BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: erik1 op 27 June 2010, 17:13:53
-
wie heeft er voor mij een duidelijk voorbeeld van sluitseinen in een roco 1100.
ik bezit een oude roco 1100 turquose waar het een en ander aan moet gebeuren.
M.v.g erik
-
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=412:digirails-sluitseinen&catid=74:modeltreinen&Itemid=125
dit is wel op een nieuwe 1100 met botsneus, maar de manier van inbouwen is gelijk
-
daniel bedankt voor de link. had de site van chris nog niet bekeken. maar wel waardevol.
M.v.g erik
-
Erik, voordat je geschiedvervalsing pleegt, de turkooizen 1100 had geen sluitseinen. Die zijn er pas veel later in gezet.
Marco
-
marco, wat ik dus begrijp is dat ze alleen met frontseinen reden. geel/wit.
M.v.g erik
-
marco, wat ik dus begrijp is dat ze alleen met frontseinen reden. geel/wit.
M.v.g erik
Inderdaad. Als de loc's zonder trein over de baan reden, werd er wel (eens) een losse sluitlantaarn bevestigd op een van de houders die aan de zijkant van de loc zitten.
Ik weet niet hoe geel of wit de Digirails lampje zijn, maar ik zou wel voor flink gelige lampen zorgen. Dat past nl. het beste bij die tijd.
-
Marco, kan je daar eens wat meer over vertellen?
Op alle foto's van de 1100, ook de turkooizen van het begin, zie ik lampjes boven de frontramen. Ga je nou vertellen dat die geen sluitsein konden tonen? Dat lijkt mij heel ongeloofwaardig.
-
Tja, maar waarom hebben ze anders sluitseinijzers?
-
Die had de verbouwde 1300 toch ook?
Als de locomotief geen stroom heeft kunnen ze daar iets aan hangen.
Maar of de eerste 1100en wel of geen sluitseinen had weet ik ook niet.
Moet even na gelezen worden in de daarvoor geschikte naslagwerken ;D
-
Tja, maar waarom hebben ze anders sluitseinijzers?
Een Class 66 heeft ook sluitseinijzers. En ik denk dat de meeste locs die hebben. Zal wel zijn voor die gevallen waarin de loc stroomloos gesleept moet worden.
-
Aan de sluitseinijzers van een (losse) loc worden regelmatig sluitseinen gehangen die, als de loc een trein trekt achter op de laatste wagen/rijtuig worden gehangen.
Maarten
-
Moet even na gelezen worden in de daarvoor geschikte naslagwerken ;D
Het 1100 boek van Uquilair heb ik een paar keer van voor tot achter doorgelezen. Maar kan me niet herinneren dat daar iets in staat over ontbrekende sluitseinen op de turkooizen exemplaren. Dat was me vast wel opgevallen.
Daarom vroeg ik ook om meer informatie, want eerlijk gezegd, ik geloof het niet.
-
Onder meer o.b.v. deze foto.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151106
Marco
-
@Klaas, Luud Albers: Met de trein door Nederland 1947-1986 blz 242, of het moet een vertekend beeld zijn, maar denk van niet. Op deze foto zie je toch echt 2 sluitlichten branden. Bij mijn weten zat daar ook gewoon een kleurwisselaar in. Foto is van 1953, dus zal in die tijd de kleurwisselaar wel niet gebruikt zijn. Er moet nog ergens een foto in een boek staan van een tukooise 1100, met in werking zijnde sluitlichten, maar die kan ik effe zo gauw niet vinden.
Gr Hans
-
Marco, die foto bewijst niks. Ziet er niet anders uit dan alle andere 1100'en. Er zitten toch echt lampen boven de ramen. En waarvoor zouden die anders dienen dan voor sluitlichten?
-
Dit hangen ze er aan.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/154998 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/154998)
Stephan.
-
en nu weet men nog niks over de sluitseinen. maar als er toch lampen boven de cabineramen zitten worden die toch wel gebruikt neem ik aan. De berlijns blauwe 1100en hadden wel sluitseinen.
-
Heren, toen de 1100-en in dienst kwamen bestond het L-sein nog niet, de twee frontseinen waren voldoende om het toen geldende seinbeeld voor de voorkant van de trein aan te duiden. Er was dus voor dit seinbeeld geen behoefte aan de kleinere lampen boven de ramen, dus waarom zouden ze er dan anders voor inzitten behalve om als sluitsein dienst te doen? Dat ze lantaarnijzers hadden zegt niets, zoals hiervoor ook al opgemerkt, want als gesleept object kon je daar je sluitsein in zetten (of b.v. een vlag als de loc stilstond, maar dat zal niet vaak voorgekomen zijn).
groet, Carlo
P.S. In het 1100-boek van den Doolaard komt een fabriekstekening voor waarin de seinen "hoeklichten" worden genoemd. In het 1300-boek uit dezelfde serie staat een cabinefoto waarbij het deurtje naar dit hoeklicht een stukje open staat. Waarom zo'n deurtje als er geen kleurwisselaar achter zit? Ook de door Hans hiervoor aangehaalde foto van de 1100 in Zutphen is overduidelijk: brandende "hoeklichten" én niet-brandende (!) losse sluitseinen. Op blz. 386 van Albers "Met de trein door Nederland" staat overigens een in dit licht interessante foto; De 1125 in Amsterdam CS mét 1 brandend hoeklicht (wit of rood is niet te zien), (dan wel een open deurtje waar het brandende cabinelicht doorstraalt?)
