BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Smolderz op 04 January 2007, 22:13:16
-
Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier en ik wil graag mijn baanontwerp bespreken. Mijn baanontwerp bevat een HSL-lijn, NS lijn, verschillende bruggen, op en af ritten en een station. De baan is in schaal N en de rails die ik voornamelijk gebruik is van Kato. Er zal ook Peco worden gebruikt op de NS delen.
Baanontwerp
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout05.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout05.PNG)
De bovenste zijde is 3,70 meter. De linkerzijde is 2,20 meter.
Bovenin is het station, 3 sporen liggen naast de perrons en er kan nog 1 perron bij, die zal ik later toevoegen in mijn ontwerp. De rode lijnen zijn het HSL traject. Let op dat hierop links word gereden. De zwarte lijnen zijn voor normale treinen, de NS treinen in dit geval en deze rijden rechts. Er is te zien dat het HSL traject aan beide uiteinde onder het station verdwijnt. De HSL baan komt dan in een keerlus. Ik heb voor een keerlus gekozen omdat ik de HSL-treinen niet achteruit wil laten rijden. Ze hebben 2 koppen maar toch prefereer ik dat de motorwagen voorop rijd en als de uiteinden van de baan direct verbonden zijn moet een treinstel op 1 zijde van de baan blijven.
Er zijn verschillende bruggen, dit is te vermijden maar op deze manier ziet het er interessanter uit. Ook zijn er voor het station aan beide zijde op en af ritten van de HSL naar het NS spoor. Nu heb ik denk ik een klein probleempje. Aan de rechterzijde van de baan kan een HSL trein op ieder willekeurig stationspoor de brug over de HSL nemen en aan de linkerzijde van het traject terecht komen, daarvoor moet de HSL-trein wel eerst in tegenovergestelde richting van het NS spoor rijden. Is dit een groot probleem of niet? Ik denk van niet alleen moet er even opgepast worden bij het oversteken natuurlijk ;) Maar is het wel realistisch?
Het 5e stationsspoor (van boven naar beneden geteld) is een omloop spoor voor goederetreinen die het station vanuit de linkerkant binnen rijden. De goederetreinen vanuit de rechterkant zullen door het station moeten rijden. Dit zie ik in Tilburg vaak gebeuren want daar is sprake van ongeveer dezelfde situatie. Dus dit kan wel denk ik?
De pijl onder het station wordt een enkelspoor richting een onderhoud, reiniging en revisie station voor rollend materiaal, eigenlijk net als in Tilburg :) Dit moet ik nog uitdenken.
Dus, kan het ontwerp zo of niet? Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!
-
Ik vrees dat dubbelspoor én een HSL-baan niet realistisch zijn in h0 op deze oppervlakte. Waar wil je straks dat onderhoudsdeel kwijt? Daar is geen ruimte meer voor. Bovendien zijn de bochten te scherp om echt op hoge snelheid te rijden...
-
Het is schaal N en daarin kan het wel.
-
De boogstralen die worden gebruikt schat ik op zo'n 50 centimeter, dus in het echt een straal van 0,5m1x160=80m. Meer iets voor een sneltrambaan dan een realistische HSL. Of je dit wil is een zeer persoonlijke keuze.
Maar om even te kijken naar wat wél kan; mogelijk kun je de bogen van de HSL in tunnels verstoppen en alleen de rechte stukken zichtbaar laten. In Nederland komen tegenwoordig zat tunnels voor; Zelfs tunnels die gewoon "op de grond" worden gezet (tunnel Barendrecht).
-
@leovardia, inderdaad, had ik overheen gelezen.
Maar mijn opmerkingen blijven wel overeind, het is voor een HSL-lijn nog steeds te krap. Marc is het in ieder geval met mij eens ;)
-
@Peter, Ik heb mijn Thalys en Eurostars getest op een straal van 24,9 cm. Dit ziet er niet uit natuurlijk maar ik kreeg hem niet uit de bocht met de transformator vol open. :) Maarja het is schaal N en ik denk ook niet dat dit kan op h0.
