BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: KNed op 06 July 2010, 22:08:23

Titel: Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: KNed op 06 July 2010, 22:08:23
Ik las op Rolandrail (http://nieuws.rolandrail.net/?p=25) dat de ex-ACTS 1251 en 1252 overgenomen zijn door een particulier en weer rijden.
Hier (http://www.lucpeulen.nl/?ID=010974) staat een mooie foto...
Heeft er iemand meer info hierover?

Koen
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: fridzie op 06 July 2010, 22:10:53
heerlijk nieuws :)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bruce!!! op 06 July 2010, 22:13:22
Inderdaad, heerlijk nieuws (y)

Gr Bruce
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 06 July 2010, 22:15:03
Is dat niet de ex directeur van ACTS die een 1200 heeft "gekregen" ?

Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: KNed op 06 July 2010, 22:15:31
Zeker!  (y) (y)

Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat meer achtergrond info.

Koen
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: KNed op 06 July 2010, 22:16:23
Gekregen?!?
Leuk kado maar wel kostbaar in onderhoud enzo :)
En waar laat je zo'n loc als je hem niet nodig hebt?

Koen
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 06 July 2010, 22:19:39
Ik ben er achter

Van Nico Spilt: (http://www.nicospilt.com/index_ACTS.htm)
Locs 1251, 1252 (als plukloc) en 1254 zijn gegaan naar Harry Schneider en Laurens Pit, die in 1998 het initiatief namen om 1200'en door ACTS te laten overnemen

Zijn dus voor zich zelf  begonnen (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Niels1990 op 06 July 2010, 22:54:11
Ik ben er achter

Van Nico Spilt: (http://www.nicospilt.com/index_ACTS.htm)
Locs 1251, 1252 (als plukloc) en 1254 zijn gegaan naar Harry Schneider en Laurens Pit, die in 1998 het initiatief namen om 1200'en door ACTS te laten overnemen

Zijn dus voor zich zelf  begonnen (y)

Geloof je dat?
Net als de 58'ers die terug zijn gegaan naar Engeland?

Niels
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: KNed op 06 July 2010, 23:03:42
Hoe werkt dat, zorgen deze heren dat de locs rijvaardig blijven en verhuren ze die?

Koen
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: basdouma op 06 July 2010, 23:08:30
Heerlijk nieuws  (y) (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: JAB van Ree op 06 July 2010, 23:30:45
Kijk eens goed op Somda bij de spots... dan zie je dat de 1251 en 1254 gewoon commercieel ingezet worden.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: T.Spat op 06 July 2010, 23:31:39
Dat is mooi om te lezen (y) de oude beestjes zijn nog niet uitgediend :D
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Thom op 07 July 2010, 01:16:03
Geloof je dat?
Net als de 58'ers die terug zijn gegaan naar Engeland?

Niels
Dat waren Lease lokken waar het contact van afliep en ACTS verder geen intresse meer in had...
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Brigitte op 07 July 2010, 08:45:20
Hoe werkt dat, zorgen deze heren dat de locs rijvaardig blijven en verhuren ze die?
Zijn volgens mij ondergebracht bij de Stichting Klassieke Locomotieven. Ze worden nu ingezet in NL voor de (vakantie)treinen van EETC.

Mooi initiatief (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 07 July 2010, 09:29:31
Geloof je dat?
Net als de 58'ers die terug zijn gegaan naar Engeland?

Niels
Het is een zeer betrouwbare bron, en ze zijn al ingezet (zie link naar foto aan het begin van dit topic).
Dat deze plannen bestonden was al langer bekend.
Ik begrijp je twijfel niet ???
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Ascona op 07 July 2010, 09:33:05
das wel leuk nieuws,ze zijn echt niet kapot te krijgen!
al bijna 60 jaar in dienst dus.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 07 July 2010, 09:56:23
Nog iets meer info:

