BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BAMA op 15 July 2010, 23:54:58
-
In de Alpenlanden zijn er op diverse plaatsen mogelijkheden voor de automobilsten om de auto op de trein te zetten en je vervolgens met de trein te laten vervoeren door de Alpen.
Voordeel je hoeft niet zelf door lange tunnels te rijden of over passen te rijden
De spoorweg maatschappijen hebben hiervoor een efficient systheem bedacht voor snel op en afladen
Waar om mijn verhaal
Wij hebben in Nederland geen Alpen maar wel file's
Verkeer en Waterstaat is druk bezig om ons wegennet uit te breiden en te vervolmaken. Maar hoe lang moet dit doorgaan.
Word het niet tijd om naar alternatieven te gaan zoeken. Gelukkig zijn er heel veel mensen die de trein kiezen om van A naar B te reizen. Ik wil nog wel een stap verder gaan.Waarom gaan we in Nederland niet autovervoer per trein in voeren. Veel mensen zullen hier om lachen of mij vragen of het wel goed met mij gaat, maar daar lig ik niet wakker van. De groei van het autopark blijft doorgaan.Mijn idee zal veel studie vragen naar de haalbaarheid in technische en financiele zin.Als er onder de forumleden beleidsmedewerkers van Verkeer en waterstaat en 2e kamerleden zitten hoop ik hen aan het denken te kunnen zetten
Met vriendelijke groet van een autobezitter maar ook een treinreiziger met abbonement
Bart
-
Waarom gaan we in Nederland niet autovervoer per trein in voeren.
Dat gebeurt al op beperkte schaal, het moet alleen nog wat verder uitgekristaliseerd worden:
(http://farm5.static.flickr.com/4121/4795755521_1eabd15815_z.jpg)
-
Heb je een idee op welke route dit zou werken?
De probleemstelling in Zwitserland is toch anders dan in Nederland. Daar bestaat autotransport door de tunnels omdat de route over de berg veel langer is of, met name in de winter, slecht begaanbaar.
Ik geloof niet in het idee.
-
Hooguit een Rola over de Betuweroute?
-
sh*t man bestel je een prachtige nieuwe Audi A6 Avant brand die uit kan ik weer drie maand gaan zitten wachten :(
Manuel
-
Het grootste probleem is altijd.
Mensen willen niet afhankelijk zijn van treintijden.
Ga je met de trein? Dan moet je hem ook halen!
Als je met de auto bent beslis je zelf wanneer je gaat, en geen wachttijd (mits file's)
Dat is toch de drempel voor vele.
Zo ook voor ons.
Mvg. waylon
-
Ik denk dat het nog wel aantrekkelijk te maken moet zijn, er zijn echter wel een aantal belangrijke factoren:
- Frequentie, mensen zijn niet graag afhankelijk van vaste tijden, door vaak te rijden zit je hier zo min mogelijk aan vast.
- Bereikbaarheid opstap plaatsen
- Doorstroming overige wegen op de route
Wegen waar het in mijn ogen zou kunnen werken is op een aantal trajecten langs de file knelpunten in Nederland:
A2 (Op/Afrijden bij Breukelen, Utrecht CS, Geldermalsen, Den Bosch)
A1/6 (Op/Afrijden bij Amsterdam Zuid, Almere en Amersfoort)
A12 (Oprijden bij Rotterdam Noord, Den Haag CS, Gouda, Utrecht CS, Arnhem)
A13/16 (Oprijden bij Den Haag CS, Schiedam, Rotterdam Zuid, Dordrecht, Breda)
Het mooist werkt het denk ik als je met koerswagens gaat werken, welke je op hun bestemming kan af/aan koppelen bij de doorgaande trein, hierdoor hebben de overige reizigers de minste oponthoud door op/afrijden van anderen.
-
Een file is geen bergpas maar je kunt er wel heel lang in rijden (stapvoets)
De Gotthard auto tunnel is naar mijn idee ook achterhaald
Door file's ontstaan er ook wachttijden voordat je er in mag.
Ik ben benieuwd wat de toekomst is van dergelijke tunnels zeker nu met de in aanbouwzijnde Gotthardbasistunnel
Wachttijden zullen wel blijven bestaan.Alleen wat is wachttijd.NS is al van plan op bepaalde trajecten het spoorboekje af te schaffen en er voor te zorgen dat er elke 10 minuten een trein rijd
Ik begrijp best wel dat men bedenkingen heeft tegen mijn idee. Maar dan heb ik een vraag aan die mensen.
Doe eens een voorspelling hoe het vervoer er over 100 jaar in Nederland er uit ziet
Groet Bart
-
Niet aan denken en de revolutie laten bepalen.
