BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: SesamTrein op 14 July 2010, 22:38:20
-
Hallo allemaal,
In en eerder Topic had ik al aangekondigd dat er op zolder een nieuwe baan kwam.
De afgelopen weken bezig geweest met het maken van het frame en dan op schaduwstation hoogte.
Het frame is nu af en de platen tbv de rails liggen er thans los op.
Volgende klus is het 1 op 1 printen van het anyrail baanplan en het uitleggen over de platen.
Het baanplan van het schaduwstation is toch wat anders geworden dan als laatste plaatje in het bedoelde topic.
Ik heb nu een mogelijkheid gemaakt om tussentijds terug te kunnen keren naar het zichtbare gedeelte.
In één richting was het nl alleen maar mogelijk om in één richting te rijden.
Het vernieuwde baanplan: (sorry dit plaatje is tweemaal geupload, er kan/mag er één verwijderd worden)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_nieuw_juli_2010_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_nieuw_juli_2010_1.jpg)
Het frame:
Linker Kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03719.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03719.jpg)
Het *middendeel*:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03717.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03717.jpg)
Rechter Kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03722.jpg)
Vanavond had ik wel de pech dat de zolerraampjes op de 1e kierstand stonden. Met het noodweer regende/druppelde het toch naar binnen.
En ja dus precies in een doos met daarin veel electrische wissels.
Nu hopen dat alles nog werkt.
Baan zal bestuurd worden mbv Dinamo en Itrain.
Foto's van het verdere verloop zullen zeker volgen.
Grt. Ernie
-
Nou, ik ben benieuwd.
De naam heb je al mee. ;)
-
Ernie,
Onderstaande heeft natuurlijk niks te maken met de baan zelf, maar wil het je toch even laten weten; volgens mij is je dakraam afgetimmerd met MDF. Slopen die zooi!!
Regenwater, condenswater, je gaat het allemaal tegen komen, en hoe goed je e.e.a. ook afwerkt met lak of verf, het neemt altijd vocht op en wordt tenminste 2x zo dik. Als je het nou voorzichtig sloopt, kun je de maten gebruiken en over nemen op bijvoorbeeld berkenmultiplex. Dat is daar veel minder gevoelig voor. Niet vergeten eerst de achterkant ook even in de grondverf te zetten.
Zal wel weer een hele discussie over ontstaan...
Succes met je baan overigens.
Gr, Bert
-
Hoi Ernie,
Leuke baan met veel mogelijkheden, ook wij zijn de baan aan het automatiseren met Dinamo en iTrain en Koploper (ik wil kunnen wisselen tussen de twee)
Misschien dat wij elkaar kunnen helpen ;)
Groet, Paul
-
leuk baanplan!! ik ga het volgen! :D
-
Van het weekend na twee weekjes vakantie weer wat op zolder gewerkt.
@Bert, jouw opmerking neem ik binnenkort ter harte. Was zo opgeleverd door de aannemer bij onze nieuwbouw.
@Paul, ik stuur je een PB
Het 1 op 1 printen van een enorme hoeveelheid a4-tjes was geen succes. Het was allemaal iets verkleind zodat het niet bruikbaar was.
Nu alles maar goed uitmeten met op de achtergrond de PC aan met het railplan.
Gestart met het aanbrengen van strookjes van die bekende blauwe onderplaten.
En dan in de hoek waar een spiraal moet komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03739.jpg)
gr. Ernie
-
Het was weer even geleden sinds de laatste post.
Echter niet stil gezeten.
Al hele stukken van het schaduwstation voorzien van het bekende blauwe spul.
En .... na jaren van stilstaan, kon eindelijk weer de *testtrein* rijden.
Dit om te kijken of de stroomtoevoer goed is en of alles wel lekker loopt.
Binnenkort het eerste stuk van de klimspiraal uittesten met een hele sleep achter een loc.
plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03741.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03744_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03744_1.jpg)
Nu weer snel verder ..
grt. Ernie
-
Heb je bedacht, dat je een keerlus gaat bouwen in jouw baan? Heb je hier al een oplossing bedacht voor? Ik zou hier geen eenvoudige oplossing voor hebben,... :-\
-
@Fissy: Ik ga met Dinamo rijden. Dinamo zorgt zelf steeds dat het volgende blok de juiste polariteit krijgt.
Mede door de hybride versie van Dinamo, regelt Dinamo ook of het volgende blok digitaal of analoog geschakeld moet worden.
grt. Ernie
-
Succes met bouwen! Met welk percentage stijgt je spiraal?
Groet,
Rien
-
Ok, dan heb ik niets gezegd, wist niet dat er zo programmas zijn...
