BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: db403 op 20 July 2010, 21:48:49
-
Hallo,,
Ik vind voorbeeldschema's waarin bv de sluitlichten via een transistor via een AUX uitgang aangestuurd wordt. Voordeel is dat met slechts 1 extra functie gerealiseerd wordt dat de sluitverlichting richtingsafhankelijk in- danwel uitgeschakeld kan worden. De schema's welke ik vind gebruiken alleen LEDs terwijl ik lampjes wil gebruiken. (Dus ipv 2 rode LEDs( incl voorschakelweerstand) is er 1 16V lampje gebruikt). Ik realiseer me dat ik per lampje een diode in serie moet zetten).
Omdat ik bang ben m'n decoder of transitor op te blazen wil ik vragen of dat zomaar kan. Als basisweerstand wilde ik 39K gebruiken.
Bedankt,
Bart
-
Zonder schema is het allemaal lastig te zeggen. Kun je die posten?
[mod] Misschien verplaatsen naar elektronica done, thnx :)
Timo
-
Ik realiseer me dat ik per lampje een diode in serie moet zetten.
Waar is die diode dan voor nodig?
Zoals Timo ook vraagt, laat eens een schema zien, dat praat makkelijker.
-
http://members.home.nl/h.f.eikelboom/elektronica.html#rood
Hier haalde ik de zschema's vandaan.
Bijgevoegd het schema hoe ik denk dat het zou moeten kunnen, ik ben er echter niet zeker van. De diodes waarover ik her had zijn inderdaad niet nodig.
Groeten,
Bart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_schema1.jpg)
-
Dat schema moet zo werken. En de basisweerstand lijkt me ook wel goed.
Let wel op de belastbaarheid van de decoder. Gloeilampjes vragen meer stroom dan leds. En bij het inschakelen in koude toestand loopt er heel even 10 keer zoveel stroom. Sommige decoders hebben een stroombewaking die heel snel ingrijpt, en dat kan als resultaat hebben dat de lampen gaan knipperen.
-
Nadeel van het schema is dat de verlichting nog niet correct is in te stellen als de trein geduwd wordt. Ik zou er zelf voor kiezen de front en sluitseinen van 1 kant via een transistor te schakelen (ipv de twee sluitseinen). Dit is dan wel de kant die je dan moet koppelen maar dan is het wel mogelijk een trein te duwen met sluitseinen.
Timo
-
Er moeten nog twee diodes met de kathode naar elk van de rode lampjes en de anode naar de collector van de BC 557.
Anders kan er door de serieschakeling van de beide rode lampjes en 1 wit lampje stroom lopen. En dus zullen de resterende seinen ( bij 1 frontsein ingeschakeld en de sluitseinen uit ) zwakjes mee oplichten.
Grtzz,
Karst, die dit ooit ook al een keer bij een DKM 2400 heeft geprobeerd...
[Edit]
Zo kan er stroom lopen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_flow.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_flow.jpg)
Zo niet meer...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_diodes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_diodes.jpg)
[/Edit]
-
bedankt voor de tips
Ik ga het direct proberen.
groeten,
Bart
-
Aha, dus toch diodes. Waarom heb ik dat niet gezien? ???
-
Hoi
Een soortgelijk iets is bij mij in gebruik m.b.v. een optocoupler.
Vooral geschikt voor loks waar een lampaansluiting aan de massa ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moc.jpg)
F0 zorgt voor licht aan/uit
F1 (2 etc) zorgt voor de cabinekant.
Mijn loks hebben dus 4 optocouplers. 2x voor F1 wit/rd, en hetzelfde voor F2.
Dit heb ik ooit bedacht toen er nog niks van functionmapping bestond.
Bart