BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: IJmc op 11 July 2010, 13:03:46
-
Van Roco komt nu (of het is er al) een set blauwe blokkendozen uit (Roco 64021).
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/716/pr/personenwagen-set-blokkendoos-der-ns.html
Volgens de Roco site zijn het de C8137 & C8145.
http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m12099_w560.jpg
Als dat werkelijk zo is hebben ze weer een fout gemaakt, want deze horen in de 5000 serie thuis.
Wie heeft ze al gezien?
M.vr.gr,
Arnold.
-
Ik bezit ze (maar heb er geen verstand van).
Op de rijtuigen staat B5227 & B 5218 2de klas.
Zijn er eigenlijk 1ste klas blauwe blokkendozen geweest?
-
Plaatje zal wel een fotosoep zijn.
Er hebben ook blauwe A en AB rijtuigen rondgereden.
-
AB = 44989 & 44990
-
@ Arnold;
De nu geleverde blauwe blokkendozen kloppen met deze nummers.
De foto in de catalogus is niet gelijk aan de uitgeleverde modellen.
@Rob;
Roco heeft nu de B ex Cec (9 ramen) in het blauw uitgebracht, voorheen was ook de B ex Bec (8 ramen) in het blauw geleverd. Deze was als B en als AB verkrijgbaar.
ook is de Bz geleverd door roco, deze had als basis de Ces (9 ramen met een driedeurs balcon), deze was met enige aanpassingen ook als Bz ex mCv te gebruiken
De geheel eerste klasse blokkendozen in het blauw (en een in het groen) hadden als basis de Aec (7 ramen). Deze is niet door roco uitgebracht.
In de militairentreinen reden hiervoor de plan E en plan D eerste klasse rijtuigen voor.
Leuke treinsamenstelling uit de jaren 70 (uit de modelkroniek)
1100 - B (ex Cec) Bz (ex mCv) Bz (ex mCv) A 6000
Groeten Arjen
-
Weer wat geleerd.
-
Bedankt voor alle informatie (y)
Even 2 foto's gemaakt van de nieuwe Roco rijtuigen.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7111212.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7111212.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7111211.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7111211.jpg)
(Klik op de foto's voor een grotere afbeelding)
-
mok ok heb (y)
(even mijn leverancier gebeld waar ze blijven)
Groeten Arjen
-
Even voor de goede orde, het kleurverschil komt door de foto.
Er is verder geen kleurverschil ;D
Balgen zijn grijs, bij mijn andere blauwe blokkendoos zijn die bruin :-\
-
Dan zal ik die set tzt gaan kopen.
Dat met die balgen is geen probleem, kwestie van bruin maken.
Zo werden ze later ook.
-
Op deze pagina (http://www.nicospilt.com/index_blokkendozen.htm) van Nico Spilt zijn kleurenfoto's te zien van de blauwe blokkendoos.
Ik kan niet echt goed oordelen of de balgen nou bruin of grijs zijn ???
-
Bij mijn groene Blokkendozen zitten ook balgen in twee kleuren. Uitgetrokken balgen zijn bruin, ingeklapte zijn grijs.
Dat kleurverschil vind ik geen probleem, in het echt hadden ze door verwering allemaal verschillende tinten.
-
Bij de SGB zijn ze nu bruin:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bruintje.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bruintje.jpg)
Hier goed te zien.
Misschien werden bij reparaties verschillende materialen gebruikt en ontstond er daardoor kleurverschil?
Ik ga ze in ieder geval bruin maken.
-
Zo te zien hebben de balgen dezelfde vervuiling dat wat je ook op draaistellen ziet.
Alleen de balgframe is dus zwart.
-
@Rob,
Bij de SGB hebben we de originele materialen weer gebruikt, zijnde bruin linnen (canvas)
het frame is altijd zwart.
Voor de boven en onderzijde van de balg was in asbest gedrenkt linnen gebruikt, om brand door asdeeltes of vonken van de stroomafnemer tegen te gaan.
de bovenzijde van de balg, tot net voorbij de kromming is hierdoor zwart.
