BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eenerspoor op 03 January 2007, 21:53:05
-
Beste digitale modelspoorders,
Na in mijn late tienertijd de spoorhobby te hebben opgegeven, heb ik deze een jaar of 3 geleden weer opgepakt. Je zou me dus een herspoorder kunnen noemen. :)
Destijds had ik Märklin, nu heb ik gekozen voor 2-rail gelijkstroom. Maar aangezien ik digitaal DCC rijd, is het dus toch weer een soort wisselstroom. Ik gebruik daarvoor een TwinCenter(TC) Van Fleischmann.
Voor meer vermogen wil ik nu één of meer boosters aanschaffen.
Ik ontdekte dat je voor de prijs van een booster van F* 2 of 3 andere boosters kunt aanschaffen, maar welke? ???Ik heb dus eens het een en ander daarover gelezen op dit forum en Ik hoopte dat alles me duidelijk zou worden, maar het tegendeel is waar. Daarom ben ik zo vrij wat dingen aan jullie te vragen:
Ik denk te weten wat een balansuitgang is, maar wat is een H-brug?
En waarom kun je die 2 niet combineren? Ik las althans dat je een booster met H-brug niet kunt combineren met een TC/IB.
Natuurlijk wordt iedere booster aangesloten op een eigen geïsoleerd deel van de baan.
Er zijn boosters die je aansluit op de boosteruitgang van het TC/IB (Tams, geloof ik), andere die je op de Loconet aansluit en weer andere andere die je aansluit op de draden naar de rails (violet en violet/wit). Wat zijn de verschillen en waarom die verschillende manieren van aansluiten?
Kun je ook een M* booster aansluiten op een TC voor DCC-bedrijf?
Gebruik je dan de Loconetaansluiting?
Dezelfde vragen voor een Roco 10762 of 10765.
Er bestaat ook een Edits booster, die 10A kan leveren. Is dat niet eng, als er sluiting optreedt? Je kunt met die stroom bijna lassen. 8)
Waarom wordt er aangeraden om de TC/IB alleen te gebruiken voor aansturing van wissels en voor de rijstroom alleen boosters te gebruiken?
Jullie zien het, ik ben de draad een beetje kwijt en ik hoop dat iemand(en) mijn vragen kan (kunnen) beantwoorden.
Alvast bedankt!
Henk