BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: knar46 op 21 July 2010, 17:04:21
-
Bestaat er een officieel NS voorschrift voor wat betreft het rangeer- en gevarensein van een Eloc?
Ik neem als voorbeeld de 1600/1700/1800.
Voor wat betreft het rangeersein, moet dit het frontsein - aan beide zijden - rechtsonder (bezien vanuit de cabine) zijn of kan dat ieder frontsein zijn?
Voor wat betreft het gevarensein meen ik te weten dat dit op 2 manieren kan:
kop(front)sein met daaronder 2 sluitseinen of
3 frontseinen plus 2 sluitseinen.
Knar46
-
Hi,
Een rangeersein word beschreven als "aan beide zeiden van het krachtvoertuig 1 witte of gele lamp" er is dus niet werkelijk voorgeschreven wat gebruikt word.
Een rangeerloc (niet radiobediend en zonder rangeerder) (bijvoorbeeld een mcn die een loc voor zijn trein zet gebruikt vaak 1 van de 2 onderste.
een radioloc gebruikt vaak de bovenste zodat deze niet recht in de gezicht schijnt dit geld ook voor rangeer loc met personeel (rangeerder en/of wagenmeester).
Op racordementen met gelijkvloerse kruisingen (autoweg) rijdt je als rangeerdeel hier wil je toch dat iedereen jou goed ziet dus kies je als loc personeel meestal 3 witte voor en achter het krachtvoertuig en als het kan rode knipper/zwaailichten.
Het gevaarsein in nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen
ook het sein van belgië (2 witte om en om knipperende lampen word in nederland toegelaten).
Gr,
-
Wordt een gevarensein overigens aan 1 zijde getoond of aan beide??
Een rangeersein volgens mij aan 2 zijdes, maar wat als er wagons aan een loc hangen... Dan lijkt mij
dat alleen de frontzijde een rangeerlicht toont??? (en dus niet de zijde die gekoppeld is aan wagons)
Bedankt vast!
-
Hoi,
mocht je er nog niet uitkomen stel je vraag eens hier: www.spoorforum.com . Ga naar de rubriek vraagt het de machinist.
Marc
-
Of het rangeer/gevarensein aan één kant of beide kanten wordt getoond is afhankelijk van de situatie.
Uiteraard worden er alleen lampen aangezet, wanneer die ook zichtbaar zijn, dus niet als er een wagon/rijtuig aan die kant gekoppeld is.
Als er wegens omstandigheden een gevarensein nodig is, kan ik mij ook voorstellen dat een machinist wat belangrijkere dingen aan zijn hoofd heeft, dan een paar honderd meter verderop achteraan de trein het gevarensein te ontsteken. Het gevarensein is met name bedoeld om tegemoetkomend spoorverkeer te waarschuwen.
Bij modern materieel zoals SLT en GTW wordt dit overigens allemaal automatisch geregeld, als de machinist bijvoorbeeld een rangeersein inschakelt in de bediende cabine, gaat achterop ook automatisch het rangeersein aan. Dit in tegenstelling het oudere materieel waaronder de 16/1700, waar iedere lamp gewoon één schakelaar heeft en in de bijbehorende cabine bediend moet worden.
-
Een gevaarsein word maar aan een zijde getoond, dit wordt tijdens de rit ontstoken om tegemoetkomend verkeer te waarschuwen. Een rangeersein word getoond aan beide zijden want het is meer dan waarschijnlijk dat eventuele, aangekoppelde wagens, niet aangekoppeld zullen blijven. Een normale gang van zaken tijdens rangeren.
Het rangeersein bestaat uit een wit of geel getoond licht. Omdat over de plaats niets bepaald is kan dit elke frontseinlamp zijn, theoretisch zou dit zelfs een wit licht van een noodseinlantaarn, getoond achter het raam, kunnen zijn.
Dolf.
-
Hoi,
Even een correctie, bij een GTW wordt het rangeersein alleen getoond in
de bediende cabine, wanneer deze uiteraard geselecteerd is.
De andere zijde toont een sluitsein.
Gr,
Robbert Jan.
-
Het gevaarsein in nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen
ook het sein van belgië (2 witte om en om knipperende lampen word in nederland toegelaten).
Gr,
Officieel zijn het de twee rode sluitlichten, aangevuld met 1 2 of 3 witte of gele lichten.
Dit omdat veel materieel voor de onderste lampen een gecombineerde schakelaar hebben, je kunt ze of wit, of rood zetten.
In dat geval is maar 1 witte lamp mogelijk.
-
Toen in Nederland nog veel buurtgoederentreinen reden en dus ook veel werd gerangeerd, werd altijd aan beide kopkanten van de loc het rangeersein (één lamp) gevoerd. Er waren tussendoor namelijk vele bewegingen als losse loc en de wagons hingen dan weer aan de ene kant van de loc, dan weer aan de andere kant of zelfs aan beide kanten. Kijk hier maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neg2507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neg2507.jpg)
Een 2400 bezig met het afstoten van de wagons uit Budel te Weert (1971). Aan de andere kant van de loc de ene kolenbak die op die dag uit Heeze was gekomen en die was achtergelaten op hetzelfde spoor (7; jawel het spoor van mijn nickname) waarop de trein uit Budel was binnengelopen.
-
Bij treinstellen kan tijdens het rangeren aan de voorkant een rangeersein getoont worden en de achterkant gewoon sluitverlichting getoond worden. De regel was dat dit mocht wanneer de trein na het rangeren in de rijrichting als trein vertrok. Dan uiteraard met drie frontseinen.
-
Bij de GTW is dit niet mogelijk, ook niet wanneer in de niet-bediende cabine de schakelaar
op rangeersein wordt gezet, het blijft een sluitsein ongeacht de stand van de schakelaar.
Echter, wanneer een GTW in de parkeerstand staat, dus geen van de beide cabine's actief
dan wordt het rangeerlicht wel aan beide kanten getoond.
Het kan dus in zekere zin verwarrend overkomen, maar één ding is zeker dat je altijd weet
wat de voorzijde van het rangeerdeel is omdat daar geen rode sluitseinen horen te branden.
(of een volledig frontsein, het blijft tenslotte mensenwerk dat omzetten van de schakelaar)
Gr.
Robbert Jan.