BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hannes op 04 January 2007, 10:55:34
-
Ik heb een testbaan ontworpen om te leren hoe eea werkt ten aanzien van blokverdeling in een digitale baan.
De baan zal worden beveiligd met de bezetmelder van Huib Maaskant. Daarnaast een keerlusmodule van lenz. dit alles met een IB-centrale en koploper.
de baan ziet er als volgt uit. simpel ovaal, met inhaalspoor, opstelspoor en een keerlus.
(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaan.jpg)
http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaan.jpg
Ik heb een eerste poging gedaan om eea te verdelen in blokken. Ik kom zelf op 6 blokken en dus 18 secties..
(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaanpoging1.jpg)
http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/testbaanpoging1.jpg
Nu heb ik een aantal vragen ten aanzien van deze blokken. Waar moet een blok beginnen. Direct achter de wissel (scheiding tussen wissel en eerst volgende rail) of moet hier nog wat extra ruimte tussen zitten. Ik wil graag een lok kunnen laten omlopen en dan lijkt het me makkelijker om wat extra spoor na de wissel over te laten.
Hoelang moeten de in en uitrijsecties zijn.
Is mijn opstelspoor nu wel voldoende beveiligd?
Er zijn straks nog veel meer vragen. Laten we eerst dit maar is gaan begrijpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
-
Leuk dit te zien; ik ben hier zelf ook mee bezig. Ik kan dit lijntje mooi gebruiken, suc6 en wellicht komen we er samen uit. Als ik de baan in delen gedeeld heblaat ik het ook zien.
Ferry
-
Hallo Hannes,
Je zit op de goede weg.alle sekties tussen een groene en een rode scheiding zijn je meld- of remsekties,en wat tussen twee groene inzit is een niet gedetekteerde sektie.
Als je lok omloopt, rijdt hij gewoon een blok binnen en stopt dan aan het einde op de 2e sektie in dat blok, mss wel te ver weg dan. Ik weet nu niet zo gauw hoe dat anders kan bij Koploper.
Blok 6 wordt je ompoolblok .
Suk6 Peter
-
Misschien een beginnetje:
Bezetmelding heeft alleen echt nut als je de baan met een PC bestuurt, bijvoorbeeld met Koploper zoals je al aangeeft.
Het eerste wat je dan moet doen is het identificeren van de wisselstraten, en deze altijd van stroom voorzien; je wilt in principe nooit stoppen op een wissel. Hier is dus geen bezetmelding nodig. Koploper kan zelf afleiden of een wisselstraat bezet is. Dit heb je al goed gedaan met de groene streepjes. Het is prima om de isolatie zo kort mogelijk op de wissels te leggen. Als je omloopt, wil je toch dat het blok dat je daarvoor gebruikt vrij is! Op z'n minst heb je een bezetmelder nodig zodat Koploper weet wanneer er van richting veranderd moet worden, dus een onbewaakt stukje extra rails helpt niet.
Vervolgens moet je, voor je keerlus, een railstuk aanwijzen dat je telkens wilt ompolen. Hier moet wel een hele trein op passen, tenminste als je bijvoorbeeld verlichte rijtuigen e.d. gebruikt. Sectie 6 plus de stukjes tot de wissels is heel geschikt. (Je hebt je wel gerealiseerd dat een trein die met de klok meedraait nooit meer kan omkeren?). Dit stuk dus op beide railstaven isoleren.
Tenslotte moet je de meldpunten aangeven. Dat doe je normaalgesproken aan het begin en het eind van een 'blok'. Maak deze vooral niet te kort, anders heb je kans dat je op het moment van melding niet altijd fraai kunt stoppen. Ik hou zelf een minimumlengte aan van ongeveer 40 cm.
Deze meldpunten voed je dus via de bezetmelders.
De tussenliggende delen kun je gewoon direct van stroom voorzien. Als je nauwkeuriger wilt kunnen stoppen, bijvoorbeeld in een station, kun je eventueel halverwege nog een extra bezetmelder maken. Deze kan natuurlijk heel kort blijven, het gaat er alleen om dat de PC weet wanneer de trein dit punt heeft bereikt, om vervolgens netjes te kunnen gaan afremmen.
Als ik het goed zie, heb je deze punten al aardig goed aangegeven met de rode lijntjes.