(hier hebben we nu wel een ander materiaal voor gebruikt)
Later gebruikte ns ook rubber voor de vouwbalgen, dit was weer grijsachtig.
maar meestal was het materiaal linnen, was na een aantal jaren gewoon donkergrijs/zwart uitsloeg. (met een witte waas aan de bovenzijde)
Dus er zijn meerdere opties mogelijk, voor de blauwe blokkendozen welke nog in 1970 reden is grijs/zwart wel een mooie kleur.
Groeten Arjen
-
Dan zijn er dus meer mogelijkheden dan bruin.
Wordt weer een aparte uitdaging.
-
@ Arnold;
De nu geleverde blauwe blokkendozen kloppen met deze nummers.
De foto in de catalogus is niet gelijk aan de uitgeleverde modellen.
@Rob;
Roco heeft nu de B ex Cec (9 ramen) in het blauw uitgebracht, voorheen was ook de B ex Bec (8 ramen) in het blauw geleverd. Deze was als B en als AB verkrijgbaar.
ook is de Bz geleverd door roco, deze had als basis de Ces (9 ramen met een driedeurs balcon), deze was met enige aanpassingen ook als Bz ex mCv te gebruiken
De geheel eerste klasse blokkendozen in het blauw (en een in het groen) hadden als basis de Aec (7 ramen). Deze is niet door roco uitgebracht.
In de militairentreinen reden hiervoor de plan E en plan D eerste klasse rijtuigen voor.
Groeten Arjen
Arjen,
Kon het ook een A bolkop geweest zijn?
Die is even anders als een plan D.
-
@Arnold,
De A 6000 (vooroorlogse bolkop) zullen ook in deze treinen gelopen hebben.
Op de beschikbare foto's zie je van alle soorten materieel.
Groeten Arjen
-
Arjen,
Waren de militairentreinen vaste stammen, of varieerde het?
Arnold.
-
Arnold,
Over de samenstellingen van de militairentreinen heb ik niet veel info.
Wat ik weet komt uit de foto's uit die tijd.
maar misschien is hier iemand die de samenstellingen heeft liggen?
Groeten
Arjen
-
Over het algemeen bestonden de verlofgangerstreinen uit een A-rijtuig voor de officieren en een flink aantal B's voor de manschappen.
-
Bij de vorige serie blokkendozen waren de vouwbalgen toch gewoon bruin?
En Bob, leuk dat jij toen ook bij de SGB was ;)
Groeten,
Rutger
-
Ja, ze zijn bij mijn andere blokkendozen allemaal bruin.
Waren de militairentreinen vaste stammen, of varieerde het?
Arnold.
Misschien geeft deze pagina van www.seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Mat24/Jaren50.aspx) meer duidelijkheid?
Foto is van 27 juni, rustige dag ondanks dat het een speciale evenementsdag was, zal de warmte wel zijn geweest :-\
-
Nu we toch met de dozen aan de gang zijn, van alle Roco nummers weet ik de klasse/baknummer(s).
Behalve:
1x Roco 63140 (4 bak set)
1x Roco 63141 (2 bak set)
1x Roco 64008 (2 bak set/groen)
Deze heb ik nog niet, kan iemand dat aan mij doorgeven?
-
1x Roco 64008 (2 bak set/groen)
C 8137 en C 8145
-
Arnold,
Met baknummers bedoel je waarschijnlijk wagenparknummers, de nummers die zichtbaar op de zijkanten zijn geschilderd. In deze nummering zijn in de loop der jaren honderden mutaties voorgekomen. Daarom heeft de NS in 1950 alsnog besloten (met terugwerkende kracht) bakcodes aan de Blokkendozen toe te kennen, zelfs aan de bakken die in de oorlog verloren waren gegaan). Bakcodes veranderen nooit, je kunt daarmee heel simpel en eenduidig de historie terugtraceren.
