BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sven op 02 July 2010, 12:19:43
-
Ik dacht de ideale spoorlijn gevonden te hebben in de Romney, Hythe and Dymchurch Railway (http://www.rhdr.org.uk/), welke voldoet aan alles wat ik leuk vind: stoom, smalspoor, vuurtoren, duinen, zee. Het is maar 2 uur rijden van mij vandaan, dus iets waar ik meerdere keren heen kan gaan om foto's te nemen, om in model na te maken. Ik denk, tof, ik heb de perfecte plek gevonden om te gaan wonen als ik oud ben! Bekijk ik dit interessante filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=U33YmViQcHI&fmt=22) over de baan, krijg ik de schrik van mijn leven, omdat er direct naast een... kerncentrale staat! Zijn ze nou helemaal besodemietert geworden!?! Hoe kun je in zo'n mooi gebied nou zo iets verschrikkelijks als een kerncentrale zetten. Er zijn genoeg lelijke wijken in London waar die niet zou opvallen. Als ze kernenergie vertrouwen, hoeven ze 'm niet zo ver weg te zetten. Het wordt jammer genoeg niet eens bekritiseerd in het filmpje, maar dat lijkt ook een redelijk oud filmpje. Maar niet verbazingwekkend, als je in een land woont, waar de inwoners zelf nooit van Sellafield gehoord hebben.
Daar gaat mijn droom. Ik ben er echt wat ontdaan door.
-
dan gaan we toch lekker een bruinkoolcentrale bouwen en het hele stuk land waar het spoorlijntje ligt inclusief dorpen en alles tot 100 meter diep afgraven en opstoken? :)
-
Je kunt toch die kerncentrale gewoon weglaten op je modelbaan?
En waarom is het zo erg om daar een kerncentrale te hebben, waar zou die dan moeten staan?
Als het fout gaat moet je behoorlijk ver weg wonen om er geen last van te hebben.
Als die in Londen staat en het gaat fout....
-
Ik heb de RH&DR ook bezocht en vond het een heel bijzondere tocht.
Die kerncentrale is een beetje een domper, en draagt zeker niet bij aan de schoonheid van het gebied, maar ja, Engeland is natuurlijk niet alleen maar een museum.
En er zijn gelukkig nog genoeg km's mooie kust te vinden zonder kerncentrales.
Leen.
-
Is dat niet die lijn waar ze ook scholieren vervoeren in die mini trein?
Al gevonden:
After running trials with the Ravenglass and Eskdale Railways locomotive, Shelagh of Eskdale the RH&DR duly ordered their own mainline diesel. The cost was partly met by the local district council, as the new engine was going to make the operating of the school train a more economic affair, than the currently steam hauled operation.
Indeed, No.12 is named after the man that gives his name to the very school that the line hauls children to and from every term day, and who gave the first local educational bequest in 1610.
-
maar ja, Engeland is natuurlijk niet alleen maar een museum.
Maar het scheelt niet veel... ;D
Dit soort dingen maakt Groot Britannië juist erg leuk: enerzijds is het land een volslagen duffe aangeharkte tijdscapsule waarin na 150 jaar nog niks is veranderd en maar anderzijds zetten ze dan weer draken van gebouwen midden in een idyllisch landschapje.
Eelco
-
't Is misschien een oud filmpje, maar het is ook een oude kerncentrale. Ze zijn in 1965 begonnen met het bouwen van dat ding. Niet echt iets nieuws dus.
En weet je trouwens waar de Zeeuwse gemeente Borssele - van de Stoomtrein Goes Borssele - nog meer bekend om is geworden? Juist!
Grtz,
Ton
-
Mij krijg je niet in de buurt van een kerncentrale. Alleen maar al er tegen geprotesteerd moet worden. Dus die trein gaat aan mij voorbij. Da's jammer, want het ziet er inderdaad erg leuk uit.
Als je vertrouwen hebt in kernenergie, moet je het niet erg vinden 'm naast je huis te hebben. Degenen die besluiten 'm te bouwen, zouden verplicht een annex er aan moeten bouwen voor zichzelf. Als jij vertrouwen hebt in kernenergie, zou je er zonder meer, met je kinderen, naast gaan wonen?
Stoomboy: er zijn uiteraard wel veel meer mooie plekken, maar niet veel met een trein, station, duinen en vuurtoren naast elkaar.
-
Hier in Nederland wonen we allemaal al in de buurt van een kerncentrale.