Over het geheel genomen kun je dus zeggen dat je heel goed bezig bent.
David.
-
Ik was13 sek. eerder klaar met mijn verhaal,David heeft het verhaal van mij mooi aangevuld of bevestigd. :D
-Peter
-
Niet om het een of ander hoor, maar in je baan zitten 2 keerlussen.
Ik zie je hier steeds spreken over een keerlus en keerlusmodule, vroeg me af of je zelf door hebt dat je dubbele dingen nodig bent.
mvg,
Sander
-
Iets beter opletten Sander. Het lijken wel 2 keerlussen, maar beide (als je ze apart wilt beschouwen) hebben blok 6 gemeenschappelijk. Dus is alleen daar een keerlusmodule/anti-kortsluitschakeling nodig. Dus niets dubbel. Beetje onzinnig om bv de beide bogen als keerlus te beschouwen en van een schakeling te voorzien en de rechte stukken onder en boven en blok 6 als 1 elektrisch hetzelfde gepolariseerd geheel te beschouwen, al lijkt dat misschien op het eerste gezicht logisch.
Albert
-
Misschien een beginnetje:
Bezetmelding heeft alleen echt nut als je de baan met een PC bestuurt, bijvoorbeeld met Koploper
David.
Hoezo? Ik heb samen met Sander mijn baan ook in blokken verdeeld . Deze worden aangesloten op de bezetmelders van Huub.
Ik ga eerst rijden met alleen een IB, pas later komt daar een computer bij.
Harm
-
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat de middelste van de 3 secties in een blok niet beveiligd hoeft te worden via terugmelding/stroomdetectie, maar deze rechtstreeks op de ib kan worden aangesloten (weliswaar met wat diodes ertussen)
wat zijn nu de voor en nadelen. Afgezien van het feit dat je minder terugmelders nodig hebt. Er zullen toch ook wel nadelen aan zitten.
-
Je kunt bij de detktie kiezen voor alle drie de secties of maar twee secties (als je met Koploper gaat rijden). De nadelen van drie secties zijn meer electronica en meer S88 ingangen nodig.
Voordelen zijn: Als een wagen op de tussenliggende sectie blijft staan, en deze worden niet gedetecteerd, dan is het blok vrij terwijl er toch een wagen staat.
Voorwaarde is wel dat alle wagens stroomafname hebben (bv een weerstand tussen de wielen)
-
@Harm: De bezetmelders geven alleen maar aan of een sectie bezet is of niet. Op de IB licht er dan alleen maar een puntje op (toch? ik kijk er eigenlijk nooit naar, want alles gaat via Koploper bij mij, en de IB staat onder de treintafel).
Dan weet ik niet goed wat het nut is, tenzij je daarmee iets schakelt (een sein ofzo) met extra elektronica. De PC daarentegen baseert daar de hele blokbeveiliging op, en deduceert welke trein waar is met behulp van deze meldingen.
@Hannes: De middelste secties hoef je niet te voorzien van bezetmelders, omdat Koploper wel kan concluderen of er een trein staat en of het blok dus bezet is, door het passeren van de in- en uitrijsecties.
Koploper zal dan zorgen dat er naar dat blok geen tweede trein wordt gestuurd. Zelf heb ik op de stationssporen wel extra (korte) meldersecties gemaakt, omdat ik graag korte railbusjes netjes halverwege wil laten stoppen. Ik had toch nog wat melders over (je koopt ze meestal per veelvoud 8 of 16), en dat was de makkelijkste manier.
Ik heb eerst ook die diodes ertussen gehad, maar dat is niet echt nodig volgens mij. Ik zag in elk geval niet zoveel verschil en ben het later eigenlijk vergeten. Het is (bij mij) niet zo dat de treinen op de direct aangesloten gedeeltes ineens veel harder gaan rijden ofzo, of dat de lampjes feller gaan branden. Een ander kan hier wellicht een beter verhaal over ophangen.
David.
-
Het plaatsen van de diode in de niet gedetekteerde sektie maakt op de snelheid van je trein niet zoveel uit.
Maar wanneer je een trein hebt met veel stroomafnemende wielen voor verlichting of detektie,zullen de interne verbindingen in die trein de meldsektie kortsluiten naar de algemene retour/massa verbinding,waarop de ene rail van die tussensektie is aangesloten.Dat betekent,dat je meldersektie z'n werk niet goed kan doen.Een programma als Koploper merkt dan niet of te laat,dat de meldsektie bezet wordt.
