BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: maclion op 19 July 2010, 20:54:42
-
Hoi,
Eigenlijk ben ik een herintreder, maar mijn vraag gat over het digitaliseren van een h0 locomotief ZONDER NEM steker.
Het gaat om een OUDE Roco 1100.
Daarin is te weinig ruimte om een standaard ESU LokPilot 3.0 te huisvesten.
Heeft iemand al eerder deze oude loc's gedigitaliseerd?
Ik houd me aanbevolen voor een paar praktische tips.
Vr. groet
Martin
-
Daarin is te weinig ruimte om een standaard ESU LokPilot 3.0 te huisvesten.
Kijk eens naar deze foto (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog3-7.jpg), die staat op mijn website.
Gaat weliswaar niet over digitaliseren, maar is wel een mogelijke oplossing voor het ruimteprobleem.
Ik heb daar een extra printje in gebouwd en daar was ook geen ruimte voor. Heb toen het middengedeelte van de originele print er uit gezaagd en daar het nieuwe printje in laten zakken.
Is voor jou mogelijk ook een oplossing, kwestie van een beetje passen en meten.
-
Kijk eens naar deze foto (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog3-7.jpg), ...
Bedankt voor de tip, maar direct onder de print zit een gigantische motor.
Erg veel extra inbouwdiepte win ik daar niet mee.
Ook de dakopbouw kan ik niet zonder ingreep als extra ruimte claimen, omdat de patrijspoortramen links en rechts via strips onder het dak met elkaar zijn verbonden.
Ik begin zo langzamerhand te denken dat alleen een ingrijpende H3 revisie de oplossing is.
-
De foto die Klaas toont is identiek aan jouw loc hoor (y)
Dus als het bij Klaas past, past het bij jou ook. Wat je in ieder geval moet proberen, is de decoder in het midden te plaatsen.
Dan zit je onder de verhoging in het dak en heb je wat meer ruimte.
Gr. Remco.
-
Bij mijn oude 1100 loopt het printje niet helemaal over de bak; het houdt bij de motor aansluiting op. De decoder ligt daar meteen tegenaan.
Helemaal geen gezaag en gefrees; past gewoon. Decoder is een Lopi2.
Groeten,
Ernest
-
Ook de dakopbouw kan ik niet zonder ingreep als extra ruimte claimen, omdat de patrijspoortramen links en rechts via strips onder het dak met elkaar zijn verbonden.
Oja, dat vergat ik nog te zeggen. Die dwarse strips zaten bij mij ook in de weg. En wat doe je met dingen die in de weg zitten? Die haal je uit de weg.
Ik heb die strips er dus gewoon tussenuit geknipt en de ramen met een drupje lijm op hun plaats geplakt.
-
Ok,
Dan ga ik toch maar wat 'slopen' om ruimte te maken.
Bedankt voor de ondersteuning.
-
LoPi 3 zijn ook wel kanjers van decoders (qua functionaliteit, maar ook qua formaat).
Je zou kunnen overwegen in dit geval een kleine Zimo te nemen. Bijkomend voordeel is dat het echt superieure decoders zijn voor lage snelheden. Ze zijn ook een stuk kleiner, dus waarschijnlijk voor jouw doel beter geschikt.
Gerard
-
@Klaas.
Ik had nog een vraag over het aanbrengen van het omgekeerde L=frontsein?
Want ik zag op de foto dat je op de onderste seinen ook LED's geplaatst hebt.
Welke LED's heb je hiervoor gebruikt?
Jos.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01369_1.jpg)
Ben wel nietzo'n fotograaf, maar 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Gr Hans
-
@ Hans, dat klopt, want ik heb een oudere variant, maar wel met een decoderplug, maar geen uitsparing in het chassis voor de decoder.
Ik heb de decoder dan ook onder dat koepeltje geplaatst.
Maar heb er gewoon een LoPi basic in zitten.
Dus eigenlijk is breekwerk niet eens nodig.
Voor het plaatsen van de decoder eerst het koepeltje afnemen, en de aangesloten decoder eerst door het gat in de kap naar buiten drukken, en dan pas de kap plaatsen.
Als de kap geplaatst is, dan pas de decoder met een stukje dubbelzijdige band boven op de printplaat plakken (let op dat de band de exacte grote heeft van de decoder in verband met eventuele kortsluiting)
En daarna het koepeltje terugplaatsen.