Als het goed fout gaat merken we het allemaal...
-
ik ga dr gerust naast wonen... k woon nu min of meer naast douwe egberts, daar heb je meer last van.
-
Een jaar of 10 geleden ben ik ook naar de RH&D geweest, maar die kerncentrale heb ik niet gezien. Waar staat dat ding dan? Op google maps kan ik hem ook niet zomaar vinden.
Tja, en pal naast een kerncentrale wonen? Zelfs al zou je dat willen, het mag niet eens.
In die van Borssele kwam ik meerdere malen voor mijn werk, nooit problemen mee gehad. Een van onze clubleden werkt al bijna 40 jaar in dat ding, en de man is nog steeds gezond.
Van mij mogen ze er in Borsele nog eentje naast zetten, of twee.
-
En weet je trouwens waar de Zeeuwse gemeente Borssele - van de Stoomtrein Goes Borssele - nog meer bekend om is geworden? Juist!
Of eigenlijk de Zeeuwse gemeente Borsele, van de Stoomtrein Goes-Borsele, die bekend is van de kerncentrale bij het dorp Borssele. Let op het subtiele verschil in spelling.
Voordeel is dat Borsele een uitgestrekte gemeente is met een stuk of 15 dorpen, en vanuit de stoomtrein zie je nergens een kerncentrale.... want de stoomtrein rijdt wel in Borsele, maar niet in Borssele...
-
er zijn uiteraard wel veel meer mooie plekken, maar niet veel met een trein, station, duinen en vuurtoren naast elkaar.
Dat "maan" landschap bij de RH&DR in Kent is erg uniek, maar wat denk je van de West Somerset Railway bij Minehead en Watchet, de North Norfolk Railway rond Sheringham, en de North Yorkshire Moors Railway bij Whitby?
Heel anders van karakter, en iets verder bij jou vandaan, maar heel erg mooi. En die hebben allemaal een stoomtrein.
En zo zijn er vast nog wel meer plekken, de kust is echt heel erg lang.
Leen.
-
Ik woon ruimschoots binnen de gevarenzone van Borssele. Zolang die centrale niet uit elkaar klapt, heb ik er geen last van.
Dat kan je overigens niet zeggen van andere energiecentrales, die constant CO2 uitstoten.
Zolang we het land niet willen volplempen met windmolens en zonnepanelen (vind ik trouwens de beste optie), moeten we toch iets?
@Reinier,
Met de spelling heb je helemaal gelijk.
Maar toch kom je langs de lijn van de SGB hemelsbreed op slechts een kilometer of acht van de centrale. En het ging erom hoe druk je je moet maken over een kerncentrale in de buurt van zo'n mooi landschap met museumtrein.
Grtz,
Ton
-
Inderdaad idyllisch (http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/6456028/Fishermans-cottage-yards-from-nuclear-power-stations-on-verge-of-sale.html) ;D
Gaat het om deze?
-
Als je vertrouwen hebt in kernenergie, moet je het niet erg vinden 'm naast je huis te hebben. Degenen die besluiten 'm te bouwen, zouden verplicht een annex er aan moeten bouwen voor zichzelf. Als jij vertrouwen hebt in kernenergie, zou je er zonder meer, met je kinderen, naast gaan wonen?
Ik woon op explosie-afstand van Dodewaard, inderdaad, mét vrouw en kinderen en we slapen er niet slechter om. Gelukkig zijn de reactors in NL niet van het type "als er een dak boven zit en electriciteit uitkomt is het goed" (lees; Tsj-biel); er kan een 747 tegen te pletter vliegen. Maar gezien de ouderdom van de centrale moet die ook al tot de National Heriage behoren ;D .
-
ik ga dr gerust naast wonen... k woon nu min of meer naast douwe egberts, daar heb je meer last van.
En dat woonwagenkamp waar je naast hokt lijkt me dan nog wat explosiever dan menig kerncentrale ooit zal zijn... ;D
Eelco
-
Nou stoten die kerncentrales niet zoveel CO2 uit op locatie, maar die reactorstaven liggen nou niet echt in een veldje klaar om op te rapen. Het delven en verwerken van uranium kost nog steeds een heleboel energie en dus CO2. Maar goed, daar hebben anderen last van.
Wat ik alleen niet begrijp is altijd maar die weerstand tegen windmolens. Ik ben vorige maand naar Tsjechie gereden en heb aan een stuk door windmolenparken gezien. Ja, in Duitsland ja. Fantastisch om die dingen te zien draaien. Zijn wij nou zo debiel hier in Nederland?