@Marc, De boogstralen in het HSL gedeelte zijn 41,4 en 38,1 cm. Dus nog kleiner dan je had verwacht. Tevens zijn dit de ruimste sporen uit het assortiment van Kato. Ik ben het er mee eens dat ik alleen de rechte stukken zichtbaar kan laten. Dit heb ik geprobeerd en het leverde vanuit mijn oogpunt een beetje saaiuh baan op :( Ook was er hierdoor geen ruimte meer voor 2 op en af ritten van de NS naar het HSL spoor. Deze op en af ritten geven nou net die extra speelruimte. Ik wou dat ik meer ruimte had dan maakte ik een lange modulebaan maar dat zit er niet in op mijn krappe zoldertje.
Maar zoals je ook aangeeft, het is een persoonlijke keuze. Ik vind dat het best door de beugel kan, gezien de ruimte die ik kan besteden en persoonlijk vind ik het er niet zo slecht uit zien. Maar genoeg over boogstralen, kan de rest van de baan wel zo???
Ik overweeg nu om alles in de prullenbak te gooien en te kijken naar andere oplossing, bv. de baan langs de wanden van de kamer te laten lopen. Ik ga weer achter de tekentafel, Autocad in dit geval :)
-
Ik zou de hogesnelheidslijn anders laten lopen dan de gewone lijn.
eigenlijk liggen nu beide lijnen hetzelfde.
Als ik kijk in NL dan is dat toch net ff anders ;D
mvg,
Sander
-
@Sander, nou...als je de HSL bekijkt vanuit Breda richting de Moerdijkbrug dan liggen ze toch een aantal kilometers parallel naast elkaar ;)
-
Idd, vanaf de Moerdijkbrug-noordzijde tot vlak voor Breda zijn de lijnen toch echt gebundeld. Gegeven de beperking van de alom verguisde boogstralen ;D vind ik de aansluitingen tussen klassieke lijn en HSL behoorlijk natuurlijk. Overigens, wat die boogstralen betreft: je HOEFT natuurlijk niet per se gebruik te maken van Kato Unitrack voor je HSL...met flexrail in een hele flauwe boog is de zaak waarschijnlijk al realistischer. Dan hoef je alleen de uiteinden van het HSL-traject te verbergen, daar waar de krappe bogen noodzakelijk zijn. 't Kost dan wel wat HSL-rijlengte....
-
Ik heb gisterenavond een nieuw baanontwerp getekend. Ik ben het met alle kritiek eens en daarom is het ontwerp bijna volledig vernieuwd :)
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout06.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout06.PNG)
Het is dus een dogbone layout geworden. Aan de uiteinden zie je 2 keerlussen. Je ziet steeds de bovenliggende keerlus want eigenlijk ligt er nog 1'tje onder. Boven ligt de NS-keerlus boven en onder de HSL-keerlus. Deze worden volledig gecamoufleerd zodat de kleine radiussen niet zichtbaar zijn. Een viaduct voor de keurlus zal een mooie manier zijn denk ik.
De straal van de grote HSL boog is 718mm.
Het stationplatform laat ik waarschijnlijk doorlopen tot in de bochten.
Verders heb ik 1 flyover over gelaten. ;)
Wat denken jullie ervan?
-
'k zou de bochten bij het station van de gewone baan net zoals je bij de zichtbare hsl bocht hebt gedaan laten bestaan uit een grotere radius. Dit maakt het tevens mogelijk dat je mooie megebogen perrons kan maken zoals je al voorstelde.
Het alles mooiste is als je je station in z'n geheel in een boog legt!
Ik zal een kijken of ik een impressie kan bakken voor je.
m.v.g.
Mark
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGVlayout06.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGVlayout06.png)
Op het kladje hier boven klikken voor een grotere versie.
