BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: piksov op 12 July 2010, 22:38:47
-
Hallo allemaal,
ik zit al een tijdje te broeden over het berijden van mijn schaduwstation: (klik!)
(http://www.piksov.com/pictures/sporenplan5.jpg) (http://www.piksov.com/pictures/sporenplan5.jpg)
Ik kan treinen hier op 2 manieren keren, beide keren gaat dit via het keerspoor, dat ligt tussen de sporen 28 en 29 (met de 2 driehoekjes)
blok 22 - 17 - 42 - keerspoor - 21
en andere kant op:
blok 20 - keerspoor - 43 - 17 - 19
Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen regelen?
Het is n spoor, het schaduwstation heeft de afmetingen 75 cm bij 2.10 (oid)
groet,
Guus
-
Hoi Guus,
Hoe bedoel je hoe je dit kunt regelen ? ( Ik denk niet dat ik je vraagstelling helemaal begrijp ;) )
Je hebt dit al liggen qua rails ?
Gr. Remco.
-
@Remco,
klopt de rails ligt al, en is volgens aangesloten op diverse bezetmelders
Ik heb alleen het keerspoor nog nooit gebruikt in mijn digitale tijdperk, wel in mijn HCCM tijdperk.
Guus
-
Heb je elektrisch de keerlus al gerealiseerd ? Dus ompoling e.d. ?
Want als dat geregeld is, is het aan de software om de treinen er door te sturen.
Gr. Remco.
-
Neen, dat is nou juist het probleem, ik heb geen idee hoe dit aan te pakken
-
Volgens mij kun je dit oplossen door het keerspoor via een keerlusmodule aan te sluiten.
Maar dan moet dat keerspoor wel lang genoeg zijn voor de langste trein.
-
Jouw blokken 42 en 43 moeten allebei van een keerlusmodule worden voorzien. (Ik ga er dan van uit dat je digitaal rijdt). Die sporen vormen dan tegelijk de beperking op je "langste trein lengte".
Gerard
-
By the way, je zegt dat je dit al hebt aangesloten.
- Wanneer krijg je de kortsluiting?
- Of heb je de boel dubbelzijdig ge-isoleerd?
Maar ook dan moet je bij het keren kortsluiting krijgen.
- Waar treedt die op?
Gerard
-
blok 42 en blok 43 zijn beide 40 cm, misschien 50 cm..
Ze hebben nu beide ook maar 1 bezetmelder, het is in koploper een blok waar niet gestop wordt.
--
Het keerspoor wordt op dit moment niet bereden, en is aan beide kanten (bij de dubbele streepjes) geisoleerd aangesloten
-
@Gerard,
Jouw oplossing kan ook, maar kost twee keerlusmodules.
Kijk eens naar het sporenplan, en denk het keerspoor even weg, inclusief de aansluitende wissels. Er is dan ineens geen keerlussituatie meer. Dus het keerspoor veroorzaakt de kortsluiting en dit spoor voorzien van een keerlusmodule is de makkelijkste oplossing.
Guus heeft dit spoor dus terecht de benaming keerspoor gegeven.
-
@Klaas,
klopt als een bus: zonder keerspoor is er helemaal niets aan de hand, maar kan ik mijn treinen ook niet keren ....
Het keerspoor zelf is denk ik 75 cm lang, dus te kort om met keerlusmodules te werken.
Mijn gedachten gingen zelf uit wisselstraat links onder (met allemaal w51), het keerspoor en de wisselstraat rechtsboven (w25-w32) mee te nemen in een keerlusmodule
Dit is dan de 1e keerlus
Voor de 2e keerlus situatie zou ik dan de wisselstraat links boven (w21-w24), het keerspoor en de wisselstraat rechtsonder (ook weer allemaal w51) samen willen nemen in een keerlus module
De wisselstraat aan het begin, het keerspoor en de wisselstraat aan het eind levert ongeveer 150 of 175 cm aan lengte op, hier zou ik genoeg melders kunnen hebben voor een keerlus module
-
@Klaas: :'( Die had ik niet gezien, je hebt gelijk.