-
Marco, die foto bewijst niks. Ziet er niet anders uit dan alle andere 1100'en. Er zitten toch echt lampen boven de ramen. En waarvoor zouden die anders dienen dan voor sluitlichten?
Klaas,
Die bewijst wel wat. De foto is van de achterkant van de loc genomen. Weliswaar rijdt hij dan "tegen het verkeer in", maar je ziet geen machinist, en voor het geval die gebukt heeft op het moment van fotograferen, dan had ik op zijn minst brandende koplampen verwacht.
Verder heb ik in de tijd nog blauwe 1100'en zien rijden met een omgekeerde L aan de voorkant, en 1 losse brandende sluitlantaarn.
De 2 bovenste lampen waren, denk ik, toch al bedoeld voor het rijden met een L of een omgekeerde L. Deze kun je zien branden op bladzijde 95 van het boek van Van den Dool.
Marco
-
De Franse uitvoering heeft ook van die lampen boven de cabine, misschien dat ze daarom "af fabriek" er al (functieloos) er op zaten ???
Hoe zit het dan bij de NS 1000, heeft/had die ook geen sluitseinen?
Deze reeks was er immers nog eerder.
-
Marco,
Dat is exact dezelfde foto als in het boek van Albers die ik aanhaalde, maar wat er als fotobijschrift staat klopt niet; het L-sein werd pas in 1962 of 1963 ingevoerd en deze foto stamt uit 1953. Het blokkendoostreinstel daarnaast toont twee sluitseinen in volle glorie. Waarom wel sluitseinen op materieel dat toen al bijna 30 jaar oud was en niet op deze nieuwe locs? Ik denk eerder aan een ten onrechte niet gedoofd sluitsein, of een lokaal gebruik (las laatst ergens op dit forum dat in Groningen of Leeuwarden een combinatie van sluit- en frontseinen gebruikt wordt om een bepaalde status van het stel voor onderhoudspersoneel aan te geven). Zag bovendien vandaag nog een SLT bij Gouda met drie witte "sluitseinen" :-X
Overigens ken ik dat verschijnsel ook, losse locs met een los sluitsein. Zeker na het afleveren van een goederentrein is het makkelijker om het losse sluitsein aan de loc te hangen dan om weer de cabine in te klimmen.
@Bob; ja, die hadden ze ook.
-
@ Dpc Fo: de situatie zoals in Groningen voorkomt, door het gevarensein te tonen, is bij mijn weten een handigheidje om aan te geven dat de stuurstroom aan de gevarensein tonende zijde nog ingeschakeld is.
Maar om voor zo'n lokaal gebruik speciaal lampen aan te brengen lijkt me wat onwaarschijnlijk ;)
Verder laat ik de discussie aan de beter in historie verkerende personen over.
-
Menno, dat bericht bedoelde ik inderdaad, thnx!
Maar ik wilde daarmee alleen maar aantonen dat niet geheel reglementaire seinbeelden kunnen voorkomen, niet dat daarvoor speciale hoeklichten bij de 1100en zijn aangebracht.
-
Hoe zit het dan bij de NS 1000, heeft/had die ook geen sluitseinen?
Deze reeks was er immers nog eerder.
Zie hier, Bob. Een 1000 met twee brandende sluitseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1010_328_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1010_328_1.jpg)
-
Mooie foto van ver na de hier besproken periode. ;D
Maar de 1000 had vanaf dag 1 die sluitseinen. Ik dacht dat Marco misschien specifieke informatie had, maar kennelijk is zijn mening gebaseerd op wat foto's. Dat zegt inderdaad niets, zoals Klaas al schreef. Op foto's is van alles en nog wat te zien. Of lampen al of niet branden is juist vaak heel slecht te zien.
Alle elocs (1100, 1200, 1300) en diesellocs (2200, 2400) die na de oorlog gloednieuw in dienst werden gesteld hadden twee koplichten en twee sluitlichten, zo ook de 1100. Totdat er overtuigend bewijs van het tegendeel wordt geleverd, ga ik er maar vanuit dat die speciaal aangebrachte voorziening ook als zodanig werd gebruikt.