Wanneer je de rode lijn volgt voor je station kan je dus een mooi redelijk natuurgetrouw station maken. Kost je wel wat extra skills in A-CAD kan ik je uit ervaring vertellen maar goed het is de moeite waard!
De groene lijn heb ik er neergezet om aan te geven dat je die bocht een beetje kunt verruimen of je zou 'm ook kunnen wegstoppen in een tunnel of achter bebouwing.
m.v.g.
Mark
-
Goede feedback Mark :)
Extra skills in Acad? het was geen probleem hoor ;)
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout07.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout07.PNG)
Heb de groene lijn ook erin verwerkt maar op dit moment heeft de flyover die naar beneden gaat niet genoeg ruimte. De bocht moet dus ietsje minder ruim om deze meer ruimte te bieden. Of ik houd de "krappe" bocht van het vorige ontwerp of ik moet naar flextrack overstappen.
Maar verders? Het station ziet er in ieder geval spannender uit nu :D
-
Heren,
een leuke groepsdiscussie over een zeer persoonlijk onderwerp: hoe bouw ik mijn baan. uiteindelijk zal Rob zelf moeten bouwen en er elke dag :) tegenaan moeten kijken! Het is natuurlijk wel zo dat hij advies vraagt!
Daarom nog wat advies van mij: Rob, besef wel dat een station in een bocht (zoals in je laatste ontwerp, NIET in een boog, zoals getekend door Mark) problemen kan opleveren met koppelingen en perrons. Langere rijtuigen steken uit, dus je perron moet verder van het spoor liggen. Dit probleem wordt groter, naarmate je boogstraal kleiner wordt. Kortom, probeer je boog straal zo GROOT mogeljk te krijgen. Ten 2e de koppelingen: als je wilt rangeren, dus rijtuigen / goederenwagons aan- en afkoppelen, dan wordt dit een drama en een teleurstelling. Modelwagons koppelen NIET vast in de bocht, en koppelen slecht los in de bocht. Als je alleen met treinstellen (Thalys, plan V etc. ) wilt gaan rijden, geen probleem.
Mijn advies: probeer zoveel mogelijk de rode lijn van Mark te volgen, leg desnoods het station diagonaal in de kamer, staat minder stijfjes.
Succes,
Nico
-
Ik ben het helemaal eens met Nico.
Dus je bent goed opweg, maar nu heb je een recht deel in je station en een "bochtdeel" in je station, waarbij het "bochtdeel" vrij scherp is.
Probeer te denken in vloeiende lijnen en zet allereerst de railgeometrie uit je hoofd die je vast en zeker gevonden hebt in een catalogus of op internet. Maar denk dus in flexrail en vloeiende lijnen.
Het motto is: Vloeiende lijnen maken alles zo veel mooier! ;) ;D
En dat is ook moeilijker te doen in A-CAD. Maar als je wil wil ik wel een voorbeeld sturen (in ACAD 2002) van een plan dat ik gemaakt heb. Wanneer je interesse hebt laat het maar weten via een PB.
In ieder geval wederom veel succes en wanneer je vragen hebt zeker blijven stellen!
m.v.g.
Mark
-
Mijn baan is al zoveel veranderd, en op een hele positieve manier :) Jullie hebben veel meer ervaring/inzichten dan mij.
Hier een goed voorbeeld van Nico! Het koppelen en ontkoppelen heb ik dus nog helemaal niet bekeken! :o het lijkt me wel handig maar ik weet ook nog niet of dit electronisch kan? En met flextrack? Ik zal eerst een boogstraal bepalen voor het station en dan kijken of het mogelijk is en eventueel een maatregel nemen.
Sja...een straal van 70+ cm is in mijn beleving best ruim. Misschien niet ruim genoeg voor koppelen en ontkoppelen maar wel vanuit een optisch standpunt. Persoonlijk he! persoonlijk! :D
Het probleem alleen is dat ik denk ik te weinig ruimte heb om de straal nog groter te maken. Het zou natuurlijk mooi staan om 1 grote boog te hebben die op de helft overloopt in een station. Dit kan best realiseerbaar zijn met Peco rails. Probleem hier is dat ik Unitrack prefereer omdat ik daarin al wat heb geïnvesteerd :( Het is natuurlijk mogelijk om het te combineren wat ook mijn 1e idee was. Het kan prima samen met de juiste weathering.