@Piksov: Jouw oplossing kan misschien werken, voor de wisselstraten zie ik geen probleem, maar het keerspoor moet dan in twee blokken worden opgenomen (twee keerlussen). Dan weet ik niet wat dat wordt, volgens mij introduceer je dan meer problemen dan je oplost, toch?
Gerard
-
@Klaas: :'( Die had ik niet gezien, je hebt gelijk.
Geeft niks. Ik zat eerst ook aan de blokken 42 en 43 te denken. Tot ineens het kwartje viel. De situatie is vergelijkbaar met het befaamde ovaal met een diagonale oversteek er in. Dat zijn feitelijk twee keerlussen, maar kan je oplossen door alleen de diagonaal om te polen.
@Guus,
Welke oplossing je ook kiest, mijn (voorlopige) conclusie is dat je te weinig lengte in het sporenplan hebt zitten om dit netjes op te lossen.
-
MISSCHIEN dat het lukt, als je ZEKER weet dat alleen je locs stroom afnemen. Dan wordt er door je wagons immers geen kortsluiting veroorzaakt...
Gerard
-
.. en ik ben juiste alle wagens aan het voorzien van smd weerstandjes omdat ik met volledige detectie wil/moet gaan rijden ivm de korte blokken in 42 en 43 ....
-
Sugestie :
Een beperking wat betreft het gebruik maar .. waarom betrek je het spoor tussen 28 en 29 niet bij de keerlus ?
Als je
1. Altijd na het keren via dat spoor rijdt
2. Altijd maar 1 trein door 1 van de keerlussen gaat
dan kun je met 1 keerlusautomaat wegkomen samen met 2 relais.
De keerlusautomaat is altijd met het spoor tussen 28 en 29 verbonden en afhankelijk van de rijweg die je instelt is de automaat ook met de die lus (42 of 43) verbonden.
-
@Sander,
dat zie ik niet,
hoe zou ik dan moeten rijden volgens jou, om te keren?
Misschien kun je eens een lijntje in de tekening laten zien?
Dat zal ik trouwens zelf ook even doen ....
Guus
-
Als we even buiten de doos denken zou je ook 'alles onder spoor 18' als keerlus kunnen gaan beschouwen, dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Dat betekent dan wel dat er slechts 1 trein tegelijk via een van de 4 toegangswissels w18, w20, w29 of w26 naar binnen mag rijden!
Zo kom je van het treinlengte probleem af... Gaat dat werken?
-
Tuurlijk ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan5_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan5_keerlus.jpg)
Het rode spoor is altijd met de keerlusautomaat verbonden. De groene en blauwe secties gaan via een relais. Afhankelijk van welke lus wordt bereden wordt het groene of blauwe deel ook op de keerlusautomaat aangesloten. De andere sectie zit aan de normale baanspanning. Dit werkt als de keerlusautomaat gebruik maakt van kortsluitdetectie.
Als je dit niet wilt (zorgt voor vonken en andere vervelende dingen), dan moeten er extra detectiespoortjes bij. Dit wordt dan ook ingewikkeld omdat ze dan ook moeten worden geschakeld.
Voorbeeld, je gaat van blok 33 naar blok 21. De keerlusautomaat is dan aangesloten op de rode en groene spoorsecties. Als hij het groene deel betreedt zal er waarschijnlijk niks gebeuren. Wanneer hij echter het rode deel verlaat (richting blauw en blok 21), dan ziet de keerlusautomaat een kortsluiting en schakelt om.
-
dus sporen 42, 43 en 25 t/m 33 als een geheel achter een enkele keerlusmodule te hangen?
Eh,
een keerlusautomaat kan vaak maar 1 Ampère leveren. Dit is bij lange na niet genoeg voor al die sporen.