-
Het wordt onder de noemer 'horizonvervuiling' geschaard. Maar al die electriciteitsmasten en kabels, die ziet ondertussen ook niemand meer...
Ik heb er geen enkel probleem mee. In het vlakke Noord Hollandse landschap is een rijtje windmolens prachtig om te zien.
Eelco
-
Collectieve angst dat onze identiteit verandert. Plat landschap, witte mensen. You name it. (ohja, taal. ;D)
-
http://www.nederland2.nl/uitzendinggemist/programma/netwerk-(eo-ncrv)/23
Voor dat je je druk maakt over die kerncentrale.
Bekijk de uitzendingen van netwerk van 29-6 en 1-7 eens.
Groeten,
Patrick
-
Als bij de bouw van nieuwbouw gewoon wettelijk verplicht wordt om het huis met zonnepanelen uit te rusten, kunnen die kerncentrales op den duur wel dicht. Het is niet alleen het lekgevaar, maar we creëren afval dat we vele generatie niet kwijt raken. Er zijn genoeg alternatieven, maar uiteindelijk draait het allemaal om geld.
Nu de ramp van Tjernobyl wat in de vergetelheid begint te raken, worden we langzaam weer warm gemaakt via de massa PR kanalen voor kernenergie, in de trant van "niet meer dan logisch dat we daar mee verder gaan". Ik dacht dat het een gesloten boek was, geen kernenergie meer in NL. Er zijn weinig dingen waar ik me zo boos over kan maken, dan kernenergie als een acceptabele energiebron zien.
Leen, bedankt voor de spoortips. Ik ga me daar in verdiepen!
-
En dat woonwagenkamp waar je naast hokt lijkt me dan nog wat explosiever dan menig kerncentrale ooit zal zijn... ;D
Eelco
dat kamp heb ik totaal geen last van. Het yuppenstrand deste meer, altijd pestzooi, herrie en als ze een keer een festival hebben moet je maar hopen dat hun security je je eigen huis in laat. En ja stig, we zijn debiel in nederland.
-
Ik heb nooit gezegd dat ik voorstander ben van steenkool. Ook daar zou ik niet naast gaan wonen, al vind ik een mijnschacht nou weer wel idyllisch. ;D Dan was mijn droom niet verstoord geweest.
Wind, zon, water, we krijgen het allemaal gratis en zijn de meest vriendelijke energiebronnen die ons allemaal van stroom kunnen voorzien.
O ja, de Douwe Egberts fabriek in Utrecht heb ik ook twee jaar in de buurt van gewoond. En in Groningen in de wind van de suikerfabriek. Ik heb dat echter nooit gezien als schadelijk voor de gezondheid (nou ja, op een andere manier wel dan, weer. ;) )
-
Tot voor de renovatie van de kerncentrale in Petten een van de grootste producenten van radiofarmaca. Deze worden in ziekenhuizen gebruikt bij de opsporing van kanker en andere ziektes. Het zou een zeer trieste zaak zijn als dit niet meer mogelijk zou zijn.
Het afval van deze centrales is inderdaad een probleem, dat ben ik met je eens. Maar als je alleen al het afval en de overblijfselen van een kolenmijn bekijkt in een van de uitzendingen die ik gelinkt heb valt dat toch ook niet te onderschatten.
Groeten,
Patrick
-
Om even terug te komen op de museumlijn zelf.
Het gaat hier toch om een miniatuur lijn?
Dat lijkt me nou helemaal niet ideaal, een (ietwat grote ;D) "modelbaan" als voorbeeld voor een H0 modelbaan.
Je kunt dan N spoor nemen met scenery in H0 en natuurlijk poppetjes in H0.
De naam van je internetsite is in het licht van deze discussie wel grappig "svencentral."
-
Je hebt geen meerdere, grote kerncentrales nodig om productie voor de gezondheidszorg te maken. Ongetwijfeld kun je dat wereldwijd met een paar wel af.
Ik heb net de eerste documentaire bekeken en ook dat is schandalig. Wat ik zei, het gaat allemaal om geld.
Bob, het is 1/3 van de normale grootte, volgens mij. Maar ik zou het dan een normale grootte smalspoorlijn maken.