Mark ik heb zeker interesse in je plan! Ik gebruik Autocad 2000i, misschien kan je het opslaan in een ouder formaat?
Rob
-
Zo weer een update :)
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout08.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout08.PNG)
Heb spoor 1 en 2 van het station een beetje doorgetrokken zodat een locomotief + wagon in een rechte lijn komen te staan zodat deze makkelijk te ontkoppelen is.
Er is een hele hoop veranderd bij de onderste keerlus. Door het spoor door te trekken en pas later te keren heb ik de wissel iets verder terug kunnen plaatsen zodat de HSL traject richting het station meer ruimte heeft.
De HSL treinen rijden links en deze zal dus eerst in een stevige daling terecht komen en vervolgens keert hij in een lichte stijging terug naar het oude nivo.
Het NS deel moet om de keerlus van de HSL heen om genoeg ruimte te hebben om zelf onder de HSL lus heen te kunnen.
De flyover heeft ook meer ruimte.
-
Hoi Rob,
Het wordt steeds beter. Wat volgens mij Mark en Nico proberen te zeggen met het 'vloeiende station' heb ik proberen te schetsen in onderstaand plaatje. Je loopruimte in je kamer wordt wel minder en misschien kun je achter in de hoek er niet meer bij (evt een mangat maken), maar je station krijgt een wat natuurlijkere uitstraling en ook zal koppelen waarschijnlijk makkelijker gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_topic_HSLNSbaan.jpg)
Het is maar een schets en je zult waarschijnlijk op deze manier ook moeten werken met flexrails. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken :)
succes in ieder geval met puzzelen,
Sjoerd
-
Dit komt aardig overeen met wat ik bedoelde!. Ook dat mangat is zo'n handig ervarings ding. Als je je eerste baan aanlegt denk je dat het welk meevalt, dan doe je het dus niet en heb je later spijt....
Nico
-
Hoi Rob
Dit ziet er voor mij "natuurlijk" uit. Mooi Tillig of PECO rails/wissels er in en is het is helemaal top. En natuurlijk alleen flaxrails.
Succes
P.s. foto's zijn welkom
-
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout09.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout09.PNG)
Ik moet links wel krap beginnen maar vanuit daar vloeien de stationsboogstralen vanaf 2000mm en groter naar rechts :)
-
Rob,
We gaan zeer zeker de juiste kant op!
Maar voor nog wat perfectionering hier nog wat aanvulling in tekst.
Let nog eens op de rode lijn van blz. 1
Die loopt namelijk nog vloeiender. Vloeiend betekent ook niet gebruik maken van boogstralen maar bogen laten bestaan uit een lijn die je niet aan de hand van een circel of liniaal hebt gezet.
Door het station in een nog grotere boog/vloeiende lijn te leggen kan je het deel dat aan de bovenkant van je tekening ligt ook nog gebruiken om te bollen zoals de rode lijn dat al deed.
Wat je eigenlijk echt moet doen is aan de hand van bovenstaande tips de scherpe bocht die links bij het station ligt, verwijderen.
Veel succes!
m.v.g.
Mark
-
... verweideren.
verwijden ::) of verwijderen :-|
Nico
-
De bocht verwijder je.
De vloeiende lijn komt er voor in de plaats. ;)
m.v.g.
Mark
-
Mensen, even tussendoor bedankt voor alle reacties!
Tja die scherpe bocht had ik er graag vanaf het begin niet ingezet maar ik moest wel omdat ik het anders niet redde in de beperkte ruimte. Om die scherpe bocht op te heffen moet ik de wissels van het station verder naar onderen leggen. Ik kan de bochtend linksonder in de baan ietsje verkleinen, ze liggen toch niet echt direct in het zicht want er ligt een brug met een dalende HSL baan voor. Wat ik in principe doe is het probleem verplaatsen ipv. op te lossen maar ik zie ff geen andere uitweg, het station wordt er wel beter van.