Zozo er is geen toekomst na 2012 ::)
Mvg, Waylon. (y)
-
Bart, het idee is leuk. Alleen:
-We leven in een individualistische maatschappij waarbij we zelf onze eigen reisstijl willen bepalen op een zo makkelijk mogelijke manier. Ik denk dat vele mensen liever in de file staan, dan naar een station gaan, daar de auto op de trein zetten en vervolgens wachten op vertrek. Toeristisch gezien zou het kunnen, maar voor woon- werkverkeer denk ik niet. De meeste mensen willen niet afhankelijk zijn en geen gedoe met overstappen. We zijn te zeer gehecht geraakt aan onze heilige koe en laten te veel het ijzeren paard links liggen.
-Nederland kent een zeer druk bezet spoorwegnet. Zou dit idee uitgevoerd worden, zou er eerst fors aan capaciteitsuitbreiding gewerkt moeten worden. Dit gaat dus de nodige centjes kosten, wat iedereen mag betalen.
-Er zal materieel besteld en gebouwd moeten worden. Prijs gaat dan aardig oplopen. En zo zijn wij Nederlanders dan ook weer, we vragen ons eerst af:,, wa kost dat?" zonder de vraag te stellen:,, Wat levert het uiteindelijk op?"
Uitgaande van de laatste vraag, valt er zekere iets moois van te maken, maar ik denk, dat het voordat het zover is, er erg veel water door het Damsterdiep gaat. ;) ( Ik ga echt niet meten hoeveel water trouwens!)
Groetjes, Gert
-
In oostenrijk is er over de Tauern een pendeldienst voor al het verkeer op relatief korte afstand . Dit heeft te maken met de wegen over de pas en in de winter de sneeuw (pas dichtgesneeuwd).
Op de lange afstand heeft de ÖBB ook treinen rijden oa vanaf Wien west en Wien sud naar oa Klagenfurt , Innsbruck en Feldkirch . (Er zijn meer plaatsen hiervoor beschikbaar , weet ze zo niet te herinneren .) Dit is meer voor personenauto's . Men komt dan uitgerust aan op de plaats van bestemming . Roco heeft op enkele van zijn 4 assige autotransporters de slogans afgedrukt . ( Één ervan is : Graz-Feldkirch-Graz Null liter Benzin . Een ander : 365 ohne Stau , Neu Salzburg-Feldkirch )
gr Jos
-
Hoi Allemaal
Idereen denkt er het zijne van
Mijn vraag blijft hoe ziet het vervoer er over 100 jaar uit.
Wie heeft zoveel toekomstvisie dat hij of zij het aandurft om een voorspelling te doen. AUB geen auto's die ook kunnen vliegen
In mijn idee gaan er auto treinen vlak naast de snelwegen rijden
De schaufeurs kunnen lekker een krantje lezen of ze zijn met hun laptop al druk aan het werk
Tussendoor kunnen ze even vriendelijk zwaaien naar de mensen in de stilstaande file op de snelweg.
De reizigers met alleen een laptop als bagage kunnen natuurlijk met de reguliere trein reizen (Internet verbinding in de trein word al ingevoerd)
MVG Bart
-
Wat wil je nu eigenlijk van ons? ::)
-
Met de hoeveelheid autos in de randstad in de spits zul je de wagons van de autotrein achter elkaar moeten zetten en wel zoveel dat er voor passagiersvervoer geen ruimte meer is. Je rijdt dan bijvoorbeeld in Utrecht de achterste wagon op, rijdt door de hele trein heen en je rijdt er op Amsterdam CS weer vanaf...
Volgens mij verplaats je dan het file probleem.
Spoorverdubbeling, hoor ik je zeggen? Da's geld op een andere manier besteden, in plaats van wegen dan maar spoor aanleggen?
Bijna alle "oplossingen" zijn geen oplossingen maar gevallen van symptoombestrijding. Je moet niet de gevolgen (vervoersproblemen) aanpakken, maar de onderliggende oorzaken (te veel vervoersbehoefte).
Ik zeg THUISWERKEN, GESPREIDE WERKTIJDEN, vergaderen via SKYPE o.i.d. Niet die belachelijke samengeknepen billen mentaliteit van "ik wil dat je op kantoor bent zodat ik je in de gaten kan houden", maar vertrouwen in je medewerkers. Reken ze maar af op resultaat, niet op inspanning.
Ik heb jarenlang file gereden toen ik nog in loondienst bij een detacheringsbureau werkte, mede omdat men vond dat je veertig uur per week bij de klant op de werkvloer moest doorbrengen. Belachelijk gewoon, je bent echt veel effectiever wanneer je thuis kunt werken. Iedereen die ik spreek zegt hetzelfde: thuis verzet ik anderhalf tot twee maal zoveel werk als op de zaak.
Je vroeg om een toekomst visie op vervoer, ik zeg: geen (interlokaal) vervoer. Werk thuis! Of op zijn hoogst in je eigen dorp of stad!
Gerard
-
Hoi allemaal
Prachtige en goede reactie van Gerard
Mijn vraag blijft open staan
Hoe ziet het vervoer er over 100 jaar uit.