Ik geef voor alle duidelijkheid voor de uitgebrachte Roco-modellen zowel de wagenparknummers als de bakcodes:
63140: mCD 9103 (505.027), de oorspr. mBD9027; in 1950 hernummerd
mCv 9411 (504.011), de oorspr. mCd9411; 1950 hernummerd
Bec 8535 (552.005)
Cec 8126 (557.010)
63141: mC 9460 (503.010)
Cec 8145 (557.033)
64008: Cec 8137 (557.024)
Cec 8145 (557.033)
64021: B 5218 (557.008), dus de v.m. Cec8508, 1950: Cec8124,1956: B5218
B 5227 (557.019), v.m. Cec8519, 1950: Cec8133, 1956: B5227
Als je alle mutaties wil weten, moet je me maar even mailen (mailadres in m'n profiel). Dan stuur ik je twee uitgebreide excelbestanden.
M.vr.gr.
Willem Wensink
-
Ik ben nog op zoek naar de revisie datums van de:
63141: mC 9460
64021: B 5218
64021: B 5227
-
64021= B5227 17-04-1956 B5218 05-07-1956
63141= mC 9460 14-11-1952
-
Arnold,
Met baknummers bedoel je waarschijnlijk wagenparknummers, de nummers die zichtbaar op de zijkanten zijn geschilderd. In deze nummering zijn in de loop der jaren honderden mutaties voorgekomen. Daarom heeft de NS in 1950 alsnog besloten (met terugwerkende kracht) bakcodes aan de Blokkendozen toe te kennen, zelfs aan de bakken die in de oorlog verloren waren gegaan). Bakcodes veranderen nooit, je kunt daarmee heel simpel en eenduidig de historie terugtraceren.
Ik geef voor alle duidelijkheid voor de uitgebrachte Roco-modellen zowel de wagenparknummers als de bakcodes:
63140: mCD 9103 (505.027), de oorspr. mBD9027; in 1950 hernummerd
mCv 9411 (504.011), de oorspr. mCd9411; 1950 hernummerd
Bec 8535 (552.005)
Cec 8126 (557.010)
63141: mC 9460 (503.010)
Cec 8145 (557.033)
64008: Cec 8137 (557.024)
Cec 8145 (557.033)
64021: B 5218 (557.008), dus de v.m. Cec8508, 1950: Cec8124,1956: B5218
B 5227 (557.019), v.m. Cec8519, 1950: Cec8133, 1956: B5227
Als je alle mutaties wil weten, moet je me maar even mailen (mailadres in m'n profiel). Dan stuur ik je twee uitgebreide excelbestanden.
M.vr.gr.
Willem Wensink
Willem,
Ik bedoel inderdaad de nummers op de zijkant (y)
Goeie info :D
Het mailadres is niet zichtbaar, mijn adres wel, misschien dat het dan lukt.
Die excel zie ik graag tegemoet.
Alvast bedankt.
-
Hoi,
Weet iemand waarom deze rijtuigen relatief (t.o.v. LSM en artitec) duur zijn? Zit er binnenverlichting in of zo?
Groet,
Jaap
-
Lsm en Artitec laten hun rijtuigen in China produceren.
Maar de blokkendozen zijn altijd vrij duur geweest, beperkte markt dus kleinere oplages.
-
Hoi,
Weet iemand waarom deze rijtuigen relatief (t.o.v. LSM en artitec) duur zijn? Zit er binnenverlichting in of zo?
Groet,
Jaap
Ook de kwaliteit is er ook naar. Het zijn plaatjes om ze te zien. Bezit nu een 4 delige en 6 delige stam daarvan.
-
Het is mij opgevallen dat bij de sets 64008 & 64021 de zijrand van het dak anders is dan bij de andere rijtuigen.
Het lijkt wel op een soort versteviging die daar zit.
Wie weet daar meer over?
-
Ik kan inderdaad constateren dat de dakrand inderdaad verschilt met eerdere rijtuigen.
Ik heb de sets 63140, 63141 en 64008 bekeken (staan als 1 trein in de vitrine) en daar is
die dakrand meer een regengootje. Deze is bij de 64021 echter veranderd in een behoorlijk
uit de kluiten gewassen regengoot.
Het stoort mij in die zin niet.
Wat mij wel opviel, en waar ik zeer tevreden over ben, de bijgeleverde slepers die al voorbedraad zijn.
Ze zitten netjes in het onderdelenzakje bijgeleverd (y) dat vind ik nu handig.
Dat scheelt weer bestellen van deze losse onderdelen, top (y)
Gr.
Robbert Jan.