Dit ga ik in het volgende ontwerp proberen maar nu eerst ff slapen :)
-
Heb nog even geen tijd om te ontwerpen maar ik heb wat plaatjes gevonden van Waterloo International. Dit is mijn inspiratiebron voor het station.
(http://media.tiscali.co.uk/images/feeds/hutchinson/ency/0022n012.jpg)
(http://212.227.92.102/img/13725/wm/pd719046.jpg)
Het is een beetje een vreemd station :) Eerst zie je een bocht, dan is er weer een recht stukje en dan buigt hij weer.
(http://www.railway-technology.com/projects/chunnel/images/chunnel7.jpg)
Vanuit de lucht is het goed te zien. Het deel voor de eurostars is die lange slurf zeg maar :) Bij de ingang is hij gebogen en op het einde ook nog een keer om het allemaal passend te maken.
(http://www.rightclickdesigns.co.uk/avalon/jpgs/wit-air.jpg)
Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.
Waterloo lijkt een beetje op mijn oude ontwerp, gebogen - recht - gebogen zeg maar. Maar wees niet bang, ik geef het nog niet op om alles in een mooie boog te leggen hoor ;) Ik heb een nieuw idee voor de oplossing, straks weer eens Autocad'en!
Rob
-
ik ken dat met het beperktruimte zogoed mogelijk gebruiken, zijn ook nederlandse station die in een bocht liggen, alleen de vraag is welke soort bochtrails je hiervoor moet genruiken, rij met marklin c-rails, de 24130 is te scherp.
-
Het is niet uit te sluiten dat in de toekomst Eurostars van Amsterdam naar Parijs rijden. Daarom heb ik er 2 van Kato en ze zijn beide 16 delig ;) ze zijn ongeveer 2 meter lang.
Jawel, dat is wel uit te sluiten, vinden ze bij Thalys niet leuk ;D. Van Amsterdam naar Londen: mogelijk, maar op korte termijn niet waarschijnlijk. Op elk station waar dat kreng stopt moet een 'steriele' dan wel 'steriliseerbare' zone aanwezig zijn en dat is nogal duur. Bovendien zit het ding al bomvol, ATB past er niet meer bij (maar dat gaat na november wel veranderen als de Engelse klassieke beveiliging eruit gaat) en de prestaties onder 1500 volt zijn niet florissant.
Overigens zijn verreweg de meeste Eurostars twintigdelig, alleen de NoL-letjes zijn zestiendelig, maar daar zijn er maar zeven van.
Maar dit alles terzijde ;D.
-
Aan Rob,
Als je Waterloo als voorbeeld hebt moet het begrip vloeiende lijnen toch geen enkel probleem opleveren! Zelfs de overkapping is uit tal van vloeiend in elkaar overlopende boogstralen opgebouwd.
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?
En nog om even terug te komen op je wissels. Ledg die dingen dan eens waar je je ze hebben wilt en borduur er dan een vloeiende lijn omgeen zo hoef je de wissel niet op te schuiven alleen op te nemen in een vloeiende lijn!
Aan BDS 2006,
Ik neem aan dat ze van C rails geen flex variant hebben?
Het komt misschien heel lullig over maar voor baanplannen met een dergelijk niveau richting realisme hoort ook een rail soort die er in alle opzichten bij past. Helaas zijn niet alle rail soorten daarvoor geschikt.
Je zou bij het maken van je baanplan dan ook al rekening mee moeten houden wat je wilt en dus welke rail soort die wensen aan kan. En jah, dat is vaak makkelijker gezegt als gedaan als je b.v. vanaf kinds af aan een bepaalde railsoort hebt en daar alles op aangepast hebt.
