BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 29 June 2010, 10:27:19
-
Sinds kort zijn de eerste I11 rijtuigen uitgebracht van LSmodels.
Deze rijtuigen zijn niet alleen interessant voor liefhebbers die Belgisch rijden maar de liefhebbers van Nederlandse treinen hebben een excuus om deze rijtuigen aan te schaffen.
De rijtuigen komen namelijk ook in Maastricht.
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/ShHCUOjXgyI/AAAAAAAAQ6U/SoN1EuPkSYU/s640/P4308926.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/ShHCOyNEsyI/AAAAAAAAQ50/bXk5JXqLiEA/s640/IMG_8942.JPG)
Maastricht
De set met de stuurstand moet nog uitkomen, maar de tussenrijtuigen zijn al verkrijgbaar.
Eerder zijn deze rijtuigen al uitgebracht in samenwerking met Heris maar de nieuwe oplage is veel meer gedetailleerd.
(wordt vervolgd)
-
@ Bob.
De foto's komen morgen, het is hier nu te donker om te fotograferen.
En met kunstlicht fotografeer ik liever niet.
O ja, een goeie tip: ik zou de oude I11 niet combineren met de nieuwe I11.
Alleen al met de ramen ziet dat voor geen meter uit vind ik.
Jos.
Ik zal als ik ze ook binnen heb kijken of ik dat een beetje te pruimen vind... :-\
Stuurstand is nog niet uitgeleverd...
Weet ik, hopenlijk duurt dat niet zo lang als met de ICR Benelux rijtuigen ;)
-
Goedenmorgen,
Kwamen deze rijtuigen ook niet in Keulen en met de EC Vauban in italie. Of zijn dat weer andere I11 rijtuigen?
Gr Arnout.
-
Arnaut. Als je de IC Oostende-Keulen wil nabootsen. Kun je gerust de oude oplage nemen, deze hebben namelijk ook de bestemming er op staan. En daar komt nog bij dat naar Keulen niet met een BDx gereden werdt.
-
Zitten er grote verschillen tussen de Heris en de Lsm I 11 modellen?
Op de Lsmodellen staan 2 verschillende nummers ( 2 roosters en 4 roosters), waar zitten die en rijden ze doorelkaar in een stam?
Mvg Ad
-
Tussen de oude oplage van LSM en Heris zit geen verschil. Het enige vrschil zitten hem in de opschriften van het doosje waar het rijtuig in zit. Op beide modellen staat aan de onderkant Heris. Bij de nieuwe oplage staat daar Modern Gala.
-
Ik heb ze van Heris. 1 set van 3 en een 2e klas. De bestemming is i.d.d. keulen. Maar bij mij rijden ze in de EC Vauban samen met 2 SBB IC rijtuigen.
Gr Arnout.
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P5246662.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P5246663.jpg)
De LS/Heris rijtuigen met bestemming Oostende-Keulen.
Foto's zijn niet zo best, maar stammen nog uit de tijd dat ik nog niet alle instellingen van mijn camera door had ;D
-
Bob. Ik heb thuis beide varianten. Ik zal straks (over een uurtje of zo) wat foto's nemen van beide modellen. En ook samen in een treinstam. Dan zul je de verschillen echt zien.
.
-
O.k. bedankt.
Dan zet ik deze rijtuigen straks in in de trein naar Keulen.
Of bestond die geheel uit I11 rijtuigen?
-
Hebben jullie al eens gezien dat je treinsamenstellingen kunt vinden op de site van LS Models.
Staan ook treinsamenstellingen met de I11 rijtuigen tussen, kijk maar hier. (http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Compositions_de_rames_N.htm)
MvG Peter,
-
Hier een paar foto's van de oude en de nieuwe I11.
Links de nieuwe 2e klas, en rechts de oude.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1026.jpg)
Rechts de oude, links de nieuwe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027.jpg)
Het verschil is in de ramen duidelijk te zien.
Bij de oude versie loopt de grijze ban gelijk met de raamsponningen.
En bij de nieuwe iets erboven en er onder, wat het geheel duidelijker afmaakt.
Ook zijn de ramen bij de nieuwe versie veel doorzichtiger dan bij de oude.
Het interieur is mooi gedetaileerd, terwijl de oude slechts een blauwe plaat er in had liggen met wat stoeltjes ingegoten.
Het is alleen jammer dat bij de nieuwe varient het mooie interieur zo slecht zichtbaar is, maar dat komt door de getinte ramen.
In het echt is van buitenaf ook alleen maar een schim van het interieur waar te nemen.