-
Discussie over kernenergie op BNLS, interessant! Zeker in het licht van onze hobby die vanuit milieu-oogpunt volstrekte verspilling is. We gebruiken allerlei 'foute' stoffen die uit aardolie gemaakt worden en verbruiken volledig onnodig elektriciteit voor het rijden van onze treinen, om maar te zwijgen van de mensen die een airco op zolder plaatsen om de treinen koel te houden. Misschien een idee om als eerste stap naar minder energieverbruik onze hobby CO2-neutraal te maken?
Marc
(die binnenkort op een CO2-bel woont)
-
...het is 1/3 van de normale grootte, volgens mij.
Het materieel wel ja. Maar de spoorwijdte is 1/4 van de normale grootte. Niet verwonderlijk als je weet dat de RH&D Railway is ontworpen door Henry Greenly, dezelfde die de Engelsen heeft opgezadeld met de 00-schaal. Daar passen schaal en spoorwijdte ook niet bij elkaar.
Oja, en degenen die denken: gooi Nederland vol met molens en zonnepanelen, dan hebben we verder niks meer nodig, die hebben net te weinig inzicht in de structuur van de elektriciteitsvoorziening om goed te snappen waar ze het over hebben.
-
Je hebt geen meerdere, grote kerncentrales nodig om productie voor de gezondheidszorg te maken. Ongetwijfeld kun je dat wereldwijd met een paar wel af.
Dat is nu momenteel het probleem, Er zijn 3 grote producenten (uit mijn hoofd Canada, Frankrijk en Petten) daarnaast nog een aantal kleinere.
De drie groteren zijn momenteel in onderhoud.
Verder hebben we vandaag zonneenergie in overvloed. Al heb ik begrepen van een duitser, met panelen op zijn dak, dat die dingen momenteel weer veel stroom vreten om zich zelf koel te houden.
Groeten,
Patrick
-
Misschien een idee om als eerste stap naar minder energieverbruik onze hobby CO2-neutraal te maken?
Marc
Ik los het eenvoudig op, veel gebruik maken van de fiets en het openbaar vervoer (y)
(met alle voor en nadelen) maar dat zou ik ook doen als ik deze hobby niet had.
Maar we dwalen nu een beetje af :-[
@Sven, je gaat dan uit van H0e ?
-
@Sven, je gaat dan uit van H0e ?
Jazeker! Ik zou niet in 00e (bestaat dat eigenlijk wel?) gaan bouwen, dan ben je op die klungelige Hornby poppetjes aangewezen. Het eindpunt Dungeness (waar dus die kerncentrale ligt) is wel erg interessant voor de modelbouwer. De lijn eindigt in een cirkel, waarna het spoor weer terug gaat over het enkelsporige lijntje. Halverwege de cirkel is er een station met een passeerspoor. Google Earth (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=dungeness+uk&sll=48.146667,-123.121667&sspn=0.028978,0.06918&g=dungeness&ie=UTF8&hq=&hnear=Dungeness,+United+Kingdom&ll=50.914371,0.976496&spn=0.013691,0.03459&t=h&z=15) geeft een mooi overzicht. Ik zou denk ik voor de modelbaan de cirkel met een wissel rondmaken, zodat je thuis kan blijven rijden.
Wat voor nadelen elke andere bron van energie heeft, het weegt niet op tegen de afval en schade die een kerncentrale bezorgd. Pas na één flinke lek in NL of omgeving en het is afgelopen met kernenergie. Het is niet voor niets dat de centrales vaak aan de grens worden gebouwd. Tot die tijd win je er nog niet alle stemmen mee.
-
Ze kunnen dat uranium afval toch mooi inmetselen in die groten in Afganistan. Dan kan de Taliban zich ook niet meer verstoppen. En als onze natuurlijke energie bronnen beginnen op te raken moet je toch wat. Als je ziet dat kernonderzeeers een jaar kunnen varen op een blok Uranium zo groot als een kuipje boter. Hoe lang kan een auto dan niet rijden? Ik zeg mooi spul.
Arnout.
-
Verder hebben we vandaag zonneenergie in overvloed.
Tsja, alleen die nachten hè, die zouden ze moeten afschaffen want dan doen die zonnepanelen het niet.
-
nou, dat lijntje nabouwen lijkt me simpel genoeg: de locs zijn nagebouwd van echte grote en rijden op iets te smal spoor, je kunt dus 00-locs gebruiken en vervolgens maak je de schaal drie keer zo groot, 1:25 dus. Locs wat ombouwen zodat er 1:25 machinisten in/op kunnen en klaar.