-
Precies, Dinamo zorgt ervoor dat het volgende blok gereserveerd wordt en dat er hetzelfde signaal op komt te staan als datgene waar op dat moment de loc in staat (analoog of digitaal) hierdoor heb je geen keerlus probleem als je de keerlus in minimaal 2 blokken opdeelt!
-
@Rien
De buitenste cirkel tbv klimmen, stijgt 8,5 cm over een lenge van iets meer dan 3 meter.
Grt. Ernie
-
2,833333333333333%
Dik in orde. (y)
Mvg.
Matheus.
-
;D ;D ;D ;D ;D ;D :-X
Da's echt iets voor een Belg... (y)
Zo'n precisie afleiden vanuit "iets meer dan drie meter"... Stoer !
Je had ons al gewaarschuwd Matheus, en je had gelijk... :)
Blijven we vandaag maar eens wat langer op het forum, kan ik een beetje de ambetante uithangen.
Dus als je mijn naam ziet in je draadje, verwacht er niet te veel van. ;D
Gerard
-
Pff. Rekenmachientje he! ;D
Matheus.
-
HAHAHAHA... (y)
Da's 'n een beste!
Gerard
-
Ik verder niet veel zeggen hoor.. Maar dit kan natuurlijk niet he. ;D
Ten eerste de significantie,
en ten tweede is 2,833333333333.......3% niet goed.
Dus ik zal de som even opnieuw doen:
3m = 300cm
8,5 maken we voor de significantie 8,50 cm van.
8,50/300= 0,028333333333333333333333.......333 (niet afronden tijdens de som)
0,028333333333333333333333.......333x100= 2,8333333333333333333333.......333%
Dan gaan we er een normaler getal van maken:
De significantie is 3 cijfers. dus 2,83% . En als we dat wiskundig gaan doen (dit was nog Natuurkundig..)
dan wordt het 2,8(1/3)%
(zonder rekenmachine)
Sorry jongens, ik kon het niet laten.. ;D
Groet Ivo
-
3m = 3 * 10^2 cm en heeft dus 1 significant cijfer, 300cm houdt 3 significante cijfers in.
Je meet 8.5 cm dus 2 significante cijfers, daar kun je niet ineens 3 significante cijfers van maken door er een 0 achter te zetten.
In elk geval, je begint met 1 significant cijfer, dus het antwoord zal ook maximaal 1 significante cijfer kunnen hebben.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onzekerheid van het meetlat en degene die meet ;)
In die 3m zit al onzekerheid naar boven, dat komt de helling alleen maar ten goede dus is het altijd <3% = prima voor de modelspoorhobby ;)
P.S. Ivo, 2,8(1/3)% kun je zo niet opschrijven, dan staat er 2.8 * 1/3 ...
-
PFFFFFFFFFFFFFFF ;D ;D
-
Met andere woorden, de treinen gaan geen problemen hebben. :)
Matheus.
-
Vast niet ;)
-
Mannen,
Het enige juiste antwoord is: ietsje meer dan 2,8%. Die onzekerheid zit namelijk al in de oorspronkelijke cijfers (ietsje meer dan 3 meter).
PFFFFFFFFF
Gerard
-
Nee Gerard.
Het moet iets minder zijn, daar het meer is dan 3 meter;
Ga uit van 3,25 meter, dan is de oplossing:2,615384615384615%.
Met rekenmachine,
Matheus.
-
Okay, daar heb je me, zuiderbuur!!! ;D Het was al te laat op de avond! (y)
Gerard
-
Na de stijgingsdiscussie heb ik niet stilgezeten. Zal binnenkort de zaak eens exact opmeten. ;)
De aanleg van het schaduwstation vordert ondertussen elke dag een beetje.
En het is pas echt leuk als je weer je eerste treinen kan laten (test)rijden.
Let niet teveel op de loshangende draden. Deze moeten nog netjes worden opgeborgen in kabelgootjes.
Op de baan leg ik wel steeds de blokindeling vast, en doe deze nummers ook rond het bundeltje van alle blokdraden.
Hierna worden in een tabel alle gegevens (kleur draad bij welke sectie) en van welk blok vastgelegd.
Ook wordt dit in het Anyrail bestandje aangegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stickers_met_blokverdeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stickers_met_blokverdeling.jpg)
Om te kijken of alles goed onder *spanning* staat en of ik overal genoeg hoogte heb maak ik gerbuik van een testtreintje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testtrein_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testtrein_1.jpg)
Ook is het ondanks het vele meet werk weer *spannend* om te kijken of bv een VIRM zesje van Rivarossie op een stuk van het schaduwstation past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zesje_van_Virm_in_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zesje_van_Virm_in_schaduwstation.jpg)
En natuurlijk of dit zesje in de klimspiraal gemakkelijk naar boven komt.