Jos.
-
Ik heb in mijn oude 1100 een kuehn 125 geplaatst onder de verhoging in het dak, hij past daar prima in.
Het kapje van de verhoging kan je lostrekken en dan zie je dat deze decoder daar als gegoten zit. Ik zou bijna zeggen dat hij er voor gemaakt is :)
Gerrit
-
Er zit of een basic in of een V3.0, maar qua afmeting maakt dat volgens mij heel weinig uit. Maar net zoals Klaas al schreef is het vast lijmen van de zijruitjes het enige wat je moet doen, verder is het appeltje eitje. Ben trouwens vergeten het fotootje klikbaar te maken. Verkeerde uploadknoppie gebruikt ;D. Weer wat geleerd.
Gr Hans
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01370_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01370_1.jpg)
Gelijk effe uittesten ;D, moet kunnen. Oudjes doen het nog best.
Gr Hans
-
Martin,
ga naar http://modelspoor.ommering.com/zelfbouw/50-digitaliseren-roco-ns-100-cat-no-4157...
waarin het digitaliseren van de roco 1100, catalogus nr. 4157a/b beschreven wordt.
Er moet wel geboord/gezaagd/gefreesd en/of gevijld worden.
Succes.
Knar46 alias Theo
-
Dat frezen en boren is nergens voor nodig.
Dat gaat zelfs gemakkelijk, je hoeft de print daar helemaal niet eens voor uit te bouwen.
Die kun je gewoon lekker laten zitten.
Jos.
-
@Klaas.
Ik had nog een vraag over het aanbrengen van het omgekeerde L=frontsein?
Want ik zag op de foto dat je op de onderste seinen ook LED's geplaatst hebt.
Welke LED's heb je hiervoor gebruikt?
Dat zijn gewone 3mm leds, net als de bovenste.
Het hele verhaal, met meer foto's, staat op deze pagina (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog3.html) van mijn website.
-
Bedankt voor alle reacties; de een lekker simpel de ander erg ingrijpend. (y)
Ik denk dat ik nog even wacht met het uitfrezen van het locgeraamte en dat ik me eerst ga richten op het "passen" van verschillende decodertypen onder het dakkapje.
Zelf heb ik nog zitten denken aan het plakken van een (geïsoleerde) N-decoder bovenop de behuizing van de draaistelkoppeling aan de motoras.
Hoewel dat uitvoerbaar lijkt, heeft het tot nadeel dat de prestaties van de loc beperkt zullen zijn door de lagere maximale motorstroom van N-decoders.
(Toegevoegd) Hoewel ik oorspronkelijk ook erg enthousiast ben geweest over de Zimo's, blijken de ESU's (in elk geval icm mijn Lenz centrale) een veel prettiger rij/regelgedrag te vertonen bij de STANDAARD instellingen; dus zo uit de verpakking. Bovendien is de functionaliteit van de ESU's de afgelopen tijd flink toegenomen, waardoor ze het goed kunnen opnemen tegen de Zimo's.
Daarnaast kan ik de ESU's dichter bij huis halen (en goedkoper) dan de Zimo's.
-
Misschien kan je ook nog gegevens halen uit deze digitalisering (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20788.msg308103.html#msg308103) van de Roco 1100. Ook bij mij zit de Zimo MX63 (tegenwoordig MX630) decoder in het midden onder het weerstandendakje.
Gerard
-
of zo iets... (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7723.msg328213.html#msg328213)
-
Dat frezen en boren is nergens voor nodig.
Dat gaat zelfs gemakkelijk, je hoeft de print daar helemaal niet eens voor uit te bouwen.
Die kun je gewoon lekker laten zitten.
Jos.
Mijn oude 1100 heeft de decoder juist wel op de uitgefreesde plek in het frame.
Lekker 'luchtgekoeld' koel. De ene decoder geeft namelijk meer warmte af dan de andere.
Kunstof (lees: de kap van de 1100) kan niet goed tegen al te warme decoders.
De ene decoder is bovendien anders gebouwd dan de andere. Dus groter, breder of hoger'.
Zoeken naar een decoder die past: dat hoeft dus met 'mijn' methode helemaal niet.
Maar smaken verschillen.
Het 'uitfresen' van het frame kan ook met een een stevige, scherpe vijl hoor!
Een beetje ellebogenvet, een muziekje erbij en daar ga je.
Groet
Jan