anders gaat het helemaal fout. En heb je op het laatst alleen maar dingen die half werken of helemaal niet werken.
Groeten Ronald.
-
Hallo.
Even een vraagje over de draad leggen.
Ik heb een proefbaantje gemaakt van 12mm MDF met een lijst eronder en voor een plaat van 8mm MDF waar ik eventueel elektronica op kan schroeven (printplaatjes zoals functiebouwstenen, Lichtdecoders, Servodecoders.)
Nu moet ik natuurlijk de draden aftekenen en uitfrezen.
Nou heb ik maar 1 vrachtauto en kan ik niet meten.
de buitenbocht loopt een beetje naar buiten en maakt dan de bocht:
(klik om te vergroten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41411.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41411.jpg)
De draden liggen 6cm uit elkaar, precies op 45 graden liggen de draden 9cm uit elkaar.
zoals je ziet zwenkt de buitenbocht lichtjes uit + - 1cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41421.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41421.jpg)
Nou zie je hier dat hij wel redelijk ver naar het midden gaat.
Zou het zo goed zijn? of nog 1 cm erbij of de bocht 2cm vergroten aan bijde kanten? (binnenbocht)
dan komt er op de 45graden afstand er zon 1cm bij.
Mvg, Waylon
-
Lees eens http://1op87.nl/index.php/articles/77-road-dimensions-1to87-scale (http://1op87.nl/index.php/articles/77-road-dimensions-1to87-scale) door. Dit is weliswaar voor MCC maar de geometrie is gelijk, enige waar je geen aandacht aan hoeft te schenken zijn de extra geleide draden voor MCC.
-
oke bedankt, heb hem anderhalve centimeter verruimd.
4 bochten en 2 T's.
(klik om te vergroten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41431.jpg)
(Let niet op de schuine lijnen, die zijn voor een afmeting indicatie.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41441_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41441_1.jpg)
De bocht is nog net iets ruimer.
Hoeveel kan ik het best voor een servo overlaten?
Gewoon een vierkantje uitfrezen 1mm diep?
vierkantje van 5cm op 5cm ??
Is wat ik later met een gatenzaag een gat in kan maken om een wissel in te verbergen.
-
Om de ruimte voor je wisselaandrijving te kunnen bepalen zul je eerst je wisselaandrijving moeten ontwerpen/bouwen. Er zijn meerdere methodes om dat te doen, van heel eenvoudig tot uiterst gecompliceerd.
-
ik heb hem helemaal uitgefreesd.
Ik plamuur de delen waar wissels kunnen komen niet.
Ik denk dat ik een servo onder de tafel doe, met een rond plaatje erboven op, waar dus de draad op komt.
Ziet er mischien wel redelijk uit.
Mvg, Waylon.
-
Gerwin,
Ik heb alle binnenbochten R20 gemaakt en alle buitenbochten R22...
Een sleuf van 1mm diep gefreesd met een frees van diameter 3mm.
Draad erin en met plakband afgeplakt (tijdelijk)
Vrachtauto gepakt, maar die haalt de bochten niet.
Hij komt wel door de bocht maar rijdt gewoon rechtdoor...
(in de buitenbocht dan)
Binnenbocht is nog niet gelegd.
Soms haalt hij het wel, en dan gaat hij na de bocht gewoon door met draaien.
Dus hij maakt gewoon een rondje van de draad af na iedere bocht...
Als hij het uberhoupt wel haalt..
Enige suggesties?
Mvg, Waylon
-
Dan ligt je draad waarschijnlijk te diep of het magneetje is niet sterk genoeg/staat niet goed afgesteld.
Andere optie is dat de wielen of de sleper te weinig ruimte hebben om te draaien of ergens achter blijven haken.
En wat zie je onder r20? een straal van 20cm?
Gr,
Bart
-
ja 40 diameter.
Sleper ben ik nu mee aan het spelen, evenals het gewicht.
Kan het aan het gewicht liggen)
De wielen blijven nergens hangen...
Heb ik allemaal zorgvuldig weggeslepen.
-
werkt dus echt niet........
Hij komt gewoon niet door de bocht.
Heb precies aan de regels gehouden van de door gerwin genoemde link.
De draad licht niet te diep want die is nog zichtbaar door het gips!
en daar een laagje plakband over...
Sleper helemaal recht afgesteld.
Wielen in-ge-olie-d
sleper schoongemaakt.
weg schoongemaakt.
verzwaard - verlicht.
Nope nope nope niks nada nopes.