--Peter
-
@Harm: De bezetmelders geven alleen maar aan of een sectie bezet is of niet. Op de IB licht er dan alleen maar een puntje op (toch? ik kijk er eigenlijk nooit naar, want alles gaat via Koploper bij mij, en de IB staat onder de treintafel).
Dan weet ik niet goed wat het nut is, tenzij je daarmee iets schakelt (een sein ofzo) met extra elektronica. De PC daarentegen baseert daar de hele blokbeveiliging op, en deduceert welke trein waar is met behulp van deze meldingen.
Het nut ervan is als je in de toekomst via de pc je baant gaat aansturen dat de bezetmeldpunten er al zitten en dat je niet je baan hoeft te slopen om die bezetmeldpunten te maken en aan te sluiten
mvg,
Matthijs
-
Ik weet dat treinen welke eenmaal de keerlus hebben genomen, nooit meer terug kunnen. Daarom wil ik treinen laten omlopen. Daarvoor zal ik baanvak 5 opdelen in 2 baanvakken.
Verder ga ik alle 3 secties in een blokbeveiligen. Ik wil namelijk ook alle rijtuigen voorzien van weerstandslak zodat deze altijd worden gedetecteerd, ook als er 1 perongeluk blijft staan.
Heeft iemand trouwens ervaring met weerstandslak aanbrengen op schaal N wagons. Gaat dit goed??
Daarnaast hoe zit het met de beveiliging als een trein (lok inclusief rijtuigen) langer is dan de lengte van een blok. Als ik alle rijtuigen voorzien heb van weerstandslak lijkt me dat geen probleem, alle beide blokken zijn bezet, maar zonder weerstandslak? heb je dan het gevaar dat de treinen op elkaar rijden?
-
Als het achterste deel van je lange trein niet gedetekteerd wordt omdat je wagens geen stroomafnemen mbv weerstandlak,en wel in een gedetekteerde sektie staat, zal een programma als Koploper die wagen(s) toch niet "zien" en er zal een botsing van komen. >:(
-Peter
-
Wat is trouwens een mooie verhouding tussen de lengte van een trein, en de lengte van een blok. En hoelang moet dan de inrij sectie zijn.
-
@Albert
Iets beter opletten Sander. Het lijken wel 2 keerlussen, maar beide (als je ze apart wilt beschouwen) hebben blok 6 gemeenschappelijk.
Verrek, valt me nu pas op dat die mogelijkheid er ook nog is...toch maar even goed dat ik mee dacht, al was de gedachte fout ;D
mvg,
Sander
-
Wat is trouwens een mooie verhouding tussen de lengte van een trein, en de lengte van een blok. En hoelang moet dan de inrij sectie zijn.
Lengte van inrij sectie is niet zo belangrijk als je 1 richting uit rijd. 5cm zal al meer dan genoeg zijn. Als je in 2 richtingen rijd dan is het iets belangrijker. Want dan is die inrijd sectie ook je uitrijdsectie in de andere richting. uitrijd sextie maak ik meestal iets van 30 cm. De te stoppen lokatie kan dan makkelijk worden "afgesteld".
antwoorden op dit soort vragen staan ook vaak in "Koploper help" .
Succes
-
Met het risico dat dit draadje een hulprubriek wordt voor Koploper:
Het is niet erg als een trein niet in een blok past. Je kunt zowel de lengte van de blokken als de lengte van de treinen aan Koploper opgeven, zodat Koploper het blok waarin de staart van de trein staat bezet houdt.
David.
-
Jeroen: 30 cm is waarschijnlijk in H0?
David: wil natuurlijk alles zo netjes mogelijk doen, dus geen software matige trukjes uit halen. Dan is de kans op fouten kleiner.