Misschien kan je een draadje starten met de vraag of er overloop stukjes zijn voor C rails en een vorm van flex rails?
m.v.g.
Mark
-
Wat gaan ze eigenlijk doen met die hal als de Eurostar over enkele jaren in st. Pancras aankomt?
Nog één keer offtopic dan ;D: zie persbericht Eurostar (http://www.eurostar.com/NL/be/leisure/about_eurostar/press_release/press_archive_2006/14_11_2006_november_14_07.jsp).
-
is z'on bocht station alleen te maken met flexrails dan?
-
Het beste is van wel.
De door fabriekanten gemaakte bochten zijn eigenlijk stuk voor stuk te scherp en bovendien kan je dan enkel kiezen uit een paar radiusen. Terweil een sporenplan als Waterloo station is opgebouwd uit heel veel stuk voor stuk flauwe radiusen.
Als je dat goed wilt naboodsen kom je mijn inziens uit op flexrail.
m.v.g.
Mark
-
Standaard bogen hebben 1 vast radius. Terwijl je met flex soort overgangsboog kan maken. Hierbij heb je bij elke ce ntimeter rails een andere radius
Succes
-
Dat wilde ik zeggen Jeroen, bedankt! ;)
Soms nog best lastig om iets simpels in woorden uit te drukken :-[ ;)
m.v.g.
Mark
-
Nog even een update :)
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout10.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout10.PNG)
Ik lees de reacties morgen wel ;)
-
Klaar zou ik zeggen :) En nu bouwen maar!!!
Groeten Jeroen
-
Ziet er prachtig uit, er is alleen 1 ding. Rijden de treinen op de Hogesnelheidslijn soms links?
-
Ten zuiden van Rotterdam wordt (ook in Nederland dus) links gereden. De flyover tussen Lage Zwaluwe en Breda is hierop ingericht. De HSL-treinen gaan hier dus van rechts op de oude lijn naar links op de HSL.
-
Zo gaat ie goed, Rob! ;D
En inderdaad zoals jeroen zegt: nu maar bouwen en de plaatjes hier posten.....
Nico
-
Mooie lijnen Rob!
Netjes.
Mocht je toch een rechter station willen kan je er nog over denken om de ingang van je tunnel niet onderaan te doen meer bovenaan.
Waardoor de trein in het station na de helft rechtdoor kan en dan recht de tunnel in rijden kan. Vandaar maak je dan geen bocht naar links maar naar rechts waardoor de boog achter de schermen wel gespiegeld word in feite maar daar ziet niemand wat aan.
m.v.g.
Mark
-
Omdat een rode lijn meestal meer duidelijk maakt als 20 zinnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGVlayout10.png)
Maar goed dit is enkel een te overwegen optie. Geen noodzaak om nog meer realisme in je plan te brengen. (misschien wel fijner voor het koppelen van rijuigen)
m.v.g.
Mark
-
Hey Mark,
Dat was te overwegen maar met m'n nieuwe plan is ontkoppelen geen probleem meer ;)
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout11.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout11.PNG)
Ik was aan het kijken of het mogelijk is om de HSL lijn een klein stukje bovengronds te laten gaan, rechts van het station in die lege hoek, maar daar is niet genoeg ruimte voor op dit moment :( Misschien brengt zoiets ook juist het realisme omlaag. Het is nu al een spaghettiehoop onderin ;D
Ik zou de baan zo kunnen gaan bouwen denk ik.
-
Zeer mooi baanplan,
En met scenery (bomen, geluidsscherm etc) kan je ook al wat delen minder goed zichtbaar maken ;)
mvg,
Matthijs
-
Bedankt! ;D
Met scenery jeej, hoe mooi zou ik het kunnen maken? :D De HSL stukken worden echt overduidelijk HSL stukken, ik wil veel dingen overnemen zoals de geluidsmuren, bovenleidingsmasten (zelfbouw) en tunnels. Heb al maanden research gedaan naar die dingen :)
Als ik de HSL lijn nog ergens op een ander deel kan bezichtigen dat lijkt me dat super, het mag best een verdiepte bak zijn, dat maakt me niet uit. Misschien een stukje afleiden van Breda-Prinsenbeek? Daar is ook een lange verdiepte bak met van die dwarsbalken erover.