Je kunt natuurlijk ook uitgaan van engels N-materieel (1:148) en dan schaal 0 nemen (1:45), daar is een hoop voor te krijgen qua figuren en de sporenplannen blijven aardig compact.
en kernafval is naar spul, maar al die CO2 in de atmosfeer ook, die blijft daar ook nog wel een tijd hangen... maar met die 6 miljard waarvan de helft die niks heeft zo langzamerhand ook weleens wat wil gaat het niet echt lukken op een puur milieuvriendelijke manier zonder dat iemand in moet leveren. Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.
-
Floris, dat is een goed idee, spoor 0.
maar met die 6 miljard waarvan de helft die niks heeft zo langzamerhand ook weleens wat wil gaat het niet echt lukken op een puur milieuvriendelijke manier zonder dat iemand in moet leveren. Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.
Dat denk ik ook.
-
Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.
Hmmm, zo somber zie ik het dan ook weer niet in. De mens heeft zich door de milennia heen steeds opnieuw kunnen aanpassen aan de uitdagendste leefomgevingen en zal zich ook nu vast weer aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Ten goede of ten slechte, dat durf ik niet te zeggen. Maar verdwijnen? Nee.
Eelco
-
nou ja, voorlopig reutelt de mensheid nog wel even door hoor, goeie kans dat de zaak pas in elkaar klapt bij 30 miljard ofzo, alleen ideeën wat betreft een gezellige schone omgeving zonder kerncentrales en met allerlei zeldzame leuke beestjes en plantjes kun je dan dus wel vergeten, je krijgt een aarde met alleen mensen, sojabonen, kakkerlakken en blauwalgen.
-
En soylent green, jumjum! (y)
Eelco
-
De Britten vervoeren nucleair materiaal gewoon per trein, ook door bv London. Hebben ze een eigen bedrijf voor DRS, met een heel mooi kleurenschema.
Het probleem met al die hippie energie is dat het niet constant beschikbaar is, of wanneer het nodig is. Dan moet er binnen een seconde vervangende capaciteit ingeschakeld kunnen worden, wat natuurlijk een veel lager rendement geeft, dus veel duurder, en vervuilender is. Stel je voor de zon komt voor de wolken als je aan het rijden bent met de modelbaan...
Het vreemde dat er een aantal maanden geleden is aangetoond dat het hele CO2 verhaal onzin is, en alleen maar gebruikt wordt om belastingen te kunnen heffen. Heeft een aantal kopstukken van de UN in England uiteindelijk de kop gekost. Maar hoor je niemand meer over. Mij is altijd wijsgemaakt dat planten juist groeien door CO2...
En die kerncentrale in Mol hoor je in Nederland ook niemand over. De Belgen hebben allemaal pillen in huis, maar in de Nederlandse media wordt dat doodgezwegen.
De spoorlijn was tijdens de tweede wereldoorlog in gebruik door het Britse leger. Dat kan misschien ook een idee zijn om uit te beelden.
Groeten, Alexander
-
Het probleem met al die hippie energie
Over badinerend gesproken... :-X
Stel je voor de zon komt voor de wolken als je aan het rijden bent met de modelbaan...
Volgens mij bedoel je het net omgekeerd... Maar goed. Dat maakt voor zonnepanelen weinig uit. Om mijn schoonvader, die een paar jaar terug te zien was in een Nuonreclame daarin over de zonnepanelen langs de A27 bij Utrecht hing, maar eens te citeren: het regent, het is grauw, en toch doen ze het! Dat is nou het mooie van zonnepanelen!
Het vreemde dat er een aantal maanden geleden is aangetoond dat het hele CO2 verhaal onzin is,
Nee, een deel van het verhaal is gebaseerd op onjuist geinterpreteerde informatie. Dat is heel wat anders dan te zeggen dat het hele verhaal onzin is.
Lekker genuanceerde bijdrage...
Eelco
-
@ NS8714,
Leveren die zonnepanelen in het donker net zoveel energie als overdag ? Of doet er niemand het licht aan als ze sávonds thuiskomen ?? Of zn modelspoorbaan ?
Dat zgn. onjuist geinterpreteerde was weer het politieke antwoord toen het grote boze internet de leugens en verdraaien openbaar maakte. Hier een nederlandse wetenschapper http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2079
Maar het CO2 verhaaltje verdwijnt vanzelf. Net als dat zure regen verhaaltje van een paar jaar geleden. De populisten verzinnen wel wat anders.