Allemaal rechtdoor.
terwijl hij normaal op de vensterbank *oude foto's
een diameter van 31 had!
Ben ten einde raad...
-
Dan ligt het er waarschijnlijk toch aan dat je de stuurinrichting koud hebt gemonteerd.
Gr,
Bart
-
maar de plaat is toch helemaal vlak?
trouwens andersom werkt hij wel :-\
-
Als je nu nog een originele auto had, kon je het testen waarbij je bijna zeker weet dat het niet aan het voertuig ligt.
Maar jah, jij luistert nooit of zoiets ;)
Mijn auto's rijden allemaal door een straal van 10cm dus dit moet ie makkelijk kunnen.
Hoe zit het met je gewicht voorin de trekker, Dus bovenop de stuuras. (Die zonder ashouder gemonteerd is)
Groet, Oskar.
-
hij doet et ;D
waar lag het aan??
geen idee.
Zet em net nog een keer erop en nu doet ie het gewoon...
nouja zal wel goed zijn dan he?
Nog even iets.
Zetten jullie normaal op de trailer ook rubber bandjes?
Het kan trouwens ook nog aan de snelheid liggen.
Als hij langzamer door de bocht gaat, mede mogelijk gemaakt door DC-Car.
Heeft hij ook meer kans de draad te volgen.
En magneetband...
Die zal ook helpen op moeilijke plekken.
Mvg, Waylon
-
Mijn leds zijn binnen :D
Besteld bij Ledtuning .
Is het normaal dat ze altijd een aantal 2 of 4 meer geven?
52x 0805 SMD wit
52x 0805 SMD rood
26x 0603 SMD wit
26x 0603 SMD warmwit
104x 0603 SMD geel
62x 0603 SMD oranje
104x 0603 SMD rood
31x 3mm IR led
51x MF weerstand 1Kohm 0,5W
mvg, Waylon
-
Het kan trouwens ook nog aan de snelheid liggen.
Als hij langzamer door de bocht gaat, mede mogelijk gemaakt door DC-Car.
Heeft hij ook meer kans de draad te volgen.
En magneetband...
Die zal ook helpen op moeilijke plekken.
Mvg, Waylon
Waylon,
Ik had hetzelfde in de bochten en op wissels. en ik rij met magneetdraad. De oplossing was om een extra (dubbel) magneetje op de sleper te monteren (kleeft vanzelf op de bestaande magneet :-)). Het magnetisch veld wordt daardoor versterkt en de draad zal dan beter 'gevonden' worden.
Overigens is het niet handig om gewone draad en magneet draad samen (door elkaar) te gebruiken. Het is of het ene of het andere. Bij gebruik van magneetdraad kun je de sleper zwevend (boven wegdek) afstellen. Scheelt een extra sleepspoor op je wegdek. Ook hoeft je weg dan niet glad te zijn. Makkelijk voor je zandweg!
Groetjes Misha.
-
ja precies, ik gebruik die ook voor mijn zandweg.
Leuk dat je weet dat ik een zandweg heb ;D
-
Je kan/mag ook de faller rijdraad boven op de magneetband gebruiken. Er zijn mensen die vinden dat het voertuig dan stabieler rijdt omdat een magneetband 3mm breed is kan de sleper gaan zoeken. Testen bij ons op de vereniging laten dat niet zien en wij gaan in principe alles met magneetband maken.
Met een slepende sleper zou ik niet te veel magneten gebruiken, want hoe hoger de magnetische kracht hoe harder je wegdek en sleper slijt. Bij magneet band moet je de sleper zo afstellen dat deze het wegdek niet raakt. Dit heeft voor een grote baan ook veel voordelen omdat het leggen van de combinatie heel veel tijd kost.
De ideale frees voor magneetband is de 3,2mm frees van Dremel, dan kun je magneetband ook prettig verwerken in bochten. Het vastleggen van de magneetband kan met houtlijm. Gebruik bij voorkeur geen lijmsoorten die warm worden tijden het drogen, dit gaat ten koste van je magnetisme.
Het stuur probleem wat nu kennelijk is opgelost wordt meestal veroorzaakt door een lage as-druk.
Een te hoge snelheid is al helemaal "not done" en ook meteen het grootste probleem van Faller, alle auto gaan er van door als een raket. Naast dat het er niet uit ziet kost het je veel accu capaciteit. Je kan zelf bepalen of je op schaal snelheid wil rijden of, zoals wij doen, een snelheid die overeenkomt met de grote van het voertuig (wat dus neerkomt op een lagere snelheid, maar daardoor optisch wel realistischer).