Het baanplan is al goed op dit moment, alles loopt mooi vloeiend. Ik wil niet te lang meer plannen want alles bij elkaar ben ik al een half jaar bezig. M'n Thalys staat hier alleen maar stof te vangen. De kriebels om te bouwen nemen maar toe! ;D
-
Weer een update, en een klein probleem...
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout12.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout12.PNG)
Heb het hele ontwerp ~20cm. moeten versmallen omdat ik geen rekening had gehouden met het schuine dak van mijn zolder. Op zich valt het allemaal wel mee. De bocht linksonder in het ontwerp is van een radius van 70 naar 55cm. gegaan om de boel passend te maken. Het "gangpad" rechts is 50cm., genoeg voor mij :)
Het ontwerp is met blauwe lijnen opgedeeld. De hele baan wordt modulair opgebouwd omdat ik deze zo over een onbekend aantal jaren makkelijk kan verplaatsen/uitbreiden op een nieuwe locatie.
Het is nu nog een kwestie van finetunen. De radiussen van het station ga ik opnieuw aanpassen want die zijn nog van het oude plan. Als alles op z'n plaats ligt kan ik de onderbouw gaan ontwerpen. Ik dacht aan een open frameconstructie met wanden van 10cm. hoog van 12mm. dik triplex.
-
Dat ziet er goed uit, een verschil van dag en nacht vergeleken het "speel"baantje van het eerste plaatje, en waarschijnlijk nog goedkoper ook i.v.m. aantal wissels e.d. (ik heb ze niet geteld).
Ik ben benieuwd naar de eerste foto's van de bouw.
m.vr.gr. Stephan.
-
Net wat Prutser al aangeeft, je maakt fantastische vooruitgang!
Ook leuk te zien dat je zelf ook doorborduurt op technieken die je pas geleden nog niet had ondekt.
Zo zag ik net dat je je HSL traject ook verbeterd hebt, en dat terweil niemand dat echt heeft aangegeven.
Kortom goed bezig, en vooral zo doorgaan!
m.v.g.
Mark
-
De laatste update:
Baanontwerp:
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout13.PNG) (http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/TGVlayout13.PNG)
Kleine aanpassingen alom, finetuning ;) De HSL is inderdaad verbeterd, hij gaat nu met een lichte bocht de tunnel in, leek me realistischer overkomen.
Heb de hoeken van de uiteinden aan de rechter kant afgesneden omdat daar de ingang is van de zolderkamer, zie de stippellijntjes. De ingang is 80 cm. breed. Zo kan het af en toe voorkomen dat ik aan de baan blijf hangen. Omdat deze uit losse delen bestaat komt er veel druk op de verbindingen te staan als je daar tegen een hoek aan ramt en dat wil ik zo dus voorkomen ;)
Morgenvroeg de onderbouw uittekenen en s'middags naar de bouwmarkt! ;D
-
Helaas, ik kwam voor gesloten deuren :( Woensdag zijn ze weer tot 21:00 open en dan doe ik opnieuw een poging. Als het allemaal binnen is dan meld ik het hier ff en dan ga ik aan het bouwen.
Zodra ik iets kan laten zien open ik een nieuw topic in "Wat zijn we aan het bouwen" met foto's ;)
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een perfecte bocht leg met flextrack met een straal van 1 meter?? ;D
-
Schuin, zodat je een verkanting krijgt ;D ;D.
-
Hoi Rob, ik volg dit draadje telkens weer met de nodige spanning, als je meer uitleg wil hebben over HSL-tunnels en geluidswerende muren, die je heel waarschijnlijk op mijn baan ook al wel zal gezien hebben dan hoor ik het wel.