Heb net mijn eerste bezetmelder van Huib in elkaar gezet en getest en het werkt ;D ;D
De tweede is ook klaar op 1 diode na dan. Deze hebben ze van conrad vergeten :-[ :-[. en om nou 1 diode a 8ct voor 15 euro te kopen (aan verzend en handlingskosten) is me iets te duur. :-X :-X. Had ik de bestelling maar direct gecontroleerd en niet een maand na die tijd pas. :-X :-X
-
Hi,
De keerlus moet worden opgelost in sectie 6, dat is de plaats voor de keerlusschakeling. LK100, of de Funky-rail keerlus schakeling. Verder heeft 1 keerlus in een baan niet zo erg veel nut, want als hij eenmaal de lus heeft doorlopen, zal hij hem nooit meer kunnen gebruiken. Dus zo'n enkele oversteek is zinloos.
Mvg
Wim.
-
Maar kan voor een testbaantje wel handig zijn.
-
Als het toch maar een testbaantje wordt,kan je net zo goed het sporenplan veranderen en binnen het ovaal een keerlus leggen met een stukje spoor erheen,om de techniek van de keerlus te leren kennen.
-Peter
-
Jeroen: 30 cm is waarschijnlijk in H0?
Jep in H0 dus effe *87/160en klaar 15 cm dus :)
David: wil natuurlijk alles zo netjes mogelijk doen, dus geen software matige trukjes uit halen. Dan is de kans op fouten kleiner.
Die software matige trucjes werken goed hoor. Zowel bij David als bij mij, ik heb het zelf gezien :) De blok lengtes en trein lengtes moet je toch opgeven in "Koploper".
-
Als het toch maar een testbaantje wordt,kan je net zo goed het sporenplan veranderen en binnen het ovaal een keerlus leggen met een stukje spoor erheen,om de techniek van de keerlus te leren kennen.
-Peter
Toch niet, op deze manier moet een lok ook omlopen. Dat betekent dat ik een ontkoppelrail moet tussenvoegen. Weet alleen nog niet hoe ik eea moet gaan aansturen en of dit wel mogelijk is binnen koploper.
-
Je kan bijna alles met koploper. Ook ontkoppelrails. Als je maar een decoder plaatst tussen de componenten.
-
Als je automatisch wilt omlopen heb je bij de ontkoppelrail ook een detectie nodig dat de koppeling precies boven de ontkoppelaar staat alsmede de bijbehorende schakeling, zie b.v. informatieblad 14.2 van de hcc!m.
-
Koos, heb je misschien een link voor mij?
-
Hannes, zie www.hccm.nl
De schakeling is ontworpen (niet door mij) voor gebruik in combinatie met de blokbesturing van de hcc!m maar kan ook met een treingestuurd (digitaal) systeem worden gebruikt. De doorgaande rail (DGR) is dan de bruine draad.
-
Heb nu ook de 2de bezetmelder af :) en ben dus klaar om eea aan te gaan sluiten.
Maakt het nog uit op welke decoder-ingang wat wordt aangesloten?
Heb nu links en rechts onder de baan een decoder hangen. Kan ik voor iedere willekeurige sectie naar de dichtsbijzijnde decoder gaan. (Met dien verstande dat decoder 1 helemaal vol zit).
of moeten de secties binnen 1 blok altijd op dezelfde decoder zitten en ook nog eens opeenvolgend aangesloten.
-
of moeten de secties binnen 1 blok altijd op dezelfde decoder zitten en ook nog eens opeenvolgend aangesloten.
Nee dat maakt niet uit. Als je maar weet welke waar zit. Dit moet je ook in koploper aangeven. Daar geef je ook de volgorde in het blok aan, gezien vanauit het blok waar de trein vandaan komt.
Succes
-
Heb de test baan nu helemaal aangesloten en werk tevens al met koploper. Echter zit ik met het volgende probleem.
Ik heb de keerlus module ingebouwd in de tweede sectie van een blok. (bij mij worden alle 3 de secties gedetecteerd.) de in en uitrij sectie zijn dus feitelijk geen keerlus, enkel de 2de sectie. Echter geeft de IB en koploper beiden aan dat de 2de sectie altijd bezet is. Ik kan hier dus geen gebruik van maken in het automatische treinenverloop van koploper. Heeft iemand hiervoor een oplossing? ik wil wel graag deze sectie gedetecteerd houden.
Alvast bedankt
-
Hoi Hannes
Heb je je keerlusmodule tussen (1) Bezet melder en het spoor staan of tussen (2) IB en je bezetmelder. Bij variant 1 geeft je bezetmelder altijd bezet aan aan op die detectie punten.