Veel plezier :)
-
Dankjewel voor al je tips, ben ik een stuk verder mee gekomen.
Als ik een voertuig afstel op snelheid bv. een traktor die maar 8 van de 28 rijstappen als maximale snelheid heeft.
Voorop rijdt.
Is er dan een mogelijkheid de snellere achterliggers te laten paseren?
Of de traktor individueel ergens te kunnen laten wachten zodat de "file" langs kan rijden, of is dit erg ver gezocht en erg gecompliceerd?
Mvg, Waylon
-
Dat is inderdaad een redelijk complex iets. Ten eerste zou het voorste voertuig een signaal moeten krijgen dat een achterligger nadert. Dan zou dat voorste voertuig een signaal moeten versturen naar bijvoorbeeld een wissel decoder en een wissel om moeten laten zetten (soort bushalte).
Ik heb er dus zo geen pasklaar antwoord voor, maar zal het opschrijven en proberen uit te zoeken (tenzij iemand anders een oplossing heeft/weet).
-
Waylon,
Het is inderdaad een zeer complex iets... Ik zou eerst eens beginnen met het ombouwen van je auto naar DC-Car, je bestaande auto goed werkend krijgen, een tweede auto aanschaffen, de boel werkend gaan krijgen met DC-Car, experimenteren met antibots-systeem, eens gaan uitvogelen hoe je de wissels wil gaan maken en gaat aansturen, je wegen goed aanleggen, enz.... Er is nog genoeg uit te zoeken en werk te verzetten voordat je op zulke complexe situaties gaat storten....
Het is in ieder geval goed om te zien dat je met je baan vorderingen maakt... Doe het rustig aan wil niet te snel gaan :) Het blijft een kwestie van ontdekken en leren... En niet alles gaat in één keer goed :) ;)
Groeten Ronald.
-
Ja precies.
Je hebt gelijk maar was gewoon eens benieuwd ;)
-
Hallo.
Gister verzonden vandaag al binnen :o
Verzending van MiniatuurA.
Super service, snelle verzending, goed verpakt, top producten.
Dat is wat ik over MiniatuurA kan zeggen.
Wat zat in de doos:
3m magneetband
5 set lak draad
1 potje isolatie lak
1 DC05-SI Decoder met 2 fototransistors en 2 IR-Leds 0603
10x 0402 SMD geel
2x accu 150 mAH
1x 10 161720 banden
1x setje licht geleiders
1x snijmat A3
1x Functiebouwsteen
Even een domme vraag.
SMD's solderen moet de + aan de groene kant toch?
Soms staat er een groen [ >] pijltje op
Soms staan er 2 groene blokjes [ :] op aan een kant.
Is de punt van de pijl en de 2 blokjes hier de + ?
Mvg, Waylon
-
Je hebt toch wel een multimeter?
Dan kun je het doormeten. ;)
-
Of je soldeerd d'r gewoon 2 draadjes op en je test het met een voeding, heb je rood aan de verkeerde kant merk je het vanzelf.... :)
-
Met twee 1,5v batterijtjes in een houder, aan de plus een weerstand van 1K als voorschakelweerstand, dan kun je met de plus en de min van de batterij heel goed bepalen wanneer het ledje brand. Weet je dus ook waar de massa (kathode) op moet komen.
Beter is nog de led tester van Conrad te bestellen. (euro 8,95?)
Met een multimeter waar je geluid op hebt om sluitingen te meten kun je ook bepalen wat de plus (anode) van de led is. wanneer die piept is de rode de plus (anode).
Groetjes Misha.
-
ja klopt, ik heb nu ook de weerstanden ontvangen.
(foto volgt ;D)
Multimeter heb ik ergens liggen maar de batterij actie werkt ook.
gewoon 2,4v zonder weerstand even snel TJOEP ertegen en kijken of die 1x flikkerd.
Zolang je hem er niet langer dan 40 seconden tegenhoud brand die niet door.
SMD'd branden zoiezo niet snel door.
Solderen van 0603 is prima gelukt met een stukje dubbelzijdige tape.
En dan de anode en kathode vertinnen met een minibeetje soldeervet aan een naaldje.