-
P.S. In het 1100-boek van den Doolaard komt een fabriekstekening voor waarin de seinen "hoeklichten" worden genoemd. In het 1300-boek uit dezelfde serie staat een cabinefoto waarbij het deurtje naar dit hoeklicht een stukje open staat. Waarom zo'n deurtje als er geen kleurwisselaar achter zit?
In de tijd dat de serie 1100 geleverd werd was er nog een ander seinreglement van kracht.
Bij het inleggen van een extra trein (kon losse loc zijn) voerde de reguliere trein waarna de extra trein volgde het sluitsein rechts "geel" en links "rood" over het traject waarop de extra trein volgde.
De extra trein zelf voerde als sluitsein links "wit"en rechts "rood"
Bij alle E en DE locomotieven waren dus kleurwisselaars aangebracht.
Groet
Henk
-
ik ga dus sluitseinen creëren in mijn 1100. hoop dat het een beetje wil lukken.
M.v.g erik
-
Nou nog ééntje dan uit het boek van van den Dool. Blz. 66 links 2e regel van onder: de bovenste zeven voor de binnenverlichting van de loc en de front- en sluitseinen en de enz. Was effe zoeken maar het staat erin. Blz 69 zie je de kleurenwisselaar op de foto die bedoeld werd in het eerder geplaatste berichtje. Conclusie 1100 in het turkoois is met sluitlichten afgeleverd en kan ook in model toegepast worden zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. Leuke discussie!
Gr Hans
-
ik wist niet dat een simpele vraag tot zo iets kan leiden. maar ben wel weer wat wijzer geworden over een 1100.
M.v.g erik
-
Erik, het was niet jouw vraag die hiertoe heeft geleid, maar een ondoordachte opmerking van iemand die dacht je te helpen.
-
Jullie denken veels te ver na over dingen die door een ontwerper worden verzonnen.
Het kunnen rustig een soort "fender lights" zijn, past goed in de mode van die tijd.
Het enige dat je zeker weet is dat het geen lampjes zijn voor de radiografische bediening.
-
En nou draaf jij weer door.
Geen modeverschijnsel of ontwerpsnufje.
Het zijn gewoon sluitseinen, punt.
-
Zoals hiervoor al werd aangehaald,
De 1100 heeft gewoon electrische sluitseinen gehad vanaf de bouw, incl kleurwisselaar voor rood / wit en geel licht.
De reden voor de sluitseinijzers, lees het seinregelement over dag en nachtseinen maar eens door.
hier zijn al meerdere draaitjes over.
Groeten Arjen
-
Op het 3 rail forum staat nu te lezen dat de 1100 met botsneus nooit sluitseinen heeft gehad.
Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten ?
Toen ik sluitseinen in mijn 1100 met botsneus liet zien hier, hoorde ik hier niemand roepen, hee, joh, dat klopt niet :)
-
Natuurlijk niet, 1100 moet toch gewoon sluitseinen hebben :) Dat is tof ;D
Maar of het authentiek is weet ik niet, zal eens een boekje pakken, misschien vertelt dat wat meer.
Het 1100 boek, blz 271, foto van de 1105, zie je in ieder geval duidelijk de rode glaasjes zitten.
Ik zoek ff verder.
Gr. Remco.
-
Graag :)
-
Misschien dat een NSM'er, SGB'er of iemand van KLOK kan reageren? Maar het lijkt mij sterk dat ze eruit gehaald zijn; schakelpaneel is niet gewijzigd en weghalen is meer werk dan laten zitten... of ze (veel) gebruikt werden is natuurlijk een ander verhaal.
-
Nee, het gaat me vooral om de term dat ik historisch onverantwoord bezig ben aldaar. :)
Dan wil ik dat graag weten ;D
-
Kun je eens een link sturen van de bewuste quote van het 3railforum?
In 1985 heb ik de losrijdende 1139 van achteren gefotografeerd: boven 2 rode pitten...
-
Oh god, nou dek je maar, die bok komt eraan ;D
Gr. Remco.
-
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31130.50 ;D
Bijna onderaan de pagina (2)
-
die bok komt eraan ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img288_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img288_2.jpg)
Pas maar op dus...
-
We gaan op de tribune zitten.
-
Cola* en chips staan klaar!
mvg,
Gert (de eerlijkheid gebied te zeggen dat het een Beaujolais Village is en dat ik eigenlijk geen chips meer eet...) ;)
-
Gelukkig zit ik naast de (bier)koelkast ;D
-
Ik heb de dia maar even in de projector gestopt en daar weer een digifoto van gemaakt (wordt tijd dat Remco. eens langs komt om mij te helpen met die diascanner ;D)
Afgezien van de vervorming (die ik niet weg krijg) is het duidelijk te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4003.jpg)
Wees gerust: ik ga niet inloggen op dat forum, daar ben ik een hele tijd geleden mee gestopt... als ik onzinnige dingen wil doen ga ik wel folders uitdelen of auto's bekrassen...