De oude 1e klas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1028.jpg)
De nieuwe 1e klas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1029.jpg)
De oude 2e klas
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1030.jpg)
De nieuwe 2e klas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1031.jpg)
We gaan de kopwandjes eens bekijken.
Als ik hier na kijk zie je echt enorme verschillen.
Ik heb mijn rijtuigen wel al voorzien van Fleischmann Profi-koppelingen.
Links de oude, en rechts de nieuwe.
Je ziet dat bij de oude de sluiseinen opgedrukt zijn.
Bij de nieuwe zijn er lensjes in de sluitseingaten, met daar omheen een zilveren ring. (die ring is foutief, dat moet een zwarte rubberen ring zijn)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1034.jpg)
De bodems zijn echt heel verschillend.
Boven de nieuwe I11, en onder de oude.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1035_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1035_1.jpg)
De volledige zijkanten.
Boven de nieuwe, onder de oude.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1038_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1038_3.jpg)
We kijken eens bij de koppelingen.
Hier is ook een hele hoop veranderd.
Bij de nieuwe variant is ook de opvangtank van de wc mooi weergegeven.
Onder deze opvangbak vinden we de koppeling.
Hier zit een volledig nieuwe kortkoppeling op tegenover de oude.
De oude heeft eigen lijk een wat gammele ophanging.
En dit was vaak de oorzaak dat de zwaluwstaart uit de geleiding kon schieten. (de Rode belgen van LS-Models/heris hadden dit ook)
Boven de nieuwe, onder de oude.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1039_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1039_2.jpg)
Boven de nieuwe, onder de oude.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1040_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1040_2.jpg)
Als laatste laat ik de draaistelzijkanten zien.
Deze zijn bij de nieuwe veel mooier weergegeven dan bij de oude.
De magneetrem zit overigens bij beide modellen op slechts 1 draaistel.
Boven de nieuwe (zonder magneetrem), onder de oude (met magneetrem)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1041.jpg)
LS-Models heeft met deze I11 een prachtig model afgeleverd.
En het is duidelijk te zien dat sinds de afscheiding van Heris de kwaliteit enorm omhoog gegaan is.
Wat mij betreft mogen ze dit wel een aantal jaartjes volhouden.
Nu maar eens afwachten hoe de BDx uit zal zien.
Bij de set zat ook een duidelijke gebruiksaanwijzing.
En die liet al zien dat de BDx LED's krijgt voor de front en sluitseinen.
Hierbij zal waarschijnlijk het bovenste sein appart geschakkeld kunnen gaan worden.
(deze lichtset zou eigenlijk ook appart op de markt moeten komen om de bestaande bij de reeks 13 te vervangen, want van die gloeilampjes ben ik niet zo kapot)
Jos.
-
@Peter
Oh ja, die handige pagina. (y)
Gekeken en die 2 Herissen kunnen ingezet worden tussen andere Int. rijtuigen :D
@Jos
Bedankt!
-
Het grootste verschil (als je kijkt op een afstand) zijn dus de ramen die bij Heris veel donkerder zijn.
Dat is jammer, maar ik vind het wel mooier dat je nu het interieur beter ziet.
(Hetzelfde verschil als bij de oude en nieuwe Rivarossi IRM, maar daar waren donkere ruiten nou weer juist mooier ;D)
-
Mooi spul die nieuwe. Maar ik hou het bij mijn oude modellen.
Gr Arnout.
-
Mijn 5 oude rijtuigen zijn inmiddels verkocht, en gaan (terug) naar belgiƫ.
Jos.
-
Net even een paar keer wat lastige bogen en wissels genomen met de 6-delige treinstam.
En ik merk wel al dat ze makkelijker erdoor komen dan de ICR.
Jos.
-
wil je t interieur goed zien dan prak je er toch verlichting in?
-
Inderdaad een goeie oplossing.
Maar mijn materieel rijdt zonder interieurverlichting. (beetje te kostbare aangelegenheid om heel mijn wagenpark van interieurverlichting te voorzien)
Jos.
-
Voor in het stuurstandrijtuig van de I11 heb ik een 21-polige functiedecoder nodig.
Bestaan deze?
Jos.
-
Ja, de betere decoder fabrikanten hebben die in het assortiment.
Maar je kunt het best gewoon even hier op het forum of bij je
winkelier vragen wat de beste decoder is voor je stuurstandrijtuig.
MvG Peter,
-
Ik zie alleen maar 21-polige decoders als volledige lokdecoders.
Maar nog geen functiedecoders voor alleen de lichtfuncties aan te sturen.
Jos.