Dan het draadje met een aansteker ontbloten en vertinnen.
het ledje schuin eropvast maken met de soldeerpunt boven en dan kan je het draadje er gewoon ophouden en de bout ertegen op halve Watt (is geloof ik maximaal 600W dus 300W of 200W warm zetten.
even de bout 2sec erop en klaar.
omdraaien zelfde klaar.
testen...
zo weet ik dalijk welke kant ik waar moet solderen (groenen kant is geloof ik + eigelijk nog niet op gelet ::))
maar het lukt wel aardig, ook zonder vergrootglas heb nog jonge ogen en ik eet veel wortels ;D
Mvg, Waylon.
-
Voor de mensen die een link hadden naar mijn lijstje, dat is van plaats veranderd. De nieuwe URL is http://www.projectnijkerk.nl/?page_id=1571
Gr,
Bart
-
oke,
Hoe kan ik eigelijk achterlicht en remlicht combineren?
Mvg, Waylon
-
Waylon,
Het was even zoeken, maar volgens http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=106 (http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=106) kun je de uitgangen van remlicht en achterlicht gewoon aan elkaar "knopen". Aangezien de remlicht uitgang sowieso een hogere lichtsterkte produceert dan de achterlicht uitgang zie je het verschil dus (op de decoder zitten voorschakel weerstanden die de lichtsterkte bepalen).
Je kan eventueel ook meerdere licht uitgangen combineren door gebruik te maken van diodes (bijv. 1n4148) maar dan moet je rekening houden dat je een spanningsverlies hebt van 0,7 volt.
-
hallo.
Ik heb weer ens een vraag.
Ik heb nu dus de decoder aangesloten.
Tijdelijk!
ik heb nu 1 remlicht 1 achterlamp 1 knipperlicht en 2 Fototransistoren in de cabine...
Allemaal correct aangesloten.
als ik de schakelaar aanzet gaan het knipperlicht en de achterlicht aan een seconde gaat het knipperlicht uit en blijft het achterlicht aan.
na 3 of 4 seconden gaat die ook uit?
is dit normaal?
Nou heb ik ook de functiebouwsteen met een Fleischmann lichttravo van 14V ~
En een IR led met een 1Kohm weerstand aangesloten is het normaal dat die.
middelste naar de + van de led de - van de led naar de weerstand en naar de linker uitgang van de 3.
Ik maak gebruik van switch 1 functie 4 Knipperlicht links...
Enig idee waarom die het niet doet?
Toch de IR-Leds?
Mvg, Waylon
-
Waylon,
Wat staat daarover in de handleiding die je bij het spul hebt gekregen? En heb je al een schakeling gemaakt om de decoder te kunnen programmeren?
Groeten Ronald.
-
nope, moet dat eerst dan?
ik wil ff kijken of mn lichten het doen.
Is het normaal, als ik met de camera naar de IR-Led kijk deze blauw knipperd?
ongeveer 20x snel en dan 2x langzaam in hetzelfde patroon..
Heb nu trouwens aangesloten op rijstappen 14, wederom niks
-
Het is inderdaad normaal dat als je met een camera naar een IR lichtbron kijkt dat je die dan kunt zien. Je weet nu dus dat je IR-diode licht uit straalt.
Maar voordat alles en iedereen gaat reageren willen we eerst weten welke IR-diode je gebruikt bij de functie bouwsteen. Is dat die diode die je eerder hebt besteld?
-
Ja :-\
Maar ziet mijn aansluiting er wel goed uit?
En eigelijk... welke handleiding, heb alleen een hele cd vol met duitse documenten.
(meegeleverd)
Ook staat daar in de aansluiting een 270Ohm weerstand..??
wat kan ik er nog tussen steken?
Ik heb 1Kohm 820Ohm 680Ohm
en de 4148 en 4007 Diode. :)
kan je ook iets aankrijgen zonder IR sturing?
-
1: Het is bij de DC-05 normaal dat bij het inschakelen van de voeding de knipperlichten en remlichten gaan branden.
2: IR-diode werkt, maar straalt op de verkeerde golflengte uit. Daar had ik je al voor gewaarschuwd.
3: In de CV-lijst staat precies vermeld welke functies standaard geprogrammeerd zijn. Je kan in principe al meteen gebruik maken van de decoder, zonder deze eerst te moeten programmeren.
Op de site van MiniatuurA staan de meeste documenten ook in het Nederlands, waaronder die van de functie bouwsteen. De voorschakel weerstand bepaald in principe het bereik. Omdat je hem kunt zien knipperen met je camera ga ik er van uit dat hij goed is aangesloten. Als dat niet zo zijn dan heb je of rook of helemaal niets.