-
Ja dat gaan we zeker even doen, want dit is bagger :-*
Maar dat zijn sluitseinen (y)
Gr. Remco.
-
Linkje naar 3rail staat :)
Foto ook. Met uw welnemen ? Zoniet, verwijder ik het direct !
Frank : Dank !
-
Bij de buren hebben ze niet alleen 1100-en zonder sluitseinen, maar ook zijn ze daar in de veronderstelling dat ze al 11 jaar de euro in hun portemonnee hebben. Over historisch onverantwoord gesproken... ;)
mvg,
Gert
-
Ik zal de foto nog even proberen te fatsoeneren. Maar Chris, denk je echt dat het zin heeft? Iedereen zit daar in dat draadje maar wat uit zijn nek te kletsen... Alleen al die eerste nuffige zin...
-
Ik zal de foto nog even proberen te fatsoeneren.
Vooral doen, dan kunnen ze met recht zeggen dat je 'm hebt gefotoshopt! :P ;D
mvg,
Gert
-
Sjips, ik was nog aan mn eerste flesje! Zo wordt het niks met die leuke avond ;D
Maar even serieus sluitseinen werkten sowieso, anders had de lok ook geen gevarensein kunnen maken en dat is verplicht.
-
Dat zou bij mij nog niet eens passen in mijn kast,al die houten kistjes. ;D...
gr Ed.
-
Ha Frank.
Dat kan me niet zoveel schelen, maar om mijn werk dan snel historisch onverantwoord te noemen, toen dacht ik even.
Ok, dan wil ik het weten ook ;D ;D
Ook daar zijn mooie draadje te vinden hoor, met prachtige foto's van toen. ;)
-
Ook daar zijn mooie draadje te vinden hoor, met prachtige foto's van toen. ;)
Klopt, farca is daar ook actief met mooie jaren '70 platen...
Vooral doen, dan kunnen ze met recht zeggen dat je 'm hebt gefotoshopt! :P ;D
Daar zat ik ook al aan te denken, maar we doen het niet voor hen, maar voor ons...
-
Sjips, ik was nog aan mn eerste flesje! Zo wordt het niks met die leuke avond ;D
Maar even serieus sluitseinen werkten sowieso, anders had de lok ook geen gevarensein kunnen maken en dat is verplicht.
Goed punt inderdaad.
-
Daar zat ik ook al aan te denken, maar we doen het niet voor hen, maar voor ons...
Ik zat je dan ook maar te jennen. Altijd leuk een zeurende ouwe bok die op de kast vliegt! ;)
mvg,
Gert
-
Jij mij jennen? We doen toch altijd andersom? ;D
-
Ik ga toch even inhaken op deze discussie, uiteraard zitten er gewoon
sluitseinen in, danwel met rode voorzetlenzen o.i.d.
Die lelijke lantaarn daarintegen, die is naar mijn inzien puur voor het in
opzending meerijden van de loc, een kwestie van het niet in hoeven laten
staan van de batterijschakelaar van de loc wat dan weer zijn voordelen heeft.
Zoals, geen lege batterijen of bijna plat waardoor de stuurstroom niet inkomt.
Tegenwoordig doen ze het gewoon met schildjes.
Mijn beide 1100 loccen van roco hebben sluitseinen, allebij blauw TP III.
En het hoort er gewoon op als de loc lekker in z'n uppie op de hoofdbaan rijdt.
Gr.
Robbert Jan.
-
Alle 1100 hadden aan de bovenzijde twee hoekseinen.
Deze konden naar behoefte rood licht tonen als sluitsein, maar ook wit licht als de toplamp voor het L sein.
De lenzen waren wit, hierachter zat een beweegbare houder waarin een witte en rode lens was geplaatst. door deze houder te verdraaien kon je dus kiezen voor rood of wit.
de hoekseinen werden bediend door de schakelaars op het faiveley blok gelijk de frontseinen.
De losse lantaarnijzers werden gebruikt als de loc gesleept werd, en door het plaatsen van een losse lantaarn als sluitsein werden de batterijen niet belast van de loc.
Dit zie je nog steeds als 1700 worden overgebracht van Amsterdam naar Maastricht.
Bij de 1100 met botsneus zijn deze lampen niet aangepast, zowel de 1136 als 1145 hebben deze nog werkend.
Groeten Arjen
(die al weer lang geleden met collega's deze twee 1100 heeft uitgezocht)
-
(y)
-
Wellicht heeft men zich vergist met de 1300?
Want hoe zit het daarmee?
De front en sluitseinen zitten na de verbouwing laag en in één seinbalk maar de lampen bovenin zijn blijven zitten.
Doen deze het nog of zijn deze functieloos?
Wie het weet mag het zeggen
-
Functieloos.