-
Kijk eens bij ESU, die hebben ze ;)
52621 om precies te zijn!
-
Net een mail gekregen van mijn leverancier dat de set met de stuurstand ook is aangekomen.
Nu alleen nog even kijken of ik ergens een geldboom weet te vinden. ;D ;D ;D
Jos.
-
Ja, het zijn dure tijden :P ;D
Ik blijf de Heris/LS rijtuigen gebruiken. ik zie het verschil, maar het stoort mij niet.
-
Bob, heb jij nog iets over. ;D ;D ;D
Jos. ;)
-
Jos
Met die droogte zou die geldboom wel niet hard groeien.
Cor
-
Het zijn gelukkig redelijk geprijsde rijtuigen voor die kwaliteit (y)
Jos, heb je het rijtuig al open gehad om het interieur te bekijken?
-
Ik heb inmiddels ook het I11-stuurstand rijtuig , man man , wat een juweeltje , voorlopig heb ik er een 21-pins locdecoder ingestoken , omdat ik nog geen andere had , maar genoeg gepraat , hier enkele plaatjes....
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2240.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2256.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2249.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2266.jpg)
-
Ik wacht op mail van mijn dealer zo dat de1357 niet langer alleen is
Een woord schitterend .
Cor
-
@Erwin,
Ik neem aan uit een set van 3 rijtuigen ?
-
Ja idd , uit een set van drie , jammer dat ze niet afzonderlijk te verkrijgen zijn.
-
Dat kan wel maar dat is een versie met oud bedrijfsnummer.
artikelnummer 42046 periode V, en die van jouw is periode VA (zoals ik heb begrepen....)
Die stond eerder in de planning maar is nog niet uitgeleverd vandaar dat ik wilde weten of je een set had ;)
-
Arnaut. Als je de IC Oostende-Keulen wil nabootsen. Kun je gerust de oude oplage nemen, deze hebben namelijk ook de bestemming er op staan. En daar komt nog bij dat naar Keulen niet met een BDx gereden werdt.
Kleine correctie, de stuurstanden reden wel degelijk mee tot Keulen. Ze werden welliswaar niet als stuurstand gebruikt, omdat de Duitse loks daar natuurlijk niet mee overweg kunnen, maar ze reden wel mee. De stammen voor deze diensten zaten namelijk in dezelfde omloop als de Intercity's Eupen-Oostende en ze gingen niet voor die paar diensten naar Keulen steeds de stuurstand afrangeren. Hier een bewijsfoto van de site van Stefan von der Ruhren, gefotografeerd in Eschweiler (tussen Aken en Keulen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eschwe1g.jpg)
Deze treinen werden in Duitsland door allerhande loks gereden. Vaak een Belgische serie 16, maar ook heel vaak een Duitse lok, bijvoorbeeld serie 101, 103, 112.1 of 145. Ook de verschillende reclameloks uit de serie 101 kwamen voor deze rijtuigen voor, dus lekker divers inzetbaar. Mijn verzameling bestaat uit alles wat sinds eind jaren '90 in en om Keulen reed, dus bij gaan ze zeker in de collectie komen. Ik wacht al lang op deze nieuwe uitgaves.
Mvg, Peter
Mvg, Peter
-
Ik heb navraag gedaan bij LS of de losse stuurstand nog zal verschijnen.
Een snelle en eerlijke reactie maar wel wat onthutsend :o
De 42046 (losse stuurstangrijtuig) zal pas veel later verschijnen als er nog genoeg navraag is.
Lekker als je die besteld heb, zit je misschien straks zonder stuurstand maar wel met een drie of zes delige stam :(
-
Ik heb ook een mail gestuurd of de lichtset wat in de stuurstand zit ook mogelijk zou kunnen zijn voor de lok.
want die gloeilampjes worden echt veel te heet.
Ik kan ze echt niet langer dan een half uur aan een stuk aanlaten, dan begint er kunstof te smelten wat in de buurt van de lampjes hangt.
Want wat me opviel is dat de BDX exact de zelfde kopbevestingingspunten heeft als de reeks 13.
Alleen zit bij de BDx de bufferbalk er niet aanvast, en loopt het zijschort niet zo ver door naar beneden.
Maar dan zal te lezen zijn in het verslag.
Ben er nu half klaar mee.. (enne jongens niet jagen he. ;) )
Jos.
-
Je vind het wel kloppen naar werkelijkheid de stuurstand?
De LS/Herissen gaan waarschijnlijk toch de deur uit, zit nog te twijfelen.
-
Mannekes, het verslag is klaar,als Remco ook een beetje gas geeft staat het vanavond nog online.