En nog iets, je kan een uitgang van de functie bouwsteen ook voorzien van een gewone LED, dan weet je ook of de uitgang iets doet. Je kan het alleen niet gebruiken voor het bedienen van je DC-Car decoder.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om op een andere manier de functie van de decoder te testen.
-
Maar dan heb ik wel IR's nodig die werken uiteraard?
Of niet?
-
Ik heb mijn initiële antwoord nog aangevuld met informatie.
En ja je hebt IR-Leds nodig die geschikt zijn, maar die vond je te duur. Weet je nog?
-
tja zit nu niks anders meer op he...
Maar stel het werkt dan nog niet...
Kom ik natuurlijk maar op 1 manier achter, maar stel!
-
Op dit moment is er geen reden om te veronderstellen dat het niet zou werken.
Je moet beginnen bij de basis en zorgen dat je volgens de specificatie werkt. Als het daarna nog niet werkt kun je pas gericht gaan zoeken naar een oplossing. Nu probeer je een oplossing te forceren zodat je de verkeerd aangeschafte led's kunt gebruiken.
Je hebt inmiddels bewezen dat je functie bouwsteen een signaal produceert door het met je camera op proberen te nemen. Deze "truc" gebruiken wij zelf ook, gewoon even controleren met de camera van je GSM. Maar je kan en mag ook een gewone led gebruiken en als je, je schakeling goed uitvoert kun je die zelfs gelijktijdig gebruiken. Je kan er alleen geen DC-Car mee bedienen omdat gewone led's geen ir uitstralen (of geen noemenswaardige hoeveelheden).
-
klopt ;D
Welke heb ik dan nodig, echt perse die van Miniatuura?
of bijv. bij conrad maar dan met een andere nanometer?
-
Shoot me...
Ik denk een blauwe in een gele behuizing die groen licht uitstraalt...
Of te wel, bestel gewoon de juiste LEDs bij Miniatuura
Sterker nog, volgens mij heb je een decoder besteld en daar zitten ze bijgeleverd.
Gr,
Bart
-
Al eerder heb ik verteld welke wordt voorgeschreven en daarbij zat de SFH 409.
Als je zelf even had gezocht bij Conrad dan kom je uit op http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=154070 (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=154070). Die kosten per stuk € 0,66, vanaf 10 stuks € 0,58 en pas vanaf 100 stuks € 0,46
MiniatuurA heeft ze ook en daar kosten ze per 20 stuks € 10,00, dus dat is € 0,50 per stuk.
Dus waar het hele verhaal vandaan komt dan MiniatuurA duur is, snap ik niet. Tel ook nog even de verzendkosten, omdat je toch al wilde bestellen bij MiniatuurA had je voor de leds' geen extra verzendkosten hoeven te betalen.
Ik denk overigens dat je aan 20 stuks wel even voldoende hebt, zeker voor je proefbaan. Iedere led kan meerdere functies/voertuigen aansturen. Dus bij iedere verkeerssituatie heb je een led nodig, eventueel bij een tunnel ingang (verlichting aan) en tunnel uitgang (verlichting uit). De rest komt in later stadium pas, dan weet je wat de mogelijkheden zijn.
-
Sterker nog, volgens mij heb je een decoder besteld en daar zitten ze bijgeleverd.
Die er bij geleverd worden zijn de smd led's en ontvangers. Die Waylon nodig heeft zijn led's voor aan de functie bouwsteen en/of dcc centrale voor het bedienen van de decoder functies.
-
Gerwin,
Dat klopt, maar om te testen zou je ook een van de smd-ir-leds kunnen gebruiken.
Gr,
Bart
-
Bart,
Je hebt gelijk, dat zou inderdaad moeten/kunnen werken.
De SFH 409 is optimaal bij 950nM en de SMD led en ontvanger zijn optimaal bij 940nM. Als je de data sheets bekijkt overlappen ze elkaar heel goed (90 - 95 %).
-
klopt maar volgens Jan van Miniatuura kan het ook komen omdat de foto transistors achter glas zaten...
Ook dat de knipperlichten oplichten was volgens hem niet normaal???
Als ik IR's moet halen kan dat volgens hem voor 1,50 briefbuspost.
en tevens heb ik 0,35 euro betaald voor 1 IR.
Dus als die werkte was dat voordelig.
en heb er zelfs 1 gratig gekregen ;D
was dus ongeveer 11 euro voor 31 stuk
Maargoed.