ACTS 1200
Op 2 januari jl. werden locs 1252, 1254 en 1251 overgebracht van Den Bosch naar de Watergraafsmeer te Amsterdam. Het transport reed onder treinnummer 90085.
De 3 1200’en werden door ACTS-loc 7106 overgebracht. 2 van de locs worden tijdelijk gebruikt als verwarmingslocs voor de EETC-vakantietreinen. Alle 3 de locs zijn overgedragen aan de heren Harry Schneider en Laurens Pit, die in 1998 het initiatief namen om 5 locs 1200’en door ACTS te laten overnemen. De locs 1253 en 1255 zijn overgedragen aan de stichting klassieke locomotieven. De 1255 is voor de KLOK de 3e 1200. De 1253 was al eerder in bezit van de KLOK, als plukloc.
(http://www.arctos.nl/sporendnederland/SporendNederland5.pdf)

Gevonden dus in de Sporend Nederland 5 (http://www.arctos.nl/sporendnederland/SporendNederland5.pdf)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Eelco Storm op 07 July 2010, 10:01:15
Ik neem aaan dat er betaald wordt voor de inzet van die locs voor treinen van derden. Gaat dit geld dan ook naar KLOK? Dat zou namelijk een leuke bijverdienste voor die club zijn?

Eelco
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 07 July 2010, 10:15:21
Ze zijn ondergebracht bij KLOK maar worden misschien zelfstandig ingezet ???

Waarschijnlijk komen de locomotieven in de kleuren van EETC  ::).
Dat is in ieder geval al bij de VSM 661 gebeurt  (http://www.stoomtrein.org/actueel/661_naar_wgm.html) die verhuurt wordt aan EETC.

Nu kan Märklin weer een nieuwe variatie op de markt zetten ;D
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Rick op 07 July 2010, 11:28:06
Zijn dus voor zich zelf  begonnen (y)
Of niet.
De locs rijden voor EETC die nu onder eigen (proef)licentie rijdt. Dat wil niet zeggen dat de heren voor zichzelf zijn begonnen.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: laurent op 07 July 2010, 12:29:55
Zijn volgens mij ondergebracht bij de Stichting Klassieke Locomotieven. Ze worden nu ingezet in NL voor de (vakantie)treinen van EETC.

Mooi initiatief (y)
Nog niet. Op dit moment rangeert EETC met de nachttreinen van DB Nachtzug. Ze hebben het veiligheidsattest voor het rijden van LM ritten verworven. Dit betekend:
DB Schenker Railion Nederland rijdt de CNL en EN treinen i.o.v. DB Nachtzug
EETC rangeert met deze treinen tussen Amsterdam Centraal en Watergraafsmeer en op de meer.
NSR rijdt de EETC (auto)slaap vakantietreinen en doet ook de LM ritten.
Bron: www.rolandrail.net
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Besselspoor op 07 July 2010, 13:33:29
Ik dacht dat de toelating voor commerciele dienst op het hoofdnet verlopen was door de verouderde generatie ATB in de loc's? Overigens, ik hoop van harte ze nog lang in het wild te mogen spotten ;)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: sander1985 op 07 July 2010, 13:46:42

Volgens mij rijden ze alleen de treinen tussen Watergraafsmeer en Amsterdam CS, of snap ik dit nu verkeerd?

Sander
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Gert1 op 07 July 2010, 13:56:55
Volgens mij heb je dat goed geïnterpreteerd.
Overigens is het fantastisch nieuws dat de locs op deze manier aan hun derde leven zijn begonnen.
Wordt het niet tijd dat er een evenement rond het 60 jarig jubileum wordt georganiseerd?

mvg,
Gert
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 07 July 2010, 14:20:19
Klopt helemaal.

Hier nog een mooie foto (van  Hugo Van Vondelen) (http://www.flickr.com/photos/hvondelen/4752510915/).


Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Gert1 op 07 July 2010, 14:53:39
Fantastisch dat de 1200-en internationale treinen mogen slepen (als is het dan maar een stukje).
Een eervolle job! Hopelijk krijgen ze inderdaad nog een nieuwe kleurstelling en komt daar dan een model van.
Lijkt me erg leuk voor mijn CNL-treinen.

mvg,
Gert
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: sixkiller op 07 July 2010, 15:27:01
Zijn deze locs dan onverwoestbaar of zijn ze gewoon heel goedkoop? En hoe doen ze dat als er onderhoud nodig is. Ik vind het wel apart dat ze zulke oude locomotieven gebruiken terwijl er een hoop nieuwere 1600en werkeloos aan de kant staan. Niettemin is het wel leuk dat ze nog rijden en een nog werk verzetten ook.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 07 July 2010, 15:35:45
Dit zijn nu locomotieven uit de hobbyreeks geworden ;).
Loco's huren van NS of Railion is waarschijnlijk veel duurder.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Brigitte op 07 July 2010, 15:49:04
Onverwoestbaar zullen ze niet zijn, maar met een beetje liefde en goed onderhoud zullen ze blijven rijden  :P Gewoon stel echte liefhebbers die de 1200 op de baan willen houden. Geweldig toch  (y)

Pff je wilt toch niet eeuwig naar een 1600 blijven kijken  :-\ 1200 is dan een betere keuze  ;D
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Martijn Joren op 07 July 2010, 16:07:22
Auw, auw, auw, auw, foei neem dat terug Brigitte!

De 1600(/1700/1800) is een prachtlok! Tuurlijk de 1200 ook, ik ben echter opgegroeid met het beeld van de 1600/1700.
De 1720 was mijn eerste NS lok.

En ga nu maar iemand anders op de tenen trappen  ;D.

Groet,

Martijn

PS: helaas is de Marklin/trix 1200 aan de dure kant, anders zou er hier een hele rits staan, nu alleen de 1251 ACTS. De roco 1842 net aangeschaft, dat zijn betere prijzen.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Grandmaster ICM op 07 July 2010, 16:42:15
Het blijft een bizar verhaal die 1200'en.
Voor aanvang van hun ACTS periode voor de poorten van de sloop weggehaald.
Loks die begin jaren '50 in dienst kwamen en bijna 60 jaar later nog steeds dienst doen. De tijd dat zij in het blauw met Plan E rijtuigen heersten tussen Zandvoort en Limburg is ook alweer ruim 30 jaar geleden, and still running (y)
Afgezien daarvan zijn het gewoon mooie loks :)
Leuk dit extra (laatste?) nieuwe hoofdstukje.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Eelco Storm op 07 July 2010, 16:47:46
Dat roept om een geheel herziene uitgave van het boek over deze serie...  ;D

Eelco
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Brigitte op 07 July 2010, 17:02:30
Auw, auw, auw, auw, foei neem dat terug Brigitte!

 :-X
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bruno op 07 July 2010, 17:29:43
Ik dacht dat de toelating voor commerciele dienst op het hoofdnet verlopen was door de verouderde generatie ATB in de loc's? Overigens, ik hoop van harte ze nog lang in het wild te mogen spotten ;)
Dan mag onder andere Mat'64, SGM en ICM ook van de baan, want die heeft dezelfde ATB versie (alleen aangevuld met ATBvv als losse kast erbij) ;)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Richard Snijder op 07 July 2010, 19:17:57
Het lijken wel Lima 1220 ´s die kom je ooksteeds overal weer tegen.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: robin binsbergen op 07 July 2010, 20:01:12
Dan mag onder andere Mat'64, SGM en ICM ook van de baan, want die heeft dezelfde ATB versie (alleen aangevuld met ATBvv als losse kast erbij) ;)
je vergeet bij dit rijtje nog de 16/1800 :)
(eveneens met ATBvv)

mvg,
Robin
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Menno 1846 op 07 July 2010, 20:06:45
@ Eelco: Da's een goeie,her uitgave van de 1200 in boekvorm.
Greetz:Menno
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Maarten.T op 07 July 2010, 22:43:26
je vergeet bij dit rijtje nog de 16/1800 :)
(eveneens met ATBvv)

mvg,
Robin
En dan heb je nog DDM 1, Reeks 11 (die nog wel eens langs komt),6400 en nog een diversiteit aan museum materieel.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 08 July 2010, 14:37:35
Om weer te belanden bij het nieuwe leven van de 1200en:
De 1251 is voorzien van ATB W, dat gaat ook gebeuren met de 1252.
De "Rail Factory" heeft deze geplaatst (bij de Stoomstichting in Rotterdam).
De locs zijn bij EETC als voertuighouder ondergebracht en geregistreerd bij de inspectie Verkeer & Waterstaat, dat geld ook voor de 1254 & 1255 die op watergraafsmeer als verwarmingslocs dienst doen en in later stadium weer volledig dienstvaardig gemaakt kunnen worden.
Voorlopig zullen de 1251 & 1252 alleen rond Amsterdam te zien zijn.
Maar wie weet rijden ze straks wel helemaal tot de grens, waarom zouden ze anders er zoveel tijd en geld in steken?