EDIT :
Bovendien. Als je van blok 18 naar blok 20 zou gaan via 43, dan heb je een kortsluiting BINNEN de keerlussectie, dus dan heb je niks aan je automaat.
-
Tja, dan zie ik persoonlijk als enige practische oplossing een vaste rijrichting in het schaduwstation zodat je altijd weet in welke richting spoor 42 en 43 worden bereden en dan ook meteen dat er maar 1 trein tegelijk naar buiten of naar binnen rijdt via die sporen...
-
eh, bij digitaal is dat geen oplossing.
-
Hoezo? Ik bedoel natuurlijk wel met gebruik van 1 of 2 keerlusmodules...
-
Ik heb e.e.a. even uitgetekend:
Keerlus linksom: (klik!)
(http://www.piksov.com/pictures/linksom.jpg) (http://www.piksov.com/pictures/linksom.jpg)
Keerlus rechtsom (klik!)
(http://www.piksov.com/pictures/rechtsom.jpg) (http://www.piksov.com/pictures/rechtsom.jpg)
-
In de tekening hierboven het gele spoor weg laten (of eigen maken aan 1 van de schaduwstations. Je ene schaduwstation (blok 29 tm 33) + de blokken 42 en 43 kan je dan opnemen als zijnde 1 keerlus...problem solved....
mvg,
Sander
-
Hi Sander, maar dan kan ik toch niet meer keren?
-
hmpf....dat klopt....haha....
Iets met warmte en moeheid denk ik.....sorry!
mvg,
Sander
-
Hi,
Van 42-33-43 een blok maken?
Je moet dan wel de wissels tussen 42-33 en 33-43 verwijderen.
Kost je een opstelblok.
Theo
-
Guus,
Dit niet gaat lukken onder de genoemde omstandigheden.
Grtzz Rob
-
Guus,
Als basis in deze discussie mis ik even hoe jij de baan gedigitalisserd hebt :o
Mocht je toevallig Dinamo als hardware onder de baan hebben dan hoef je je nergens zorgen over te maken omdat het vorige, huidige en gereserveerde blok onder spanning worden gezet en de rest zonder spanning blijft, tenzij er een trein instaat! Alle blokken zijn dubbel geisoleerd van elkaar vandaar dat je dan geen kortsluiting kan krijgen.
In alle andere gevallen zal je dus op de een of andere manier met relais de rijspanning van het voorgaande blok moeten pakken en zo de kortsluiting omzeilen omdat de blokken die vanuit de keerlus de kortsluiting veroorzaken geen stroom voeren
Groet, Paul
-
Sorry Guus,
Ik wordt net op mijn vingers getikt door 1 van de forumers (bedankt hiervoor)
Je hebt als handtekening openDCC fan staan, had ik dus geheel overheen gelezen sorry!
Paul
P.S. je keerspoor dus ompolen zoals Klaas voorstelt! (bedankt Wim voor de uitleg)
-
Ompolen van het keerspoor is idd de meest voor de hand liggende oplossing. Maar we hadden al geconstateerd dat dit spoor te kort is. Er moet dus gezocht worden naar een mogelijkheid om dit te verlengen. Ik had gisteren geen tijd meer om me er echt in te verdiepen, en vandaag zal er ook weinig van komen.
-
Ik heb gisteravond ook nog even gekeken, en zie zelf weer mogelijkheden.
Op de manier zoals ik nu de routes heb getekend zal ik het schaduwstation niet gebruiken, treinen rijden nu DOOR het station, terwijl ze in werkelijkheid natuurlijk enige tijd stil zullen staan, om daarna hun weg te vervolgen.
Ik zal vanavond even nieuwe plaatjes maken die dit verduidelijken.
-
Ik heb e.e.a. 'even' overnieuw getekend:
Inrijden vanuit links, hierbij wordt een willekeurig spoor in het schaduwstation gekozen.