Kan ik mn afstandsbediening van de TV wat versterken door overal in huis IR's te hangen die verbonden zijn met de afstandsbediening ;D
vinden de buren leuk ::)
Mvg, Waylon
-
Waylon,
Op http://www.modelleisenbahn-claus.de/dc-car.htm (http://www.modelleisenbahn-claus.de/dc-car.htm) staat toch heel duidelijk Das Bremslicht und die Warnblinker werden nach dem Einschalten kurz eingeschaltet.
Ik begrijp dus even niet wat Jan bedoelt. En IR-led's achter glas? Die snap ik ook even niet. Er is een duidelijk verschil in golflengte en in jouw geval overlappen die elkaar niet (jouw IR-led heeft nauwelijks "output" bij 940nM).
En je hebt een hoop geld bespaart. € 0,35 cent ten opzichte van € 0,50 is best veel als je er 1.000 tegelijk koopt. Als je meteen de juiste LED's had mee besteld met de rest van je spullen had je € 1,50 kunnen besparen. Ik vindt dit eigenlijk niet eens een discussie waard.
-
oke dan...
-
De truck is helemaal voorzien van de juiste lampjes.
(klik om te vergroten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4161_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4161_1.jpg)
Contour lampen boven op de truck.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4180_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4180_1.jpg)
2x 0805 rood (met een rood geverfd glaasje met tamiya verf) en 1x 0603 (met een oranje geverfd glaasje met tamiya verf)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4182_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4182_1.jpg)
De contour lampjes aan de zijkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4183.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4183.jpg)
nogmaals. (tevens ook oranje geverfd glaasje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4184.jpg)
Een klein deel van de bedrading.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4185.jpg)
voorbumper met knipperlicht links aan rechts warm wit links en rechts en 2 fel witte onder als mistlamp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4186_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4186_1.jpg)
binnenkant een beetje bijgezwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4188_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4188_2.jpg)
lampjes bovenop (beetje mislukt maar als ze aan zijn zie je dat bijna niet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4190_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4190_2.jpg)
binnenwerk zodat ik alleen maar een + en - overhoudt.
Schakelaar, oplaadpennetjes en batterijen zijn hieronder verwerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4191_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4191_3.jpg)
gewoon een SMD ledje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4194_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4194_2.jpg)
Alle kabels bij elkaar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4195_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4195_4.jpg)
oranje geverfde contour verlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4196_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4196_1.jpg)
voorkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4197_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4197_1.jpg)
nog een keer bovenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4198_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4198_2.jpg)
nog 1 keer achterkant.
Vanavond ga ik de decoder aansluiten..
Om te testen, en de IR'leds van mij doen het niet...
kan ik dan die 2 van bij de decoder gebruiken om te testen??
Die heeft de auto toch alleen maar nodig voor ABS neem ik aan?
Mvg, Waylon.
-
Flink bezig geweest Waylon, ben benieuwd als alles aanstaat.
Enige is dat de contourlampjes op je cabine wit horen te zijn.
Groeten,
Oscar
-
nee, dat is niet helemaal waar.
Ik ben eens ooit een nummer tegen gekomen van Reining, die wel degelijk gele contour lampen had.
Alleen had die ook een rekje bovenop met 4 gele verschijners en zijn normale lampen waren
voorzien van geel glas.
Alhoewel de meeste dit wit hebben is de mijne een speciale ;D
-
Heeeeeeel goed nieuws ;D
Jullie zaten er allemaal naast...
Hij doet het helemaal met mijn uigekozen IR-leds.
Morgen volgt een fimpje op mijn hyves.
Alles werkt:
alarmlichten, koplichten, knipperlichten, remlichten, achterlichten.
Nog aan te sluiten morgen =
cabine verlichting op uitgang 2
Contour verlichting bij de koplichten.
Mistlampen op uitgang 3
Dan is de truck compleet.
8 IR'leds werken allemaal..
alle uitgangen dus.
Contour verlichting en achterlichten ben ik nu aan het bevestigen..
Is wel al gesoldeerd.
Dus nog even geduld en hij is klaar.
Wel even een vraagje:
Welke uitgang is het meest logisch voor contour verlichting?
Aangezien mist lampen en cabine licht een eigen uitgang krijgen...
Mvg, Waylon.
-
Hallo...
Even een vraagje.
Ik heb alles correct aangesloten, en heb nog geen CV's aangepast.
Waarom gaat mijn auto zo langzaam?
motortje draait heel erg sloom.
En is het normaal dat een 1N4007 heel erg heet wordt?
Dat wordt de mijne namelijk wel...
Mvg, Waylon.