Hehe, wat was dat vermoeiend. :P
Jos.
-
Jos, Mooi verslag (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28516.msg439396.html) (y)
Ik hoop straks een 6 delige trein te bezitten (en met de LS/Heris er nog bij 8 delig :-X)
-
Jammer dat NIET Jos (Forum lid) links boven staat vermeld (maar Remco) aan het verslag.
Persoonlijk vind ik alle eer aan Jos voor zijn inzet, het zal technisch niet mogelijk zijn neem ik aan?
Jos, mijn complimenten. (y)
P.S. Remco ik hoop dat je begrijpt wat ik wil aangeven, NIETS slechts/negatiefs naar jou inzet uiteraard ;)
-
Daarom staat Jos' naam ook onderaan de test ;)
Gr. Remco.
-
@Jos,
als de lampje te heet worden, meteen een weerstand tussen plaatsen, zou jammer zijn als er schade optreed.
-
Dat gaat niet want de gloeilampjes zitten met een Flatcable aan de print.
Ik wil wel proberen om het geheel te vervangen door warmwitte LED's.
Want de verlichting van de stuurstand en de loc wijkt erg van elkaar af. (daar was ik overigens voor de aanschaf al bang voor)
Jos.
-
Voor de liefhebbers nog 3 filmpjes van de 6-delige stam zoals die bij mij ingezet gaat worden.
De stam komt aan op het station
http://www.youtube.com/watch?v=1kzruXVcYuc
En hier vertrekt hij weer
http://www.youtube.com/watch?v=jgwBEM5SWqI
En hier met een iets hogere snelheid (140 schaalsnelheid)
http://www.youtube.com/watch?v=kXakYAa9qw8
Jos.
-
Als je zo naar die filmpjes kijkt, lijkt een 6-delige stam niet eens zo lang.
Met mijn Heris rijtuigen erbij is die 8-delig wat veel te lang is voor mijn baan ;D
-
@ Jos,
Ik zie dat je in de filmpjes 2 1e klas I11 rijtuigen hebt zitten.
zaten die alle 2 in de sets?
Mvg Ad
-
Ik heb 2x set 43051 en 1x set 43050. Met als gevolg dat ik nu 3 2e klas rijtuigen heb.
-
2x set 43051= 6 rijtuigen, 2x 1ste klas 4x 2de klas + set 43050 3x 2de klas ???
-
Bob dat klopt wel, kijk maar
-43050 / BDx, B, B
-43051 / A, B, B
-43051 / A, B, B
En den krijg je deze samenstelling: HLE13, B, B, A, A, B, BDx.
Dat zijn 6 wagens, dus heb ik 3x 2e klas over.
Jos.
-
Wat is de samenstelling van de Maastricht-Brussel express?
-
Dat kan behoorlijk verschillen.
In het begin waren het 8 bakken.
Later kwamen er ook wel eens 11 bakken langs, dan had men voor nog eens 2 extra rijtuigen geplaatst met een BDx.
Dus liepen vaan 2 bakken BDx in de trein mee.
Ook werd aan de lokzijde die extra rijtuigen aangehaakt, zo kreeg je combinaties waar de lok in het midden zat.
Hieronder een paar voorbeelden.
HLE13, B, B, B, A, A, B, B, BDx
HLE13, B, B, B, B, A, B, B, BDx, A, B, BDx
HLE13, B, B, B, A, A, B, B, BDx, B, B, BDx
BDx, B, B, A, HLE13, B, B, B, A, B, B, B, BDx
BDx, B, B, HLE13, B, B, A, A, B, B, B, BDx
Dus het kan heel verschillend zijn.
Dit is omdat als de trein in Brussel aankwam, gelijk werd ingezet richting Arlon.
En dan moesten er 3 bakken bij.
In het begin waren maximaal 8 bakken toegelaten in Maastricht.
Ook als de trein vanuit Arlon aankwam en door moest naar Maastricht, dan vergat men wel eens die 3 of 4 extra rijtuigen af te haken.
Waardoor het voorkwam dat deze combinaties vaak in Maastricht te zien waren.
Maar ik kan maximaal 6 wagens aan de lok hangen, want anders is de baan te kort (of de trein te lang), het is maar hoe je het bekijkt. ;D
Jos.
-
Nog effe de draad omhoog rammen ;D
Want bij de I11 wordt nu ook I10 bijgevoegd voor de dienst Brussel/Maastricht.
Meestal 1 of 2 rijtuigen.
De I10 bevind zich meestal bij de lok.
Jos.