Je bent goed bezig man!!! ;)
-
Wesley, schuin gaat hij zeker!! ;) Hoe schuin weet ik nog niet...ik moet de foto's en film van breda-prinsenbeek nog nader bestuderen.
Dit is een heeel erg goed voorbeeld voor de tunnelingang, ingang tunnel onder het Groene Hart. Het gaat niet super schuin, en da's wel ok zo:
(http://www.hslzuid.nl/hsl/Images/TP060706%20HSL%20BoortunnelGroeneHart003_tcm51-64604.jpg)
Jeetje! Met wat voor rotgang gaat dat omlaag??? Lijkt wel op de maximale 4%!
(http://www.hslzuid.nl/hsl/Images/TP041011%20HSL%20TUNNELDORDTSCHEKIL007_1024x685_tcm51-12352.JPG)
Erwin, bedankt ;D Met die vragen kom ik nog een keer, maar niet binnenkort, dat komt in een later stadium van de bouw ;)
Nou jongens, ik kan echt niet wachten met bouwen. Iedere avond een paar uurtjes knutselen op zolder, zo af en toe een foto plaatsen om voortgang en ideeën te bespreken. Heerlijk! Ik wil NU beginnen! ;D
-
Dat kan goed, er hoeven toch geen zware goederentreinen overheen...in Frankrijk behoren de LGV's ook tot de steilste spoorlijnen van het land. Een goed voorbeeld is de LGV Sud-Est in de streek die Morvan heet en vrij heuvelachtig is... de foto is courtesy of TGV-Web (onderdeel van http://www.railfaneurope.net (http://www.railfaneurope.net)):
(http://www.railfaneurope.net/tgv/images/pse/tgvtonnerre1.jpg)
Dit deel van de lijn staat ook bekend als de 'montagnes russes', de Franse vertaling van roller coaster.
-
Nog mooier voorbeeld van de steilheid van een Hogesnelheidslijn, de NBS Köln-Frankfurt.
(http://www.ice-fanpage.de/bilder/ice3/strecke/ice3_treffhallerbtb01gro.jpg)
Lokatie is de Hallerbachtalbrücke.
Groet Petertrein81,
-
Woah!, mooie foto's! Een Roller Coaster! haha, dat kan je wel zeggen ja! ;D
Ben vandaag naar de Praxis geweest en heb al het hout dat ik nodig heb ingeslagen, YES! Ik ben nu bek af en morgen heb ik waarschijnlijk geen tijd om er iets aan te doen maar vrijdag hoop ik het eerste frame te kunnen bouwen! Alles is op maat gezagen, ik hoef het alleen nog maar in mekaar te zetten ;D Ik vind dat de Praxis een miniatuur versie van 1 van hun vestigingen nu wel verdiend heeft op m'n baan :)
-
Je hebt het hout toch ook moeten betalen ofniet dan? :P Als je toch hebt moeten betalen zou ik het niet doen :P Alleen als hun jou geld geven om het te doen :P
Willem
-
Helaas was het hout niet echt gratis... :o Maar ze hebben 35 stukken voor me uitgezagen en dat was een megaklus (ownee!, een Praxis klus! ;D) en dat bespaard me zo ontzettend veel tijd.
Normaal laat je er een plankje doormidden zagen zodat hij in je auto past ;)
-
Rob, succes met je baan. Ik weet niet of je weet, maar Unitrack is ook verkrijgbaar bij www.kato-unitrack.com . Ik ben zojuist overgestapt op Unitrack. Ze hebben daar ook dubbelspoor met verkanting in de bochten, set V11. De railsets zijn relatief goedkoper dan losse rails. Okee het is duur, maar gezien de kwalitiet te prefereren
-
leuk baanplan, lekker ruim opgezet. Ik zou alleen voor het wissel van het normale spoor naar de hsl kijken naar een zo slank mogelijk exemplaar. In het echt zullen ze daar waarschihnlijk ook kiezen voor een wissel wat nog relatief snel bereden kan worden.
Sander