Succes
-
Hannes,
Als je de keerlusmodule tussen de centrale en de bezetmelders zet dan kun je alle secties van dat blok op de keerlus module aansluiten en kan er een langere trein in dat blok.
-
bedankt voor jullie reactie
Heb idd de module tussen baan en bezetmelder. zal is proberen deze tussen intellibox en bezetmelder te plaatsen om te zien of het beter werkt.
-
hoi,
Verder heeft 1 keerlus in een baan niet zo erg veel nut, want als hij eenmaal de lus heeft doorlopen, zal hij hem nooit meer kunnen gebruiken. Dus zo'n enkele oversteek is zinloos.
Waarom niet? Je kunt de baan toch in twee richtingen rijden. Nadat je de eerst keer de keerlus genomen hebt verander je van richting na een stop in het "station" (sectie 1,2 of 3), al dan niet dmv omlopen van loc, neem de voor de tweede keer de keerlus. Al is het maar een test baan, er zijn vele vele leuke rij mogelijkheden.
-
hey,
Nog even een andere vraag, niet van toepassing op de hier besproken testbaan;
Als je een bepaald baanvak maar in een richting berijdt. Dan kun je toch met twee sectie volstaan? Als je met koploper werkt. of is dat niet zo.
-
Ja, dat kan, maar dat kan ook als je de sectie in beide richtingen gebruikt, dan moet je de beide detectie stukken aan het begin en eind even lanh maken, en dan is daar tussen geen detectie, ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel. Mogelijkheden genoeg, staat overigens allemaal beschreven in het handboek.
Mvg
Wim.
-
Lengte van inrij sectie is niet zo belangrijk als je 1 richting uit rijd. 5cm zal al meer dan genoeg zijn. Als je in 2 richtingen rijd dan is het iets belangrijker. Want dan is die inrijd sectie ook je uitrijdsectie in de andere richting. uitrijd sextie maak ik meestal iets van 30 cm. De te stoppen lokatie kan dan makkelijk worden "afgesteld".
De lengte van een sectie is afhankelijk van het gekozen sectie aantal per blok. Heb je gekozen voor een blok met drie secties dan volstaat al een lengte van pakweg 1 cm. De eerste melder wordt meestal gebruikt voor het registreren van het "betreden" van het blok. Er kan dan in het tweede segment worden begonnen met afremmen tot minimaalsnelheid en het laatste segment is alleen maar nodig om het signaal stop te geven. Gezien de minimum snelheid die de lok (trein) dan al heeft is dit meestal een stop zonder doorschieten. Heb je maar twee secties per blok dan is het het verstandigst om, bij twee richting verkeer, het blok gewoon in tweëen te delen (Bij een richting verkeer is dit gelijk aan de eerste optie. Segment een en twee zijn dan "gewoon" gecombineerd). Dit is alleen maar nodig als je ook wilt stoppen in een blok. Heb je, (zoals ikzelf) ook blokken van een sectie (losse wissels in bijvoorbeeld wisselstraten) die alleen maar dienen als bezetmelder (kan ook in Koploper en is verdraait handig in een station!) dan is de lengte ook niet van belang. Handig is dan de railsegmenten tussen de raillassen te gebruiken. Je kunt dan een kunsstof raillasje gebruiken.
-
staat overigens allemaal beschreven in het handboek.
Ik ben op de site van PaHaSoft aan het zoeken geweest naar het handboek, maar kan het niet vinden. Wel het handboek voor beginners, maar daar kan ik niet in vinden hoe het volgende werkt?
ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel.
Kan iemand me vertellen waar ik het handboek kan vinden, ik zal wel niet goed zoeken.
Bedankt
-
http://www.pahasoft.nl/ , en dan download en dan help-files
-
Bedankt, had die pagina wel gezien maar ik had niet door dat dat het hanboek was. Daar ben ik nog wel even zoet mee om dat te lezen. Word ik vervelend als ik vraag op welke pagina ik het volgende kan vinden?
ook bied koploper de mogelijkheid om met twee meldpunten een blok met drie detectie te maken. dan is het begin en het eind aangesloten op dezelfde melder en is de tweede malder het tussengelegen deel.
-
Volgens mij staat er iets op pagina 25 daarover , verder kun je met vragen over koploper ed, , op dit forum > http://www.koploperforum.nl/ terecht