BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Noppie. op 02 July 2010, 09:56:21
-
Moarn.
Weet iemand of er tekeningen zijn van de 2416 alias 2501, 2551?? Zit een beetje met de positie van de 2e uitlaatpijp. Het boek van Martin Oostrom bied helaas geen uitkomst. Hij lijkt met de korte huif aan de rechter kant boven de extra rechter louver deur te zitten.
Greetz,
Noppie.
-
Schop.
-
Ikweettetooknie, maar meld je eens aan op het NMLD-forum, daar is veel meer kennis over dit soort specifieke zaken.
-
ik zou even contact opnemen met Het Utrechts Archief, daar is ongetwijfeld het bestek / tekening / ombouwplan voorhanden.
-
bij de laatst genoemde is het het makkelijkste om de cw's door te zoeken, en hopen day daar tekeningnummers in staan.
mvg,
Robin
-
dan niet naar de 2416 zoeken he, maar de 2501/2502 (I) of 2551/2552. In '58 toen de 16-cillinders weer werden uitgebouwd kregen beide locs pas hun oorspronkelijk toegedachte nummers 2416 en 2432 aangemeten. Opmerkelijk genoeg is zo dus de latere 2416 (evenals overigens de 2410) dus nooit blauw geweest maar direct roodbruin.
De exacte data van de constructiewijzigingen (én verslagen van de proefritten met de krachtpatsters) staan in het 2400-boek.
-
map met cw's is een complete map per jaar van diesellok's, dus vergt aardig wat zoekwerk:)
mvg,
Robin
-
Beadnkt voor de reacties. Zal contact opnemen met het Utrechts archief voor tekeningen.
Greetz,
Noppie.
-
Is er al wat meer duidelijkheid omtrend tekeningen van de 2551/2552? Ben nl wel benieuwd of er foto's o.i.d. bestaan van deze locs, dus of ze ook daadwerkelijk rondgereden hebben met nummerplaten met deze fabrieksnummers erop. Uiteraard om een hysterisch verantwoord model te kunnen maken.
-
Hey Drent.
Tot zo ver nog geen tekeningen gevonden. In het boek over de 2400 staan uiteraard wel wat foto`s van die lorren maar ik wil graag duidelijkheid over de plaats van de schoorstenen. Dus maar even gedult tot er iets op popt.
greetz,
Noppie.
-
Kijk eens bij NVM, de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers.
Die hebben een uitgebreid archief met tekeningen van de spoorwegen.
Ik weet het, omdat ik er zelf een jaar modelspoor redacteur geweest ben.
Google even.
Groetjes
Wil
-
Voor wat betreft het HUA moet ik je helaas uit de droom helpen: van elke loc is er info, behalve van de 2416 en 2432. Die ontbreken waarschijnlijk vanwege hun status elders gearchiveerd en bij de opruiming helaas blijkbaar verdwenen....
-
Oh :o dat is slecht nieuws. Nu ja dan maar goed kijken en aan de hand van de tekeningen de positie bepalen.
Bedankt Sicco voor het reageren.
Greetz,
Noppie.
-
Probeeer het foto archief eens van de NVBS?http://www.nvbs.com/Documentatie/Spoor_NL.htm (http://www.nvbs.com/Documentatie/Spoor_NL.htm)
-
Mocht je nog wat vinden Noppie dan hoor ik dat heel graag!
-
Is er al wat meer duidelijkheid omtrend tekeningen van de 2551/2552? Ben nl wel benieuwd of er foto's o.i.d. bestaan van deze locs, dus of ze ook daadwerkelijk rondgereden hebben met nummerplaten met deze fabrieksnummers erop.
Die nummerplaten hebben bestaan. Ik ken een verzamelaar die er eentje van de 2551 heeft.
Eelco
-
Daarom zou het mooi zijn als er een foto was van de 2551/2552 mét die platen erop. En die zullen er best zijn.
Die tweede uitlaatpijp zit zo te zien precies halverwege de plek van de 'nieuwe' deuren met roosters die in de plaats gekomen zijn van de dichte deuren. Dus in H0 2 cm van hart uitlaat 1 t/m hart uitlaat 2. Bij een DKM-2400 dan, die staat toevallig nu voor mn neus ::)
-
Mocht je nog wat vinden Noppie dan hoor ik dat heel graag!
Maar natuurlijk.
Probeeer het foto archief eens van de NVBS?http://www.nvbs.com/Documentatie/Spoor_NL.htm (http://www.nvbs.com/Documentatie/Spoor_NL.htm)
ga ik doen.
@ Drent. Zal de 2404 van Roco vanavond eens opmeten en vergelijken met de 2402 van DKM.
Bedankt voor de hulp tot zover,
Noppie.
-
Bij de MGO V12 zit de uitlaatpijp precies boven de eerste twee cilinders op de turbo. Bij de MGO V16 idem, alleen zit er aan het andere uiteinde van het blok een tweede turbo boven de laatste twee cilinders met een bijbehorende uitlaatpijp. De onderlinge afstand tussen de twee uitlaten is dus een afstand van 12 cilinders in V-vorm, of 6 cilinders in lijn (als ik het goed zeg....).
Plan U werd eind jaren '70, begin jaren '80 ook met een MGO V12 uitgerust die veel gelijkenis had met de MGO V12 uit de loc 2400 (o.a. andere turbo).
-
Is dat laatste zo? Ik meen dat ze beide nl een blower van Brown Boveri hadden.
Later zijn er bij plan U wel van een aantal motoren blowers vervangen door twee kleinere van het merk Garret.
-
Dat is me ooit verteld door een ex collega van de motorenafdeling te Tb. Fabrikant zal best dezelfde kunnen zijn, wat niet hoeft te betekenen dat ook het type turbo hetzelfde is. Maar hierbij houd ik een slag om de arm, er is vast wel iemand hier die daar meer duidelijkheid over kan verschaffen ::)
-
Mja, ik meende dat het ook hetzelfde type was eigenlijk.