En ja de test was geslaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zesje_van_VIRM_in_klimspiraal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zesje_van_VIRM_in_klimspiraal.jpg)
Ook aan de andere kant vordert het andere deel van het schaduwstation al gestaag.
Bijna alle blauwe strookjes zijn gelijmd, zodat de rails gelegd kan worden.
En hierna natuurlijk de bedrading nog aanleggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_onder_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_onder_station.jpg)
Om straks alles goed te kunnen testen ben ik langzaam begonnen met het solderen van Dinamo en Dinasys printjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dinamo_componenten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dinamo_componenten.jpg)
Grt.
Ernie
-
Dat ziet er al goed uit Ernie ;D
-
Ernie rijdt net weg hier, wij hebben gezellig de gehele middag Dinamo onderdelen zitten solderen. Ernie heeft nieuwe printen in elkaar gezeten en ik heb een kritisch oog over Ernie zijn voltooid werk mogen werpen en nog wat schoonheidsfoutjes weg mogen poetsen. Dus straks zou het met een beetje mazzel als het systeem opgebouwd is gewoon moeten werken.
Ernie het was gezellig, ik hoor het wel in de aanloop naar de 30e of je nog hulp nodig hebt ;D
Groet, Paul
-
Zo nu en dan kunnen werken aan het schaduwstation en aan het Dinamo systeem.
Tijdens twee bouwdagen is het Dinamo systeem zo goed als *inzetbaar*.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinamo_systeem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinamo_systeem.jpg)
De kast met extra verdieping.
Ook het schaduwstation is nu voor 99% af.
Alle rails is vastgelegd en voorzien van de benodigde draden.
Alleen in het gehele schaduwstation zitten zo'n 30 blokken.
Nu alles vastligt, was het tijd voor een line-up van nagenoeg alle passagierstreinen.
Hier kan ik precies alle sporen in dit deel van het schaduwstation *vol* zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationlinks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationlinks.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationrechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstationrechts.jpg)
Mbt de klimspiraal: deze meet 3,055 mtr.
Zoals jullie kunnen zien gebruik voor het *labellen* van de blokken, labels uit een Dymo.
Op het hout blijft dit perfect zitten, doch om de draden, gaan ze in de loop ter tijd steeds weer losser zitten.
Wat gerbuiken jullie voor het *labellen/merken* van de blokken.
Nu weer verder bouwen.
grt. Ernie
-
Papier en plakband ;D
Gave baan zeg, lees het net even door, ziet er belovend uit! Lekker lange treinen.
Prachtig (y)
Blijf je volgen
Gr,
Mathyn
-
Hoi Erni,
ik gebruik deze plakkertjes,worden gebruikt om de bedrading in schakelkasten te labellen.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/scotch005.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/scotch002.jpg)
groeten eddy
-
Dat wordt een aardig demobaantje, leuk voor op de gebruikersdag :P
Misschein heeft Frans nog wat ruimte.
Groeten,
Patrick
-
@ Eddy: Prima, professioneel systeem. (y) Maar waar koop je dat? ???
Of is het hier als: wie appelen vaart, die appelen eet? ;)
Mvg,
Henk
-
Mischien eens informeren bij de elektrogroothandel.
Heb dit van een vriend die raad eens welk werk doet :-X
groeten eddy
-
Ernie,
Heb je al wat aangesloten en rijdt het al over een paar blokken?
-
Klik (http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Telecom/Home/Products/ProductCatalog/?PC_7_RJH9U5230OVAE0I4IEIUQH38G7_nid=W6395LW5G9be9P1MZ4D0BNgl) voor dat apparaatje.
-
Fijn, dat je dat plaatst kunnen wij ook wel gebruiken!
-
Na maanden van verhuizen en klussen bij de kids die persé uit huis wilde en de verkoop van mijn oude woning, nu weer tijd gekregen voor mijn baan.
Zoals hierboven was aangeven, hadden de dymo printjes, nu in grote getalen losgelaten.
Daarom vooral aan de uiteinde alle blokdraadjes voorzien van een nieuwe labeling.
En wel op de *oude* manier, nl stickers met plakband fixeren.
Hierna alle blokken die op één CD16 (Dinamo) zitten bij elkaar gebonden en netjes op gelijke lengte geknipt en aangesloten.
Binnenkort weer een nieuw test of Dinamo alle blokken ziet en dat we een trein kunnen laten rijden.
Ernie.
-
Ik zou dan testen met Dinamousers ;)