En ik ga verder met internetten naar de spoorse ontwikkelingen in de wereld. Met de pc en airco aan, zodat er genoeg CO2 komt voor het graan om te groeien. Voor mn boterhammen over een paar maanden he.
Groeten, Alexander
PS. hier een hippie :
http://newsbusters.org/node/13093
-
Is weer een heftige discussie :P,het lijkt wel een politiek draadje,
we zullen hoe dan ook stroom nodig hebben voor onze modeltreinen ;D
Voor grootschalige wind-en zonneenergie zijn grote investeringgen nodig in het electriciteits-
netwerk, om de toelevering te stabiliseren ivb wolk voor de zon, het fenomeen nacht en die keer dat het niet
waait, maar die zijn sowieso nodig door de grote energiebehoefte in ons land en als het bij onze oosterburen wel
mogelijk is, waarom hier dan niet?
Het gebruik van kernenergie is altijd beter dan een bruinkoolcentrale(rondje gasalarm)
maar ook het uranium is eindig en op een gegeven moment op en zal er uiteindelijk toch naar nieuwe
energiebronnen gezocht moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Tis (die als non-voetbalfan toch even viert dat Oranje gewonnen heeft (y))
-
Om weer wat meer terug te keren naar de kern van dit topic:
Sven, als er nou op dezelfde plaats een bruinkoolcentrale had gezien had je dan ook deze lijn niet zo idyllisch gevonden?
Als ik de foto's zie van dat gebied met rondom die kerncentrale dan vind ik het helemaal niet zo'n mooie omgeving.
-
Ik dacht de ideale spoorlijn gevonden te hebben in de Romney, Hythe and Dymchurch Railway (http://www.rhdr.org.uk/), welke voldoet aan alles wat ik leuk vind: stoom, smalspoor, vuurtoren, duinen, zee. Het is maar 2 uur rijden van mij vandaan, dus iets waar ik meerdere keren heen kan gaan om foto's te nemen, om in model na te maken. Ik denk, tof, ik heb de perfecte plek gevonden om te gaan wonen als ik oud ben! Bekijk ik dit interessante filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=U33YmViQcHI&fmt=22) over de baan, krijg ik de schrik van mijn leven, omdat er direct naast een... kerncentrale staat! Zijn ze nou helemaal besodemietert geworden!?! Hoe kun je in zo'n mooi gebied nou zo iets verschrikkelijks als een kerncentrale zetten. Er zijn genoeg lelijke wijken in London waar die niet zou opvallen. Als ze kernenergie vertrouwen, hoeven ze 'm niet zo ver weg te zetten. Het wordt jammer genoeg niet eens bekritiseerd in het filmpje, maar dat lijkt ook een redelijk oud filmpje. Maar niet verbazingwekkend, als je in een land woont, waar de inwoners zelf nooit van Sellafield gehoord hebben.
Daar gaat mijn droom. Ik ben er echt wat ontdaan door.
Heel simpel: De RHD bestond al voordat de kerncentrale er was. Het enige wat je hoeft te doen is de tijd uitbeelden VOOR de bouw van de centrale. De RHD dateert van 1927, dat is ruim voor de bouw van de centrale. Kijk wel een beetje uit wat je dan kiest. Tussen aanleg lijn en aanleg centrale zit nog een periode met wat gevoeligheden :-X
Als je er niet naar toe wilt: Google Earth laat de lijn goed zien en er zijn her en der zat foto's te vinden van de RHD.
-
...en als het bij onze oosterburen wel mogelijk is, waarom hier dan niet?
Wat is er bij onze oosterburen wel mogelijk, en bij ons niet?
-
Op youtube staan een aantal filmpjes van deze bijzondere spoorweg: The parallel parade on the RH&DR (http://www.youtube.com/watch?v=7X48m5m2Id0). Bibberende, maar zeer indrukwekkende beelden.
Groet,
Basilicum
-
Qua bijzondere baantjes en Engels is dit (http://www.alderneyrailway.com/) ook een leuk thema...
Ik wist niet eens dat op de Kanaaleilanden spoor lag... :-\
-
Hee Marc, da's ook een leuke! Als ik alleen was geweest, was ik daar komend weekend gelijk heen gegaan. Van mij uit is het rijden naar Portsmouth, boot naar Frankrijk, dan boot naar Alderney.