(http://www.piksov.com/pictures/links_inrijden.JPG) (http://www.piksov.com/pictures/links_inrijden.JPG)
Keren van de trein, hierbij moet ik mbv relais wel zorgen dat de polariteit van een aantal sporen omgewisseld worden:
In ieder geval moet dat voor het keerspoor, de wisselstraat van w18 - w24 en blok 42. Blok 33 is lang genoeg om een keerlus schakeling te bevatten, de polariteit in blok 33 moet overeenkomen met die in blok 42..
(http://www.piksov.com/pictures/links_keren.JPG) (http://www.piksov.com/pictures/links_keren.JPG)
De polariteit staat nu goed voor het uitrijden van het schaduwstation:
(http://www.piksov.com/pictures/links_uitrijden.JPG) (http://www.piksov.com/pictures/links_uitrijden.JPG)
-
Misschien heb ik niet eens een keerlus schakeling nodig, ik kan de polariteit van blok 33 ook met een relais omschakelen bij het uitrijden ???
-
Guus,
Ligt er een klein stukje rails tussen de wissels (circa 2,5 cm bij N)?
Dan kun je met een keerlusschakeling op detektie principe aan de gang.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
Zo .. het heeft even geduurd, maar ik ben er uit ...
Natuurlijk weer met het nodige kunst en vliegwerk - en dankzij 2 extreme keerlus modules !
Kijkt u even mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_9.jpg)
De fun is natuurlijk om vanuit het station links via blok 20 naar het schaduw station te rijden, daar te wachten en dan uit blok 19 terug komen.
Dezelfde truuk rechts gaat dan via blok 22 wegrijden, parkeren in schaduwstation en dan terugkoen via blok 21.
Ik heb zoals al is aangegeven 2 extreme keerlus modules bij Wim Ros gekocht.
Die zitten in blok 42 (links) en blok 43 (rechts). In het plaatje heb ik ook de keerlus secties proberen aan te geven.
De wissels horen bij de blokken, die wissels heb ik nodig om voldoende lengte te krijgen in mijn keerlus secties c.
De detail routes zijn nu als volgt: blok 22, blok 18, blok 43 dan naar blok 99 (keerlus module rechts doet nu zijn werk) dan tegen de klok in naar blok 42 en dan gelijk door naar blok 33 naar blok 43, blok 17, blok 19
Ga je rechts om dan krijg je b22, b17, b42, b99 (keerlus module links klapt om), met de klok mee naar b43, dan via b33, b42, b18 naar b21
Er zijn dus maar een paar momenten waarop de keerlus module omklapt. (als ik over het keerspoor ga)
-
Ik moet alleen nog iets verzinnen voor het volgende: als sectie c van keerlus blok 43 bezet is, moet ie sectie a of b van keerlus links even bezet maken, zodat keerlus links weer in de default stand komt te staan, dan kan ik namelijk al mijn opstelsporen bereiken.
Hetzelfde voor de andere kant: als sectie c van keerlusblok 42 bezet is, moet ik even een bezetmelding maken in sectie a of b van keerlus rechts.
Ik denk dat te kunnen doen met 2 extra relais die een weerstand via een maak contact over de secties A plaatsen, zodat een bezetmelding wordt gesimuleerd.
Als ik het handmatig stapje voor stapje doe, dan kan ik rijden zoals ik hiervoor heb aangegeven.
groet,
Guus
-
Bij Zimo hebben ze een 3-voudige keerlusmodule, en niet voor niks (zowel qua werking als qua financiën).
Deze is speciaal voor te korte keerlusstukken, zoals bijvoorbeeld bij driehoeken in de baan. Dat stuk wordt in 3 aparte "keerlussen"verdeeld, op een manier die ervoor zorgt dat er geen kortsluiting ontstaat.
Niet om je zo'n geval te laten kopen (open DCC betekent misschien ook wel Open Zelfbouw), maar het idee wat er achter zit zou misschien wel eens de oplossing kunnen zijn. Dus naar de site van Zimo en de handleiding van de keerlusmodule downloaden.
Succes ermee,
Maarten