Hier nog even een paar cijfers uit het nieuws van vandaag
Wachttijd voor de Tauern auto tunnel in Oostenrijk 6 uur
Wachttijd voor de Gotthard auto tunnel 4 uur
In Frankrijk 450 km file op de routes naar het Zuiden
En in Duitsland liep de temperatuur in de ICE op naar 50ºc
Groet
Bart
-
Hoi allemaal
Prachtige en goede reactie van Gerard
Mijn vraag blijft open staan
Hoe ziet het vervoer er over 100 jaar uit.
Hier nog even een paar cijfers uit het nieuws van vandaag
Wachttijd voor de Tauern auto tunnel in Oostenrijk 6 uur
Wachttijd voor de Gotthard auto tunnel 4 uur
In Frankrijk 450 km file op de routes naar het Zuiden
En in Duitsland liep de temperatuur in de ICE op naar 50ºc
Groet
Bart
Dank je Bart,
De cijfers die je noemt zijn - en dat realiseer je je hopelijk zelf ook - absoluut niet representatief. Ik hoop dat dit in jouw hoofd nog iets te maken heeft met het onderwerp, ik kan de link met het vervoer in 2110 althans niet leggen, jij wel?
Gerard
-
In 2110 bestaan er geen auto's meer, ook geen treinen. Nl is wat kleiner geworden. Amersfoort is onze bekendste badplaats, Arnhem de hoofdstad. Alles onder Venlo hoort bij Belgie. Er wonen in NL nog maar 4 miljoen mensen en ze wonen en werken in 4 centra en spreken iets wat lijkt op duits.
Verder is dit een onzin topic mede ook door mijn bijdrage. ;D
Gr, Ben.
-
Amersfoort is onze bekendste badplaats
Gelukkig, heb altijd aan het strand willen wonen ;D
Gr. Remco.
-
Zit ik op doodspoor?
Ik hoop dat de treinen wel blijven rijden. Dat Amersfoort met het steigen van de zeespiegel aan zee komt te liggen had ik al eerder gehoord. Ik wens wel dat alle mensen ten westen van Amersfoort op tijd kunnen vluchten en op het droge kunnen komen.
Zijn de filecijfers in Frankrijk representatief? Nee voor ons Nederlanders hebben we er maar een keer per jaar mee te maken.
De files in Nederland zijn wel dagelijkse kost,
Dat veel mensen thuis kunnen werken klopt Maar niet allen kunnen dat. Ik denk maar aan de technische beroepen.
Het vervangen van een kapotte toiletstortbak zal toch terplaatse moeten gebeuren
De gebouwen waar in wij werken en de woningen waar in wij wonen zullen toch ook terplaatse gebouwd moeten worden.
Mijn idee over het vervoer per spoor laat ik niet los.
Voor nu laat ik het er even bij
Groet Bart
-
De files in Nederland zijn wel dagelijkse kost,
Dat veel mensen thuis kunnen werken klopt Maar niet allen kunnen dat. Ik denk maar aan de technische beroepen.
Het vervangen van een kapotte toiletstortbak zal toch terplaatse moeten gebeuren
De gebouwen waar in wij werken en de woningen waar in wij wonen zullen toch ook terplaatse gebouwd moeten worden.
Dat de files dagelijkse kost zijn klopt natuurlijk wel. En je overige opmerkingen over het vervangen van kapotte stortbakken en het bouwen van woningen ook.
Maar niemand zegt dat je loodgieter of je aannemer uit de andere hoek van het land moet komen. Toch?
Mijn pleidooi is voor het zo veel als mogelijk wegnemen van de noodzaak van interlokaal vervoer. Door bijvoorbeeld de lokale aannemer of loodgieter te bellen...
En verder, laten we wel zijn: zie jij technische vakmensen met al hun gereedschap in een gereedschapskist of in een rugzak al met de trein naar je toe komen? Ik niet.
Gerard
-
HH Moderatoren,
Zit net jullie draadje te lezen, en in dat licht bezien hoort de info uit dit draadje eigenlijk in Ditjes en datjes thuis. Verplaatsen misschien? (Ik had het me ook onvoldoende gerealiseerd alvorens op de inhoud in te gaan moet ik zeggen)...
Gerard
-
Ik stop er mee
Om wat te bereiken heb ik medestanders nodig die kritisch zijn maar wel inzien dat het vervoer op termijn zo moet zijn dat Nederland leefbaar is en blijft.
Hier laat ik het bij
Groet Bart
-
@Gerard
Dit topic is nog steeds op de goede plek.
er werd een serieuze discussie gestart.
In de verre toekomst zullen we ons laten vervoeren in individuele people movers.
S morgens met je boterhametje in je eigen blik op 4 wielen, programmeren waar je naar toe moet en zonder nog zelf te sturen wordt je de weg op geleid en sluit je aan bij alle andere people movers op de snelweg.
In modelspoor bestaat het al, Faller car system ;)
Veel uitvinders houden zich hier al jaren mee bezig.
In de toekomst zullen veel gebieden te vol zijn om zelf (op de snelwegen) een auto te besturen.
Maar je auto op een conventionele trein zetten voor vervoer binnen Nederland, nee daar geloof ik niet in.