Bron: Op de Rails nr 7 2010 (tijdschrift van de NVBS)


Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Richard Snijder op 08 July 2010, 17:35:30
Als ze  ze alle weer Rijvaardig maken, bouw ze dan gelijk om tot meersystemen Lok ;),kunnen we hier op De Brenner ook nog van deze Mooie Lok genieten. (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: timtrein op 08 July 2010, 17:45:25
Ja, tuurlijk...

Overigens, eerdere berichten in dit topic kloppen niet helemaal. De 1251 komt niet uit Den Bosch maar uit Rotterdam. De locs 1251, 1252 en 1254 zijn eigendom van Pit/Schneider en ondergebracht bij EETC. De 1253 en 1255 zijn bij de KLOK. De 1255 is daarmee teruggekeerd, want eerder was de loc al als 1221 bij deze club. De 1253 is sowieso plukloc, of de 1255 de baan nog weer op komt weet ik niet (maar ik hoop het wel). Maar eerst die schitterende 1201 eens afmaken!
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 08 July 2010, 18:43:09
Voor de buitenwereld zijn ze van EETC ;), Geen idee of er een filosofie achter deze daden zit (EETC ook liefhebbers van klassieke locs 1200 + bakkie/hippel ???) maar we hebben een geweldige Nederlandse spoorwegmaatschappij bij (waren ze op papier natuurlijk al) (y)
O.a. dankzij hun internationale treinen en dan ook nog eens dit (y)
Ik voel bijna verplicht oom eens een keer mee te gaan met hun treinen ;D
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Taigagaai op 08 July 2010, 19:10:42
Naast de 1251, 1252 en 661 hebben ze de 2205 van de SHD als back up voor de 661. EETC begint nu inderdaad een rijdend museum te worden (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: kar op 08 July 2010, 19:28:08
Klopt, aangezien ik met regelmaat met de trein langs de Watergraafsmeer komt is het een feest om al deze historie in actieve vorm te zien. Zowel gisteren als vandaag een fraai gezicht, twee internationale treinen met een 1200 ervoor en vervolgens nog de 661, 2205, nog een 1200, 1122, TEE, sikjes binnen twee minuten  (y).

Ach, er heeft de afgelopen jaren eigenlijk bijna constant fraai historisch materieel gestaan op deze plek.
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: RutgerSHM op 08 July 2010, 21:02:59
En in het geval van de 2205 blijft die ook in conditie (y)

Groeten,
Rutger
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Besselspoor op 24 August 2010, 16:05:00
Zie ik net bij Nico Spilt op z'n website dat door miscommunicatie rond de heropening van Arnhem er geen 1600's beschikbaar waren om internationale treinen op te halen. Is de aloude 1200 helemaal naar Emmerich gestuurd om dat op te lossen: wat was ik daar graag getuige van geweest. Gelukkig heeft iemand voor ons zijn foto's op Flickr gezet:
http://www.flickr.com/photos/47909016@N03/4919946096/
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Bob R. op 24 August 2010, 16:54:17
Zie ook het spottersdraadje met een bijdrage van Floris (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg455592.html#msg455592)  (y)
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Floris op 24 August 2010, 18:19:18
Zie ook het spottersdraadje met een bijdrage van Floris (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg455592.html#msg455592)  (y)

En dan ook hier maar even de inzet van de andere  1200 (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4920865162/) gisteren  :D
Titel: Re:Een nieuw leven voor de 1200-en
Bericht door: Besselspoor op 24 August 2010, 18:37:55
Geweldig, dat het nog kan..... oh ja, en geweldig dat jij de drieste poging de loc's te platen kunt navertellen, dat ging dus met bloed zweet en tranen begrijp ik....