BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Guido Heunen op 13 July 2010, 10:42:41
-
Hallo,
Volgens de handleiding van mijn roco 62670 E-lok 1600 series moet je de kap (beneden) iets uit elkaar trekken om bij de motor te komen (voor inbouw van een decoder).
Ik heb dit meerdere keren geprobeerd maar het lukt me niet om het chassis los te krijgen van de kap. Ik denk dat het chassis net iets te groot is voor de kap en daardoor stevig vast zit. Ik wil niet gaan wrikken omdat ik bang ben de kap te beschadigen.
Heeft iemand een ander idee of trucje om de kap te verwijderen?
Bedankt
Guido
-
ik doe er altijd een paar pasjes (bijvoorbeeld je pinpas) om de kap dus uit te buigen en meestal glijdt het frame er dan zo uit.
Johan
-
Je zou het eens kunnen proberen met behulp van saté prikkers.
Op een paar punten waar je de kap licht naar buiten uitbuigt zet je de punt van een saté prikker ertussen. De kap komt dan vanzelf los.
-
Bij die van mij gaat het erg makkelijk.
Wel vreemd dat het bij jouw niet lukt ???
De kap kan wel eens klem zitten door de los ingestoken onderdelen.
Dat is in ieder geval berucht bij de Roco NS 1100.
Welkom trouwens op het Beneluxspoor forum ;)
-
De 1823 is een ramp, en blijft klemvast zitten.
Dan moet je even goed op letten. De rest zou zo los moeten komen.
-
Satéprikkers. Desnoods 4 per kant, dat moet voldoende zijn. En een gouden regel: Nooit kracht zetten. Als je kracht moet zetten, dan doe je iets niet goed.
Marco
-
en vliegen de draaistellen om je oren.
-
Ja, ik ben inderdaad nieuw hier en ik denk dat ik mijn draai hier wel vinden kan...
Ik heb net de satestokjes methode geprobeerd (4 stuks aan elke kant) zonder enig succes. Het lijkt wel of de kap moervast zit.
Vanavond zal ik de chipkaart methode testen...
Mijn lok is inderdaad de 1823.
Groet
Guido
-
Sateprikkers gaat juist niet werken, dan gaat de kap 'bol' staan en nog strakker. De enige optie is idd een stukje styreen of pinpas oid (y)
Al blijft het een erg taaie lok om te openen :(
Gr. Remco.
-
Een pinpas is wel erg dik. Met een paar foto-negatieven of dia's gaat het prima.
Freek.
-
Sateprikkers gaat juist niet werken, dan gaat de kap 'bol' staan en nog strakker. De enige optie is idd een stukje styreen of pinpas oid (y)
Al blijft het een erg taaie lok om te openen :(
Gr. Remco.
Werkt best goed hoor (y)
- Aan beide zeiden de puntjes van de saté prikker tussen kap en chasis stoppen (dus niet de hele saté prikker).
- Dan met de ene hand de kap vast houden en een beetje schudden, en met de andere hand het onderstel vast houden/ opvangen.
mvg, Chiel
-
Misschien helpt het als je de luchtslangen los maakt en de handgrepen langs de deuren ?
-
De 1823 is anders als alle andere Roco 1600's ( Of het frame is een fractie groter of de kap een fractie kleiner ) maar feit is dat hij rampzalig slecht uit elkaar gaat :(
Wat normaal voldoende is bij Roco locs werkt helemaal niet bij de 1823.
Dus het is nogal prutsen en de kap zo min mogelijk uit elkaar 'trekken' want dan gaat hij alleen maar meer klemmen.
Gr. Remco.
-
Ik weet niet wat het probleem is, maar ik heb mijn 1842 inmiddels een stuk of 5 keer open gehad, en alle keren ging het even makkelijk, totaal geen problemen mee.
Hoe ik het doe:
De kap een beetje uitbuigen in het midden, ter hoogte van het begin van de draaistellen, voor en achter tegelijk, en je trekt het onderstel er zo onder uit.
-
Bruno , er staat dat het om de 1823 gaat en die gaat om een of andere reden heel lastig open. Ik heb de kap eraf gekregen door een pincet tussen kap en frame te plaatsen en die als hefboom te gebruiken (afzetten tegen frame)
-
Oeps, iets te snel gelezen ;D
-
Het is gelukt!
Ik heb met twee sate prikkers gewerkt (in het midden) en een deel van de bogies weggehaald om zo meer grip te hebben op het frame. Dan kleine bewegingen gemaakt aan de uiteinden van het frame en na enkele minuten was de kap vrij...
aan allen: bedankt voor de hulp
Guido